De perfecte kite tas

Door: isomis Reacties: 21 Hits: 3942
isomis 20 January / 2010 / 19:20

Heb altijd die kitetassen willen aanpassen. Om het te begrijpen moet je eerst dit plaatje zien:

klik voor een grote versie

Gezien? mooi!

Het probleem nu met de meeste kitetassen is dat als je kite in de tas stopt dat de kite de neiging heeft om terug te gaan naar de niet opgevouwde toestand met als gevolg grote lompe kite tassen.

Probleem is simpel op te lossen, neem een ronde tas zoals een windsurt tas. Het idee is dat je je kite oprolt en in een ronde tas schuift of erin legt. De kite is dan nog niet dubbelgevouwd, alleen nog maar opgerold.

Ik vind dat je pas je kite dubbel moet gaan vouwen als het in de tas zit. Dus op het moment dat het in de tas zit moet het mogelijk zijn om de tas dubbel te vouwen en de twee kanten vast te ritsen. De kiter kan dan zelf kiezen of hij daar zin in heeft of niet.

Kortom, mijn ideale tas en ik kan er gelijk 20 van kwijt in mijn kofferbak.

zucht...

keizerkevin 20 January / 2010 / 19:32
oke gaaf ding man, maar die dingen zijn tog juist plat om er een board in te doen? das wel chil als je met het vliegtuig gaat
www.kitesurfspot.nl

keizerkevin had een 5 sterren sessie in Oostvoorne autostrand met maar liefst 25 - 35 knots op zijn SlingShot RPM (2010)

Simolo 20 January / 2010 / 19:35
Dat lijkt me wel wat,
maar dan moeten de merken toch voor elke kite en elke maat een andere zak maken... Smiley

Maar als je het zo bekijkt ziet het er wel veel logischer uit om je kite zo op te ruimen, wel nog effe denken hoe je er een pomp, bar en eventueel board aan kan vastmaken, met dat vouwen kan dat nog klote worden...

Puik werk en doe zo voort! Smiley
Sifakah! - Made In Belgium

bluppie 20 January / 2010 / 19:51
Okey Isomis, en nu? Bedoel, rollen is inderdaad beter. Waar kunnen we hem bestellen?
Zou graag zo'n tas voor erbij willen hebben.

spoetnik 20 January / 2010 / 20:04
Oprollen, vouwen en dan een simpel stuk elastiek, of klitten band of spanband??
WWW.BYSLIS.NL :: WWW.VERSUSSHOP.NL

rubenkoster 20 January / 2010 / 20:33
slimSmiley

maar zo kan het niet op je rug toch? dat is juist makkelijk op de fietsSmiley

rubenkoster had een 4 sterren sessie in Katwijk met maar liefst 19 - 25 knots op zijn F-One Bandit III (2010)

Vinni 20 January / 2010 / 21:03
Mijn ideale kitetas is die van de Slingshot Fuel 2004. Ik gebruik hem nog steeds. In de tas van de 15m² stop ik altijd 3 vliegers: 7, 11 en 15m². Zo heb ik altijd al mijn vliegers in 1 tas zitten, en qua grote valt het dan nog reuze mee!

https://www.youtube.com/watch?v=kaivPVd_rhI

isomis 20 January / 2010 / 21:21
@vinni,

zo te zien ronde tas?

@rubenkoster,

het is een idee, he. Natuurlijk kan je er ook zo band aan maken. Koeriers hebben toch ook wel eens zo koker met een band die je schuin over je lichaam doet.

voorbeeld zo band:

deze moet je ook los kunnen maken.

@simolo,

je zou er rondom nog zakken kunnen maken, zodat mensen er pomp of bar bij kunnen doen. Ik vind dat zulke zakken ook weer met een rits los gemaakt moeten kunnen worden. Je moet zelf kunnen bepalen wat je nou in je tas erbij wilt hebben of niet.

@allemaal,

zoiets moet natuurlijk wel beter uitgedacht worden. Zat een beetje te denken wat is nou een top tas enz. Wat ik belangrijk vind is:

- ik moet zelf kunnen bepalen of ik bepaalde zijvakken er vanaf kan halen
- zo klein mogelijk
- zo min mogelijk gevouw
- beter iets langer dan heel breed is mijn idee. Kite kan opgerold toch nooit zo lang worden, dus waarom moet het zo breed. lange en minder brede tassen kan je op de bodem in je kofferbak van je auto leggen en dan heb je nog ruimte.
- kitetas moet gebaseerd zijn op een auto, denk namelijk dat meeste kitesurfers hun spullen in de auto hebben, toch? ik ga niet op me fiets naar wijk aan zee vanuit Almere :)
- heb liever een extra tas van mij zelf waar ik mijn overige troep in kwijt kan, dan mooie vakjes op mij kitetas. Wil namelijk al mijn dure spullen in de kofferbak. De tas met eten en kleding kan wel in zicht blijven.

denk dat je dan wel ongeveer alle ergernissen heb gehad van een kitetas :)
zucht...

isomis 20 January / 2010 / 21:24
Quote: spoetnik - 20 januari, 2010 (21:04)
Oprollen, vouwen en dan een simpel stuk elastiek, of klitten band of spanband??
idd of je maakt een rits die uitgeklapt hele rol bedekt als je ze aan elkaar rits dan zit de rol dubbelgevouwen.

zucht...

Mediator 20 January / 2010 / 22:07
nog nooit moeite gehad met kites in de zak te krijgen...

oprollen tis een techniek op zich... en als je er even twee minutjes de tijd voor neemt krijg je je kite mooi opgerold zonder veel zand in je zak...

en zoals als gezegd is: als je op reis gaat wil je alles in & zak stoppen voor de kosten en meestal mag je ook maar 1 zak meenemen... dan is zo'n ronde windsurf zak te klein want voor op reis wil je meestal een paar kites & eventueel een board of twee mee in je zak

en ik volg vinni: slingshot heeft gewoon de beste tassen... je betaald veel voor slingshot, maar zelfs de zak is kwaliteit
* professional trolling master ^^

Mediator had een 3 sterren sessie in Zeebrugge met maar liefst 17 - 28 knots op zijn Naish Torch (2010)

Dender 21 January / 2010 / 06:44
Volgens mij is met zo'n zelfde principe, de kitetassen van de Bandit Dos (en tres?) standaard uitgerust..!

Dan moet je aan de bovenkant van je tas een rits openritsen, en daaruit haal je een heel grote "slurf", zodat je je struts opgeblazen kan laten en je kite alleen nog maar hoeft op te rollen en hem erin te steken.

Ik vind het alleen niks... heb het 1 keer gedaan en verder vouw ik de kite altijd netjes op!
En als het een beetje waait, je zit op je fiets met 1,5 meter struts boven je hoofd.. Geloof me dat fietst goed kut!

Dender had een 3 sterren sessie in Scheveningen met maar liefst 16 - 24 knots op zijn F-One Bandit Dos (2009)

Rolfjes 21 January / 2010 / 08:19
Hm als je inderdaad op de fiets gaat of je moet een stukje lopen vind ik een goede rugzak wel prettig! Flysurfer geeft bij een kite een tas waar standaard drie kites in kunnen! *weliswaar zijn flysurfers opgevouwen een stuk kleiner maar het gaat om het idee:)! Nooit problemen gehad met het opbergen Smiley
Core Riot XR³ 7m² // Core Riot XR² 10m² // Core Fusion

Rolfjes had een 3 sterren sessie in Langevelderslag met maar liefst 14 - 20 knots op zijn Core Riot XR (2010)

Stuiver 21 January / 2010 / 10:58
mooiste zou zijn als de kitetas luchtdicht zou zijn.

dan kun je hem vacuum pompen met je kitepomp.

Mosquito 21 January / 2010 / 12:37
Vind het geen slecht idee. zie wel het probleem van een dubbel gevouwen rits. Misschien beter een houtje-touwtje-sluiting. Die gaan langer mee.

fietspomp 21 January / 2010 / 14:01
pperfect bestaat niet heSmiley
www.funsportmakkum.nl / windsurfland.nl /

isomis 21 January / 2010 / 14:55
Quote: Stuiver - 21 januari, 2010 (11:58)
mooiste zou zijn als de kitetas luchtdicht zou zijn. dan kun je hem vacuum pompen met je kitepomp.

dat is een goed idee!! kunnen we de andere kant van de pomp ook eens gebruiken :)
zucht...

Stuiver 21 January / 2010 / 15:22
nou inschrijven voor het Beste idee van Nederland!

nu nog DE oplossing voor je kiteboard:

als die inklapbaar zou zijn, uiteraard in de tegengestelde richting vanwaar de druk komt (vinnen van elkaar af dus voor diegene die zich niet in kan leven in de krachten welke er op komen te staan.)
2 schuifstrips over de scharnierzijde om de boel niet terug te laten schieten in balzakrichting. (moet je om denken hé dat ie niet in je Lancelot klapt met een noodgang!!!)

dan past alles in één koffer en heb je geen belachelijke taxen op je materiaal wanneer je op vakantie gaat.

ITS AMAZING!!!

Vinni 21 January / 2010 / 17:03
Sorry stuiver, dat board bestaat al SmileyOja, op mijn perfecte tas zit ook geen rits. Die gaan namelijk altijd, vooral aan zee, gewoon kapot door roest. En je loopt risico dat je kite tussen de rits gaat zitten.
https://www.youtube.com/watch?v=kaivPVd_rhI

BastiaanWillem 23 January / 2010 / 16:45
Zo'n inklapbaar kiteboard is misschien handig voor zakenmensen en vliegtuig cabinepersoneel die ergens op een (zaken)reis even snel tussendoor ergens willen gaan kitesurfen. Inklapbaar gaat toch ten koste van de vaareigenschappen lijkt mij.

Zo'n vacuüm zak lijkt mij wel een goed idee! Smiley Je zou misschien ook zo'n vacuümzak voor een stofzuiger kunnen gebruiken met een kitepomp d.m.v. een soort van overloopstukje naar het formaat van een kitepompslangmondstuk. linkje vacuümzak. Zo passen er misschien meer kites en wetsuits in je huidige kitetas!

Een nieuwe markt voor een bestaande oplossing!

Of zou dat vacuüm verpakken schadelijk kunnen zijn voor de vlieger/wetsuit? Vergroot het misschien de kans op scheuren of uitrekken zodra er op het vliegveld hardhandiger met de baggage wordt omgesprongen? En natuurlijk drukverschillen in het vliegtuig. De zakken misschien op één of andere manier weer openen zodra ze in de kitetas zitten?

martimor 23 January / 2010 / 18:47
voor mijn wetsuit harnas bar en evt. schoenen en handschoenen gebruik ik zulke gote vacuum zakken. zelf sluit ik m nooit, gaat mij erom dat mijn auto en andere kitespullen zo goed als droog en zand vrij blijven. (gekocht bij de blokker voor paar eurie, qualiteit wel minder dan linkie hierboven denk ik)
maar idd, hier past makkelijk een kite in.
maar dan moet je hem alsnog goed opvouwen, anders past daar ook niet in. opening is net zo groot als mijn kitetasSmiley
maar idd, als je hem thuis vakkundig vult, kan je aardig wat meer in je kitetas meenemen, maar je moet ook weer naar huis, en waar ik kite staan geen stofzuigersSmiley
www.mutinykites.com

Dender 23 January / 2010 / 18:58
Hebben jullie er al eens aan gedacht dat je ook VEEL langer bezig bent als je je boardje steeds opnieuw INELKAAR moet zetten en UITELKAAR moet halen, je vacuumgetrokken kitetasje OPEN moet maken en als je je kite opgevouwen hebt ook weer als een beer moet gaan staan POMPEN om je tasje vacuum te trekken...

Zo ben je langer bezig met optuigen en afbreken dan dat je aan het kiten bent...

Ik vind het wel best zo!

Dender had een 3 sterren sessie in Scheveningen met maar liefst 16 - 24 knots op zijn F-One Bandit Dos (2009)

BastiaanWillem 23 January / 2010 / 19:34
Quote: Dender - 23 januari, 2010 (19:58)
Hebben jullie er al eens aan gedacht dat je ook VEEL langer bezig bent als je je boardje steeds opnieuw INELKAAR moet zetten en UITELKAAR moet halen, je vacuumgetrokken kitetasje OPEN moet maken en als je je kite opgevouwen hebt ook weer als een beer moet gaan staan POMPEN om je tasje vacuum te trekken... Zo ben je langer bezig met optuigen en afbreken dan dat je aan het kiten bent... Ik vind het wel best zo!

Het ging er mij meer om dat ik bijv. in het VLIEGTUIG meer spullen mee kan nemen naar mijn kitesurf vakantiebestemming.

Ik ben nog steeds op zoek naar een oplossing!