Welke maat kites Curacao

Door: mees Reacties: 25 Hits: 2597
mees 26 May / 2010 / 08:06
Zit vanaf 1 juni tot eind juni in Curacao. Heb Rebels '09 maten 7m, 9m en 11m. Zit te twijfelen welke set ik mee ga nemen. 7 - 9 of 9 - 11 ?
Hoorde dat thermisch windje minder krachtig is dan hier, maar uit windstatistiek blijkt duidelijk dat het in Juni goed toeven is in Curacao. Kan met vanaf 15 knopen normaal gesproken goed met de 9m varen. Board is Traxx 135x39. Weeg 80kg en ben ervaren kiter.
Het liefst nam ik ze alle drie mee, maar kan maar tot 20 kg meenemen in de boardbag.
Advies?

dr511 26 May / 2010 / 08:28

laat de 7 maar thuis je zult meer met de 9 en 11 varen
de wind is warmer en heeft daardoor minder dichtheid en dus minder kracht.
Ziki Ondergoed, schultenbrau

mkite 26 May / 2010 / 08:32

Hey Mees waar vaar je dan op Curacao?

remspoor 26 May / 2010 / 08:37
de 9 en de 11 zal je daar echt het beste kunnen gebruiken.

Robkitetop 26 May / 2010 / 09:03
Met welke maatschappij vlieg je?? Ik ben vorige week naar Egypte geweest met Arkefly en daar mocht ik eigenlijk ook maar tot 20 kg in mijn boardbag. Kwam uiteindelijk op 30 kg uit en dit was maar 20 euro extra, misschien dus een optie als je zeker wil weten dat je bij harde wind niet aan de kant staat ;)
No Pain No Gain

lucc 26 May / 2010 / 10:05
ik wou eigelijk de zelfde vraag stellen maar dan voor fuerteventura
5. en 7 e
of 7 en 10

lucc had een 3 sterren sessie in Brouwersdam met maar liefst 16 - 22 knots op zijn Best Waroo (2010)

Curakiter 26 May / 2010 / 10:14
Als je met KLM vliegt: tot 25 KG en als je alles in je boardbag doet is het geen probleem. Zolang de afmetingen binnen 1.50 blijven volgens mij hoef je niet eens te liegen over je kiteset. Chek overigens altijd even de voorwaarden, daar staat het duidelijk.

Sowieso de 11 meenemen, want het is soms vlagerig , en met 15 knopen vlagerig is het met een 9 niet lekker varen. 11 is dan echt heerlijk! 15 knopen nederland is inderdaad anders dan 15 knopen Curaçao (lees: 15 knopen is minder krachtig op Curaçao dan in Nederland).

Was er afgelopen januari/februari, en heb heel veel met de 9 gevaren. 12 ging ook wel eens de lucht in.

Enjoy ur stay!

TMK 26 May / 2010 / 10:38

Verzeker je board en kites wel... Is nie zo leuk nie, als je je hele boardbag kwijt bent
Maar ik weet niet hoe vaak dat voorkomt.
Kiteboarding gets me high, in the sky!!!

posty 26 May / 2010 / 10:45
Met 80 kilo hoef je alleen maar je 11 mee te nemen.

posty had een 4 sterren sessie in Curacao, St Jorisbaai met maar liefst 16 - 24 knots op zijn Best Kahoona (2009)

Nature 26 May / 2010 / 11:16
Hey Guys & Girlies,
Ben zojuist terug gekomen uit Curacao! Leuke spot opzich maar vrij weinig te doen op het eiland en alles ligt ver uit elkaar, huur auto is dus een must, over het algemeen kost dit je tussen de 40 en 70 gulden per dag. Ga NIET naar de Albert hein voor drinken je betaalt je hier scheel aan, beste is om een Best Buy op te zoeken.

Voor het vlieg gebeuren.
Ik vloog met Arke fly opzich wel een relaxte maatschappij alleen de bagage regels niet zo. We waren met 4 personen waarvan ik de enige kiter. Dat was dus 3 keer een gewone koffer en 1 keer een gesealde boardbag (sealmachine staat in de hal bij vertrek hal 3) (laat je boardbag sealen 14 euro op schiphol! Terug was t -7 euro).
Nu stond er online dat een kiteboard mij 80 – 120 euro per enkele reis zou kosten en max 20 kg mocht wegen. ( Duikspullen maar 30 euro en max 15 kg.)
Officieel gezien heb je recht op 25 kg dat zou dus betekenen dat ik 1 boardbag een koffertje van 5 KG en handbagage mocht meenemen.

Verhaal bij de Checkin
Aangezien ik echt geen 80-120 euro wou betalen had ik wat flippers, snorkels en handdoeken / boardshorts in mijn tas gestopt tas woog nu 24.6 KG mooi binnen het gewicht dacht ik (kleding bag zou 25 mogen zijn)
Ik gaf mijn gesealde bag aan de mevrouw achter de balie die mijn vroeg wat er in zat. Ik zei kleding en duikspullen. Zij checked de computer en zegt dat duikspullen 30 euro kost en dat de bag eigenlijk maar 15 kg had mogen wegen. Waarop mijn antwoord was dat er ook kleding bij zat.
Doordat ik de bag gesealed had kon zij dit niet controleren en zou ik 30 euro voor “duikspullen” 9 KG overgewicht omdat het ook 9 kg duikspullen konden zijn. Kosten op dat moment 9x12 30 ofwel 138 euro.

Gelukkig had de vrouw een goeie dag en stelde mij de keus om te laten zien wat er in de bag zat. Ik had een klein gaatje gemaakt in de seal en de snorkels flippers en wat handdoeken laten zien. Ze geloofde het en vertelde mij op de terugweg het anders in te pakken omdat ik officeel recht heb op 25 kg.
Door deze actie kom ik er met een schade van 30 euro af.

Terug:
Op de terug weg is mij niets gevraagd en kon m zo op de bagage band neerleggen!

Spot:
Sint Joris baai is erg relaxt om te kiten, de wind voelt er echter wel erg dun aan ik had enkel een 9 en een 7 mee. 7 niet gebruikt of naja 1 keer maar was te weinig en de 9 alleen maar. (75 KG rider)
14 – 12 -9 is het meest gebruikt daar dus alles wat daartussen valt is prima te doen. Mocht je nog beginner zijn en veel in het water lopen neem schoentjes mee er liggen zee appels deze dingen hebben echt flinke prikkels !!! (vriendin heeft het ondervonden). Pas op waar je vaart want er zwemmen schilpadden en geen kleintjes!
Je kan ook schoentjes kopen in Punda voor 15 Gulden als je je maat kunt vinden haha.
Start en launch area is niet heel groot, er liggen wat autobanden om op je kite te leggen als je pauzeerd.

Route:
Rij naar de Struisvogelboerderij / aloe vera farm. Bij de ingang van de struisvogelboerderij ga je rechtdoor over het zandweg ongv 200m . Deze mooie plas voor je is de St Joris baai.

Algemene info:
- Kites mee range 14 - 9
- Reparatie kitje mee!
- Neem zachte plasticlijm mee veel merken Kites hebben last van de warmte en laat de lijm van je inflates los. (meerdere Kites gezien met dit probleem) en als je hebt bladder patches.
- neem reparatie tape mee
- En als je gaat kiten neem voldoende te eten en te drinken mee er is helemaal niets daar!
- Zonnebrand factor 50 is vrij normaal ga niet met wat lagers kiten want je verbrand levend (zegt een neger die normaal geen last heeft van verbranden)
- Doe de groeten aan Kenny het kleine negertje dat er windsurft en elke dag op de spot te vinden is haha !
- Terug in het vliegtuig kun je eten en drinken meenemen door de douane in je handbagage!! Dit mag allemaal scheelt je een hoop kosten.

Let op! om 18.40 – 19.00 gaat t licht uit!! Het is op Curacao erg vroeg donker.

Nog meer vragen let me know,

Aloha Nature.

Fluid kiteboarding - High Service - High Quality - Kiteboarding gear.

Nature had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 25 - 39 knots op zijn Fluid Vice (2010)

Onbekende gebruiker 26 May / 2010 / 11:16
net terug van Fuerteventura, 1 dag met mn 9 kunnen varen en nog een aantal met mn 11.

Mss hadden wij net pech hoor, maar wind viel mij zwaar tegen. Weet niet waar je naartoe gaat (Noorden of Zuiden?), maar met de dominante NO wind, moet je niet op Flagbeach zijn, Eilandje Lobos blokt daar dan alles. Noordkust is wel goed, maar flinke golven en stenen. Zuiden kan ook, maar daar is het weer vlagerig en aflandig. Over het algemeen wel goede vakantie gehad hoor - 50% van de dagen kunnen varen, maar echt knallen was het helaas niet. Maar goed ik weet dat het daar ook flink kan blazen, dus het beste is om gewoon alles mee te nemen natuurlijk!

(ps. laat geen spullen in het zicht liggen in de auto bij Rene Egli (Zuiden), heb ik slechte ervaringen mee)
Mauwi 26 May / 2010 / 12:17

@ Nature niets te doen op Curacao???? Weet niet waar jij bent verbleven maar ik kan me anders een hele goeie tijd herinneren op het eiland! Zat je niet op Klein curacao

Curakiter 26 May / 2010 / 12:21
Goed verhaal Nature. Kenny is inderdaad cool!

Die schildpadden zijn niet te onderschatten. Voor je het weet knal je op één.

Nog een tip: op het eiland kan je bij een hoop supermarkts en andere winkel 'crazy glue' kopen (voor bv loslatende ventielen). Dit is inderdaad vaak voorkomend probleem. Vraag er anders naar bij de locals. Erg stevige seconde lijm. Kijk uit, want dit spul wordt HEEL snel hard.

Oja, er is genoeg te doen op het eiland, je moet het alleen soms weten!

Nature 26 May / 2010 / 13:05
Quote: Mauwi - 26 mei, 2010 (14:17)
@ Nature niets te doen op Curacao???? Weet niet waar jij bent verbleven maar ik kan me anders een hele goeie tijd herinneren op het eiland! Zat je niet op Klein curacao

Haha :) nee zat op curacao na 10 dagen had ik t wel gezien daar ^^ maargoed ik ben een extreem sportief persoon en totaal niet van het uitgaan maybe thats the problem.
En wat mij betreft veel te nederlands daar

Nature had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 25 - 39 knots op zijn Fluid Vice (2010)

Nature 26 May / 2010 / 13:07
Quote: Curakiter - 26 mei, 2010 (14:21)
Goed verhaal Nature. Kenny is inderdaad cool!Die schildpadden zijn niet te onderschatten. Voor je het weet knal je op één.Nog een tip: op het eiland kan je bij een hoop supermarkts en andere winkel 'crazy glue' kopen (voor bv loslatende ventielen). Dit is inderdaad vaak voorkomend probleem. Vraag er anders naar bij de locals. Erg stevige seconde lijm. Kijk uit, want dit spul wordt HEEL snel hard.Oja, er is genoeg te doen op het eiland, je moet het alleen soms weten!

Heb ook 1 ventiel met crazy glue gedaan maar dat spul wordt hard en is totaal niet flexibel erg nadeel op lange termijn :)
Beter gebruik je zachte rubber lijm heb er thuis nog een gefixt houdt een stuk beter.
Crazy glue kost geen reet 2,95 gulden. ofwel net iets meer dan 1 euro

Mauwi 26 May / 2010 / 13:13

Dat ben ik totaal met je eens Nature, Curacao is echt TE Nederlands aan het worden.... Helaas

mkite 26 May / 2010 / 13:56

Goede review nature

Curakiter 26 May / 2010 / 14:39
Goed punt Nature, van die crazy glue. Misschien daarom is een ventiel van een oude north van mij wederom lek.... Het is wel goed voor de snelle fix, maar lange termijn wellicht minder.

Tja, te Nederlands......it's what u make of it. Je kan ook andere stranden opzoeken en wegblijven van Mambo Beach en Zanzibar. Dat scheelt.

Nature 26 May / 2010 / 15:08
Quote: Curakiter - 26 mei, 2010 (16:39)
Goed punt Nature, van die crazy glue. Misschien daarom is een ventiel van een oude north van mij wederom lek.... Het is wel goed voor de snelle fix, maar lange termijn wellicht minder.Tja, te Nederlands......it's what u make of it. Je kan ook andere stranden opzoeken en wegblijven van Mambo Beach en Zanzibar. Dat scheelt.

Hehe ben 1 keer op mambo geweest.
Verder alleen op grote knip op hemelvaart toen waren er veel locals. maargoed i m not a beach person if it's not windy.
@ Mkite.

jurputje 26 May / 2010 / 16:41
kan jan je wetsouth weer ff uit zijn kast halen
dus je komt wer naar muiderberg?
Slingshot kiteboarding/Brunotti--JVP-Kiteboarding

Morres 26 May / 2010 / 16:47

Als je naar curacao gaat ,ben i kje maat

Morres had een 0 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Gaastra Jekyll (2013)

mees 26 May / 2010 / 17:05
@Nature, bedankt voor de nuttige tips! Was van plan om in ieder geval ook nog een paar keer naar Klein Curacao te gaan en een korte trip naar Bonaire.
Huur daar een kleine (open) Suzuki Samurai Jeep. Ik verbrand praktisch nooit, maar factor 50 is hier vast moeilijk te krijgen.
Ben benieuwd of de jongens die de trip richting Klein Curacao verzorgen bereid zijn om (uiteraard voor een kleine vergoeding vooraf!) eventueel voor lifeguard te spelen. Stel dat het daar echt fout gaat, dan kom je ergens in Venezuela uit en daar voel ik niet veel voor.

mees 26 May / 2010 / 17:15
@Mkite ik denk St. Jorisbaai en eventueel de andere spots die er nog zijn. Ik heb begrepen dat dit in sommige gevallen nogal moeilijk is, omdat de stranden veelal prive zijn en dus niet zomaar toegankelijk.

Nature 26 May / 2010 / 18:11
@mees
factor 50 is hier gewoon te koop hoor :) Nivea zonnemelk blauwe verpakking werkt prima :D.
St joris baai is echt wel de enige spot of spaanse wateren maar dan heb je weer boten en jetskis.
op de Noordkant van t eiland gebeurd eigenlijk niets alleen maar rotsen daar dus geen spots :) wind is oost, noord oost , soms noord in de avond maar dat is crap.
Btw als je sintjoris baai helemaal opkruist kom hje bij een uber vlakke lagune (geheimpje!)

klein curacao en bonaire is vaak kiten met aflandige wind. Bonaire kan je dan wel weer lekker staan ^^
St joris baai wordt de lucht door een berg opening geperst dit merk je want er zitten soms windgaten ben je m net voorbij krijg je een turbo booster haha :)

oh man ik mis die spot nu al haha.

mkite 27 May / 2010 / 09:02

Klinkt zeker als een plek om heen te gaan