Wainman insane!
tekst Chris Immers
Foto's: Stefan vd Kamp
Test Wainman Rabbit Smoke (9)
Na het KBO kreeg ik kites mee van wainman, en een busje
we weten allemaal hoe dat afliep, maar ik heb wel de kites getest
hierbij dus eindelijk de test
De kite.
Gezien het hier gaat om een nog niet “fabriek af†kite is nog niet alles ideaal, vooraf aan het vliegen vond zich dan ook een grote tjeckup plaats om zo alles op de juiste manier af te stellen.
De kite heeft diverse afstel mogelijkheden, welke allen (hoe kan het ook anders) voor een ander gevoel zorgen. De kite kan zowel met als zonder katrol gevaren worden. Met katrol moet de kite wat gemoedelijker zijn en wat rustiger, ideaal dus voor mij. De snel stand is met recht heel snel, dus ik heb hem op de middelste stand getest.
Afstelling voor de bridle, en op de rechter foto afstelling voor 4 line clean mode
De shape van de kite, ja jeetje het gaat echt een fiks aantal jaar terug, een hele lage AR, maar dan met recht heel laag… een middelste strut van bijna 2 meter lang! En de kite heeft ook maar 3 struts en een leading edge zo dik als.. aardig dik dus.
Deze setup is zo gekozen om maar geen “overbodige†bridles of wat dan ook te hoeven toepassen, zo simpel mogelijk dus, de bridle die erop zit is ook mega klein. De dikke LE zorgt er voor dat de kite in nagenoeg elke omstandigheid z’n profiel behoud.
binnen en buitenkant... (al reeds voorbij gekomen op HL)
Verder is deze kite uniek alleen al vanwege de print aan de binnenzijde. (het lijkt dan wel een beetje op een F-one Delta, maar dan is het met recht alleen de kleur zwart), De kite is netjes afgewerkt en lijkt bombproof. Geen onepump, maar dit kan ook niet vanwege de struts en dikke LE. Deze moeten dan ook aardig hard worden opgepompt, gelukkig zit er een terugslag klepje op! (vergeet niet de pinnetjes na het de-flaten eruit te halen, anders is je terugslag klepje kapot!)
De Bar
Ook deze is nog niet geheel af, hier ook de gedachte simpelheid is het beste. De chickenloop (safty) heeft wat weg van flexifoil en de bar ligt verder lekker in de handen en laat duidelijk boven en onderkant van elkaar onderscheiden. (de test bar zat precies verkeerd om) Het depowerkort is met plastic gecoat… Vind zo’n coating altijd iets stroever lopen door de bar, maar door het grote gat loopt het toch vrij lekker. Een clamcleat om depower af te stellen, deze zit niet ellendig ver en mij is zelfs verteld dat ervaren riders de gehele cleat er af halen en dus de kite niet depoweren! Zelf heb ik vaak nog moeite om de clamcleat goed te gebruiken. (Ozone heeft dit bijzonder mooi gedaan, en geniet dus mijn voorkeur… wat betreft alle clamcleat systemen)
Ook is er geen andere safty nog op de bar, maar dit zal nog komen, dus kan hier niks over zeggen, behalve dan dat het op een van de powerlijnen zal gaan.
Leuk weetje: de bar is in 1 maat, dit is vanwege dat Lou heeft ervaren dat als je wel eens met een andere bar kite dat het HP-en anders is. (bar tegen lichaam of iets dergelijks) En het is toch ook veel fijner om 1 bar voor al je Kites te hebben.
klik voor groter... erg clean... geen toeters of bellen.
Update: net foto's binnen van de final bar... hoe je hem krijgt geleverd
je krijgt er 2 loops bij, en wat spare parts, erg netjes!
De tas
vrij standaard, niks op aan te merken. Leuk is dat elke kite een apart design heeft wat in de tas door werkt. Je kan je pomp aan de buiten kant kwijt, de bar in speciaal vak en je board kan je ook op de tas kwijt. Het is echt een rugzak idee, wat dus wel zo makkelijk is.
De test
4 dagen gevaren van 14a16 tot 24 knopen, beginnend bij de lowend van deze kite. Vanwege de snelheid die je met deze kite weet te behalen is de lowend indrukwekkend, dit vooral gezien de 9 in verhouding met de bow/sle kites etc aanzienlijk kleiner lijkt en dus logischer wijs ook minder kan bereiken, echter alles behalve waar. De kite weet door z’n lage AR en snelheid een giga lowend te bereiken. Wanneer andere bijna niet vooruit komen met 11 en 12 en groter weet ik nog redelijk goed te varen. Op de kant staan dus ook mensen te kijken hoe het mogelijk is.
Over de Highend van de kite kan ik niks zeggen, behalve dat mijn verwachtingen zijn dat die ook vrij hoog is door de hoeveelheid depower, maar hier blijf ik zoals bij iedere kite bij: meer wind is kleinere kite om de kite tot zijn recht te laten komen. Het beste komt deze kite tot zijn recht met een 20/24 knopen.
voorbij cruisen op scheef...
En ook hier blijkt weer dat deze kite niet vergelijkbaar is met andere Kites. Ten eerste springen gaat niet recht de lucht in, maar wel hoog en ver. De pop is daarin tegen wel weer enorm en met een transition blijf je aardig hangen en vraagt de kite aan je of je niet even een loop er bij wil trekken. Iets waar deze kite duidelijk voor is gemaakt, want loopen doet die naar mijns inzien gigantisch lekker. Hoe deze kite loopt, erg snel maar wel met behoorlijke kracht. Een erg mooie loop welke erg mooi rond gaat. De vorm van de kite heeft hier echt z’n voordeel mee (half rondje bijna). Stuur en reactie vermogen van deze kite ligt lekker hoor. De bar druk laat je wel overigens goed weten waar de kite zit en de stuurdruk is ook perfect. Het geeft nagenoeg een c-kite gevoel. Ik ben blij!
Wat weer bijzonder vreemd is, zodra je vaart en je zet de kite wat hoger, bv op 11 uur dan is echt een groot gedeelte van de kracht weg, de meeste kracht ligt echt lager, wat dus puur richting de wakestyle gaat. De kite verwacht van je dat je onderlangs loopt en snelheid erin houd. Ik vergelijk het bijna met een stunt vlieger: je wil deze altijd figuurtjes laten maken en snel vliegen iets wat dus precies aansluit bij de style van Lou Wainman zelf.
klein loopje eveneens op scheef... (lunacy helpt natuurlijk ook mee)
Wat daarbij ook nog erg mooi is unhooken, je hoeft niet te depoweren want de kite staat direct goed. Het nadeel hiervan: het varen gebeurt dus ook eigenlijk de hele tijd met aangetrokken bar. De stuurlijnen mogen dus eigenlijk wel wat strakker staan om wat comfortabeler te varen. Dan moet je overigens natuurlijk wel de kite enigszins wat depoweren, maar heel snel zal de kite niet backstallen.
Conclusie: een beginner zal zich bij deze kite wat minder prettig voelen vanwege de snelheid, maar wel weer veilig voelen vanwege de hoge depower, de oldskooler mist een stopperbal want de depower is “te†hoog om even de bar los te laten. De freestyler zal in z’n element zijn met deze kite, loopen en wakestyle tricks moet met deze kite een plezier zijn. De golfrider gaat vooral de snelheid erg fijn vinden en druk opbouw en natuurlijk de gigantische mate van depower.
Ik was bijzonder in me nopjes met de 9 in elk geval!
Binnenkort begint een testtour door Nederland om ze zelf eens te beoordelen
en begint de "Rabbit Hunt" (jacht op teamriders)
houd dus hanglos in de gaten!
Mooie review slis!
davidov had een 4 sterren sessie in Grevenlingendam, Oosterschelde zijde met maar liefst 20 - 28 knots op zijn Flysurfer Boost (2015)
leuke review!
Het ziet er idd uit als 1999. Ik kan me niet voorstellen dat ik het lekker vind kiten dus moet het toch maar is proberen aangezien je vrij positief bent
RobbyNitroz had een 5 sterren sessie in Zandvoort met maar liefst 15 - 20 knots op zijn SlingShot Wave SST (2017)
Lijkt mij een heerlijk Kite.
Ik ben alleen C-shape gewend, maar dit zit er TOP uit!!
mooie review trouwens slis!
caas had een 3 sterren sessie in Scheveningen met maar liefst 23 - 30 knots op zijn Wainman Hawaii Rabbit Gypsy (2008)
wat is de lengte van de lijnen die erbij gevelerd gaat worden? En is er al iets bekend over de prijs van de kites?
leuke review!
Zag gisteren Stef de Jong ook met een Wainman Rabit varen. Hij was lekker bezig. Helaas viel de wind wat weg en stopte hij.
Ik denk dat hij hem ook aan het testen was voor hun website review.
Laterz,
Pigs
leuke review Slis
net als rob, zou ik graag willen proberen
Chris, je hebt er weer wat moois van gemaakt
Vindt je hem zo lekker dat hij een plaatsje verdient in je persoonlijke quiver, of blijft er twijfel?
hoe is het hoogte lopen?
aangezien hij een dikke le heeft en een lage ar
Mario had een 3 sterren sessie in Cadzand-Bad met maar liefst 18 - 24 knots op zijn SlingShot RPM (2010)