Weinig wind kite

Door: luukie Reacties: 18 Hits: 993
luukie 11 May / 2010 / 10:12
Ik kan een Flysurfer Extacy 17m kopen. Ik vroeg me af is dit een goede kite voor als er weinig wind is. Zodat ik toch het water op kan.
Ik zelf ben 95kg en ben eigenlijk nog een beginner. Maar wil gewoon wat vaker het water op om zo snel mogelijk goed te leren kitesurfen.

Ik hoor graag van jullie.

Simolo 11 May / 2010 / 10:43

Er zijn al een aantal topics geweest over low wind kites en de conclusie was dat de Flysurfers hier erg goed voor zijn, maar dat niet iedereen het leuk vind om met Flysurfers te vliegen of om met weinig wind het water op te gaan...
Sifakah! - Made In Belgium

mkite 11 May / 2010 / 10:46

Tja flysurfer zeker in die maat is wel erg traag en vliegt toch anders dan je tube kite.

Dus gaat om persoonlijke voorkeur.

luukie 11 May / 2010 / 11:13
Is het verschil heel erg groot dan tov tubekites. En ga ik dat als beginner merken.
Wil gewoon wat vaker en sneller het water op dus ik vroeg me af of dit de manier was.

jurputje 11 May / 2010 / 12:11
koop dan gewoon een niewe 13m low end kite, die doet denk ik hetzelfde. onder de 15 knopen is toch stom
Slingshot kiteboarding/Brunotti--JVP-Kiteboarding

Morres 11 May / 2010 / 12:18
ervaring en kunde is 4235098345098x belangrijker en effectiever dan een grote kite, groter board( mét drijfvermogen) helpt ook een stuk. maar ga eerst gewoon oefenen oefenen oefenen

Morres had een 0 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Gaastra Jekyll (2013)

luukie 11 May / 2010 / 12:20
Quote: jurputje - 11 mei, 2010 (13:11)
koop dan gewoon een niewe 13m low end kite, die doet denk ik hetzelfde. onder de 15 knopen is toch stom

Ik heb een 13m en een 10m. Als je gevorderd bent is kiten onder de 15knopen misschien stom, maar als beginner, ik tenminste, wil je zo vaak mogelijk op het water staan.

extremekiter 11 May / 2010 / 12:50
Extacy is wel een heel erg oude kite.
Wil je serieus met weinig wind kiten, dan is een grote flysurfer eigenlijk de enige optie.
Neem een speed 2 of speed3 in 15 of 19m en het liefste met het ,,deluxe" / ,,silverarrow" doek. Deze kites zijn speciaal ontworpen voor kiten in extreem lichte wind.

Mocht je het eens willen testen, dan kun je contact met me opnemen.

Ik heb nog een 19m speed2 silverarrow te koop mocht je interesse hebben.
W W W . V E R S U S S H O P . N L

luukie 11 May / 2010 / 12:58
Quote: Morres - 11 mei, 2010 (13:18)
ervaring en kunde is 4235098345098x belangrijker en effectiever dan een grote kite, groter board( mét drijfvermogen) helpt ook een stuk. maar ga eerst gewoon oefenen oefenen oefenen

Oefenen, oefenen en oefenen was ik eigenlijk van plan. Het liefst nog vaker dan nu. Vandaar die vraag over de extasy 17m.

mkite 11 May / 2010 / 13:21

Ik zou je inderdaad eerder een skimboardje aan willen raden voor minder wind dan een flysurfer.

Groter board zorgt voor het zelfde effect als een grotere vlieger alleen hoef je niet direct te wennen aan allemaal andere vlieg eigenschappen.

johndoe 11 May / 2010 / 13:25
Morres bedoelt dat het zonde van je geld is om een 17m2 kite aan te schaffen als het ook met een 12 kan. Ben het met hem eens, ik vaar mijn 8 soms al met 15 knopen op zee (als ik de wind weer eens fout heb ingeschat :P).

johndoe had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Best Bularoo (2010)

Hookipa18 11 May / 2010 / 15:26
Ik heb mijn 15m2 Cult verkocht en een 13.5m2 voor in de plaats gekocht. Naar mijn mening geeft een grotere kite maar weinig extra low-end maar vermindert wel je range een stuk. Als je met een 13m2 kite niet kan kiten wordt het wel erg lastig, zelfs met een grotere kite (zeker als beginner).

Oh ja, ik ben ook 90 kg

Hookipa18 had een 4 sterren sessie in El Gouna met maar liefst 20 - 28 knots op zijn Gin Cannibal (2014)

geloof 11 May / 2010 / 15:36
XTC kwam eind 2004 op de markt. Ik ben in het bezit geweest van de 10 meter: traag was destijds al een understatement en dan hebben we het over de 10 meter. Normaliter worden kites er niet sneller op als ze groter worden ........
http://www.kiteventure.nl | school | shop | travel --> CrazyFly | Eleveight | Ownin | PLKB | Shinn | Ventum | Vimana | Zeeko

luukie 11 May / 2010 / 20:11
Oké,

Thanx voor de info. Laten we dan maar hopen op wat meer wind. Niet kiten is ook niks.

klaas-92 11 May / 2010 / 20:28
heb zelf een 12 meter North Rhino'08 voor mijn low-end!
(ben 70 kilo) en kan varen vannaf 10 knts maar vannaf 12 word het pas een beetje leuk

extremekiter 11 May / 2010 / 21:33
Er is ook een verschil tussen varen met 10 knopen en vol power varen met 10 knopen.

Kom maar eens langs op een van de Flysurfer testdagen die we organiseren via www.versusshop.nl dan kun je het zelf testen.

Met 10 knopen heb je met een 19m flysurfer en een wat groter board gewoon lekkere power en hoef je je nergens druk om te maken. Met bijna elke andere set kun je ook wel in plane komen, maar stuur je je gek en moet je alsnog de walk of shame doen...

Het kost een paar centen om een grote flysurfer aan te schaffen, maar er zijn ook gigantisch veel dagen waarop het ,,net niet waait" die je ineens wel mee kunt pakken.

Een groter board met vlakke rockerline doet ook wonderen in lichte wind, mocht je geen grotere kite aan willen schaffen.
W W W . V E R S U S S H O P . N L

Morres 11 May / 2010 / 21:36

kleinere kites zijn ook sneller en creeëren daarmee meer schijnbare wind, naar mijn weten.

met 95kg is er geen reden om gewoon een GOEDE 12 te kopen(goede low-end) en niet groter...tenzij je ergens kite waar veel stroming is, das mega-irritant.

Morres had een 0 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Gaastra Jekyll (2013)

vlieger-kid 12 May / 2010 / 08:05

Op mijn vakantie was er iemand die vaarde met een cabrinha Xbow 11m terwijl iedereen aan de kant zat zijn dag te verdoen.
Hij stopte er ook snel mee omdat het met weinig wind gewoon lang niet zo leuk is.
Als je toch met weinig wind wilt gaan is een kite met goede low-end een must.

Ik praat hier bijvoorbeeld over de Xbow of bovengenoemde flysurfers van 12 en groter.
Ik heb alleen de ervaring dat vliegeren met een grote celletjesvlieger het niet leuker maakt...
Zandmotor "local"

vlieger-kid had een 5 sterren sessie in Vierlingsbeek met maar liefst 10 - 16 knots op zijn Liquid-Force HiFi Competition (2010)

luukie 12 May / 2010 / 09:11
Quote: extremekiter - 11 mei, 2010 (13:50)
Extacy is wel een heel erg oude kite.Wil je serieus met weinig wind kiten, dan is een grote flysurfer eigenlijk de enige optie.Neem een speed 2 of speed3 in 15 of 19m en het liefste met het ,,deluxe" / ,,silverarrow" doek. Deze kites zijn speciaal ontworpen voor kiten in extreem lichte wind. Mocht je het eens willen testen, dan kun je contact met me opnemen.Ik heb nog een 19m speed2 silverarrow te koop mocht je interesse hebben.

Ik wil ze wel een keertje testen.