Leren kitefoilen, een half jaar chronologisch in filmpjes.........

Door: marcelca Reacties: 51 Hits: 9902
marcelca 15 November / 2020 / 16:14

Wat verschillende tacks en 360`s ( 13-11-2020 )

 

marcelca 15 January / 2021 / 23:46

Eerste tack zittend gelukt  ( 11-01-2021 )

 

marcelca 01 February / 2021 / 19:27

Double toe-side 360  ( 30-01-2021 )

marcelca 06 April / 2021 / 18:20

Rotate and twist ( 23-03-2021 )

RobbyNitroz 09 April / 2021 / 14:34

En maar doorpakken; lekker bezig hoor :-)

 

Wanneer kom je lesje geven op Zandvoort? :-) 

RobbyNitroz had een 5 sterren sessie in Zandvoort met maar liefst 15 - 20 knots op zijn SlingShot Wave SST (2017)

marcelca 10 April / 2021 / 21:58

Ja we houden niet op, van de week voor het eerst zittend gegijpt ( doorfoilend ) en vandaag ook de andere kant op dus kon gewoon 3 rakken achter elkaar zittend doorfoilen {#emotions_dlg.shiny.gif}

 

Wil altijd wel tips geven over tricks, no problem, kom alleen eigenlijk nooit aan zee.

Weet ook niet of veel mensen erop zitten te wachten, heb wel is gedacht om een pagina te maken met uitleg en filmpjes over elke trick ( die ik ken tenminste {#emotions_dlg.shiny.gif} )

RobbyNitroz 16 April / 2021 / 10:06

Dus je komt niet {#emotions_dlg.nopompom.gif}

RobbyNitroz had een 5 sterren sessie in Zandvoort met maar liefst 15 - 20 knots op zijn SlingShot Wave SST (2017)

marcelca 23 April / 2021 / 15:16

Je bent natuutlijk ook altijd welkom op het binnenwater, minder golven is ook makkelijker de tricks leren denk ik {#emotions_dlg.shiny.gif}

iAn 29 April / 2021 / 12:30

Mooi om de je snelle progressie en hervonden motivatie te zien. {#emotions_dlg.shiny.gif} Ben zelf eerder over gegaan van twintip varen naar vooral strapless wave. Nu ik verder van zee woon zou ik kitefoilen willen oppakken zodat ik ook op binnenwater een leuke uitdaging heb en als mooie bijkomstigheid ook met heel weinig wind kan gaan kiten. Ben me aan het orienteren op het benodigde materiaal en wil niet gelijk de hoofdprijs besteden.

Ik weeg zelfs 78 kg en heb een set Bandit kites in de maten 6,7,9,12. Vermoed dat je met weinig wind op de foil liever een lichtere kite wilt gebruiken.

Vaar je nog steeds met die strutless Gong kites en zoja nog steeds tevreden?

En welk board en foil vaar je? Ben je daar nog in gewisseld sinds je begon?

 

 

tymonk 30 April / 2021 / 15:03

Klopt - ook net begonnen met kiten en nu al op zoek naar andere kites. Kleiner en lichter. Ik heb Naish Park (2013/2014) 7-9-11. Er komt een 5 bij (probeer de Naish Slash) en een lichtwind kite... denk de Slingshot UFO9. Of een Gong.....

 

Zou graag de Gongs van MarcelA in actie willen zien... prijs is echt aantrekkelijk...

Last edit by: TYMONK

RobbyNitroz 30 April / 2021 / 15:13

De grotere maten wil je vooral een lichte kite hebben; lees groter dan 8 meter. Nul of 1 strutters werken dan het fijnst want struts eraf betekend meteen een stuk lichtere kite die veel beter in de lucht blijft hangen bij weinig wind.

 

Als je wat langer foilt ga je waarschijnlijk naar een kleiner board. Beginnen doe je best op een board langer dan 140cm. Als je wat handiger wordt dan voelen kleine boards fijner omdat ze veel minder swing weight hebben als je draait. 

RobbyNitroz had een 5 sterren sessie in Zandvoort met maar liefst 15 - 20 knots op zijn SlingShot Wave SST (2017)

marcelca 17 May / 2021 / 12:07

Sorry voor mijn late reactie

@IAN
Je wil inderdaad met name met weinig wind een zo licht mogelijke kite, maar ook met hardere wind is het fijn om een kite te hebben die goed drift, wat je namelijk veel ziet gebeuren als je begint met foilen dat je met bochten onder je kite door foilt, en dan valt een zware kite sneller uit de lucht..

Ik vaar nog steeds met de Gong Strutless en vind het ook nog steeds superfijne kites, ik heb een complete serie van 6,8,10,12,15 ( dat kan je nog is doen met de prijs van Gong ), en heb mede aan deze kites mijn progressie te danken, je word niet zo snel afgestraft dat bij elke trick die je leert continue je kite in het water ligt...

Ik ben op een 137 Gong board begonnen met 65cm alu mast met de Gong pro M curved, ben na paar sessies overgegaan naar alu 90cm mast, na half jaartje board vervangen voor moses T38 ( 125cm ), hier vaar ik nog steeds op

En mast vervangen voor 1 meter full carbon van Gong icm Gong Veloce vleugel en stab ( dit is geen aanrader als je net begint trouwens )

@TYMON

Nou volgens mij heb je de Gong kite in actie gezien gisteren

FeRNandeZ 17 May / 2021 / 16:03

@ Marcel, hou je van knutselen, ik heb een nieuwe briddle voor de V3 strutless 10m, die je eens kan proberen.

Met kites en briddles alles is een compromis, net wat je lekker vind. Mod is voor de 10m de low end van de kite waar kite net blijft hangen. 

 

-De gong heeft meer pivotable turn, de kite heeft meer twist, draait beter.

-De gong vliegt makkelijker omhoog in weinig wind, dus stroming vangt sneller aan, bij bar aantrekken opent de kite, dus  krachtige start om op je  board te komen in weinig wind.

-De kite blijft nog beter hangen dan ie al doet.

-Zowel de upwind als de downwind zijn nog steeds super goed en mega stabiel, drift als een beest, de 10m is al kachtig zat voor mij ik hoef niet groter. 8-15knoop.

 

 

 

De depower is niet geweldig, maar dat was al zo, beste vaart ie als je net het fluttertje uit het doek trekt.

Denk voor de kleinere gongs + 12knop de mod niet echt relevant, puur echt met name voor de lowend eigenschappen 10knopen om te kunnen starten en te laten hangen.

 

Last edit by: FERNANDEZ
kantje board !

marcelca 18 May / 2021 / 08:56

Hoi, gaaf dat je dat gemaakt hebt, ik persoonlijk heb er geen belang bij omdat ik nooit underpowerd vaar met mijn 10m ( heb ook nog de 12m rn de 15m ), weet niet waar jij vaart maar misschien wel een keer mooi om ze naast elkaar te testen....

Vind het al ongelovelijk met hoe weinig wind deze kites blijven hangrn, eergister nog met net 6kt met mijn 15m, en foilend echt giga druk door de schijnbare wind

Iedereen stond op de kant, zelfs 2 foilkites van 15m en 19m gingen niet lekker de lucht in ( waren wel race georiënteerd)

Last edit by: MARCELCA

FeRNandeZ 18 May / 2021 / 13:23

Klopt helemaal, zou ook wel eens naast elkaar willen voelen.  Denk dat een 12m of 15m Gong snel te sterk zijn....

De druk pull/druk door schijnbare wind is idd erg goed, de kite staat erg hoog, hij will bijna over je heen vliegen maar strutless luffen bijna niet en dus erg stabiel, soms moet je barretje iets aantrekken. Ook tijdens de downwind je kan de kite gewoon bijna slack varen beetje oploeven ding valt nooit.

Grote verschil in de bridle is de low wiind, als je kite op 45graden still, drukkloos hangt in heel weinig wind, wilde ie soms niet lekker klimmen, moest eigenlijk eerst snelheid creeren downloop inzetten of laten bewegen, de nieuwe briddle kite will beter op gang komen en omhoog vliegen draaien.

 

Bij de originele bridde, aantrekken bar trek je de achterkant van de kite naar beneden, nu "opent" ook de tip aan leading edge wat open als het ware twist. 

 

 

 

 

kantje board !

marcelca 18 May / 2021 / 14:24

12 en 15 zijn uiteraard wel sterker, ik vind het tegenwoordig fijn om met wat meer druk te foilen ivm tacks ed..

Ik ben 82kg maar kan ze wel heel lang houden, was vorige week met 15m aan het foilen met 7kt,  nam alleen in 1x toe maar minimaal 17kt, heb er gewoon nog half uur mee doorgefoild terwijl andere met 7m bezig waren, wat belangtijk is dat je een niet te veel depowerd en goed aan je bar blijft trekken

 

Ontspannen is het niet maar het kan wel

marcelca 07 June / 2021 / 20:21

Alleen is ook maar alleen {#emotions_dlg.shiny.gif}

 

mbkiteboarding 08 June / 2021 / 17:04

{#emotions_dlg.thumbsup.gif}

No wind, no problem https://youtu.be/DgobbpLq9As

mbkiteboarding 14 June / 2021 / 15:30

Ook weer wat progressie gemaakt. Footswitch links en rechts. Zitten op board.

 

No wind, no problem https://youtu.be/DgobbpLq9As

RobbyNitroz 15 June / 2021 / 11:18

Wel weer opstaan aan het eind van je zit sessie! :-)

RobbyNitroz had een 5 sterren sessie in Zandvoort met maar liefst 15 - 20 knots op zijn SlingShot Wave SST (2017)

marcelca 16 June / 2021 / 12:23

Daar ben ik op aan het oefenen, maar wil nog niet lukken..{#emotions_dlg.shiny.gif}

 

Zittend gijpen en tacken lukt wel

RobbyNitroz 16 June / 2021 / 17:28

Handje voorop en het been tussen je hand en andere been op je board zetten {#emotions_dlg.thumbsup.gif}

RobbyNitroz had een 5 sterren sessie in Zandvoort met maar liefst 15 - 20 knots op zijn SlingShot Wave SST (2017)

mbkiteboarding 17 June / 2021 / 07:49

eerst ff wat yoga doen voordat me dat gaat lukken {#emotions_dlg.schater.gif}

No wind, no problem https://youtu.be/DgobbpLq9As

RobbyNitroz 17 June / 2021 / 09:21

Je kan ook je kite snel naar 12 uur sturen en je bar aantrekken, 1 hand op je board houden en de lift gebruiken om gehurkt op je board te komen.

RobbyNitroz had een 5 sterren sessie in Zandvoort met maar liefst 15 - 20 knots op zijn SlingShot Wave SST (2017)

marcelca 17 June / 2021 / 11:36

Geloof dat ik idd yoga moet gaan doen, word echt te oud en te stijf {#emotions_dlg.shiny.gif}

 

Maar het gaat me een keer lukken