djeverest had een 4 sterren sessie in Scheveningen met maar liefst 14 - 20 knots op zijn F-One Bandit V (2012)
Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)
djeverest had een 4 sterren sessie in Scheveningen met maar liefst 14 - 20 knots op zijn F-One Bandit V (2012)
wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)
sjoerdsantema had een 5 sterren sessie in Playa Chica met maar liefst 17 - 25 knots op zijn Blade Prime (2010)
djeverest had een 4 sterren sessie in Scheveningen met maar liefst 14 - 20 knots op zijn F-One Bandit V (2012)
djeverest had een 4 sterren sessie in Scheveningen met maar liefst 14 - 20 knots op zijn F-One Bandit V (2012)
wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)
sjoerdsantema had een 5 sterren sessie in Playa Chica met maar liefst 17 - 25 knots op zijn Blade Prime (2010)
Ah dat ezelsbruggetje bij regel 3 staat er ook tussen die kun je ook makkelijk in de praktijk brengen als je je voorste hand rechts aan de bar hebt (hoop dat ik het ook nog goed zeg, is tenminste nog makkelijk te onthouden ipv termen als bak en stuurbord en loef en lij enzo.) heb je voorrang en anders niet, weet niet of je daaraan alleen genoeg hebt zal wel niet je moet ook weten dat je mensen voorrang geeft die net het water op komen en elkaar passeren dat je downwind dan voorrrang geeft maar dat kan ook weer misbruikt worden natuurlijk. Het probleem blijft denk ik wel van he ik denk dat ik de voorrang regels wel ken maar kent mijn tegemoetkomende kiter ze ook ? Je kan ook als je iemand aan ziet komen en er geen heil in ziet als je het te druk vind bijvoorbeeld en je kijkt achter je waar wel ruimte is hup transisition en meteen weer terug varen of niet dan ? Als je zulk soort situaties al aan ziet komen hou je wel rekening met anderen als je al ziet dat hun gaan keren en ze vergeten is te kijken kijk ik vaak ook al welke kiters hij of zij nog meer om zich heen heeft varen en maak ik op basis van die informatie wel een beslissing wat ik het beste kan doen. Een backside bochtje vlak voor iemand die op jouw afkomt als je denkt dat je hem upwind ook niet meer zal kunnen ontwijken is denk ik ook wel het slechtse wat je kunt doen.
ESComputers had een 3 sterren sessie in Workum met maar liefst 14 - 17 knots op zijn North Rhino (2009)
Dat je bakboord en stuurboord niet weet als zeiler is tot daar aan toe maar loef en lij moet toch niet zo moeilijk zijn?
Btw, de kleuren op sommige barren verwijzen naar bakboord en stuurboord. Rood, links: bakboord. Groen (bij schepen maar bij de meeste kitebarren een andere kleur): stuurboord.
Oli4k had een 4 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 23 - 34 knots op zijn Airush DNA (2013)
Ik onthou het door de boten als een Engelse auto te beschouwen. Links heb je de passagierszetel, waar er plaats is om een bak te zetten :D en rechts heb je dan het stuur.
Dobbelsteen had een 3 sterren sessie in Oostduinkerke met maar liefst 12 - 16 knots op zijn North Rebel (2009)
Kan de lijst ook even in het duits vertaald worden en bij onze oosterburen gepost worden
Vorig jaar ruzie gehad met een duitser toen ik aan de kant in het water lag om te starten en hij wel dacht dat hij vlak onder de kant 10 meter upwind van me nog wel te kunnen springen, omdat z'n vriendjes stonden te kijken. Hij stuurde z'n kite zo door de mijne heen. Toen ik aangaf dat iemand die start voorrang heeft én dat ik hem, omdat hij upwind van me voer en ging springen, niet eens had aan zien komen vliegen, was ie nog kwaad ook.
Worden deze regels ook verteld bij de kitelessen?
Of je de regels nu kent of niet, maakt mij eigenlijk weinig uit. De rest kent die toch niet.
Maar wat hier wel belangrijk is, is goed zeemanschap. En ik denk gewoon in de meeste gevallen met een klein beetje respect voor je omgeving, kan je al heel veel problemen voorkomen. Zoals bv jouw geval, 10m upwind van iemand gaan springen. Dat is gewoon dom zijn, hier helpen geen regels tegen.
Dobbelsteen had een 3 sterren sessie in Oostduinkerke met maar liefst 12 - 16 knots op zijn North Rebel (2009)
In regel 3 zit ook een fout in deel 2 over stuurboord:
De kitesurfer over stuurboord(je linkerhand is voor bij het varen) moet voorrang verlenen boven de tegenliggende surfer.
De bakboord kitesurfer moet diegene downind passeren en zijn kite laag houden.
Moet zijn:
De kitesurfer over stuurboord(je linkerhand is voor bij het varen) moet voorrang verlenen boven de tegenliggende surfer.
De stuurboord kitesurfer moet downind passeren (afvallen) en zijn kite laag houden.
Zie plaatje.
Dank voor de oplettendheid, scherp! Heb het foutje gecorrigeerd en de tekst meteen iets duidelijker gemaakt.
djeverest had een 4 sterren sessie in Scheveningen met maar liefst 14 - 20 knots op zijn F-One Bandit V (2012)
Leuk, die zeilboot plaatjes maar een kitesurfer is nogal verschillend van een zeilboot!
Namelijk omdat er aan een kitesurfer lijnen zitten van circa 20-24 meter.
Wat gebeurd er als de BB ''kitesurfer'' in dit plaatje zijn kite door bijvoorbeeld materiaal problemen onmogelijk hoger kan zetten (en zo ruimte geven aan de SB ''kitesurfer'') of dat er simpelweg geen ruimte aan lij is?
Is het volgende niet makkelijker te onthouden en cook proof?
SB kiter zelf laten kiezen (goed zeemansschap), uitwijken naar loef- of lijzijde en natuurlijk loef=kite hoog en lij=kite laag. Voor de BB kiter geldt dat deze voorrang heeft, deze moet koers behouden om verwarring te voorkomen bij de SB kiter.
jordi had een 3 sterren sessie in Terschelling Noordzee met maar liefst 25 - 30 knots op zijn Airush Razor (2012)
Goed zeemanschap is je dus aan de regels houden, zodat het altijd voorspel is wat er gaat gebeuren: als SB'er sowieso afvallen om voorrang te verlenen en de BB'er koers houden (of oploeven).
"Wat gebeurd er als de BB ''kitesurfer'' in dit plaatje zijn kite door bijvoorbeeld materiaal problemen onmogelijk hoger kan zetten" Het is dus de SB'er die de ruimte MOET geven en niet de BB'er....dus of de BB'er niet hoger aan de wind/kan oploeven maakt niet uit. De SB'er moet wijken d.m.v. een meer downwind koers te kiezen. (afvallen)
En als je aan de lijzijde geen ruimte hebt heb je ongeveer ruim 200 meter daarvoor al een inschattingsfout gemaakt of iets over het hoofd gezien.
Zelfs verzekeringstechnisch (bij zeilboten) ben je de lul als je bij een aanvaring geen voorrang hebt verleent door ruim af te vallen als SB'er....net als dat je in de auto van rechts komende verkeer geen voorrang verschaft de lul bent en je dacht op basis van goed 'zeemanschap' te acteren en een foute inschatting maakt.
En voor kitesurfers doe je er verstandig aan (om als soort richtlijn) altijd minimaal 1x lijnlengte (downwind richting) afstand houden.
Praktijk voorbeeld:
Ik voer over BB, heb dus uberhaupt al voorang, en heb problemen met mijn materiaal (inhaken wilde niet vlotten onder andere) en kon mijn kite niet omhoog sturen noch oploeven (gaat immers wat lastig, uitgehaakt met kite vlak boven het water).
De SB kiter kan dan wel af gaan vallen maar dan vaart hij door mijn lijnen heen! (wat helaas ook gebeurde)
Wat de SB kiter beter kan doen/had kunnen doen is oploeven, zeker als zijn koers voor de hele situatie zich ontwikkelde al behoorlijk ruim is!
(ja ik had ruim meer dan 200m afstand alleen als iemand van bovenwinds, met een behoorlijk ruime koers, in tegengestelde richting komt aanknallen... dan gaan dingen sneller dan verwacht!!)
Mijn aanmerking op de regel 3:
In regel 3 staat dat de SB kitesurfer moet uitwijken naar lij. In de praktijk wijk ik als ik over SB lig denk ik net zo vaak uit naar lij als naar loef. Daarom vind ik het woord ''moet'' wat te ''hard''.
Het uitwijken naar lij vind ik echter wel een goede aanbevelling, geen vereiste.
Wat betreft het goed zeemanschap:
Het begrip goed zeemanschap wordt onder andere gebruikt in voorschrift 2 van de BVA, waarin wordt gesteld dat het naleven van de voorschriften niet de verplichting wegneemt om voorzorgsmaatregelen te nemen volgens gewoon zeemansgebruik.
Oftewel, goed zeemanschap is niet altijd klakkeloos de regelgeving naleven maar ook op een gepaste manier er van afwijken indien nodig!
jordi had een 3 sterren sessie in Terschelling Noordzee met maar liefst 25 - 30 knots op zijn Airush Razor (2012)
Het zijn in principe internationale geldende regels mbt voornag die voor elke andere watersporter ook gelden.
Nog een paar:
2. Voorrangsregels op het water
Deze staan omschreven in het ook door het KNWV uitgebrachte internationale regelboek. Toch willen we er een aantal noemen.
Registreerde: 07 September 2008
VOORRANGSREGELS
Wees je er van bewust dat niet iedereen bekend is met de voorrangsregels en ongeschreven regels en ze ook niet altijd juist toepast. Houdt daarom altijd de volgende gouden regel aan.
Gouden regel
Het gebruik van goed zeemanschap
Waarom?
Goed zeemanschap staat voor varen met het gezonde verstand. Houdt rekening met anderen en stel veiligheid altijd voorop. In alle situaties als kitesurfer zul je het aspect van ‘goed zeemanschap’ voorop moeten stellen.
Regel 1
Geef voorrang aan andere water- en strandgebruikers en passeer hun downwind.
Waarom?
Doorgaans kunnen andere water- en strandgebruikers niet zo snel en adequaat reageren als kitesurfers. Kitesurfers zijn vaak indrukwekkend en onvoorspelbaar voor andere recreanten. Gebruik dus je gezonde verstand en geef hen voorrang. Passeer hen downwind om gevaarlijke situaties te voorkomen indien je de controle over je kite kwijt raakt.
Regel 2
De kitesurfer die het water betreed heeft voorrang boven de inkomende kitesurfer op het water.
Waarom?
De wind is doorgaans meer vlagerig op het land dan op het water, waardoor de kans op gevaarlijke situaties wordt vergroot. Verleen dus voorrang aan de kitesurfer op het land, omdat diegene waarschijnlijk meer risico loopt dan jou.
Regel 3
De kitesurfer over bakboord (je rechterhand is voor bij het varen) heeft voorrang boven de tegenligger. De bakboord kitesurfer dient zijn koers en snelheid te houden, zodat de tegenligger de mogelijkheid wordt geboden hem downwind te passeren.
De kitesurfer over stuurboord (je linkerhand is voor bij het varen) dient de tegenligger voorrang te verlenen. De stuurboord kitesurfer dient dan gebruik te maken van de mogelijkheid om de tegenligger downwind te passeren.
Als je upwind passeert hou je de kite hoog, als je downwind passeert hou je de kite laag.
Regel 4
Loef wijkt voor lijzijde (downwindse koers wijkt voor upwindse koers)
Kruisen twee kitesurfers elkaar, die in de zelfde richting varen, dan zou degene die het meest downwindse koers aanhoudt (en upwind is) voorrang verlenen aan diegene die een upwindse koers aanhoudt (en downwind is).
Waarom?
Diegene met de upwindse koers bevindt zich altijd downwind aan diegene met de downwindse koers. De upwindse kitesurfer heeft dus lang niet zoveel zicht op diegene met de downwindse koers. Diegene met de downwindse koers zal dus voorrang moeten verlenen aan diegene met de upwindse koers.
Regel 5
Wanneer twee kitesurfers, die in dezelfde richting varen, elkaar passeren (zonder te kruisen) dan moet degene die sneller vaart en van achter komt voorrang verlenen aan de langzamere kitesurfer.
Waarom?
Diegene die van achter komt heeft beter zich op de situatie en zou dus voorrang moeten verlenen.
Regel 6
Om te springen of andere trucs uit te voeren, zou je als kitesurfer een veiligheidsmarge van ten minste 30 meter downwind en 30 meter upwind moeten hebben.
Waarom?
Een downwind veiligheidsmarge is belangrijk, omdat een kitesurfer downwind beweegt wanneer die springt. Een upwind safety zone is belangrijk, om te voorkomen dat de springende kitesurfer de lijnen van diegene upwind van hem raakt.
Ongeschreven regel m.b.t. golfrijders
Kitesurfers die een golf berijden verdienen voorrang boven kiters die niet op de golf rijden.
KITESURFEN OP BINNENWATER
Voor nagenoeg alle binnenwateren in Nederland geldt het BPR.
Binnenvaart politieregelement (BPR). Artikel 9.05 zeilplanken lid 2: Het is verboden te varen met een door een vlieger voorbewogen plank.
Lid 3: De bevoegde autoriteit kan van het tweede lid vrijstelling of ontheffing verlenen. Aan de vrijstelling of ontheffing kunnen voorschriften worden verbonden.
In het binnenvaartpolitieregelement is vastgesteld dat overal het kitesurfen in principe verboden is, tenzij anders is aangegeven. Gemeentes kunnen plaatsen aanwijzen als kitesurflocatie waar kitesurfen dan toegestaan is.
LOKALE REGELGEVING EN NATURA 2000
Vaak is het kitesurfen op de zogenoemde kitesurflocaties maar een bepaalde periode in het jaar toegestaan om bijvoorbeeld het broedseizoen van de vogels daar niet te verstoren of om geen gevaar voor zwemmers te vormen. Behalve een periodisering kan er ook een zonering van kracht zijn. Als je niet zeker weet of het ergens is toegestaan om te kitesurfen is het belangrijk je vóóraf in de regelgeving te verdiepen. Dergelijke regelgeving kun je op internet terugvinden maar bijvoorbeeld ook vaak op borden bij strandopgangen of bij de ingang van een natuurgebied. Zo kan het zijn dat het hele (natuur)gebied beschermd is vanwege NATURA 2000 regelgeving of een plaatselijke verordening waardoor het kiten er verboden is.
Vaargeulen en havens
Wanneer je gaat kitesurfen op zee of welk vaarwater dan ook, zorg dan dat je uit de buurt blijft van havens, vaargeulen en gebieden bestemd voor andere soorten water- en strandgebruikers. Dergelijke gebieden zijn vaak aangegeven door middel van boeien of palen (al dan niet op het strand). Mocht je in of rondom een kitesurfgebied te maken krijgen met een ander soort gebruiker, pas dan de gouden regel toe (gebruik van goed zeemanschap) en realiseer je dat beroepsvaart altijd voorrang heeft op pleziervaart.
WETTELIJKE AANSPRAKELIJKHEID
Vrijwel alle verzekeraars sluiten kitesurfen uit in hun wettelijke aansprakelijkheids verzekeringen, reisverzekeringen e.d.. Dat betekent dat wanneer je tijdens het kitesurfen een ander schade toebrengt, je hier meestal niet voor verzekerd bent! Zeker als er sprake zou zijn van een slachtoffer met letsel, kan het je heel duur komen te staan wanneer jij schuld hebt.
Wanneer je les krijgt van een kitesurfschool, wees er dan zeker van dat je via de kitesurfschool tijdens de les verzekerd bent.
Als je lid bent van de Nederlandse Kitesurf Vereniging (NKV) ben je automatisch verzekerd tegen aansprakelijkheid tijdens het kitesurfen. De NKV heeft bij Funsportpolis.nl een collectieve aansprakelijkheidsverzekering gesloten. De verzekering geeft een secundaire dekking. Dit houdt in dat andere aansprakelijkheidsverzekeringen voorgaan maar de kans dat de eigen verzekeraar de schade vergoedt is klein, want kitesurfen is bijna altijd uitgesloten. Je bent verzekerd tegen de schade aan derden en aan materialen van derden, terwijl je aan het kitesurfen bent. De dekking is gemaximeerd tot € 500.000,- per schadegeval. (bron: NKV)
djeverest had een 4 sterren sessie in Scheveningen met maar liefst 14 - 20 knots op zijn F-One Bandit V (2012)