Vandaag heb ik voor het eerst op het water met de Flysurfer Speed2 19m2 gevlogen (in eerst ca 12, later ca 15 knopen) en de kracht is werkelijk ENORM!! Echt onvoorstelbaar, zowel voorwaartse snelheid als opwaartse lift. Ik geloof dat ik nog nooit eerder zo hard én hoog gevaren heb en dat bij zo weinig wind! Het sturen is ook niet moeilijk en hij is niet 1 x uit de lucht gevallen. Zeer tevreden dus!
Wel 2 vragen:
- toen de wind een fractie toenam (14,15 knts) kon ik heel moeilijk meer afremmen; aankanten hielp niet, bar van me af niet, omhoog sturen resulteerde in van t water gelift worden. Ik had al 75 % gedepowerd. Wat is de truc?
- na het landen had ik de kite neergelegd, maar toen ik even wegliep klapte hij 2 x om en vervolgens zaten de lijnen helemaal in één grote knoop aan beide kanten op het punt waar de toming, al die gele lijntje en katrolletjes, en de 4 lijnen bij elkaar komen.... Ohoh... Nu snap ik al niet hoe al die lijntjes aan elkaar zitten als alles goed zit, laat staan nu. Is er een manier om de boel weer uiteen te halen (kan ik bijv de vier lijnen van de bar even afkoppelen, of is er een betere manier) en waar te beginnen? Graag deskundige tips!
Tnx, Kitehert
Leer je kite kennen en bekijk goed hoe alle lijnen bevestigd zijn. Wanneer je er helemaal niet meer uitkomt kun je de 4 of 5 hoofdlijnen bij de bridle loskoppelen en opnieuw bevestigen. (Nadat je de rest van bridle ontward hebt natuurlijk)
Loshalen van de lijnen maakt alles vaak alleen maar erger! Niet doen dus!
De grap is, dat het er vaak erger uit ziet dan het geval is.
Het helpt vaak om niet enorm hard aan een kant te trekken,
maar juist aan enkele punten van de kluwen zachtjes te trekken.
Soms schud ik zelf een beetje de kluwen door mijn vingers heen, zonder er echt acht op te slaan hoe de knoop nu daadwerkelijk in elkaar zit.
Daarna moet je gebruik maken van de wetenschap dat je bar en lijnen juist aan een kant van die kluwen verbonden zijn.
Dus de lijnen rustig uit de kluwen trekken, terwijl je rustig her en der een beetje aan de kluwen trekt.
Hoe je het kan voorkomen, dat is hierboven al een keer genoemd, zorg dat je kite zo min mogelijk flappert in de wind.
Tja als je een Flysurfer niet meer kan houden, dan is het tijd om meer te depoweren.
En anders moet je zo hard mogelijk aankanten en je kite de rand van het windvenster in sturen.
Een Speed 2 reageert nou eenmaal heel agressief op schijnbare wind,
dus als je je Speed 2 lastig kunt houden, dan moet je die schijnbare wind zo klein mogelijk maken...
Liever niet de lijnen losmaken, de lijnen zitten goed, alleen de toming is door elkaar gekomen. Stukje bij stukje loshalen, er zijn meestal lussen in de toming ontstaan en die zitten door elkaar. Meestal valt het mee en is het zo gefixt.
Hoe te voorkomen? De makkelijkste: een flinke punt van de kite (50 cm) omslaan en zand erop, dan blijft de kite op zijn rug liggen (zeker een 19). Daarna de lijnen van de losliggende kant een beetje strak trekken. Dat moet voldoende zijn om het te voorkomen.
Tweede methode (vaak met de kleine maten): Hele kite dubbel vouwen met de lijnen aan de binnenkant en de uiteinden van de wind af, zand erop en klaar.
De Flysurfer Speed ontwikkelen steeds meer kracht als ze sneller voorwaarts vliegen (schijnbare wind). De kite moet je dus afremmen en dat doe je door de bar aan te trekken. Dus je verandert niet de hoogte van de kite, want dan ga je springen. Je laat de kite op gelijke hoogte en trekt de bar aan, de kite zal zijn snelheid verliezen en minder trekken. Overigens gaat hij bij het loslaten van de bar weer versnellen en begint het weer van vooraf aan. Je bent dus overpowerd. De Speed 3 heeft een betere depower en vermindert zijn trekkracht door de bar van je af te duwen.
Bedankt voor de reacties!
- klapperen is uit den boze (en omklappen al helemaal zoals ik gemerkt heb)
-dus grotere tip omslaan, goed verzwaren en lijnen aan downwindkant strak trekken
-lijnen liever niet loshalen maar proberen te ontwarren zoals ze zijn
-remmen door naar rand windvenster sturen en bar juist aantrekken ipv van je af. Overigens is de kracht echt sensationeel, ik stond paf!! Nu even weten hoe je het doseert en het wordt feest
Helemaal eens, zelfde ervaring het is niet te geloven dat hij zoveel kracht ontwikkeld. Had niet gedacht dat ik met mijn 95 kg al bij 10 knopen kon varen en hoogte lopen. En niet eens een lichtweerboard.
Een optie kan ook zijn om de kite tot de helft dubbel te slaan en dan zand op het dubbel geslagen (upwind) deel van de kite te leggen. Hierdoor gaan de tips minder klapperen en slaat de toom niet in de knoop. (Bar opwikkelen tot de kite helpt overigens ook erg goed)
Nog 1 FS vraag...
Heb intussen ontdekt dat je de Speed 19m2 meestal vaart als niemand anders kan varen.
Oplaten is geen probleem. Je kan de kite met iets zwaar fixeren tot je hem omhoog trekt.
Landen is wat lastiger. Je moet immers eerst naar de kite toe om hem 'vast' te leggen, maar voor je er bent is de kans groot dat de kite al weer opwaait of omklapt (met alle gevolgen van dien).
Is het mogelijk de kite zelf te landen (aan zijkant windvenster of de zg. backstall landing) en er dan voor te zorgen dat hij even blijft waar hij is?
Hmm... die optie houd ik zeker in gedachten, maar heb alleen nu nog geen vijfde lijn systeem (kost volgens mij ook nog wel wat?).
Zou het ook met de 'gewone' safety werken?
Op welk moment trek je precíes je safety?
als je wilt landen!
Ook kun je hem landen door gewoon aan beide stuurlijnen tegelijk naar je toe te trekken; hij komt dan achterwaarts naar beneden, vooral niet meer loslaten die stuurlijnen of je gaat er achteraan, vervolgens chickenloop loskoppelen en naar je kite toelopen met eventueel 1 van de stuurlijnen vasthoudend, maar bij in de lowend blijft ie wel gewoon liggen op het land, dus niet nodig
Je ziet soms ook filmpjes van kitesurfers die net als kite buggyers eerst een pin in de grond slaan vlak bij hun tas.
Je landt eerst je kite (of door de sfaety te gebruiken of bij weinig wind gewoon op je remlijnen landen)
en dan haak je je bar achter die pin en sla je beide remlijnen ook om die pin heen. Dan blijft je Flysurfer ook aan de grond.
Het grote voordeel van deze methode is dat je kite het minste over het zand heen schuurt.
Hier landt iemand zijn Speed 3 19m met een pin in de grond.
De pin staat dus bij zijn schoen.
Hier haakt diegene alleen beide remlijnen achter de pin.
Kans hierbij is dat je speed achterwaarts gaat relaunchen.
Je kan het beste ook een beetje spanning op je frontlines houden, dan relaunched hij zeker niet meer....
p.s. is dit wel een speed 3??? ik herken meer een speed 2 SA op een infinity bar. Maar goed...
Buggyers hebben vaak een golfbal op een pin en een stuk geel fluor chicara er aan zodat je zelf de pin goed ziet
en dat andere mensen en ook niet zomaar over struikelen...
Registreerde: 14 September 2009
Wel 2 vragen:
- toen de wind een fractie toenam (14,15 knts) kon ik heel moeilijk meer afremmen; aankanten hielp niet, bar van me af niet, omhoog sturen resulteerde in van t water gelift worden. Ik had al 75 % gedepowerd. Wat is de truc?
- na het landen had ik de kite neergelegd, maar toen ik even wegliep klapte hij 2 x om en vervolgens zaten de lijnen helemaal in één grote knoop aan beide kanten op het punt waar de toming, al die gele lijntje en katrolletjes, en de 4 lijnen bij elkaar komen.... Ohoh... Nu snap ik al niet hoe al die lijntjes aan elkaar zitten als alles goed zit, laat staan nu. Is er een manier om de boel weer uiteen te halen (kan ik bijv de vier lijnen van de bar even afkoppelen, of is er een betere manier) en waar te beginnen? Graag deskundige tips!
Tnx, Kitehert