mooiste golven met hoogwater??
meestal zijn de golven op hun beste als de stroming tegen de richting van de golven ingaat. Dus met laagwater bij zuidwest. OF hoe zit dat??
Gaan we naar zee dan in het weekend? :)
johndoe had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Best Bularoo (2010)
Hoe harder de wind hoe hoger de golven. Zeker de dag na een westerstorm is het te gek. Achter de branding willen ze dan echt megahoog worden. Verder is het afhankelijk van het getij. Door de zandbanken wordt het water omhoog gestuwd wat golven tot gevolg heeft. Met opkomend tij zijn de golven overweldigender en als het eb wordt wat meer ingetogen.
gewoon een keer heen gaan dan zie je het vanzelf.
In het algemeen gaat de vloedstroom van Zuid naar Noord en de ebstroom van Noord naar Zuid. Als je op Actuele waterdata het astronomisch tij bekijkt, kan je aan de helling van het getijhoogte bepalen of er een sterke of zwakke stroming ontstaat.
Extra factoren: lokale muistromen, stormen in de voorgaande etmalen, wind tegengesteld of in de richting van de stroming (vooral dit laatste is irri: minder druk, moeilijker hoogte lopen, minder hoog springen).
Verder wil al het water dat naar binnen gestuwd wordt door golven ook weer naar buiten, hoe en waar hangt af van de lokale zeebodem. Maar er zijn altijd plekken te vinden waar de golven minder hoog zijn of zelfs geheel afwezig, hier stroomt het water weer naar buiten.
Overigens zal een sterke stroming naar een pier toe bij de pier leiden tot een uitgaande stroming naast de pier. Enige remedie als je hier in zwemt: meezwemmen en langzaam van de pier af zwemmen, totdat je uit de stroming bent (omtrekkende beweging maken).
i concur , Ed
Belangrijkste is dit onthouden:
"In het algemeen gaat de vloedstroom van Zuid naar Noord en de ebstroom van Noord naar zuid"
Dus als je noorden wind heb en het wordt ook nog eens EB, dan moet moet je erg scherp kunnen varen!
-DAVE- had een 5 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 16 - 23 knots op zijn SlingShot Fuel (2006)
Roderick had een 1 sterren sessie in Langevelderslag met maar liefst 10 - 15 knots op zijn North Rhino (2009)
Roderick had een 1 sterren sessie in Langevelderslag met maar liefst 10 - 15 knots op zijn North Rhino (2009)
leuk dit.
Ik heb de vuistregel van Ed in een grafiekje uitgewerkt, en dan kom ik tot het volgende voor a.s. Zaterdag:
als ik dit zo zie dan is het van 07:00 tot 15:00 gunstig kiten met ZW wind, want de zuidwaardse stroming helpt je upwind te komen.
Daarna lukt het ook nog wel maar is het moeilijker hoogte lopen. De vloedstroom is veel sterker omdat al het water in twee keer zo korte tijd zich verplaatst.
Ook nog wel handig om te weten: Over het algemeen stroomt het in dieper water harder. Ga dus als je de wind en de stroom 1 kant op hebt, en je moet opkruisen niet te ver de zee op...
Nog een aanvulling op johan:
Het verplaatst zich niet alleen sneller, maar we hebben ook nog de warme golfstroom. het water in de noordzee beweegt gemiddeld over 1 dag langzaam naar het noorden
Zaterdag maar eens kijken of de theorie klopt
Tussen 11 en 13 nog iets zwakkere stroming (zie vervlakking grafiek) en rond 15:00 de kentering (wisseling tussen eb en vloed, er zou korte tijd geen of zeer weinig stroming moeten staan).
-DAVE- had een 5 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 16 - 23 knots op zijn SlingShot Fuel (2006)
Ach, als de stroming erg sterk is, loop je toch gewoon? Doe ik ook als ik te lui ben om met behoorlijke golven strapless up wind te gaan (is vermoeiend omdat je nogal eens van je board geslagen wordt). Tis natuurlijk fijner als het niet nodig is...
Helaas spring ik niet zo goed als Dave, zo te lezen kan ie upwind springen
Upwind hakken, downwind springen dan .
Met veel wind en een grote kite kan je makkelijker scherp varen zeker upstroom, kost alleen wat moeite
vloedstroom stroomt twee keer harder dan de ebstroom, heb ik me laten vertellen.
Ebstroom en noordenwind geeft minder weerstand dan ZW en vloedstroom
Op Wijk moet je idd vaak je best om er wat hoogte uit geperst te krijgen. Vooral na een dikke sessie als wellicht wat vermoeid raakt.
Op binnenwater heb je dan wel weer je voordeel (veel minder stroming) en dan loop ik altijd hoogte als een malle !!
JeroenW had een 4 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 20 - 22 knots op zijn Peter Lynn Escape (2019)
dicht bij de pier blijven heb je uberhaupt weinig last van stroming
RobbyNitroz had een 5 sterren sessie in Zandvoort met maar liefst 15 - 20 knots op zijn SlingShot Wave SST (2017)
Eerste parkeerplaats bij Wijk: bij zuidwest is de stroming naar het noorden. Bij noordwest naar het zuiden..bij west geen probleem..Ach de walk of shame ... Noordpier weinig stroming alleen scheermesjes ...
Registreerde: 24 July 2003
wie kan mij nu eens vertellen hoe het zit met stroming aan zee, en met name bij Wijk en IJmuidern.
Ik weet dat er verschil is met opkomend en afgaand? tij, en dat de windrichting ook van invloed is. Maar hoe zit het nu precies?