Reacties
Daxx 14 February / 2008 / 17:49
Ik vertoef mijn zomers vaak in het strandhuisje van mijn opa en oma op strand-zuid (egmond aan zee) betekend dit dat wij met de speedboot, of dat ik met mn kites, naar de catamaran club moet lopen?
VEGAS

Daxx had een 3 sterren sessie in Rockanje met maar liefst 25 - 35 knots op zijn North Vegas (2007)

temp_spikey 14 February / 2008 / 17:54

Opzich een redelijkgoede ontwikkeling lijkt me

 

"Ik ben namens de NKV regiovertegenwoordiger van dit gebied "

 

Wie is "ik " want ik neem aan dat jij het niet bent

www.KiteCamps.eu / www.KiteBroker.com /www.KiteBoardles.nl /Advance Kites

Slis 14 February / 2008 / 18:01
 
RutgerDB geplaatst op Vandaag (17:17)

dit is de poster er van, goed dat je het ff zegt, voordat ik straks mega veel mail krijg
BY SLIS: LIQUID FORCE & C-SKINS

Magic_Ed 14 February / 2008 / 18:08
Thanks Slis!
w w w . v e r s u s s h o p . n l

waterman 14 February / 2008 / 18:13

he nkv vertegenwoordiger.

 

ik zie het positief dat er nagedacht wordt over hoe het strand ingedeeld wordt. alleen ik kan niet begrijpen dat je als nkv vertegenwoordiger geheel achter dit plan staat. er zitten namelijk een aantal grote nadelen aan vergeleken de situatie hoe het nu is.

 

1. vrijheden van surfers worden ingeperkt

2. concentratie watersporten zorgt voor onveilige situatie(onbestuurbare catamarans die aan wal willen komen maar tussen de golfsurfers heen moeten)

3. alle watersporters worden op een hoop gegooid en er is onduidelijkheid of je met een plastic bodyboard en een eenlijnsvliegers ook een boete krijgt. hoe gevaarlijk zijn golfsurfers nu eigenlijk.

4. er is geen rekening gehouden met stroming, muien etc. (krijg je een boete wanneer je in het noorden van egmond surft en door de stroming in recreatiegebied komt?? om dit tegen te gaan wordt het aan de andere kant surfen of wel ver lopen)

5. als golfsurfer zit je nu in gebonden aan een minder stuk strand waar de golven minder goed zijn.

6. wanneer je als kiter met de bus komt is het echt ver lopen. of al woon je in het centrum.

7. in bergen is er erg weinig parkeer mogelijkheid bij de zuidspot

8. verder weg zijn van de reddingsbrigade(in bergen zit je er nu recht voor) zorgt voor meer onveiligheid.

en zo gaat het nog wel even door. dus positief wil ik het niet noemen.

9. er mogen geen groepsactiviteiten plaatsvinden op het recreatiestrand( hoe zit het met klassen, groepen die les krijgen, bedrijfsevenementen of een potje willen voetballen/volleyballen)

 

er moet een tussenweg gezocht worden en een vlaggensysteem zal voor mij een goede oplossing zijn. ik hoop dat egmond ook iets van zich laat horen en de mogelijkheid aangrijpt de regels voor iedereen zo goed mogelijk vast te leggen. ervan uitgaande dat de bedenkers van dit plan ook aan een vlaggensysteem hebben gedacht lijkt mij het zonde om dit te laten varen en het stuk waar je normaal surft op zou geven  voor een paar dagen in het jaar dat het onveilig is omdat het erg zonnig is en waait.
 

 groet hylkes



Mark1970 14 February / 2008 / 23:12

En het ging allemaal zo goed?

Wanneer ik (in Bergen) kan kiten is het vaak zulk beestenweer dat zelfs de duitsers in hun hotel blijven, zitten we massaal voor 'De Jongens'...is ook goed voor de amusementswaarde van de strand-lopers..

Bij mooier weer gaan we wat meer uit de drukte, of meteen aan de wijn...

Dus ik snap de polonaise(aan mijn lijf..) niet echt goed...

Riding the waves!!

v_duin 14 February / 2008 / 23:35

opzich is het ook raar dat de gemeente er een heel plan over maakt het gaat tog goed zo...

hier op egmond gaat iedereen tog zoiezo of in de zuid of in de noord kiten.

de enige vlieger debielen die in het drukke gebied gaan zijn de toeristen zelf met hun kleine (Te agressieve)stunt vliegertjes.(die zou ik zkr niet op men kop willen hebben, dan maar een opgepompte twaalf meter op men bol

 

maarja.. dats mijn mening

-DAVE- 15 February / 2008 / 08:54

Het zal allemaal best meevallen, en als er een drukke stranddag zou zijn , dan is het meestal met oost variabele 2 bft. wind . Dus wordt er toch niet gekite.

 

De reden dat de gemeente graag wel bepaalde regels invoerd met betrekking tot de recreatie en sportbeoefening is alleen om zelf buiten schot te blijven als er wel iets zou gebeuren. Immers zij zijn niet aansprakelijk meer daar zij duidelijke regels hebben gemaakt  die de mensen moeten volgen. ( niet volgen, en er gebeurd dan wel iets, danis het gewoon  eigen schuld burger)

 

Het  is dus maar goed als er zo'n vlaggensysteem komt en dat deze door de reddingsbrigade bedient zal worden.

Immers in tegenstelling tot de gemeente zitten bij de reddingsbrigade wel gewone mensen met fatsoen waar je waarschijnlijk goed direct overleg kan voeren over bepaalde situaties op het strand.

Dde afschuifmentaliteit van de personen in de gemeente is gewoon gemeengoed , overal is dat zo.. 

 

 

Maar weest evengoed blij met deze oplossing , en zeker met de mogelijk dat je zelf nog input kan leveren (voor 27e februari) 

Whatever zij  zullen invoeren, is zowieso beter dan een algeheel verbod, toch ?

Dave is selfsupported by: Hanglos, Apple, Slingshot, Kitecinema, Naish, MCCormick, Daf , Seat, RedBu

-DAVE- had een 5 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 16 - 23 knots op zijn SlingShot Fuel (2006)

temp_spikey 15 February / 2008 / 10:53
Quote: -DAVE- - Vandaag 08:54
De reden dat de gemeente graag wel bepaalde regels invoerd met betrekking tot de recreatie en sportbeoefening is alleen om zelf buiten schot te blijven als er wel iets zou gebeuren.

 

Spot on ......

www.KiteCamps.eu / www.KiteBroker.com /www.KiteBoardles.nl /Advance Kites

RoEkOe 15 February / 2008 / 11:50
dit mochten ze willen hahahaha

RoEkOe 15 February / 2008 / 12:06

bah

RutgerDB 15 February / 2008 / 14:18

Even een reactie op Waterman en mijn zienswijze, als ik het bij het verkeerde eind heb hoor ik dat graag;

 

1. vrijheden van surfers worden ingeperkt.

Welke vrijheden? Er is ruim een kilometer gereserveerd. Je moet alleen op een bepaalde plek de zee in en er weer uit. Voordat je kan golfsurven in NL moet het minimaal 6bft zijn? Hoveel badgasten zijn er dan nog op het strand? Qua handhaving zal dat dus wel loslopen.

 

2. concentratie watersporten zorgt voor onveilige situatie(onbestuurbare catamarans die aan wal willen komen maar tussen de golfsurfers heen moeten)

Zie punt 1. De meeste catamarans gaan niet onbestuurbaar de zee op en af. Mensen die zich met een zijlschip op zee wagen snappen doorgaans wat ze doen. Zo niet, het lijkt mij vrij eenvoudig een goed zichtbare en traag manouvrerende catamaran te ontwijken?

 

3. alle watersporters worden op een hoop gegooid en er is onduidelijkheid of je met een plastic bodyboard en een eenlijnsvliegers ook een boete krijgt. hoe gevaarlijk zijn golfsurfers nu eigenlijk.

Het lijkt mij dat het uitdelen van boetes een inschatting is van de lokale diender. Het lijkt mij dat 'kinderspeelgoed' hierbij in een andere categorie valt dan de overige bezigheden.

 

4. er is geen rekening gehouden met stroming, muien etc. (krijg je een boete wanneer je in het noorden van egmond surft en door de stroming in recreatiegebied komt?? om dit tegen te gaan wordt het aan de andere kant surfen of wel ver lopen)

Als je afdrijft omdat de stroming te sterk is voor je niveau moet je van de zee afkomen en niet verder kiten. Als je het water ingaat en merkt dat de stroming erg sterk is moet je voor jezelf een afweging maken, stukje stroomopwaarts lopen en daar starten (en afdrijven) of helemaal niet gaan kiten als er echt flinke muien zijn.


5. als golfsurfer zit je nu in gebonden aan een minder stuk strand waar de golven minder goed zijn.

Waar zijn de golven top dan? Denk je werkelijk dat de gemeente rekening kan gaan houden met op welke plek op het strand de golfslag optimaal is? Wat valt er uberhaupt nou echt te golfsurfen in NL?

 

6. wanneer je als kiter met de bus komt is het echt ver lopen. of al woon je in het centrum.

Wat is er mis met een stukje wandelen? Verwacht jij werkelijk dat men kiten op de hoofdafgang toe gaat staan omdat het anders te ver lopen is voor de kiters? Kiten is een actieve sport, dan kan een stukje lopen met je gear er ook nog wel vanaf toch?

 

7. in bergen is er erg weinig parkeer mogelijkheid bij de zuidspot

Dus? Moet kiten worden toegestaan op de spot die het dichtst bij het grootste parkeerterrein gesitueerd is? Of moeten we van de gemeente verlangen dat ze aparte parkeerplaatsen naast de spot maken, speciaal gereserveerd voor kiters? (dit is geenszins zeurderig naar jou toe bedoelt overigens maar ik zou niet weten wat dan wel je wens zou zijn?)

 

8. verder weg zijn van de reddingsbrigade(in bergen zit je er nu recht voor) zorgt voor meer onveiligheid.

en zo gaat het nog wel even door. dus positief wil ik het niet noemen.

Verder weg = minder veilig? Veiligheid is iets wat je zelf in de hand hebt en niet de reddingsbrigade. Als je voor je eigen veiligheid je leven in handen van de reddingsbrigade legt zou ik nog eens nadenken over het begrip veiligheid. Je moet zelf zorgen voor optimale veiligheid, als door onvoorziene omstandigheden er toch iets misgaat hebben we de KNRM gelukkig.

 

9. er mogen geen groepsactiviteiten plaatsvinden op het recreatiestrand( hoe zit het met klassen, groepen die les krijgen, bedrijfsevenementen of een potje willen voetballen/volleyballen)

Dit zal wel loslopen, ik verwacht niet dat de gemeente boetes gaat uitdelen voor een potje voetbal? Mijns inziens geldt nog steeds dat het strand gewoon van iedereen is. En als je kunt zorgen dat je het daar gezamenlijk gezellig en veilig houdt er echt helemaal NIETS aan de hand is.

 

Gisteravond heb ik gesproken met de Regiovertegenwoordiger namens de NKV van Hargen, deze was ook bijzonder positief gestemd over de plannen van de gemeente. Er zijn jaarlijks meer dan 500.000 strandbezoekers in de badplaatsen die onder de strandnota vallen. Daarnaast zijn er gezamenlijk een paar honderd kiters / catamaranvaarders en golfsurfers. Als je pro-rata bekijkt hoeveel strand er voor 'ons' is gereserveerd dan mogen we toch juist hartstikke blij zijn?

 

Ik ben dan ook van plan om een bedankbrief naar de gemeente te sturen (met support van o.a. Hargen) om juist eens niet te zeuren maar de ambtenaren in kwestie te bedanken voor hun inzet en afwegingen.

....................................................................................................

Magic_Ed 15 February / 2008 / 14:38

@RutgerDB

 

Eerst het belangrijkste: je hebt gelijk in je laatste alinea (brief en bedankje) en alle moeite die in overleg is gestoken is fantastisch en wordt zeer gewaardeerd. En ook de uitkomst wordt gewaardeerd!

 

Maar daarom kunnen we nog wel discusseren.

 

Dat er een bevredigende oplossing gevonden is, wil nog niet zeggen dat dit ideaal is. Waarom een moeilijke, gezoneerde oplossing, waarvan niemand begrijpt waarom die zich daaraan moet houden als het weer eens 6 Bft waait, als het ook simpeler kan, namelijk met een vlaggensysteem? Iedereen kan gaan en staan waar ie wil, zolang de omstandigheden dit toelaten.

 

Het is zo jammer dat uit angst voor verantwoordelijkheden zoveel stukken strand dichtgaan. En formeel eenmaal gesloten is het heel moeilijk om weer te openen.

w w w . v e r s u s s h o p . n l

jumpertje 15 February / 2008 / 17:36

erg jammer.

 

het was net zo lekker varen daar.  

 

als alles op een kluitje gegooid wordt  dan is het chaos.

 

kan het hier jammer genoeg niet mee eens zijn.

 

greetsz  wes

i love chicks , kiteboarding and sleeping but when there is wind i won"t sleep at all

SKdB 16 February / 2008 / 11:47

Ik heb al 1  keer  een bon gehad in bergen omdat ik met mijn mountainboard aan het kiten was. 60 euro

wettelijk gezien (aan het strandzeilen was(het zich bewegen op een voertuig met behulp van wind)

 

Maar nou was het grappige dat ik een vrekeerde bon kreeg namelijk dronkenschap, die ik niet wou betalen en moest voor komen.

 

In de rechtzaal uitgelegd dat ik  niets te maken had met drank maar aan het kiten was,

waarop de officier van justitie de bon ff aanpaste op het feit waarvoor ik werkelijk aangehouden was en als nog een boete moets dokken.

 

(horror)

Aangehouden op strand met kitesurfen, hoe kan ik me legitimeren,

 (als ik surf heb ik niet mijn id bij me (mischien wel goed idee ingeval van calamiteit),

 

Dan moet ik wel eerst naar mijn spullen in de auto terug en heb je al extra bon wegens no id,

 

ow auto ook illegaal geparkeerd ook nog bon voor, damm*&%$#@, belediging amtenaar doe die er dan ook maar bij en bedankt

SKdB had een 3 sterren sessie in Bergen aan Zee met maar liefst 12 - 16 knots op zijn Peter Lynn Charger (2010)