Advies aanschaf eerste kite set.

Door: thomas.lemaire Reacties: 10 Hits: 8236
thomas.lemaire 15 June / 2017 / 22:42

Hi,

Ik heb ondertussen al 3 lessen genomen en kan al waterstarten, gecontroleerd stoppen en terugvaren, maar is nog ver van goed en lukt nog niet altijd. Ik zal zeker nog een les of 2 nemen om alles nog wat meer onder controle te krijgen om de eerste keer zelf te gaan kiten.

Nu ben ik al wat aan het rondlezen en kijken welke kiteset ik wil kopen. Ik zou wel eerder nieuw dan tweedehands kopen.

Ik ben 1m69 groot en weeg 70 kg. Ik zou vooral gaan kiten aan de belgische kust. In het begin zal ik zoiezo niet bij erg hevige wind gaan kiten. Liever nog vele uren proberen bij gematigde wind.

Heb al veel positiefs gelezen over de kites van Cabrinha en zo bij deze terecht gekomen radar-spectrum

Is deze set een goeie keuze of toch liever iets anders als beginner?

Ik zou beginnen met één kite om dan later nog één bij te kopen.

Ik twijfel om een 9m of 10m aan te schaffen. Qua boardkeuze weet ik helemaal niet wat kiezen als beginner. Ik weet dat een groter board beter is bij een beginner, maar zou toch graag mijn geld geven aan iets waar ik lang plezier aan kan hebben, dus is het mischien toch interessanter om een iets kleiner board te nemen?

Alvast bedankt!

geloof 16 June / 2017 / 07:53

Als je nu al weet dat er 1 kite gaan bijkomen, kun je beter kiezen voor de 10m. Die 10m heeft net iets meer low end dan de 9m. Met jouw gewicht is de combi 7/10 een mooie. Als je verwacht dat er binnen 1 jaar ook een derde kite zeer goed mogelijk is, ga dan voor de 9m. De set is oké hoor.

Wellicht kun je bij je reseller een paar weken een breder board lenen, zodat de eerste meters wat makkelijker zijn. Welke maat board wordt geadviseerd door de reseller?

http://www.kiteventure.nl | school | shop | travel --> CrazyFly | Eleveight | Ownin | PLKB | Shinn | Ventum | Vimana | Zeeko

et1961 16 June / 2017 / 08:01

Hoi Thomas,

De Cabrinha Radar-Spectrum set is een echte beginnersset. Eerlijk gezegd, denk ik dat je daar snel op uitgekeken bent.

Zelf heb ik jaren lang met Cabrinha Switchblades gevaren en kan gerust stellen dat dit fantastische allround kites zijn! Zowel voor de beginner als gevorderde kiter een prima kite. De Radar is de opvolger van de Cabrinha Vector en dit is toch een meer beginners kite. Mocht je voor Cabrinha willen kiezen, kies dan voor de Switchblade!

Ik vaar nu met Crazyfly Sculp kites, qua vaareigenschappen vergelijkbaar met de Switchblades, ze draaien iets sneller en iets minder bardruk. Een meer dan prima keus en ook nog eens voordeliger dan de toch wel dure Cabrinha kites.

Wat betreft de maat, met 70 kg, zou ik voor een 10 of 11 meter gaan. Dan kan je vanaf ca. 13 knp het water op. Later kan je dan een 8 of 9 m kite erbij kopen om ook bij meer wind het water op te kunnen.

De Cabrinha Spectrum is een (beginners) allround/freeride board. Niks mis mee, maar vermoedelijk ben je hier ook weer snel op uitgekeken. Voor de Belgische kust zou ik voor een goed freerideboard kiezen.  Kijk eens naar de North X-ride, F-one Traxx en de CrazyFly Shox. Geschite maat voor jou is 132-135 lang, en 40-41 cm breed.

Suc6 met het maken van je keus en veel kiteplezier gewenst!

et1961 had een 4 sterren sessie in Neeltje Jans met maar liefst 18 - 24 knots op zijn Crazy Fly Sculp (2017)

dr511 19 June / 2017 / 13:56

Zoal ET al aangeeft. Lekker meteen een switchblade kopen. En als je voor Cabrinha gaat en je hebt niet al te veel haast dan kun je ook tot augustus wachten. Cabrinha komt altijd in Augustus/september met de nieuwe line up. Kun je een 2017 model scoren met een goede korting. 

Ziki Ondergoed, schultenbrau

thomas.lemaire 19 June / 2017 / 19:14

Het zal een Switchblade worden. Enkel nog beslissen welke grootte van kite ik neem. Wil een zo groot mogelijk windbereik, aangezien ik niet direct twee kites zal aanschaffen.

dr511 20 June / 2017 / 18:48

Als je 1 kite neemt dan is een 10 lekker allround. Kun je in de herfst nog een 7 er bij nemen. 

Ziki Ondergoed, schultenbrau

hangtime 21 June / 2017 / 16:37

Ik snap niet zo goed waarom een 9m of 10m?

Heb je daar specifiek een reden voor?

Ik denk dat je met een 11m of 12m de meeste dagen kan pakken.

Dan kun je met jouw gewicht, altijd varen vanaf windkracht 4 t/m 6.

Zelfs t/m windkracht 7 als je een vlieger koopt met goed veel depower.

De 11m FlySurfer Boost 2 bijvoorbeeld: 13-31 knopen windrange

Last edit by: HANGTIME

Nature 21 June / 2017 / 18:14

never dat een beginner een 11m met 31 kts kan varen  en de meeste gevorderde ook niet :)  
tevens vliegt een teveel gedepowerde kite voor geen meter.  

Fluid kiteboarding - High Service - High Quality - Kiteboarding gear.

Nature had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 25 - 39 knots op zijn Fluid Vice (2010)

hangtime 21 June / 2017 / 18:22

@Nature

Met zijn gewicht en ervaring zal de windrange wellicht 13-28 knopen zijn.

Maar dan nog dikke prima toch?

Een teveel gedepowerde FlySurfer vliegt nog super, vast nog nooit geprobeerd.

Teveel depower bestaat dan ook niet bij een FlySurfer imo.

Als gevorderde houd je hem juist langer dan het boekje voorschrijft.

Last edit by: HANGTIME

Kitemen 22 June / 2017 / 09:48

Denk dat Gillion er wat meer verstand ervan heeft {#emotions_dlg.puh2.gif} (no offense) en uit eigen ervaring vaart een beginner zeker niet tegen de max van de wind range. Als je er dan nog eens bij optelt dat deze persoon 70kg is gaat die dat zeker niet redden. Beste optie is een mooie allround kite 10m, kan je met dat gewicht iig van 14 - 24 knopen varen en als hij dan wat meer gevorderd is kan die misschien nog iets langer doorvaren maar waarschijnlijk heeft ie zn set dan al uitgebreid met een 7m

KiteShallow 22 June / 2017 / 11:41

Hoi, uitgaande dat je een Bow/SLE/Delta de meest geschikte kites voor beginners neemt en toch gauw 2 kites koopt dan zou ik naar de 9 gaan en later 12 en/of 6 nemen.

http://www.kitehigh.nl/wiki/Beginnersinfo/Aanschaf%20materiaal

Mijn ervaring doe je niet veel met een kite. Kom je op de spot en kan je vaak niet varen ;-(

Last edit by: KITESHALLOW