Stroming Wijk / IJmuiden

Door: johan75 Reacties: 23 Hits: 8018
johan75 07 March / 2007 / 22:12

wie kan mij nu eens vertellen hoe het zit met stroming aan zee, en met name bij Wijk en IJmuidern.

Ik weet dat er verschil is met opkomend en afgaand? tij, en dat de windrichting ook van invloed is. Maar hoe zit het nu precies?

[06 Waroo 7m] [07 Rhino 10m] [Nobile 666 129x39] [Spleene Session 141]

iAn 07 March / 2007 / 22:19
Ben ik ook benieuwd naar, soms is de stroming op Wijk enorm sterk, als ik dat van te voren zou weten zou ik eerder richting de pier / naar Ijmuiden gaan.

STASI 07 March / 2007 / 22:49

Heel simpel. Stroming is verwant aan het getij. Als de stroming en de wind dezelfde kant op zijn is het met wind onder de 5 bft lastig hoogte lopen (afhankelijk van de grootte van je kite en board). Als deze contra is is het goed te doen. De stroming is de ene keer sterker dan de andere (niet echt voorspelbaar).

Op www.actuelewaterdata.nl kan je zien hoe de getijden zich gedragen

Maar onthoud 1 ding: Onderschat de stroming nooit, er tegenin zwemmen is meestal geen haalbare zaak en put je alleen maar uit !

Een andere variant van stroming zijn muien. Als je hier in terecht komt wordt je onder water een stuk de zee op gezogen. Lees verder: http://www.muien.nl/

Vraag de locals anders naar de gevaren, die willen/moeten je een eind verder helpen.

BTW. meer over het getij vindt je hier: http://www.getij.nl/

@Ian: Stroming kan in een middag veranderen dus daarvoor hoef je in princiepe niet ergens anders heen te gaan. Het veiligst is wel met de stroming van de pier af.
Kite heen en vermenigvuldig U !!

gjxl 07 March / 2007 / 22:51
Nog veel simpeler: sterkste stroming rond hoog water. Mooiste golven ook.

BT17 07 March / 2007 / 23:04

mooiste golven met hoogwater??

meestal zijn de golven op hun beste als de stroming tegen de richting van de golven ingaat. Dus met laagwater bij zuidwest.  OF hoe zit dat??

johndoe 07 March / 2007 / 23:58
quote: johan75 - Woensdag 07 Maart, 2007(22:12)
wie kan mij nu eens vertellen hoe het zit met stroming aan zee, en met name bij Wijk en IJmuidern. Ik weet dat er verschil is met opkomend en afgaand? tij, en dat de windrichting ook van invloed is. Maar hoe zit het nu precies? 

Gaan we naar zee dan in het weekend? :) 

johndoe had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Best Bularoo (2010)

STASI 08 March / 2007 / 00:03

Hoe harder de wind hoe hoger de golven. Zeker de dag na een westerstorm is het te gek. Achter de branding willen ze dan echt megahoog worden. Verder is het afhankelijk van het getij. Door de zandbanken wordt het water omhoog gestuwd wat golven tot gevolg heeft. Met opkomend tij zijn de golven overweldigender en als het eb wordt wat meer ingetogen.

gewoon een keer heen gaan dan zie je het vanzelf.  

Kite heen en vermenigvuldig U !!

Magic_Ed 08 March / 2007 / 09:12

In het algemeen gaat de vloedstroom van Zuid naar Noord en de ebstroom van Noord naar Zuid. Als je op Actuele waterdata het astronomisch tij bekijkt, kan je aan de helling van het getijhoogte bepalen of er een sterke of zwakke stroming ontstaat.

Extra factoren: lokale muistromen, stormen in de voorgaande etmalen, wind tegengesteld of in de richting van de stroming (vooral dit laatste is irri: minder druk, moeilijker hoogte lopen, minder hoog springen).

Verder wil al het water dat naar binnen gestuwd wordt door golven ook weer naar buiten, hoe en waar hangt af van de lokale zeebodem. Maar er zijn altijd plekken te vinden waar de golven minder hoog zijn of zelfs geheel afwezig, hier stroomt het water weer naar buiten.

Overigens zal een sterke stroming naar een pier toe bij de pier leiden tot een uitgaande stroming naast de pier. Enige remedie als je hier in zwemt: meezwemmen en langzaam van de pier af zwemmen, totdat je uit de stroming bent (omtrekkende beweging maken).

w w w . v e r s u s s h o p . n l

-DAVE- 08 March / 2007 / 09:17

i concur , Ed   

Belangrijkste is dit onthouden:

"In het algemeen gaat de vloedstroom van Zuid naar Noord en de ebstroom van Noord naar zuid"

Dus als je noorden wind heb en het wordt ook nog eens EB,  dan moet moet je erg scherp kunnen varen!

Dave is selfsupported by: Hanglos, Apple, Slingshot, Kitecinema, Naish, MCCormick, Daf , Seat, RedBu

-DAVE- had een 5 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 16 - 23 knots op zijn SlingShot Fuel (2006)

Roderick 08 March / 2007 / 09:35
  't is een heel verhaal en er valt nog veel meer over te vertellen dan ik hierna ga doen, maar ik denk wel dat STASI gelijk heeft in "Gewoon een keer gaan"
Wat ik hier onder schrijf is voornamelijk leuk om te weten. Als niet alles meteen duidelijk is moet dat je vooral niet weerhouden om naar zee te gaan. Je kunt altijd op het strand een local (ben ik trouwens niet, Ik kom uit Utrecht) vragen hoe het op dat moment zit. Hoef je niet alle theorie er achter te begrijpen...

Voor scheveningen weet ik in ieder geval dat de getijdenstroming het sterkst is tijdens of net voor hoog of laag water. Als je net doet alsof al het water in de noordzee door het kanaal komt en gaat is het aardig te onthouden.

Je zou dan denken dat het met hoog water omdraait, maar als het in scheveningen hoog water is, is dat in den helder nog lang niet zo. Het blijft dus terwijl het water aan het zakken is nog een stukje door stromen naar het noorden.

Hoe laat de kentering is tov hoog en laag water verschilt dus per spot.
Ook heb je nog wat andere effecten. Als de getijdenstroming bijvoorbeeld op een strekdam botst. Daar gaat de stroming dan omheen. (Bovenstrooms van de strekdam krijg je dus een aflandige stroming. Als de stroom op zijn sterkst is kun je daar inderdaad niet tegenin zwemmen.) Beter is dan om parrallel aan het strand met de getijdenstroming mee te zwemmen. (Dat is eng, want het is dus in eerste instantie naar de strekdam toe!)
Ik weet dat dit zo is met de kleine strekdammetjes zoals b.v. voor jumpteam grotere obstakels zoals de havenhoofden van scheveningen, ijmuiden en hoek van holland werken anders. Ik weet alleen ff niet hoe.

Op het strand zie je vaak met laag water een zandbak liggen met daar achter nog water. Ergens zit een doorgang in die zandbank. Dat heet een mui. Met laag water kan daar het water achter de zandbank weg. Daar heb je dus een aflandige stroming. Ook de onderstroom van de branding gaat daar terug naar zee. (Al dat water wat met die brekende golven aan spoelt moet ook weer een keer terug.) Met hoog water is een mui te herkennen aan het feit dat de branding daar het laagst is. Als je daar in komt ook weer met de getijdenstroom mee langs het strand zwemmen.

Dan heb je nog spring en doodtij. Alle hierboven beschreven effecten zijn het sterkst met springtij en het zwakst met doodtij. Springtij is 2 dagen na volle maan. doodtij 1 week daar na. Het tijdstip van hoog en laag water is iedere dag bijna het zelfde, maar verschuift iedere 28 dagen (2x springtij) precies 24 uur. (De maan is dan 1 keer om de aarde heen gedraaid. Per dag komt dit dus neer op 51 minuten (later dan gisteren)

Hoe weet je nou op het strand zonder internet welke kant de getijdenstroom op staat? Kijk of het hoog of laag water is. Er ligt ook bijna altijd wel een zee schip ergens aan de horizon voor anker. die hebben aan de voorkant een ankerlijn en aan de achterkant een stuurhut (Die zit dus aan de benedenstroomse kant)

De tijd van hoog en laag water kun je onder andere vinden op:
http://www.knmi.nl/voorl/weer/kustlijn.html
Heb je gelijk de golfhoogte er bij.

Kort samengevat: Met zuidelijke wind gaan kiten met laag water, noordelijke wind kiten met hoog water en uit de buurt van strekdammen blijven. Kom met materiaalpech je in een aflandige stroming terecht ga niet naar de kant zwemmen, maar met de getijdenstroom mee.

iemand hier nog iets aan toe te voegen?

Weet iemand hoe dat zit bij de Slufter? Is dat gewoon een hele grote mui of is het ingewikkelder? (Daar wil ik zeker een keer zelf gaan kiten, maar heb ik zulke slechte / wisselende verhalen over gehoord dat ik eerst ff wil weten hoe het nou precies zit...)

Roderick had een 1 sterren sessie in Langevelderslag met maar liefst 10 - 15 knots op zijn North Rhino (2009)

Roderick 08 March / 2007 / 09:37
Ah ed was me voor... Nou ja ik laat mijn tekst maar staan voor het geval iemand er toch iets aan heeft...

Roderick had een 1 sterren sessie in Langevelderslag met maar liefst 10 - 15 knots op zijn North Rhino (2009)

johan75 08 March / 2007 / 09:41

leuk dit.

Ik heb de vuistregel van Ed in een grafiekje uitgewerkt, en dan kom ik tot het volgende voor a.s. Zaterdag:

als ik dit zo zie dan is het van 07:00 tot 15:00 gunstig kiten met ZW wind, want de zuidwaardse stroming helpt je upwind te komen.

Daarna lukt het ook nog wel maar is het moeilijker hoogte lopen. De vloedstroom is veel sterker omdat al het water in twee keer zo korte tijd zich verplaatst.

[06 Waroo 7m] [07 Rhino 10m] [Nobile 666 129x39] [Spleene Session 141]

Roderick 08 March / 2007 / 09:42

Ook nog wel handig om te weten: Over het algemeen stroomt het in dieper water harder. Ga dus als je de wind en de stroom 1 kant op hebt, en je moet opkruisen niet te ver de zee op...

Roderick 08 March / 2007 / 09:46

Nog een aanvulling op johan:

Het verplaatst zich niet alleen sneller, maar we hebben ook nog de warme golfstroom. het water in de noordzee beweegt gemiddeld over 1 dag langzaam naar het noorden 

Magic_Ed 08 March / 2007 / 09:49

Zaterdag maar eens kijken of de theorie klopt

Tussen 11 en 13 nog iets zwakkere stroming (zie vervlakking grafiek) en rond 15:00 de kentering (wisseling tussen eb en vloed, er zou korte tijd geen of zeer weinig stroming moeten staan).

-DAVE- 08 March / 2007 / 09:58
Tis maar goed dat ik Altijd *KucjH8 meer in de lucht ben dan op het water, stromingof geen stroming  deert mij Niks 
Dave is selfsupported by: Hanglos, Apple, Slingshot, Kitecinema, Naish, MCCormick, Daf , Seat, RedBu

-DAVE- had een 5 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 16 - 23 knots op zijn SlingShot Fuel (2006)

Magic_Ed 08 March / 2007 / 10:02

Ach, als de stroming erg sterk is, loop je toch gewoon? Doe ik ook als ik te lui ben om met behoorlijke golven strapless up wind te gaan (is vermoeiend omdat je nogal eens van je board geslagen wordt). Tis natuurlijk fijner als het niet nodig is...

Helaas spring ik niet zo goed als Dave, zo te lezen kan ie upwind springen

-DAVE- 08 March / 2007 / 12:44

Upwind hakken, downwind springen dan 

Met veel wind en een grote kite kan je makkelijker scherp varen zeker upstroom, kost alleen wat moeite 

Pie 08 March / 2007 / 12:49
altijd even op teletekst 720 kijken.  Als je geen last van stroming wilt hebben dan moet je niet 2 uur voor en 1 1/2 uur na hoogwater te water gaan.  Afgaand tij (2 uur na hoogwater) is lekkerst.  Vloed geeft wel fraaie golven....

BT17 08 March / 2007 / 13:00

vloedstroom stroomt twee keer harder dan de ebstroom, heb ik me laten vertellen.

Ebstroom en noordenwind geeft minder weerstand dan ZW en vloedstroom

Roderick 08 March / 2007 / 14:05
@pie Tenzij je natuurlijk noorden of in scheveningen of zuidelijker noordoosten wind hebt. Dat is super relaxed varen. Krijg je je hoogte echt kado...

JeroenW 08 March / 2007 / 16:57

Op Wijk moet je idd vaak je best om er wat hoogte uit geperst te krijgen. Vooral na een dikke sessie als wellicht wat vermoeid raakt.

Op binnenwater heb je dan wel weer je voordeel (veel minder stroming) en dan loop ik altijd hoogte als een malle !!

Surfing is the only way, the only way for me,.....................now surf......

JeroenW had een 4 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 20 - 22 knots op zijn Peter Lynn Escape (2019)

RobbyNitroz 08 March / 2007 / 17:13

dicht bij de pier blijven heb je uberhaupt weinig last van stroming

RobbyNitroz had een 5 sterren sessie in Zandvoort met maar liefst 15 - 20 knots op zijn SlingShot Wave SST (2017)

surfista 08 March / 2007 / 18:13

Eerste parkeerplaats bij Wijk: bij zuidwest is de stroming naar het noorden. Bij noordwest naar het zuiden..bij west geen probleem..Ach de walk of shame ... Noordpier weinig stroming alleen scheermesjes ...