Kruisbanden over !!

Door: vanbo Reacties: 25 Hits: 4600
vanbo 16 September / 2008 / 16:24
Ben net terug van 3 weken Brasil !
Heb de 2e week een serieuze klapper gemaakt na een loopje in 35kn en ben even door men knie gegaan.
Een lokale kine heeft me daar verzorgd en wist me te vertellen dat er geen ligamenten gescheurd waren, maar enkel verokken.
Heb dan maar men twintip aan de haak gehangen en enkel met golfsurfbordje gevaren met steunverband.

Na aankomst terug in België ben ik gisteren toch maar even op kontrole geweest en die wist mij te vertellen dat mijn kruisbanden toch aan gort zijn en dat een operatie nodig is !!! KUT KUT KUT

Vandaar even mijn vraag :
Heeft er al iemand ervaring met zo'n operatie aan de kruisbanden ?
En vooral hoe lang duurt de revalidatie ?
Men zegt 6 maanden, maar kan je dan werkelijk terug het water op ?

Thanks
vanbo

Djee 16 September / 2008 / 16:48
sterkte met herstellen...
een lokale knie... nog een beetje in shock denk.
kruisbanden altijd lastig, als je geen prof atleet/sporter ben heb j 9 uit de 10 keer dikke pech Smiley
Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

hifly 16 September / 2008 / 16:53
Randy Hereman en Youri Zoon kennen er alles van ...
Who pay's peanuts get's monkey's

Mark1970 16 September / 2008 / 17:14
Je krijgt waarschijnlijk een reconstructie operatie.
Maken ze van je patella pees, of je dijbeenspier-pees hangt van methode af, een immitatie kruisband.
Arthoscopisch kan deze worden 'gemonteerd'.
Ben je wel even zoet mee (6 maanden..op z'n minst), maar is de moeite MEER dan waard.
Ik heb op mijn 26e zo'n operatie gehad..(freestyle skien..)
Was daarna zo stom om snel weer terug te keren in het wedstrijd circuit, mocht ik weer terug de tafel op.
Daarna gestopt met wedstrijden en geen last meer gehad, kan skien, kitesurfen, enz...
Enige is, ik moet mijn spierkracht bijhouden, dus het krachthok in tot mijn oude dag..kan ik mee leven.

Wijze les: laat de boel maken, neem je rust EN TIJD!!!
Liever 3 weken te laat op het water dan 3 dagen te vroeg!
Daarna wordt het weer genieten, neem maar van mij aan..
Riding the waves!!

ostendlocal 16 September / 2008 / 17:32
 Een maatje van me heeft er eens een heel werkstuk over gemaakt.
Ik heb het net terug gevonden.
Er staan interessante dingen in i.v.m. revalidatie en operatie.
Als je geïntresseerd bent, stuur me een mailtje naar ostendlocal(at)hotmail(punt)com

grtz en hopelijk komt alles goed!

ostendlocal had een 2 sterren sessie in Oostende met maar liefst 16 - 18 knots op zijn SlingShot Fuel (2012)

NickvanKampen 16 September / 2008 / 17:37
Dude, ik heb mijn voorste kruisband, samen met mijn meniscus ruim een jaar geleden gescheurd met de motocross. Ik heb toen vrijwel direkt een CTI brace aan laten meten. Inmiddels kite ik dus sindsdien met die brace, en ben ik gestopt met de motocross. Kiten, dat gaat prima, hoef me met tricks enz. niet in te houden.

6 maanden is te realiseren, is wel sterk afhankelijk van een aantal aspecten zoals; hoe sterk je bovenbenen al zijn, hoe vaak je fysio doet in de week, hoe ernstig is de kwetsuur, wat is je leeftijd enz. In de motocross zijn er mensen die met 5 maanden weer op de motor zitten, maar daar staat tegenover dat je in de tussentijd wel 3 à 4 keer per week in de sportschool present moet zijn. Over het algemeen word een minimum van 9 maanden aangehouden, afhankelijk van (...).

Nick

Harm_Noordwijk 16 September / 2008 / 17:51
check dit verhaal....misschien is dit ook wel een arts/kliniek voor jou
Ik ben niet goed! Ik ben gewoon arrogant!

kobrin 16 September / 2008 / 17:58
Dr Martens is een zeer bekend chirurg op sportvlak, ik denk dat hij in het Oost-vlaamse werkt.

Hij heeft al meerdere voetballers onder het mes gehad, effe googelen en je vindt er wel info over.

Sterkte ermee!!
www.aboards.eu

kobrin had een 3 sterren sessie in Oosterschelde - Oesterdam met maar liefst 17 - 21 knots op zijn Ozone Catalyst (2014)

Vloeistof 16 September / 2008 / 18:21
Ha Vanbo,

Fucked ouwe...  Ik heb hetzelfde, ingescheurde VKB...  Eerst tijdje bij lokale fysiotherapeut gezeten (ondertussen 1 jaar geleden), die beweerde dat er niets met me kruisband aan de hand was, nja had ik nog veel last van.. me pa (arts) vertrouwde het niet en toen door naar orthopeed Speth geweest, na even wat wrikken aan me knie vertrouwde hij het ook niet... MRI'tje laten maken... VKB ingescheurd bleek daaruit.. hij stuurde me door naar orthopeed van der Hoeve die meer ervaring had met knie'en (Bergman Kliniek - Randy is hier ook geopereerd), goeie vent.. die wilde dat ik bij Bergman en nog een andere kliniek 2 keer per week fysio ging doen, 8 weken lang trainen, en dan kijken of 't alsnog geopereerd moest worden of ik zo verder kon... nooit aan 8 weken gekomen omdat het gewoon een slechte fysio was... slechte communicatie, slechte fysio etc... en een pokke end weg voor mij... Nu weer begonnen met lokale (andere) fysio hier... 3 keer per week sportschool en fysio en dat verloopt tot nu toe wel lekker.... 

Over die 6 maanden... reken gerust op 9... 
Put on your wakeboots!

jordy_hero 16 September / 2008 / 18:23
Dat is balen man ... gozer zelfde verhaal.
Maar die vaart nog steeds niet na 6 maanden...
Bruut kite :)

onnoveerhoek 16 September / 2008 / 18:31
ow iemand met afgescheurde kruisband..
ik heb me voorste kruisband afgescheurd met voetballe xD...
Je zal idd waarschijnlijk wel een reconstructie krijgen..
De revalidatie duurt ongeveer 9 maanden.. ten minste om weer te kunnen voetballen.. kijk naar al die prof voetballers die zijn er allemaal ongeveer jaar uit..

en ik ben in belgie geopereerd.. in Deurne .. door dokter de clerq.. hij is heel goed..
maar ik hoop voor je dat alles goed komt man.. zo kut last van je knie hebben...
ik kan nu alles weer voetballen.. kite.. en ik heb nooit last dus.. uiteindelijk komt het allemaal goed..
ik ben 23 maanden mee zoet geweest... dus wel langer dan 9 maanden .. :(

Groetjes Onno
als je meer vragen heb let me know

JoriZ 16 September / 2008 / 18:44
Over duur kan je weinig zeggen, wat hierboven al gemeld is... Afhankelijk van leeftijd, conditie, spierkracht, succes van de operatie en herstel d.m.v training...
Een lange weg te gaan, maar het zeker waard! 
Ride it like you stole it...

HookedCabarete 16 September / 2008 / 18:52
Dat Â is inderdaad mooi klote. Ik hoop dat je snel weer op de been bent..
Sterkte met je herstel. 
WWW.HOOKEDCABARETE.COM

kiteboardertje 16 September / 2008 / 18:57
ik zelf heb het ook gehad een aantal jaren terug kon na 3 maanden weer aardig wat doen maar wel met een brace
http://www.KbWorks.nl

vanbo 16 September / 2008 / 19:56
Thanks guys for the support !! Smiley
Ben inderdaad geen 25 meer, alhoewel mijn hersenen dat steeds nog denken en daar komen de ongelukken van !
Rust en geduld zullen het verschil maken, maar laten dat nou net niet men beste eigenschappen zijn Smiley
vanbo

ChristopheTack 16 September / 2008 / 20:14
sterkte!!! 
www.facebook.com/christophetack www.christophetack.com Liquid Force, Mystic

idefixe 16 September / 2008 / 20:23
bbbrrr mot er niet aan denken Smiley Veel geduld en sterkte gewenst dan!!!!
Slingshot , Gibbon

sewwe 16 September / 2008 / 22:48
hallo,

Ik heb vrij snel na het afscheuren van m'n voorste kruisband ook een nieuwe kruisband gekregen. Een spier van de hamstring is daarvoor gebruikt en dat is heel goed gegaan. 6 maanden na de operatie kon ik weer voetballen en na 3,5 maand fietste ik al een tocht van 200 kilometer. Voor de revalidatie staat normaal 9 maanden, maar als je fantiek bent met fitness en je hebt een goede begeleiding dan kom je een heel eind.
Via het SMA kun je een goede begeleiding krijgen. Ik weet niet waar je vandaan komt, maar in heerenveen hebben ze speciale begeleiding hiervoor en kom je in het 'kniegroepje' en revalideer je dus met meer mensen met dezelfde blessures.

succes met de knie!
snipes

bartlood 16 September / 2008 / 23:16
September vorig jaar meniscus en kruisband (klein scheurtje) beschadigd tijdens een focking volleybal toernooi (in zaal), veel last gehad en in februari geopereerd.
In mei weer voor het eerst gekite en eigenlijk gaat het goed maar ben nog steeds voorzichtig.
Gun jezelf echt rust en laat het goed behandelen anders kan het heel lang gaan duren.
Tip voor de rest: Blijf WEG uit sporthalen/gymzalen want daar krijg je alleen maar blessures van, daar zijn kitesurfers gewoon niet op gebouwd.
Sterkte verder met je herstel.

barrystormchaser 17 September / 2008 / 09:12
Ik heb ook een vkb reconstructie gehad,
bij mij hebben ze ook de hamstring methode gedaan
het voordeel van deze methode is dat je sneller revalideert.
Na 5 maanden stond ik weer op me board om wat heen en weer te cruisen
pas na een jaar begon ik weer nieuwe trick te proberen.

knap zuur voor je
suc6 met revalideren

www.stormchaser.nl Ocean Rodeo,Hb-surfkite,dakine en billabong

NickvanKampen 17 September / 2008 / 11:51
Net of je per definitie een operatie moet ondergaan, zijn zat mensen die er met 1 leven en het niet eens weten.

sewwe 17 September / 2008 / 14:30
Klopt Nick,

maar ik ben ook zonder reconstructie gaan revalideren en de eerste training op het veld verdraaide ik m'n knie voor de tweede maal, waarbij ik de meniscus ook nog eens beschadigde. Kort daarop heb ik toch maar voor de operatie gekozen. Je kunt zonder voorste kruisband nog heel wat doen, maar ga je de knie zwaard belasten, dan moet je 2 keer in de week krachttraining doen, om de knie in conditie te houden. De mensen die het niet weten dat hun voorste kruisband weg is, zijn niet met een sport of iets dergelijks bezig, anders hadden ze knie allang kapot gehad. De kruisband zit er niet voor niks.

Als je niet voor een operatie kiest, dan zou ik een goeie brace nemen.
snipes

annv 17 September / 2008 / 15:47
Ja, inderdaad, Dr. Declerck in Deurne is de beste !
Hij heeft onder andere Van Basten en Gullit geopereerd.

Hij doet ook schouders. Ik ben eind november 2007 door hem aan mijn schouder geopereerd en eind maart 2008 heb ik terug kunnen kiten. Hij heeft prachtig werk geleverd : alles werkt weer zoals voorheen en amper een lidteken te zien.

Succes !

Vloeistof 17 September / 2008 / 19:44
Quote: sewwe - Vandaag 14:30
Als je niet voor een operatie kiest, dan zou ik een goeie brace nemen.

False! Ga dan maar lekker de sportschool in...
Put on your wakeboots!

BasKoole 17 September / 2008 / 19:52
 Zo gaat het zeg maar als ze je gaan opereren... heel veel sterkte!

Airush

BasKoole had een 3 sterren sessie in Big Bay met maar liefst 24 - 28 knots op zijn Airush Razor (2011)