Test Slingshot REV 9.0 2008
Slingshot, vooral bekend vanwege zijn fuel en de Turbo Diesel 2, brengt sinds vorige week een nieuwe kite op de markt. De Rev.
Na een filmpje te hebben gezien van Mark Doyle heb ik contact opgenomen met Roy Zoon, om te zeggen dat ik persee deze kite wilde testen. Roy was zo aardig om hem binnen no time op te sturen en dankzij het Nederlandse weer heb ik deze kite nu dik 2 weken kunnen testen in verschillende omstandigheden.
Test omstandigheden.
Lichte wind: 14 tot 18 knopen op zee.
Gemiddelde wind: 20 tot 24 knopen op vlak water.
Harde wind: 18 tot 30 knopen met vlagen zee.
Meestal test ik samen met Stefan, echter deze heeft te bizar lang in Tarifa gezeten. Ik heb nog wel wat andere mensen met de kite laten vliegen zonder eerste te vertellen van hoe en wat en wellicht kunnen deze hun mening laten weten?!
Rugzak
De kite komt uit een bijzonder handige rugzak waar de kite met gemak inpast, helaas niet zo dat je ook de struts opgeblazen kan laten. Het zou wel passen maar dan zit het onbeschermd in de tas. De tas is heerlijk op je rug en voelt echt aan als een rugzak.
Dit is mijn eerste ervaring met de Slingshot rugzak en ik ben er erg blij mee, waren maar meer tassen zo lekker (ik loop vaak 10 minuutjes, dus dan is een goede tas van groot belang).
De bar en pomp gaan aan de zijkant, en als je de kite strak genoeg opruimt is er ruimte voor 2 kites. Ook je board kan je zonder probleem vast maken aan de tas. De ideale reisgenoot!
De bar met actieve stopper en 4 lijns gemak
De bar,
in de eerste instantie schrik ik er van, heb ik een bar van Ruben?! De frontlines zijn namelijk zo gigantisch dik, maar nee dat hoort zo bij deze kite. Het is een 4 lijns bar zonder katrolletjes of andere poespas. Echter met een soort van 5de lijns safty. Verder zit er een clamcleat onder de chickenloop om het depowerkoord langer/korter te maken. Ik vind dit zelf niet ideaal werken, en andere mensen moeten er ook erg aan wennen, maar het werkt wel goed. De gehele chickenloop draait zonder probleem rond en de 5de lijn eveneens.
Het depowerkoord doet ook weer een beetje eng aan gezien het zo dik is. Dit vind ik een nadeel , want als ik stuur en dan wil depoweren loopt het stug. Het gat in de bar is dus voor de dikte van het depowerkoord te klein. Verder beschikt de bar over 2 Oâ€shit†handle’s.
En over letters die bij gebruik er vanaf slijten. Roy wist me echter te vertellen dat dit kwam omdat ik 1 van de eerste barren erbij had, welke nu op de markt zijn is dit niet het geval. Dus dat is opgelost!
Heeft een lekkere grip, beschikt over drijvers en een goede donkeydick, welke stevig is en niet zomaar los schiet.
sokje om katrolletje bij wingtip, andere katrolletje zit bij de bridel van powerlines (klik voor groter)
De kite, Test Wat me als eerst opvalt is de kracht van de kite, vergelijkbaar met een andere bow/sle kite 9 geeft deze toch al een behoorlijke druk en vind ik de lowend erg bijzonder. De kite staat strak in de lucht en ook als je depowered blijft de kite vrij strak en klappert niet met het doek. Ondanks de 2 pulley’s aan beide kanten merk je vrijwel niks op van vertraging. De kite is aardig rap en stuurt ook lekker. Het voelt bijna aan als een C-shape (een aardige bar en stuurdruk) Het enige nadeel wat betreft sturen en powere/depoweren is dat het touw te dik is zoals ik al eerder zei. Ik vond dit alles behalve fijn, want ik ben namelijk graag in control… De stopper werkt bijzonder goed, al denk ik dat het pinnetje meer schade aan zal doen dan dat het je touw spaart.
Na enige tijd er mee te hebben gevaren merk ik op dat upwind niet een van de sterkste eigenschappen is van deze kite, maar qua kracht op elk ander vlak wel. Je loopt wel goed hoogte, maar het is net wat meer werken dan ik gewend ben. De depower van de kite is geen bow, dus geen 100% depower, ook al kan je het depowerkoord aardig wat aantrekken (wat op een gegeven moment wat moeilijker wordt, vanwege dat het koord lang wordt en begint te slingeren) de kite blijft altijd wat trekken. De kite heeft wel zoveel depower dat ik me niet onveilig voelde in harde vlagen (zo rond de 40 knopen). Ik vaar dan niet eens oncomfortabel en springen is dan te bizar gaaf. Vooral omdat je vrij recht omhoog gaat en een goede airtime hebt. (natuurlijk ook met je afzet te maken)
De relaunch van de kite is simpel… laat de kite heel even met rust wanneer je gecrashed ben, laat niet de lijnen compleet slap worden en pak vervolgens één van de stuurlijnen en wacht tot de kite keert. Erg typerend voor de meeste kites van nu dus, en super handig.
Maar de relaunch kan ook anders, Ruben style… (niet in harde wind doen, want dan vlieg je ook Ruben style) pak de 2 stuurlijnen en de kite start achterwaards. Overigens niet iets unieks, want ik neem dit nu in al me tests op want meerdere kites kunnen dit. Een leuke extra dus!
Slot: net zoals ik altijd zeg, test de kite voor jezelf… geef jezelf tevens even de tijd om er mee te leren varen, want elke kite is anders en ook meer en minder geschikt voor stylen van varen.
De REV is te testen en ligt bij de bekende dealers in de winkel.
Mijn conclusie:
het betreft een SLE kite, maar hij doet meer aan als een hybride, want heel erg plat is de kite ook weer niet. Hij heeft in totaal 4 katrollen, welke netjes zijn weg gewerkt met een slofje neopreen. Natuurlijk is de kite onepump, en werkt met dezelfde klemmetjes als je bij je fuel gewend bent. Ook is de kite wederom SS bombproof afgewerkt en ziet er erg netjes uit. Het enige nadeel wat ik nu direct al ondervind zijn de pigtails (lijn bevestigingspunten)… deze zien er al enigszins gerafeld uit. En ben benieuwd hoe lang deze het vol zullen houden.
Ohkay genoeg gekletst, de kite de lucht in. Ik bevestig de lijnen op de eerste beste knoop die ik zie, want een kite koop je en wil je direct kunnen vliegen zonder al te moeilijk te hoeven doen. Dit kan dus bij deze kite, dus is mijn eerste test geslaagd. Je kan de kite vanzelfsprekend nog verder afstellen naar smaak.
Het waait namelijk nu maar 14 knopen en was van plan om alleen even de kite in de lucht te hebben, maar krijg echt het gevoel dat ik direct kan knallen op het water. Uiteindelijk beslis ik vandaag toch maar weer even over te slaan.
Een kite hoor je in de juiste omstandigheden te testen en voor deze kite begint dat rond de 18 knopen tot een goeie dikke 30. Het lekkerste vond ik zo rond de 24.
scheveningen op een mooie dag
Het is echt een kite om heerlijk mee te spelen en je tricks te doen en jezelf nieuwe aan te leren.
Ik ben al een tijdje bezig met de f16, en met deze kite kon ik de backroll heerlijk in slowmotion inzetten lekker hoog poppend met de kite en dan door trekken met een gigantische heerlijke pull. Kite is weer snel genoeg om omhoog te gaan en je een zachte landing te geven heerlijk!
Nu een rubenloop doen… hoog springen en langzaam loopen… jeetje dit doe ik niet nog een keer
ik heb er nou nog last van. De kite maakt dus alles behalve pussyloops en maakt z’n rondes ook niet pivoterend. De kite draait wel snel, maar niet mega om zijn as, apart!
Shape van de kite goed te zien
Een heerlijke kite waar ik me erg mee thuis voel! Ik heb ook direct besloten na het teste van deze kite (en wat andere SLE types) om mijn Torch 3 gedag te gaan zeggen. Om niet meer vergelijkend naar C-kites te gaan kijken. Want naar mijn mening is een SLE in een aantal aspecten voor de gemiddelde rider veel beter dan een C type. En laat ik nu zo’n gemiddelde rider zijn.
Dat van die rafelige pigtails vond ik bij m'n Turbos 2 ook wat verontrustend, maar volgens mij is de de lijn door zichzelf heengevlochten om er een sterke verbinding van te maken. Dit itt veel systemen die genaaid worden.
Vind het er niet echt profi uitzien. Heb eerder naish en wipika pigtails gehad en dat zag er robuuster uit.
Top review verder, zou je nog wat foto's kunnen maken van die safety en ff uitleggen hoe dat precies werkt?
Mzzl Joost
ostendlocal had een 2 sterren sessie in Oostende met maar liefst 16 - 18 knots op zijn SlingShot Fuel (2012)
Goeie review!
Ik heb nu de Xbow2/Contra, maar ik wil van de winter misschien andere kites.
Ze doen het trouwens perfect, maar gewoon is deze testen en kijken wat ik
er van vind. Het klinkt in ieder geval goed.
Handige review met mooi illustratiemateriaal!
mooie review Slis! alles staat zeer duidelijk omschreven
thiop!
stefkiter had een 4 sterren sessie in Borssele met maar liefst 25 - 35 knots op zijn Core GTS (2011)
Litewave , neen, dat breekt never!
Ik ben zelf erg benieuwd naar de 13m2 REV, die 11m2 was te gek al !
-DAVE- had een 5 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 16 - 23 knots op zijn SlingShot Fuel (2006)
Zoek je vervanging voor je camera-in-de-lucht-houder Dave?