Hoe doe je golven? Tips gezocht!

Door: Ductoontje Reacties: 22 Hits: 3125
Ductoontje 16 November / 2008 / 18:27
Ha luitjes,

Ik kite nu drieeneenhalve maand, stop daar flink wat tijd in en het gaat steeds beter. Upwind? Zonder golven geen probleem. Spelen op Scheveningen en Kijkduin? Al lang niet meer griezelig eng maar vooral gewoon leuk, hoe vaak ik ook mag crashen. Ik leer elke keer bij. Nu ben ik op zoek naar golven-tips. Alles wat je kwijt wil is welkom, en daarnaast heb ik een paar vragen.

- Stel: wind schuin op het strand. Dan kom ik best aardig door de golven heen, met voor mij best heftige golf-snelheidspongetjes (echt springen op de kite kan ik nog niet). Maar terug vind ik lastig. Hoe ga je om met golven die je inhalen als je parallel aan de golven kite?

- Stel: wind bijna recht op het strand. Zonder golven lukt upwind dus best aardig. Maar met branding heb ik de neiging om de plank loodrecht op de golf te sturen en verlies mijn snelheid. Vanmiddag gaf een kitster op Kijkduin me de tip niet te sterk in te draaien richting upwind, maar snelheid te pakken en dan steeds iets meer upwind te gaan zodat je snelheid houdt. Maar hoe doe je dat dan met de golven?

- Ga je over branding het liefst snel, leunend op de achterkant zodat je door de snelheid een stuk vliegt of juist niet?

Alle tips zijn welkom!

Oh ja, enig idee hoe hoog een golf is als 'ie drieeneenhalve meter hoog lijkt?

Groetjes,
Ductoontje

Groetjes,Ductoontje(vanwege de Ducati, en, er is meer dan kitesurfen alleen, hoewel de Duc de l

Ductoontje had een 4 sterren sessie in Scheveningen met maar liefst 13 - 19 knots op zijn Ozone Catalyst (2010)

GelooptGeflipt 16 November / 2008 / 19:02
-Kijk veel naar golven, hoe ze doen enzo, wanneer ze breken, hoe ze rollen, etc.
-Maak snelheid op de vlakke stukken.
-Maak lange rakken als je upwind wil, niet steeds klein stukje varen en dan weer keren.
-Druk op je achterste voet, zodat je nose niet in de chop duikt als een golf je inhaald
-Olie/spring over kleine golfjes heen
-Loop hoogte richting kant, richting zee heb je je energie/concentratie meer nodig om over golven te komen.

Zoals je al zei, gewoon leuk

Ik zelf let meestal op zee nooit zo op m'n hoogte, af en toe weer hoogte lopen omdat je het wel heel erg verliest. Maar verder LEKKER RIPPEN!!

Als je bijv. niet meer over een golf kan omdat die al begint met rollen ofzo moet je er omheen, dus verlies je weer hoogte maar daar na heb je weer mooi vlak stuk waar je weer makkelijk hoogte kan lopen.

Niet denken van "Oh! SHIT! ik verlies hoogte!" Maar meer zoiets van "boeiend haal ik later wel weer in op terug weg ofzo" bijvoorbeeld

Soul is how I do it, surf is my lifestyle, Soulsurfer for life! Be cool while you surf, chilled whil

C0G 17 November / 2008 / 16:31
Als je door de branding heenmoet is het ook wel fijn als je vantevoren wat vaart hebt, en je kite wat hoger zet terwijl je door zo'n klotsbak heenbreekt. Je kunt jezelf dan een beetje uit het water trekken zodat ie je wat minder hard raakt. Daarna hard insturen om weer vaart te krijgen.
Daarna, als je wat kunt springen, gewoon je kite snel hoog sturen en er netjes overheen springen..
In het geval dat je van achteren wordt aangevallen door een brekende golf bij het terugvaren vind ik het zelf ook moeilijk hoogte te houden. Beetje met die golf meesturen zodat je blijft staan, daarna weer terug op koers...
Verder: knieen ontspannen houden en goed in je kite hangen, dan kun je behoorlijk wat chop aan.
Als een golf 3.5 meter lijkt is ie meestal bijna 2 meter Smiley
Ik ga het liefst hard door de branding heen zodat ik lekker wordt gelanceerd door die fijne bewegende kickertjes ja.Smiley

C0G had een 4 sterren sessie in Castricum aan Zee met maar liefst 20 - 26 knots op zijn F-One Bandit Dos (2009)

piraat 17 November / 2008 / 17:06
tip !!!

wordt 1 met de golf !! en enjoy the ride of mother nature
Jolly Roger

Djee 17 November / 2008 / 17:08
Quote: piraat - Vandaag 17:06
tip !!! wordt 1 met de golf !! en enjoy the ride of mother nature

amen Smiley
Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

pimpoldi 17 November / 2008 / 18:50
inderdaad! je moet de golven leren lezen! heb ik ook nog moeite mee! af en toe uitwijken voor de golf, en lekker verder knallen!
,,, born with a hangloose,,,

pimpoldi had een 1 sterren sessie in Langevelderslag met maar liefst 21 - 26 knots op zijn Ocean-Rodeo Razor (2012)

Woodmaster 17 November / 2008 / 19:01
De 7de is de grootste toch? of was het de 5de?
Whats your cup of coffee? Blusch Quality coffee Alkmaar.

Woodmaster had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 39 - 62 knots op zijn Naish Pivot (2020)

KUUZ-kiter 17 November / 2008 / 19:05
Voor info en tips van Ruud Overwater, check ook de kiteSURF@NL in de laatste twee versies van het gratis online magazine: www.kitemag.nl

Succes!Smiley
surfing doesn't make you smart

Ductoontje 20 November / 2008 / 10:11
Thanx (en ga door!) Iemand nog iets over het lezen van golven?
Groetjes,Ductoontje(vanwege de Ducati, en, er is meer dan kitesurfen alleen, hoewel de Duc de l

Ductoontje had een 4 sterren sessie in Scheveningen met maar liefst 13 - 19 knots op zijn Ozone Catalyst (2010)

Crispijn 20 November / 2008 / 11:17
Quote: Ductoontje - Zondag 16 November, 2008 18:27
Oh ja, enig idee hoe hoog een golf is als 'ie drieeneenhalve meter hoog lijkt?

Meestal zijn de golven helemaal niet zo heel erg hoog. Zelf inschatten is eenvoudig: als je er niet overheen kan kijken is hij hoger dan je eigen lengte ;) Daarboven is het indd inschatten!

Crispijn had een 2 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 18 - 22 knots op zijn Ozone Instinct Light II (2008)

Creem 20 November / 2008 / 12:52
Knien intrekken en strekken zoals je op een mountainbike zou doen over als je over een hekje springt. Als je dwars op golf knalt en achter de golf heb je dan een meter niks.... (golf gaat onder je door) duw je bar 1 seconde van je af zodat je wat langzamer 'valt' achter de golf (ipv downwind getrokken wordt in de lucht) en zodra je water gaat raken en gaat aankanten (grip hebt) de bar vol aantrekken om weer snelheid te pakken. Dit kan ook door de kite naar beneden te sturen op punt van de golf om dan bij neer komen achter de golf meteen weer voldoende snelheid te kunnen maken.

Enzo enzo, er is zat techniek te leren
Stijl als mokersteen

Nature 20 November / 2008 / 15:15
Quote: Creem - Vandaag 12:52
Knien intrekken en strekken zoals je op een mountainbike zou doen over als je over een hekje springt. Als je dwars op golf knalt en achter de golf heb je dan een meter niks.... (golf gaat onder je door) duw je bar 1 seconde van je af zodat je wat SNELLER 'valt' achter de golf (ipv downwind getrokken wordt in de lucht) en zodra je water gaat raken en gaat aankanten (grip hebt) de bar vol aantrekken om weer snelheid te pakken. Dit kan ook door de kite naar beneden te sturen op punt van de golf om dan bij neer komen achter de golf meteen weer voldoende snelheid te kunnen maken. Enzo enzo, er is zat techniek te leren

Fluid kiteboarding - High Service - High Quality - Kiteboarding gear.

Nature had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 25 - 39 knots op zijn Fluid Vice (2010)

Mosquito 20 November / 2008 / 16:38
Quote: pimpoldi - Maandag 17 November, 2008 18:50
inderdaad! je moet de golven leren lezen....

D-E G-O-L-V-E-N

Ja ik kan het!!!

Hessel_II 20 November / 2008 / 16:49
Tip:

Mocht je ooit, terwijl je richting strand vaart, door een golf worden ingehaald en vallen, stuur dan het liefst je kite in de tegengestelde richting van de golf, of hou hem iig zo veel mogelijk in beweging. Als je kite namelijk in dezelfde richting als de golf staat te trekken en jij gaat door de golf harder dan je kite, gaat de spanning van je lijnen en stort ie in zee, als je echt pech hebt slaat die golf dan ook nog eens vol in je kite 

Ductoontje 01 December / 2008 / 12:59
Dank voor alle tips tot nu toe. Jammer dat ik ze nog even niet kan uitproberen, onder de 8 graden celcius wordt ik een watje die erg blij is met centrale verwarming en zo...

Heeft nog iemand iets zinvols (of zinloos) over mijn tweede vraag: wind bijna recht op het strand. Zonder golven lukt upwind me best aardig. Maar met branding heb ik de neiging om de plank loodrecht op de golf te sturen en verlies mijn snelheid. Vanmiddag gaf een kitster op Kijkduin me de tip niet te sterk in te draaien richting upwind, maar snelheid te pakken en dan steeds iets meer upwind te gaan zodat je snelheid houdt. Maar hoe doe je dat dan met de golven?

Morres 01 December / 2008 / 13:06
Voor die golf moet je je board poppen zodat je erover heen spring, en met poppen bedoel ik springen, zonder gebruik van de lift van je kite. Dus als een soort ollie(skaters term)

Morres had een 0 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Gaastra Jekyll (2013)

Dylan 01 December / 2008 / 14:05
als je nog over de golf heen kan kijken is die nog een stuk kleiner dan jij
1. omdat je er over heen kijkt
en 2. omdat je nooit helemaal rechtop staat.

verder is het meeste al gezegd over het wegvaren, houd goed je snelheid en ollie over de golf heen. als de golf gaat breken en jij vaart evenwijdig aan hem, laat je dan een beetje downwind afvallen, en ollie er daarna weer over heen als die gebroken is.

de beste tip is die van piraat, word één met de golf. Ikzelf doe ook aan golfsurfen, en zo leer je heel de zee kennen en de golven lezen!
succes and enjoi your ride

FlyingBee 01 December / 2008 / 14:47
Als de wind recht aanlandig is en de golven ook is het idd iets lastiger hoogte lopen maar na 1 dagje oefenen is het ook een eitje en kan het in alle omstandigheden.
Wanneer je de golf ziet omslaan je board in 1 keer bijna 90 grade op de golf richting zetten rustig over de golf grinde als het waren en weer naar je vaar richting sturen. Dit werkt zeer goed en is ook leuk op de hoge golven Smiley.

PS. bij de hoge golven let dan wel op als je dit doet wanneer ze omslaan want bij 2m kom je eronder wat niet fijn voelt Smiley
AH, Fontys, www.nomadkiteboarding.com, Toyota Prius (lees Shell).

FlyingBee 01 December / 2008 / 14:47
Als de wind recht aanlandig is en de golven ook is het idd iets lastiger hoogte lopen maar na 1 dagje oefenen is het ook een eitje en kan het in alle omstandigheden.
Wanneer je de golf ziet omslaan je board in 1 keer bijna 90 grade op de golf richting zetten rustig over de golf grinde als het waren en weer naar je vaar richting sturen. Dit werkt zeer goed en is ook leuk op de hoge golven Smiley.

PS. bij de hoge golven let dan wel op als je dit doet wanneer ze omslaan want bij 2m kom je eronder wat niet fijn voelt Smiley
AH, Fontys, www.nomadkiteboarding.com, Toyota Prius (lees Shell).

Timothy 02 December / 2008 / 17:28
dit is al de zoveelste topic over golven
Eat, Sleep, Ride, Repeat

Surfz 03 December / 2008 / 00:31
Als je een golf ziet, schat je in waar hij gaat breken. Dan vaar je links of rechts van het brekend deel over de golf en hou je steeds in je achterhoofd dat je upwind wilt. Dus de golf lezen en dan besluiten hoe je eroverheen gaat, linksom of rechtsom maar probeer het schuim (brekend deel) te vermijden. Kwestie van snelheid maken en inhouden. Je kan dan zonder een golf tegen te komen upwind komen, je vaart er dus eigenlijk tussendoor. En niet te kleine vlieger pakken bij onshore wind.
http://www.ikiteboarding.com/kiteboarding/articles/getting-back-to-the-roots-of-kiteboarding.aspx

Woodmaster 03 December / 2008 / 00:44
Nu nog de windSmiley
Whats your cup of coffee? Blusch Quality coffee Alkmaar.

Woodmaster had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 39 - 62 knots op zijn Naish Pivot (2020)

Ductoontje 16 December / 2008 / 13:36
Bedankt allemaal, hier kan ik mee vooruit! Als het tenminste een paar graden warmer is...