wetsuit of droogpak ?

Door: ruby Reacties: 14 Hits: 3119
ruby 16 April / 2008 / 22:56

twijfel tussen droogpak en wetsuit

tips of ervaringen (positief negatief)

??????????????????????????????????

rubz

kitepower07 16 April / 2008 / 23:13

Droogpak is lekker voor als het ECHT koud is (rond 0 graden), heb er zelf ook 1, en heel veel plezier aan gehad. Maar aan de andere kant, de pakken van tegenwoordig worden ook steeds beter.

Een wetsuit heb je zowieso veel meer aan, zit lekkerder, meer bewegingsvrijheid, ziet er minder debiel uit, en handiger in gebruik (geen manchettes die kapot kunnen gaan).

Dus, zeker voor nu het toch wel boven de 5 graden blijft, is de keuze makkelijk: WETSUIT!

5bft!

Jelte 16 April / 2008 / 23:48

Wetsuit kan prima genoeg zijn. Hoewel een Pyro Drysuit mij ook wel aantrekkelijk lijkt, gewoon lekker je thermospul eronder en heerlijk warm blijven, met juist mee bewegingsvrijheid dan een wetsuit...

www.h2ohostel.nl // Ocean Rodeo - Stormchaser.nl

Kikine 16 April / 2008 / 23:51
Wetsuit...en Mystic battlejacket erover alst te koud wordt.Smiley
My passion is in the air...

wouters 17 April / 2008 / 02:07
als het om 1 van de 2 gaat --> wetsuit. Droogpak is voor diegene met iets meer budget voor warme aanvulling om de comfortabel de winter door te gaan.

Jibeman 17 April / 2008 / 09:30

Gewoon niet aan beginnen aan een droogpak, je lichaam is niet de zwakste schakel als het koud is.

Je stopt eerder door koude handen en voeten.

Gewoon lekker je strakke pakkie aandoen en de drysuits overlaten aan die rare Duitsers.

kitaholic 17 April / 2008 / 09:38
Als je budget het toelaat is een goed droogpak naast je wetsuit helemaal top zoals wouter ook zegt. Ik heb deze winter met een pyro surf gevaren en dat is toch wel wat comfortabeler dan een wetsuit. Nooit koud, niet meer verkouden van een koudje vatten tijdens het omkleden, en evenveel beweginsvrijheid als een wetsuit. Maar je betaalt er wel voor..... Maar als je maar één pak koopt dan uiteraard een wetsuit, moet er niet aan denken om me dood te zweten in een drysuit in de zomer! 

wouters 17 April / 2008 / 13:14
Jibe je hebt duidelijk nog nooit met een goed droogpak gevaren Smiley Komt nog wel..... ooit

Morres 17 April / 2008 / 15:51
Quote: Jibeman - Vandaag 09:30
Gewoon niet aan beginnen aan een droogpak, je lichaam is niet de zwakste schakel als het koud is. Je stopt eerder door koude handen en voeten. Gewoon lekker je strakke pakkie aandoen en de drysuits overlaten aan die rare Duitsers.

Ben jij Rayman ofzo, dat je handen en voeten niet bi jje lichaam horen...?

Morres had een 0 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Gaastra Jekyll (2013)

Jibeman 17 April / 2008 / 16:41

Dat zal het idd zijn dat ik nog nooit met een droogpak gekite heb, niet alleen dat maar ook toen ik als piloot bij luchtmacht vloog heb ik als ik boven zee moest vliegen altijd een droogpak aangehad en veel koudwater trainingen gehad.

Ik laat het maar aan jullie over of het voldoende ervaring is.

johndo 17 April / 2008 / 16:48

Als het kwik weer wat stijgt krijgt een wetsuit van mij ook de voorkeur, maar onder de 10 graden 

draag ik liever een droogpak.{lees dit even door als je tijd hebt}

Het verplaatsen van warmte gaat via het bloed: Als de omgevingstemperatuur oploopt wordt meer bloed van het inwendige naar de koelere oppervlakte van het lichaam gebracht. De lichaamswarmte wordt voornamelijk door straling en convectie (geleiding) aan de omgeving afgegeven. Zo geeft het warme bloed, terwijl het langs de koelere huid stroomt, zijn warmte af en keert terug met een lagere temperatuur. Op deze wijze wordt een constant peil gehandhaafd.

De mate van onderkoeling is afhankelijk van een aantal factoren:
* de duur van de blootstelling aan de kou
* de omgevingstemperatuur ( de windsnelheid)
  Bij de omgevingstemperatuur speelt ook de wind een belangrijke rol. De wind verlaagd de temperatuur die
  waargenomen wordt op de blote huid en daarmee het risico voor onderkoeling(/bevriezing). Dit effect wordt de
  "Windchill-factor' genoemd.
* de luchtvochtigheid
  Water geleid warmte beter dan lucht. Hoe vochtiger, hoe sneller de onderkoeling optreedt. In het water koelt
  het lichaam zelfs 27 keer sneller af dan in windstille lucht.
* de mate van bescherming (kleding, beweging).
  Natte kleding isoleert niet. Sterker nog: het vocht in de kleding zal gaan verdampen (of bevriezen). Dit zal
  zorgen voor nog sterkere afkoeling. Op het land koelt een slachtoffer met natte kleding aan 20 keer sneller af
  dan in dezelfde omstandigheden met droge kleding aan.

on fire

johndoe 17 April / 2008 / 19:46

Een droogpak is wel lekker maar als je moet plassen Smiley  dan heb je als nog een kou te pakken.

Een gat in je droog pak omdat bv je board er tegen is gekomen heb je dus ook een groter probleem want je zwetende lichaam zal dan gelijk het ijskoude water voelen.

In beide gevallen heb je hand-, schoenen en een cap nodig.

Wetsuit is single lekkerder dan dubbel (minder last van windchill), sommige dragen een shorty er onder andere een titanium  shirt.  En aan de kant een oude jas.

johndoe had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Best Bularoo (2010)

jaapd 17 April / 2008 / 21:18

Ik heb beide en een gat in je pak is vervelend/gevaarlijk in beide gevallen.

Na komend weekend stap ik weer over van droogpak naar wetsuit. 

send it!

Jelte 17 April / 2008 / 21:45
Ohja, en ik kan je ook nog aanraden je zomer en winterpak over elkaar heen te trekken. Nul bewegingsvrijheid, honderd procent warm! Smiley
www.h2ohostel.nl // Ocean Rodeo - Stormchaser.nl

ostendlocal 17 April / 2008 / 23:19

Koop gewoon een lekker dik pakSmiley

Heb een 6-4 van ripcurl en bevalt me super!!

En schoentjes en handschoentjes.. tja dat heb ik uit m'n woordenboek verwijderd.

ostendlocal had een 2 sterren sessie in Oostende met maar liefst 16 - 18 knots op zijn SlingShot Fuel (2012)