Hallo,
ben er reeds 2 keer geweest, heb wel telkens gevaren ter hoogte van Mangroovy beach. (ten noorden van El Gouna)
Het is zo dat de eerste 200m tot aan het rif enkel maar kan gebruiken bij hoogwater. Bij volle maan en nieuwe maan staat het bij laagwater droog, bij doodtij blijft er 15 cm in de baai staan.
Bij laag water moet je dus over het rif geraken (dat is max 30 meter breed schat ik). dit kan niet bij elke spot: bij de middelste kiteclub Red sea zone kan je er gewoon niet over. Bij kiteclub el gouna en kitepower geraak je er wel over. Het rif is er onderbroken.
Achter het rif is het gewoon 'diep' zoals de zee bij ons...
Bij hoogwater kan je over het rif varen, dan is geen probleem. (spring er wel niet boven...)
Kies de week die je gaat ifv het getij, zodat je overdag hoog water hebt... kan je altijd overal varen. Indien je 2 weken gaat maakt het niet uit: heb je een goede week en een slechte.
Als beginner zou ik je aanraden om botjes te dragen: mocht je toch op het rif geraken kan je er tenminste op stappen. Indien je voorzichtig bent gaat dat wel. Blootsvoets moet je dat zeker niet proberen.
Ga eens snorkelen, en je zal wel begrijpen waarom.
GEen enkele van de clubs ginder heeft een motorboot (ze raken meestal toch niet over het rif). ZE raden ook aan om als complete beginner niet buiten het rif te gaan kiten)
Indien surfen met botjes je niet stoort, zou ik ze aandoen. Hier en daar ligt er een verdwaald stuk koraal waar je je lelijk aan kan kwetsen. (de meeste mensen die er blootvoets kite kan je na een dag of 3 herkennen aan de duct tape aan hun voeten, ofwel lopen ze te manken :-))
groeten,
Nayy
Hoe kies ik de juiste week uit?
Ik heb me suf gezocht op internet naar een getijde tabel voor el gouna of hurghada.
Ik ga 12 april die kant op voor een week.
Groet,
Paul
tibogoderis had een 5 sterren sessie in Playa del Carmen, Coco Beach met maar liefst 18 - 20 knots op zijn Core Riot XR (2010)
Gewoon naar Kitepower gaan. Is het 1ste kitecenter bij mangroovy beach. Ga er dit jaar voor de 4de keer heen. Als het laag water is kan binnen de boeien lopen tot waar het diep word. Staat allemaal goed aangegeven.
Mocht jeje kite crashen en niet meer kunnen herstarten komen ze je gewoon als het moet 10x per dag ophalen. Eb of vloed maakt niet uit.
HJ11 had een 4 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 23 - 32 knots op zijn Zeeko Krush (2011)
Schoentjes nodig
Bij Moevenpick hotel kun je altijd zo het water in.
Betaal 30€/week voor het strand te mogen gebruiken als kiter. Ze helpen je met straten en landen voor die 30€. Dus veiliger.
Bij laag water steken de koraal blokken wel ondiep: dus uitkijken en goed landen bij het landen met hoge sprongen of kiteloops
Je kunt daar steeds het rif over naar de diepere zee.
Ongeveer een kilometer in zee ligt een echt mooi koraal plaat.
Daar mag je je kite niet laten vallen, want reddingsboten kunnen er niet overheen varen.
En je lijnen zitten in no-time vast aan het koraal.
Maar wel mooi het koraal vanafje boardje.
EddyC... Je begint je verhaal met "schoentjes nodig" en vervolgens vertel je een verhaal over waar allemaal het koraal te zien is
De wind bij Moevenpick hotel is veel minder constant dan bij de kitestations dus is dat niet echt een relaxte optie.
HJ11 had een 4 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 23 - 32 knots op zijn Zeeko Krush (2011)
Registreerde: 20 March 2008
Hallo allemaal,
Ik heb een discussie geopend mbt kiten in Egypte. Bedankt voor de feedback.
Het ging met name over kiten bij laag water in EL Gouna. Wat ik begrepen is dat bij laag water ga je wat verder de zee op naar een volgend rif. Is kiten boven zo'n rig niet gevaarlijk? Dat spul is toch scherp.
Het lijkt me niet relaxed varen, als je weet dat wanneer je onderuit gaat, dat dan je lijf open ligt.
Ik vraag dit omdat ik neit echt een zeer geoefende kiter ben. Volgens mij is het eerste stuk voor movenpick zand bodem.
Ik kan niet wachten, heb eindelijk 2 nieuwe kites en wil ze dolgraag proberen.
Thanks,
Paul