welk type reparatietape (mylar-, dacron- of spinnakertape)

Door: vortex Reacties: 25 Hits: 6176
vortex 31 January / 2010 / 14:00
bij inspectie van m'n kite, zag ik een klein scheurtje van 1 cm lengte in het doek /- 10 cm vanaf de LE. Nu wil ik dit zelf repareren. Heb verschillende soorten tape gevonden, dacron, mylar en spinnakertape. Maar wat is nu de beste tape en hoe moet ik deze toepassen.

dank voor de tips

gr
vortex

pimpoldi 31 January / 2010 / 14:07
ik heb wel is spinakertape gebruikt, werkt super! zit er al een jaar op,,,Smiley
je doek een beetje ontvetten, een flink stuk erop plakken met afgeronde hoekjes.
Sowieso aan de binnekant, maar het liefst aan beide kanten van het doek!
ff goed stevig aandrukken!

En knallen maar! Smiley

,,, born with a hangloose,,,

pimpoldi had een 1 sterren sessie in Langevelderslag met maar liefst 21 - 26 knots op zijn Ocean-Rodeo Razor (2012)

vortex 31 January / 2010 / 14:24
pimpoldi, bedankt voor je reactie. Als ik kijk naar de prijs per strekkende meter, 50 mm breed, dan kom je tot het volgende lijstje:

1. dacron 50 mm * 3.0 mtr € 6,60 prijs per strekkende meter € 2,20
2. mylar 50 mm * 3.0 mtr € 4,95 prijs per strekkende meter € 1,65
3. spinnaker 50 mm * 4.5 mtr € 6,70 prijs per strekkende meter € 1,49

Dus qua prijs zou je verwachten dat dacron het beste materiaal is, als 2e mylar en als 3e spinnaker. Of is spinnaker gewoon de beste keuze mbt de ondergrond, kitezeil, waarop het wordt toegepast?

grtz
vortex

Highmen 31 January / 2010 / 14:31
*Dacron is wat dikker en wordt gebruikt op de Leading Edge en struts. Het doek wat daarop zit is ook dikker voor de stevigheid. Dus Dacron niet gebruiken op het zeil.

*Mylar type is meer plastic achtig en niet precies hetzelfde als het doek van de kite.

*Spinnakertape is exact hetzelfde als je doek en zal daardoor ook hetzelfde reageren op warmte/kou en zonlicht.
Dus gewoon Spinnakertape gebruiken :)

Je moet dus niet met de prijs vergelijken maar waarvoor je het wilt gebruiken.
Denk goed, wat u met uw laatste kudo doet!

Highmen had een 3 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 19 - 26 knots op zijn Gaastra Jekyll (2011)

pimpoldi 31 January / 2010 / 14:35
spinnaker is idd precies hetzelfde als je kite doek, met lijmSmiley
dacron zit idd op je LE en vaak ook op je tips.
en mylartape word vaak gebruikt op windsurfzeilen

ik zou lekker stukkie spinnaker tape halen en erop plakken

pimpoldi had een 1 sterren sessie in Langevelderslag met maar liefst 21 - 26 knots op zijn Ocean-Rodeo Razor (2012)

vortex 31 January / 2010 / 14:36
heb net nog een link gevonden mbt gebruikte vliegerstoffen en de materiaaleigenschappen en toepassingen binnen de vliegersport. http://www.vliegerforum.nl/blog/ad_branger/index.php?cat=30

"Mylar is ook als (reparatie-) tape verkrijgbaar. Deze tape plakt beter dan spinnakertape en is ook sterker. Het plakt zo goed dat je bij het loshalen het doek kapot zal trekken"....

Ik denk dat ik ga voor de mylar-tape.

grtz

vortex

Highmen 31 January / 2010 / 14:41
Topic open over een stukje tape.
Tot de cent nauwkeurig uitrekenen wat duurder is per meter.
Twee goede onderbouwde adviezen krijgen van mensen die de tape al eens hebben gebruikt.
Alle adviezen in de wind slaan en je eigen zin doen..

Heerlijk! Smiley

Ik zou gewoon je hele kite beplakken met Mylar, dan weet je in ieder geval zeker dat hij niet meer stuk gaat.

Highmen had een 3 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 19 - 26 knots op zijn Gaastra Jekyll (2011)

Lars91 31 January / 2010 / 15:03
Bij mij was het probleem dat spinaker tape wel eens loslaat, dus ik zou mooi voor Mylar gaan.
Fuels en een matras voor weinig wind

Lars91 had een 5 sterren sessie in Workum met maar liefst 15 - 19 knots op zijn SlingShot Fuel (2007)

vortex 31 January / 2010 / 15:08
sorry voor m'n eigenwijsheid........je hebt gelijkt highmen.

Ik heb gewoon mylar- en spinnakertape besteld, keep it simple. Opgelost.

Dank voor jullie reacties!!

grtz
vortex

Morres 31 January / 2010 / 15:18
tear-aid, zie tear-aid.nl

Morres had een 0 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Gaastra Jekyll (2013)

pimpoldi 31 January / 2010 / 15:24
haha highmen
je hoeft niet zo uit te vallen joh!Smiley
hij vraagt om advies, en mag er mee doen wat hij wil..

laat ff weten of het goed spul is!
Smiley

vortex 31 January / 2010 / 15:33
OK, we proberen het volgende. We maken er gewoon een composietmateriaal van ......mmmm. Een composiet heeft vaak beter eigenschappen dan de stoffen waaruit het is opgebouwd. Dus eerst spinnaker daarna een laagje mylar. Let's try it...

Pimpoldi, laat je wel ff weten of het goed spul is.

grtz
vortex

Highmen 31 January / 2010 / 15:36
Quote: pimpoldi - 31 januari, 2010 (16:24)
haha highmenje hoeft niet zo uit te vallen joh!hij vraagt om advies, en mag er mee doen wat hij wil.. laat ff weten of het goed spul is!

Haha ik val hem niet aan Smiley.
Ik begrijp nooit zo goed waarom mensen advies gaan vragen als ze er toch niets mee doen :)

@Vortex:
Succes! Wat je kan doen is na het plakken even met een lauwe strijkijzer en theedoek ertussen even warm maken. Zo activeer je de lijm en laat het spinnaker ook nooit meer los!

johndoe 31 January / 2010 / 16:34
Ik heb hier zelf idd een aantal setjes Tear-Aid liggen en dat werkt echt perfect. Je ziet er bijna niks meer van na de reparatie en het zit echt vast. Zeker aan te raden om zo een setje thuis te hebben liggen. Smiley

johndoe had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Best Bularoo (2010)

idefixe 31 January / 2010 / 20:10
Spinnakertape heb ik al vliegers mee geplakt die van de TE tot aan de LE gescheurd waren.
Mylar moet je niet doen want dat heeft echt andere eigenschappen dan je doek ( rek enzo). Een klein stukje zal geen kwaad kunnen maar spinnakertape is daar gewoon het beste voor.
Als Spinnakertape loslaat heb je de boel gewoon niet goed ontvet.
Ontvetten met spiritus. Ff nawrijven met droog / schoon doekje ( keukenpapier). Aan beide zijden van je doek Spinnakertape erop ( hoekjes ff rondknippen) Voor een echt goede hechting even met een warme föhn / haardroger er op blazen dan vloeit / hecht de lijm beter.
Slingshot , Gibbon

heer-M 31 January / 2010 / 22:46
voor de reperatie gewoon spinakker tape gebruiken heb het zelf ook al 2x moeten doen, de tape zit nu al bijna een jaar en zit nog even vast als voorheen. zoals gezecht boven en onderkant tapen gebeurt er niets meer mee.

Maare nu nog ff een vraag...
ik heb zelf een scheur van ongeveer 2 cm in mijn LE deze heb ik geplakt met spinakker tape maare deze blijft niet goed zitten (wel ontvet en ronde hoekjes geknipt) Zou het verstandig zijn om deze te plakken met Dacron tape??

johndoe 31 January / 2010 / 22:52
Uhm.... Heer-M een beetje schizofreen? Eerst zeg je dat het super goed blijft zitten en dan komt het weer los Smiley

johndoe had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Best Bularoo (2010)

willems000 31 January / 2010 / 23:00
belgium jump

heer-M 01 February / 2010 / 12:02
nee het doek heb ik geplakt met spinaker tape dit bijft goed zitten.

Maar sinds kort heb ik ook een klein gatje in mijn LE en dit blijft niet goed zitten. maare als ik het zo lees moet ik hier voor wat dacron tape halen :P

thx

Highmen 01 February / 2010 / 12:31
Quote: heer-M - 1 februari, 2010 (13:02)
nee het doek heb ik geplakt met sninaker tape dit bijft goed zitten. Maar sinds kort heb ik ook een klein gatje in mijn LE en dit blijft niet goed zitten. maare als ik het zo lees moet ik hier voor wat dacron tape halen :P thx

klopt, Spinnaker hecht niet goed op de LE.

kitefixer 01 February / 2010 / 17:00
kitefix.com / kitefix.co.za

vortex 20 February / 2010 / 15:52
Hey pimpoldi,

heb het doek netjes gerepareerd met spinnakertape. Eerst goed ontvet.................tenslotte met een strijkijzer ff warmpjes gladgestreken.......eeehh voila. Laat de wind maar komen.

groet

vortex

vortex 20 February / 2010 / 15:55
Hey pimpoldi,

heb het doek netjes gerepareerd met spinnakertape. Eerst goed ontvet.................tenslotte met een strijkijzer ff warmpjes gladgestreken.......eeehh voila. Laat de wind maar komen.

groet

vortex

Highmen 20 February / 2010 / 20:55

Zaten er twee gaatjes in?

Stitch 11 March / 2010 / 13:43
@ heer-M
Voor de LE is dacrontape beter ja!
Als die nog steeds los blijft gaan, of als je een grotere scheur hebt, is het het beste om hem dan toch even vast te naaien. Is best wel wat werk maar dan zit hij ook echt goed!

Je moet dan wel de LE los steken, maar dan kan je ook de achterkant tapen en deze samen vast naaien.

Succes in ieder geval!