wow. wat een uitleg.
nuja, ik ben geen merkzot, alhoewel ik vorig jaar heb gevlogen met de TD2 9m² en ik ben nog nooit zo content geweest over de range van 1 kite, ik kon vroeger varen dan bijna alle 12C kites, en vegas 07 12m etc. en ik kon hem houden tot 34 knopen. gemeten op windmetertje, toen kon ik ook nog niet zo goed kiten dus zal wel goed te doen zijn!
johndoe had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Best Bularoo (2010)
Idd, naar mijn mening zijn de windranges van bepaalde kites zo groot dat je aan 1 gewoon echt genoeg hebt.
Ze lijken eerder te zijn gemaakt voor het juiste gewicht. Want iemand van 120kg wil bijv ook varen em moet het met een 15m2 doen bij windkracht 5, terwijl kinderen van 12 er ook al aan beginnen die amper 50kg wegen, en daar komen de 7m2 bij kijken.
Gewicht en maten vergelijking klopt niet, gaat om het punt .
Opzich is een 2de kite een optie, of soms totaal niet nodig.
Ik kan wel begrijpen dat een 2de kite relaxt is om lekker door de storm te gaan en er mensen van houden .
Maar als ik er bijv zelf niet van hou en ik een sterke 5/zwakke 6 genoeg vind hoef ik ook geen 2de kite.
Tenzij ik naar perfectie streef en bij elke wind met dezelfde kracht achter mn kite wil varen.
Maar vooral over de maten gewicht en windrange van de persoon, ik lees vaak dat dit eigenlijk niet wordt uitgelegd, of lees ik er overheen?
Lees vaak genoeg dat er 2 kites worden aangeraden voor de verschillende windsnelheden.
Er zijn zelfs mensen met 3 kites..
Ik vind dat hier een duidelijk artikel voor moet komen (ik heb nog niet gezocht of die er is, dus don't blame me
)
Ik vindt de meeste kites gedepowered niet zo lekker varen, het is toch een beetje een noodvoorziening.
Met alleen een 13m Ckite ben je tamelijk beperkt(wat is je gewicht?), het zal niet zo lang duren voordat je met die dikke 6 of 7 wél wilt varen en je zal zien, het komt vaker voor dan je denkt, in ieder geval in mijn subjectieve ervaring en die is voor mij van meer betekenis dan welke statistiek dan ook.
Maar misschien ben jij wel zo relaxt dat je ook aan de kant kan genieten van andermans aktie, goeie eigenschap dan, moet je cultiveren, al dat gebeul is toch niet goed voor je
, kijk maar in een zeker ander item.
Wat Thomas zegt klopt helemaal, als je één kite hebt, ben je met een 9m Bow of SLE het beste af(met een gewicht rond de 70/75 kg).
ik heb een quiver van 3 kites en 2 boards maar gebruik eigenlijk in 80% van de gevallen altijd dezelfde kite en board.
Dus een 1-kite quiver is misschien niet zo een gek idee. (maar dan moet je wel verstanding genoeg zijn om aan de kant te blijven waaneer het te hard waait)
er is toch niks gaver dan met dikke 6-7bft met een 6-7m2 kite te knallen?!
(slecht idee dus)
Ik weeg 66,6 kg
En mn 13m2 komt uit 2005 ( volgens coraaltje 2004)
Vandaar het idee dat ik even doorspaar en een nieuwe koop met ongeveer dezelfde windrange.
Denk dus aan een 2008 model in 2009
TMk... ik weet niet waar jij de gegevens vandaag hebt gehaald maar wij worden de laatste tijd wel verwend met voldoende wind. Zeker als je, zoals je zelf aangeeft, veel op IJmuiden, Zandvoort (zee dus) vaart.
Ik denk dat je met een te grote kite gewoon veel mooie dagen gaat mislopen en aan de kant moet blijven staan. De trend is om een maatje kleiner te varen. Een kleine kite is lekker snel en door die snelheid kun je veel low-end uit de kite halen. Ik heb ook wel eens met een 12m2 Bow met 30 knp gevaren maar echt ideaal is het ook niet. Je moet de kite dan veel depoweren waardoor de kite langzaam wordt. Met ander woorden.... elke kite heeft een sweetspot... De kunst is om de verschillende sweetspots van de verschillende kites op elkaar aangesloten te krijgen. Als je dat gaat doen dan kom je tot de ontdekking dat je minimaal 2 kites nodig hebt.
Ik neem mijzelf maar ff als voorbeeld:
95kg 131x40 board en een 14m2 en 10m2 sle/hybride kite
De 14m2 kan ik varen van 13 t/m 25 knp (sweetspot 14t/m21 knp)
10m2 van 16 t/m 35 knp (sweetspot 19 t/m30 knp)
Ik vaar veel op het IJsselmeer en vaar 80% van de tijd met de 10m2.
Met de wind zit het dus echt wel goed..
Hoop dat je hier wat aan hebt
HJ11 had een 4 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 23 - 32 knots op zijn Zeeko Krush (2011)
Woodmaster had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 39 - 62 knots op zijn Naish Pivot (2020)
HJ11 had een 4 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 23 - 32 knots op zijn Zeeko Krush (2011)
@ hj, hierbij concludeer dat jij alleen een mooi weer kiter ben???
hoe zit dat met dagen zoals vandaag (in de ochtend dan)
ik vaar vandaag liever niet met een 10 vandaag..
ONE KITE, ONE BOARD, ONE MAN!
.
Kortom, dat geklooi 9 van de 10 keer van mensen die niet weten of ze 8 of 12 moeten opzetten of 9 of 13 hahahaaha dat is toch volledig achterhaald
.
Ik vaar altijd met 11m Edge uit 2007 en altijd met m'n plank van 130cm . Ik weeg zo'n 73 kilo inmiddels en ben zoooo blij dat ik het One Kite, One Board, One Man "licht" heb gezien. Ik vaar alleen niet als echt weinig wind staat, maar goed dan werkt een 13m ook niet. Ohja, ik vaar ook niet met windkracht 8, maar dan werkt een 8 meter ook niet dus wat de f.ck?!? Neem vandaag, dan ga je toch niet het water op, tenzij je Ruben heet (ohnee, ook hij is vandaag niet gegaan....)
.
Oke, je mist misschien net die ene sessie in het jaar. Maaaaaar ik hoef nooit te wisselen, hoe vaak zie ik niet mensen wisselen naar auto lopen oppompen, lijnen uitlopen en vorodat ze klaar zijn is de wind weer veranderd (buitje voorbij ofzo) en moeten ze toch weer die eerste kite pakken
.
Sommigen vinden kleine kite fijn en dan weer grote kite fijn, ik heb altijd zelfde maat dus dat geeft ook vertrouwen,hoef nooit te wennen aan andere snelheid enzo.
.
Kortom, tis maar wat je fijn vind...
Waarop baseer jij die conclussie??
Zoals ik al zei.... ik kan mijn kite t/m 35 knp nog op een veilige manier varen maar moet eerlijk zeggen dat de dagen boven de 35 knp niet vaak voorkomen en wanneer het nog harder gaat dan blijf ik lekker op de kant staan. Voor die paar keer per jaar ga ik geen 8m2 aanschaffen..
En mooi weer.... think again
Met de Xmis-dagen en 5 C heb ik maar weinig kiters op het water gezien.
Samen met een paar andere gasten het ijs aan de kanten verwijderd en gaan met die banaan
Ik denk dat voor zo'n 85%van de tijd 1 kite idd genoeg is.
Alleen zijn die resterende 15% wel de radicaalste procentjes.
Maarja, ik heb nog C kites, dus wellicht is 't achterhaald..
C0G had een 4 sterren sessie in Castricum aan Zee met maar liefst 20 - 26 knots op zijn F-One Bandit Dos (2009)
Wanneer komt er een soort telescoop kite uit..
Harder je hebt een 8 als je lekker hard pompt wordt het een 10:P
Idd geen slecht idee.
Zou best es kunnen dat die binnen 10 jaar op de markt komt.
Tenzij jij weet uit te vinden hoe jij ze zo praktisch kan maken dat ze helemaal hetzelfde varen als standaard kites
Ik heb wel van mensen met de Ocean Rodeo Rise gehoord dat de 2008 10meter genoeg is voor bijna alle omstandigheden. En dat zal dan toch ook voor een aantal andere kites gelden zoals de Rev of de Ozones. Ik heb iemand met een 12 meter cabrinha bow gehoord die met bijna geen wind en een poeierende wind gewoon met dat ding het water op ging. Maar dat is dan weer een Bow.
Dus ik geloof echt wel dat als je het goed uitzoekt je een kite vindt waaraan je het hele jaar door genoeg heb. Ik wil er voor volgend jaar ook eentje en dat zal de Rise 10m worden. Genoeg voor 98% van de kitedagen denk ik.
Woodmaster had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 39 - 62 knots op zijn Naish Pivot (2020)
Ik zeg 3 kites 2 boards en nog een vuilniszak voor die dagen met 50knp!
grote gedepowerde varen minder lekker als kleine overpowerde
BIJ SLE is het zo;
1 kite is onmogelijk, naja onmogelijk. Er zijn wel gasten die 1 kite hebben en die zeggen dat ze hem het hele jaar gebruiken, dit zijn vaak cruise boys die altijd overpowered varen. Als je een beetje trucs gaat doen is het lekker om een SLE te hebben waarbij je de bar zo dicht mogelijk bij je lichaam hebt. Het is niet lekker als je continu je handen gestrekt hebt omdat je bijna je hele depowerkoord gebruikt. Daarnaast wordt je kite onstabiel als je bar 1 meter van je lichaam zit. Je loopt dan continu tijdens vlagen je bar te drukken op de lijn.
Ik zelf heb een 7,9 en 11 SLE.
johndoe had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Best Bularoo (2010)
Het gaat er niet om of je kan varen met je kite, maar of je wilt varen.
Meeste mensen hier hebben niet alleen meerdere kites uit veiligheidsoverwegingen, maar ook omdat het LEKKERDER vaart. Overpowered varen vind ik niet erg fijn, en als je wilt tricken/uithaken is het fijner als je een kite hebt die bij de wind past. Anders resteert je alleen nog met je kite op 11.30u varen, of rete hard aankanten op een manier dat je benen nog geen 2 rakken volhouden, en slechts bigair
Registreerde: 22 February 2008
Inleiding
Een 2de topic, maar ook weer anders.
Ik ben op zoek naar een 2de kite, of eigenlijk een nieuwe kite.
Zoals ik lees bestaan er kites waarmee je vanaf 14 tot 30 knopen kan varen. Dus vanaf Bft 4 tot een windkracht 7!
Uit het jaar 2007 welliswaar te verstaan.
Ik vind eerder depower niet zo belangrijk, tot ik het punt zag dat het er voor zorgt dat je met hardere winden kan varen en je windrange vergroot! Heb ik nergens gelezen, het kwam zo in me op gelukkig (of ik ben vet slecht in info zoeken
).
Windrange, de spot, en de maat van de kite
Ik heb nu een Slingshot Fuel 13m2 die een bereik heeft van 12 t/m 22 knopen
Als ik dit als voorbeeld neem:
F-One Tribal 8m 20-38 knts
F-One Tribal 9m 16-32 knts
F-One Tribal 11m 12-25 knts
F-One Tribal 13m 10-21 knts
F-One Tribal 15m 8-18 knts
In dat geval kom ik uit op de 9m2 om mijn windrange optimaal uit te breiden.
Als ik in het Archief kijk van Windguru komt het zelden voor dat er zoveel wind staat, sinds 2006, dat we eigenlijk nog een 2de kite nodig hebben? In ieder geval, in mijn geval dan
1,2,3 Bft lichtblauw en lichter
4 Bft = Groen
5 Bft = Oranje
6 Bft = Rood
7 Bft = Paars
Hier zie je de schaal van Beaufort, met alle eenheden erbij.
Ik vind het lekker om te varen tussen een zwakke 12 knopen tot een redelijke 22 knopen, wat een zwakke 4 tot een zwakke 6 is.
Er zijn rotdagen waarbij het niet waait, maar er bestaat geen kite die bij Bft 3 (8-12 knopen) lekker vaart toch? En dan hebben we de uitschieters zoals deze week, een stormende Bft 7.
De sterke winden vinden we vooral terug rond december, in de koude wintermaanden.
Ik zal vooral in Ijmuiden varen, misschien nog andere spots zoals Zandvoort, Castricum, Bloemendaal, Wijk aan Zee, Noordwijk aan Zee. Het is dezelfde kust en daar is de wind vaak bijna identiek.
Dus?
Als ik het windguru archief zo bekijk, heb ik de perfecte windrange, gezien mijn gebied, het meeste wind tussen de 12 en 22 zit (afgezien van de windstoten, ik weet niet hoe dat in het Archief gaat).
Eind van het jaar zijn alle kites weer een stuk goedkoper omdat het 2009 spul binnenkomt.
Dat is juist DE tijd om een kleinere kite te kopen, aangezien het in die maanden ook flink harder waait.
Mijn kite is eigenlijk goed voor het hele jaar.
Ik vaar het meest bij 12-22 knopen
In de zomer komt zelden een sterke Bft 6 voor om daar je 9m2 voor uit de tas te trekken.
In de winter zijn er meer sterke winden die mijn 13m2 niet aankan, maar er zijn ook weer meer dagen waarmee ik juist wel met mn 13m2 het water op kan. Ik zie genoeg dagen tussen de 14 en de 20 knopen zitten! Vooral Bft 4 heerst er in mijn gebied. En om nou te beulen met een sterke wind lage temperatuur blijf je ook niet bepaald lang warm. Weer een voordeel dat ik met mijn wind vaar.
Mijn punt?
Ik ben beginner, ik wil hier echt niemand de les lezen en heb ik het allemaal fout MOET je het zeggen.
Maar als ik het zo bekijk heb ik niet bepaald behoefte aan een 2de kite en voldoet mijn kite voor het hele jaar om genoeg te kiten toch?
De kites worden steeds beter, veiliger en krijgen een steeds grotere windrange. Ik was eerst van plan om een 2de kite te kopen. Nu spaar ik eigenlijk liever door voor een gloednieuwe kite
Een 2008 kite in 2009 is ook niet mis natuurlijk
.
Graag wil ik weten hoe jullie hier over denken
Heb je nou echt 2 kites nodig? Of is 1 kite genoeg en is de 2de kite een optie om elke dag te kunnen varen als je weinig vrije tijd hebt?
Heb ik een goed punt? Of zit ik er nou echt totaal naast?
De meningen zullen vast verschillen, en vandaar dit topic om er uit te komen.
TMK