Golfbrekers herkennen Scheveningen

Door: Dender Reacties: 18 Hits: 2181
Dender 26 November / 2009 / 13:06
Ik was laatst op scheveningen aan het kiten, het begon vloed te worden en op een gegeven moment zag je de stenen pieren niet meer. In de zomer staan er altijd palen met borden aan het begin van zo'n pier op het strand. Maar omdat het winter is zijn die er nu uit gehaald!
Toen ik lekker aan het varen was viel de wind ineens weg en ik moest terug zwemmen. Nu was dit niet zo heel erg maar het bleek dat ik ineens boven een pier aan het zwemmen was. En dat was toch niet echt relax kan ik je vertellen. Voor hetzelfde geld had ik gesprongen, crashte ik en zit je voet ineens tussen 2 blokken...

Natuurlijk kijk ik wel een beetje naar de kant en kan ongeveer inschatten waar ze zitten maar toch blijft dit lastig als je ze niet kan zien.

Hoe doen jullie dit? Herkennigspunten oid?

Thnx!
Gr. Dennis

Dender had een 3 sterren sessie in Scheveningen met maar liefst 16 - 24 knots op zijn F-One Bandit Dos (2009)

Vission 26 November / 2009 / 13:11
Op kijkduin het zelfde geval..Inderdaad leip..
Gewoon goed nadenken waar ze zitten..
Bij kijkduin kan je wat dieper er gewoon overheen..Maar het is echt uitkijken..Kan lelijk aflopen
Ozone..Spleene..

Bignelis 26 November / 2009 / 13:26
Ik vraag me hetzelfde af....het is echt onnadenkendheid van de overheid. Kan de regiovertegenwoordiger van het NKV in deze iets betekenen? Het lijkt me ook voor de golfsurfers wel handig....
Grote dromers denken. Grote denkers dromen

Bignelis had een 3 sterren sessie in Scheveningen met maar liefst 17 - 18 knots op zijn Takoon Furia 2 (2009)

Stuiver 26 November / 2009 / 13:28
je kunt het heel goed zien zelfs aan de golfslag. ze vallen naar elkaar toe \/. moet wel een beetje golven uiteraard.
met veel wind is het bekant één witte schuimlaag.

gewoon op t strand even de tijd nemen om te kijken of je het kan zien, dan is het op t water redelijk in te schatten.
en anders zelf wat paaltjes in de grond slaan met een rood fiets knipperlicht lampje. dan kun je vanaf het water prima zien waar ze zitten.

Vission 26 November / 2009 / 13:36
Quote: Stuiver - 26 november, 2009 (14:28)
je kunt het heel goed zien zelfs aan de golfslag. ze vallen naar elkaar toe \/. moet wel een beetje golven uiteraard.met veel wind is het bekant één witte schuimlaag. gewoon op t strand even de tijd nemen om te kijken of je het kan zien, dan is het op t water redelijk in te schatten.en anders zelf wat paaltjes in de grond slaan met een rood fiets knipperlicht lampje. dan kun je vanaf het water prima zien waar ze zitten.

Ja ik ga kiten en neem mee..
Een moker.. 4 paaltjes en 4 knipperende lampjes.. Oja en 10x duracell baterijen als ze op gaan..
Wat een idee.
Ozone..Spleene..

Highmen 26 November / 2009 / 13:54
Waarom worden daar eigenlijk geen boeien aan verankerd zodat het voor iedereen duidelijk is dat daar die Golfbrekers liggen..
Denk goed, wat u met uw laatste kudo doet!

Highmen had een 3 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 19 - 26 knots op zijn Gaastra Jekyll (2011)

martinAIR 26 November / 2009 / 14:03
@ scheef oder de vuurtoren en onder de pizza-hut zit er 1..

wat me op viel in Tessel is dat ze daar aan het begin vd strekdam een reddingsboei/vlag/EHBO kit hadden staan.
denk dat dat de veiligheid op vele stranden ten goede zal komen en de herkenbaarheid voor ons!
Blow Me Away!

martinAIR had een 3 sterren sessie in Scheveningen met maar liefst 35 - 47 knots op zijn Blade Trigger (2010)

z0ow 26 November / 2009 / 14:09
Quote: martinAIR - 26 november, 2009 (15:03)
@ scheef oder de vuurtoren en onder de pizza-hut zit er 1.. wat me op viel in Tessel is dat ze daar aan het begin vd strekdam een reddingsboei/vlag/EHBO kit hadden staan.denk dat dat de veiligheid op vele stranden ten goede zal komen en de herkenbaarheid voor ons!

Klopt Martin, maar dat is ook alleen in de zomer en ik geloof alleen in de buurt bij de paviljoenen, want bij paal 17 ter hoogte van Kitesurfschool gebouwtje stonden dr borden bij de pieren, geen idee of ze dr nog staan al te lang nie meer geweest Smiley Zou me nix verbazen als ze weg zijn, maar zoals Stuiver al zegt je ziet vaak de golven naar elkaar toe komen

spoetnik 26 November / 2009 / 18:42
Quote: Stuiver - 26 november, 2009 (14:28)
je kunt het heel goed zien zelfs aan de golfslag. ze vallen naar elkaar toe \/. moet wel een beetje golven uiteraard.met veel wind is het bekant één witte schuimlaag. gewoon op t strand even de tijd nemen om te kijken of je het kan zien, dan is het op t water redelijk in te schatten.en anders zelf wat paaltjes in de grond slaan met een rood fiets knipperlicht lampje. dan kun je vanaf het water prima zien waar ze zitten.

Kan Stuiver wel dik in de -kuddo's komen, maar hij heeft wel gelijk wat betreft het lezen van de golven.
Bij de brekers zie je de golven idd als een soort van 'V' naar elkaar toe klotsen.
Dit gebeurd on der de vuurtoren, en onder de Pizza-hut
Die bij de pizza hut is erg gevaarlijk! Steek ongeveer 50 stuk metalen paal aan de strand kant!! Opletten dus!!
WWW.BYSLIS.NL :: WWW.VERSUSSHOP.NL

ostendlocal 26 November / 2009 / 19:01
mja ik vind het soms ook wel moeilijk.. soms kan je het echt amper in de golven lezen waar ie is..
is gewoon stom dat ze die palen er niet op laten!

ostendlocal had een 2 sterren sessie in Oostende met maar liefst 16 - 18 knots op zijn SlingShot Fuel (2012)

Slis 26 November / 2009 / 20:05
Vuur toren aan houden en het vissersvrouwtje (pizzahut)
je ziet het idd ook aan het schuim en de V golven...

als het hoogwater is, gewoon niet te dicht op de kant varen
als je wat dieper zit knal je er gewoon overheen...
BY SLIS: LIQUID FORCE & C-SKINS

Vission 26 November / 2009 / 20:12
Quote: Slis - 26 november, 2009 (21:05)
Vuur toren aan houden en het vissersvrouwtje (pizzahut) je ziet het idd ook aan het schuim en de V golven... als het hoogwater is, gewoon niet te dicht op de kant varen als je wat dieper zit knal je er gewoon overheen...

Op elke spot is er wel iets waar je het aan kan herkennen..
En inderdaad zoals ik al zei..iets dieper kun je er overheen!
Ozone..Spleene..

criz 26 November / 2009 / 20:13
houd je schep, af en toe een dikke adrenaline stoot als je die blokken onder je naar boven ziet komen. Maar nog nooit (ahum, bijna nooit) last gehad om die te herkennen. Golven, water oppervlakte zegt veel. Je ziet het water wat meer kolken oid na een golf..

Slis 26 November / 2009 / 20:31
is mijn homespot en toch lukt het mij om er zo nu en dan overheen te knallen
en een vin te vernaggelen, of een deuk op te lopen in me board haha
BY SLIS: LIQUID FORCE & C-SKINS

Stuiver 26 November / 2009 / 21:12
@ Vission,
er wordt toch om ideeen tips gevraagd.

zeg niet dat paaltjes zetten een goed idee is, maar wel herkenbaar. liever 5 min. langer op t strand om te weten waar ze wel zitten als je het op t water niet kan herkennen. Safety first.
al doe je het met een boei, of vlag, of weet ik veel wat. als je maar weet waar die krengen zitten.

eddyc 26 November / 2009 / 21:15
gewoon afbreken die golfbrekers.
Dat zijn tegen natuurmijke dingen.
Moeten de GROENen maar in opstand tegen komen.

eddyc

Vission 26 November / 2009 / 22:40
Quote: Stuiver - 26 november, 2009 (22:12)
@ Vission,er wordt toch om ideeen tips gevraagd. zeg niet dat paaltjes zetten een goed idee is, maar wel herkenbaar. liever 5 min. langer op t strand om te weten waar ze wel zitten als je het op t water niet kan herkennen. Safety first.al doe je het met een boei, of vlag, of weet ik veel wat. als je maar weet waar die krengen zitten.

Ben het absoluut eens met je over het feit dat je soms wat meer moeite moet doen voor je veilig heid..Maar met die paaltjes is veel moeite en tijd en help je alleen je zelf..Misschien is dan blijvende boeien beter
Ozone..Spleene..

Dender 27 November / 2009 / 14:24
Oke top! Dus gewoon dieper varen idd. En anders ontzettend goed opletten!

Dender had een 3 sterren sessie in Scheveningen met maar liefst 16 - 24 knots op zijn F-One Bandit Dos (2009)

Bignelis 28 November / 2009 / 08:56
Jongens het is wel heel makkelijk om te roepen dat je de spot moet inspecteren en uit je doppen moet kijken en de golven moet lezen etc. Volgens mij hebben jullie allemaal gelijk als je zegt dat het je eigen verantwoordelijkheid is, maar in het kader van voorkomen is beter dan genezen: zet een duidelijke marker neer die iedere kiter, of die nou golfanalfabeet is of brildragend en herkenningspunten vanaf het water niet kan zien, behoed voor een aanvaring met die brekers.
Het bovenstaande doet me een beetje denken aan: ja....we zetten lekker geen stoplichten neer om voetgangers over te laten steken, ze moeten maar goed uitkijken als ze willen.....
Grote dromers denken. Grote denkers dromen

Bignelis had een 3 sterren sessie in Scheveningen met maar liefst 17 - 18 knots op zijn Takoon Furia 2 (2009)