Reacties
spoetnik 11 September / 2008 / 15:24
Dat IDS, dat is toch alleen een nieuwe naam voor iets dat veel merken toch al veel langer gebruiken, of mis ik iets?
4-lijnen, met een safety naar de front lijnen toch?
WWW.BYSLIS.NL :: WWW.VERSUSSHOP.NL

Marc_87 11 September / 2008 / 16:53
Ja maar dan in een mooi uitgevoert jasje en dat je bar niet meer automatisch de hele
lijn af gaat maar op een met of 3 blijft hangen. En op dat moment ligt de kite plat op
de grond net als een 5th lijn. Dus het is niet alleen puur safety aan een frontlijn.
Powered by Flysurfer

BT17 12 September / 2008 / 18:07
Het zit allemaal in de IDS bridle op de kite, en het heeft weinig te maken met een lijn naar een van de voorlijnen/stuurlijnen, of een lijn naar de kite.
Doordat de front- en backbridles los van elkaar functioneren, en door een simpele overbrenging van katrollen in de frontbridles, kan de kite zover kantelen dat je de werking van een 5th line krijgt.

Voorbeeld: Je bent gewoon ingehaakt en je laat je bar los, de bar beweegt naar het eind van je depowerlijn. Dat is een 70/80cm ongeveer. Hierdoor krijg je maximale depower (depower on demand).
Stel je depowerlijn is 4m lang, en je zou dan de bar los laten, dan gaat er zoveel spanning van de stuurlijnen af dat de kite ver genoeg kan kantelen voor een 5th functie (absolute depower).

Cabrinha heeft dus een lijn gemaakt vanaf je chickenloop tot een paar meter boven je depowerstrap. Trek je nu de quickrelease, dan worden beide voorlijnen een paar meter aangetrokken zodat de kite kantelt.
IDS is in eerste instantie een methode om zelf je kite te landen, aangezien je met ''depower on demand'' eigenlijk altijd genoeg depower hebt on controle te houden.
Maar het is natuurlijk ook een backup safety system.