Droogpak is lekker voor als het ECHT koud is (rond 0 graden), heb er zelf ook 1, en heel veel plezier aan gehad. Maar aan de andere kant, de pakken van tegenwoordig worden ook steeds beter.
Een wetsuit heb je zowieso veel meer aan, zit lekkerder, meer bewegingsvrijheid, ziet er minder debiel uit, en handiger in gebruik (geen manchettes die kapot kunnen gaan).
Dus, zeker voor nu het toch wel boven de 5 graden blijft, is de keuze makkelijk: WETSUIT!
Wetsuit kan prima genoeg zijn. Hoewel een Pyro Drysuit mij ook wel aantrekkelijk lijkt, gewoon lekker je thermospul eronder en heerlijk warm blijven, met juist mee bewegingsvrijheid dan een wetsuit...
Gewoon niet aan beginnen aan een droogpak, je lichaam is niet de zwakste schakel als het koud is.
Je stopt eerder door koude handen en voeten.
Gewoon lekker je strakke pakkie aandoen en de drysuits overlaten aan die rare Duitsers.
Morres had een 0 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Gaastra Jekyll (2013)
Dat zal het idd zijn dat ik nog nooit met een droogpak gekite heb, niet alleen dat maar ook toen ik als piloot bij luchtmacht vloog heb ik als ik boven zee moest vliegen altijd een droogpak aangehad en veel koudwater trainingen gehad.
Ik laat het maar aan jullie over of het voldoende ervaring is.
Als het kwik weer wat stijgt krijgt een wetsuit van mij ook de voorkeur, maar onder de 10 graden
draag ik liever een droogpak.{lees dit even door als je tijd hebt}
Het verplaatsen van warmte gaat via het bloed: Als de omgevingstemperatuur oploopt wordt meer bloed van het inwendige naar de koelere oppervlakte van het lichaam gebracht. De lichaamswarmte wordt voornamelijk door straling en convectie (geleiding) aan de omgeving afgegeven. Zo geeft het warme bloed, terwijl het langs de koelere huid stroomt, zijn warmte af en keert terug met een lagere temperatuur. Op deze wijze wordt een constant peil gehandhaafd.
De mate van onderkoeling is afhankelijk van een aantal factoren:
* de duur van de blootstelling aan de kou
* de omgevingstemperatuur ( de windsnelheid)
Bij de omgevingstemperatuur speelt ook de wind een belangrijke rol. De wind verlaagd de temperatuur die
waargenomen wordt op de blote huid en daarmee het risico voor onderkoeling(/bevriezing). Dit effect wordt de
"Windchill-factor' genoemd.
* de luchtvochtigheid
Water geleid warmte beter dan lucht. Hoe vochtiger, hoe sneller de onderkoeling optreedt. In het water koelt
het lichaam zelfs 27 keer sneller af dan in windstille lucht.
* de mate van bescherming (kleding, beweging).
Natte kleding isoleert niet. Sterker nog: het vocht in de kleding zal gaan verdampen (of bevriezen). Dit zal
zorgen voor nog sterkere afkoeling. Op het land koelt een slachtoffer met natte kleding aan 20 keer sneller af
dan in dezelfde omstandigheden met droge kleding aan.
Een droogpak is wel lekker maar als je moet plassen dan heb je als nog een kou te pakken.
Een gat in je droog pak omdat bv je board er tegen is gekomen heb je dus ook een groter probleem want je zwetende lichaam zal dan gelijk het ijskoude water voelen.
In beide gevallen heb je hand-, schoenen en een cap nodig.
Wetsuit is single lekkerder dan dubbel (minder last van windchill), sommige dragen een shorty er onder andere een titanium shirt. En aan de kant een oude jas.
johndoe had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Best Bularoo (2010)
Ik heb beide en een gat in je pak is vervelend/gevaarlijk in beide gevallen.
Na komend weekend stap ik weer over van droogpak naar wetsuit.
Koop gewoon een lekker dik pak
Heb een 6-4 van ripcurl en bevalt me super!!
En schoentjes en handschoentjes.. tja dat heb ik uit m'n woordenboek verwijderd.
ostendlocal had een 2 sterren sessie in Oostende met maar liefst 16 - 18 knots op zijn SlingShot Fuel (2012)
Registreerde: 01 March 2008
twijfel tussen droogpak en wetsuit
tips of ervaringen (positief negatief)
??????????????????????????????????