Veiligheids advies

Door: viper_147 Reacties: 4 Hits: 1934
viper_147 23 August / 2021 / 20:07

Is er iets van een SOS tracker voor als je op open zee gaat kiten? 

Ik kan me voorstellen dat de risico's open zee wat groter zijn dan op een binnenmeer .. Zeker ook met de stroming en golfslag. 

Djee 23 August / 2021 / 21:46

Zoek op PLB/Epirb. Maar ik denk dat minder dan 1% van de kiters zoiets bezit.

Andere goede veiligheidstips voor op zee :

 

Ga met een buddy

Check het weer goed vooraf (ga niet met aflandige wind kiten)

Leer goed bodydraggen (staan/lopen gaat lastiger {#emotions_dlg.swhip.gif})

Vaar niet verder uit, dan je terug kan zwemmen

Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

FeRNandeZ 23 August / 2021 / 22:08

Ga met een buddy, denk de belangrijkste en een drijfvestje, ook al zit het best ruk, is wel het veiligst.

Tijdens tochten nemen we ook GSM mee, mocht er toch wat gebeuren kan iemand op het strand even bellen.

 

En uiteraard alle standaard checks regels en NO GO's respecteren. (zoals aflandige wind)

Je wilt echt niet er al van uitgaan dat je de reddings brigade even inschakeld om je te komen helpen.....

 

(EPIRB als je echt bizarre tochten gaat ondernemen, oversteken tussen eilanden, ijselmeer oversteken etc, ver uit de kust varen, maar misschien kan je dan beter de reddings brigade al informeren over je speciale tocht en of zelf een volg boot regelen....)

Last edit by: FERNANDEZ
kantje board !

Janvanbun 24 August / 2021 / 09:20

De KNRM heeft een app: 'KNRM Helps' waar je je vaarplan kan indienen, je verwachte aankomst tijd kan opgeven en waarmee je vrienden/familieleden live je voortgang kunnen monitoren. 

 

Dit gebruiken wij bij lange downwinders.

 

Als je gewoon op zee gaat grasmaaien lijkt me wat die gasten hierboven zetten voldoende.

 

 

Gerard79 26 September / 2021 / 08:24

Garmin forerunner 945 LTE is ook een optie.

 

Takoon LOG 5m, Furia 7m & 9m. Takoon Burning 6'2"