De overstap van Powerkite naar Kitesurfen

Door: Mww Reacties: 9 Hits: 1088
Mww 18 August / 2009 / 11:02
Kan ik met deze kite het surfen een beetje onder de knie krijgen?

Ik ben al wat langer aan het powerkite, en het bevalt me goed maar...... er mist iets!
Dus ik heb besloten om tegaan kite surfen, bewust na de zomer om de drukte en ergenissen te voorkomen!

Wie heeft voor mij wat tips en aan wijzingen.

Groetee
...

Nature 18 August / 2009 / 11:03
les.
Fluid kiteboarding - High Service - High Quality - Kiteboarding gear.

Nature had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 25 - 39 knots op zijn Fluid Vice (2010)

Mww 18 August / 2009 / 11:03
ow shit! de eerste zin hoort er niet bijSmiley
...

Mww 18 August / 2009 / 11:08
denk je dat het ook zonder les lukt?

is het niet allen het verschil dat surfen op het water is en wat ik doe op het asvalt met een boord op hielen?

...

D-ice 18 August / 2009 / 11:17
Als ik het goed begrijp doe je dus niet alleen aan powerkiten, maar ook aan flyboarden???

Wanneer dit het geval is les nog steeds erg handig. (anders ZOWIEZO OOK!!)

Je zult minder tijd nodig hebben om het een beetje onder de knie te krijgen, omdat je de principes van vliegercontrole al snapt maar er is nog steeds een hoop te leren.

Ik ben vroeger zelf ook begonnen met flyboarden en vandaar na een tijd ook het water op gegaan. Ik had zeker een voorsprong, maar je kan met een lesje nog steeds een hoop leren. (upwind bodydraggen,waterstart,hoogtelopen enz enz)

Succes!

bart13 18 August / 2009 / 11:44
Je moet gewoon les nemen, met power kiten heb jij niet de voorang regels etc geleerd.

bart13 had een 4 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 27 - 31 knots op zijn F-One Bandit Dos (2009)

rieeees 18 August / 2009 / 11:51
Ik ben zelf ook overgestapt van landboarden naar kitesurfen. Ik dacht net als jij dat de principes hetzelfde waren maar dan op het water. Zoals je wellicht al aanvoelt, dit was / is dus niet het geval.

Ik heb één priveles genomen en daar heb ik achteraf spijt van. Iedereen roept lesnemen, maar achteraf had ik niks aan de betreffende les en heb ik niks geleerd (voor zover ik wat geleerd had bij hen) wat ik hier niet terug kon vinden.

Ik ga nu niet zeggen dat lessen overbodig is, integendeel (!!), ik zou niet alleen gaan lessen, maar ook zorgen dat je waar voor je geld krijgt en niet bij een school terecht komt die in 8 bft nog steeds les geeft.

Kortom, verdiep je in een goede school en zorg dat je vooraf al in grote lijnen weet wat voor jou onduidelijk is, hier kan je dan in de les op aansturen, zo heb je meer waar voor je geld. Voorrangsregels kan je ook op het net terugvinden, maar on-the-fly tips hoe je druk zet op je boardje etc. niet...(!)

bart13 18 August / 2009 / 12:08
Gewoon even langs gaan en ff praten van hey ik kan dit al en dit en dat dan kun je leren wat je nog moet leren.

bart13 had een 4 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 27 - 31 knots op zijn F-One Bandit Dos (2009)

Mww 18 August / 2009 / 12:11
Chill chill mensjesSmiley

dank voor de reacties, ik ga me er ff in verdiepen.
...

TMK 18 August / 2009 / 12:24
Quote: Mww - 18 augustus, 2009 (13:08)
denk je dat het ook zonder les lukt? is het niet allen het verschil dat surfen op het water is en wat ik doe op het asvalt met een boord op hielen?

Ik heb ook lang gevliegerd voor ik besloot te kiten (omdat budget leeftijd het toen niet toeliet, tot het moment).
Heb me er flink aan opengehaald.

Met lessen heb je een instructeur die op je let en je aanwijzingen geeft hoe het moet en hoe het niet moet.

Het is absoluut niet te vergelijken.
Met de kracht waar jij mee te maken hebt krijg je jezelf echt niet staand met je board op het water.
Ga er maar van uit dat je met dubbele tot drievoudige kracht te maken hebt dat je op je trapeze bar verdeeld krijgt.

En als je kites wilt kopen.. Koop geen troep uit 2005. Het is nu 2009, en 4 jaar is heel veel voor een kite (maar ook in de ontwikkeling van de kite). Ik kocht eerst een kite uit 2004, en toen een uit 2008. Het verschil was aanzienlijk!
Veel gaan hiermee de fout in.
Als je kites gaat kopen, koop ze dan niet ouder dan 2007-2008, en boards hetzelfde verhaal.
Test meerdere kites om te zien welke je het meeste bevalt. Welke shape je kiest maakt niet uit, pas als je 2 jaar ervaring hebt weet je er verschil in te krijgen.
Bespaar ook absoluut niet op je trapeze en wetsuit. Deze moeten echt goed zitten, en zo comfortabel mogelijk.
Een pak moet als een 2de huid zitten. Het is echt niet fijn als deze TE strak zit, en niet goed afsluit (een slecht pak herken je in de herfst).
Op je trapeze komt de meeste kracht te zitten. De prijzen zitten tussen de 120-180€. Deze moet vooral goed en praktisch zitten. Kijk rond waar iedereen mee vaart en dan krijg je wel een indruk.
Het omhoog kruipen van de trapeze is het meest irritante wat er kan gebeuren Smiley

Testen, vraag naar adviezen in de winkel/scholen/medekiters. Hun advies heeft echt waarde.
Vergelijking: 1 jaar voor een kite is 5 jaar voor een auto... 4 jaar oud is dus een 20 jaar oude bak... Zo groot is het verschil.

Als je later spul gaat kopen, neem een ervaren kitesurfer mee als het kan, deze zal je zeker goed op weg helpen.

Kiteboarding gets me high, in the sky!!!