Dynema lijn knopen

Door: Michielkite Reacties: 11 Hits: 5428
Michielkite 18 September / 2007 / 11:15

Heey,

Ik heb een probleem mijn depowerlijn is geknapt en nu heb ik een nieuwe dynema one lijn gekocht. Deze is wel heel glad en kan niet platgebrand worden. Nu is het probleem dat ik er 2 knopen in moet leggen zodat deze blijven hangen in de lijnunwinder (ik heb een recon 2 systeem van cabrinha) Nu schuiven die knopen steeds op omdat de dynema lijn zo glad is. En omdat ik dit niet op het water wil hebben vroeg ik mij af heeft iemand een idee hoe ik de knopen op de plaats kan houden....?? Misschien een vaag verhaal maar als jullie kunnen vertellen hoe die knopen gewoon op de plek blijven zou dat super zijn want dan kan ik weer snel het water op.....

Mario 18 September / 2007 / 11:29

schuiven ze omdat je niet de goede knopen legt,

of echt omdat het materiaal te glad is

WWW.KITESTUFF.NL

Mario had een 3 sterren sessie in Cadzand-Bad met maar liefst 18 - 24 knots op zijn SlingShot RPM (2010)

cozmo 18 September / 2007 / 12:00
Paar druppeltjes secondelijm erop? Dat doe ik meestal bij een knoop waarvan ik niet wil dat die meer los komt.
The edge is a dangerous place to live!

Roderick 18 September / 2007 / 12:22
Mantel er omheen op de plek waar je gaat knopen kan ook helpen. Blijft het gelijk steviger.

Roderick had een 1 sterren sessie in Langevelderslag met maar liefst 10 - 15 knots op zijn North Rhino (2009)

Michielkite 18 September / 2007 / 12:55
schuift indd omdat het materiaal gald is... Is secondenlijm niet erg gevoelig voor slijtage en krachten die erop komen...??

FeRNandeZ 18 September / 2007 / 15:36

Dynema mag je niet knopen, zonder sleeve. 

Altijd sleeven, of uiteinde lijn met een naald terugsteken in de kern en dan met naaimachine erover.

Knopen kost je iets van 80% van de sterkte. btw secondenlijm is ook niet permanent waterproof.

kantje board !

Michielkite 18 September / 2007 / 16:21

Juist ik ben niet zo van de termen wat bedoel je precies met sleeven...? En het zijn enkel knopen aan de uiteinden om ervoor te zorgen dat ze niet door een gat schieten... Kost dit dan over de hele linie 80%?! ik ben ook bang dat de naaimachine het niet aankan... Kan je het zogenaamde sleeven iets beter uitleggen of iets anders waar in weinig sterkte voor  inlever ??

Denis 18 September / 2007 / 16:53
Een ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel, dus ja, een knoop en je hele lijn is een flink stuk zwakker. sleeven is het om je lijn doen van een sleeve.
Kiten is harde plasser !

Denis had een 2 sterren sessie in Les Blanc Sablons met maar liefst 16 - 22 knots op zijn Takoon Scoop (2002)

Mario 18 September / 2007 / 17:40

en is dyneema niet erg slijtage gevoelig ?

ik weet dat er voor depower geslagen dynema wordt gebruikt,maar ik heb vroeger eens zo'n dynemalijn met een sleeve er rond als depowerkoord gebruikt en zodra die sleeve door was was de dynema pook zo door  

WWW.KITESTUFF.NL

Mario had een 3 sterren sessie in Cadzand-Bad met maar liefst 18 - 24 knots op zijn SlingShot RPM (2010)

Mosquito 19 September / 2007 / 15:18

Gewoon knoopje indoen, klaar. Niet helemaal op het uiteinde natuurlijk en het bochtje van de knoop een beetje terugproppen.

Mario 19 September / 2007 / 15:23

http://schiemanswerk.isonzehobby.nl/

hier kan je een goede knoop uitzoeken
WWW.KITESTUFF.NL

johndoe 20 September / 2007 / 19:50
  http://dmcleish.com/spectra/splice.html

Zelfde probleem gehad. Bovenstaande link is een instructie hoe je een redelijk sterk lussie maakt, gaat wel over spectra, maar dat komt nagenoeg overeen. En bedoel je misschien zoiets als in het plaatje met een knoopie? Het zwarte stuk om de eindjes bij elkaar te houden (i.p.v. dichtschroeien) is dacron-tape, kun je bij de zeilmaker/-watersporthandel vaak wel kopen. Als dit niet het type knoopje is wat je bedoeld, werkt een gewone 8-knoop niet? En dan i.c.m. een sleeve- of dacron-tape vlak boven en onder de knoop?

johndoe had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Best Bularoo (2010)