Kunnen de vliegeigenschappen van een kite veranderen? (Best Waroo 2007)

Door: walle Reacties: 16 Hits: 862
walle 06 September / 2010 / 15:21
Hallo,

Ik heb een vraagje ivm een Best Waroo 9 m² van 2007. Kan het zijn dat de vliegeigenschappen van mijn kite veranderd zijn door de jaren heen?
Ik heb de kite begin 2007 nieuw gekocht en sindsdien zeker al een 130-tal keren mee gevlogen. Hij is al meermaals gespoeld geweest in de golven, hard neergekomen op 't water en een andere vlieger geïncasseerd maar nog nooit iets gescheurd af afgeknapt.

De laatste keren, dat ik ermee gekite heb, merk ik dat ik mijn sprongen anders moet timen; dat hij op het hoogste punt, waar hij normaal lift blijft geven, snel naar beneden valt.
Ik heb ook 't gevoel dat ik hem te snel oversheet, terwijl de afstelling al 3 jaar dezelfde is. Ik heb mijn lijnen gecontroleerd en alles is zoals het boekje.
Ik heb hem eens opengelegd in 't gras om alles te controleren en de toming en het profiel zien er goed uit.

Het zou wel kunnen dat de wind de laatste keren wat te wisselvallig was of zou mijn kite gewoon wat te veel hebben afgezien en is het tijd voor een nieuwe? Iemand ook al meegemaakt? thanks!

walle had een 2 sterren sessie in Surfers Paradise-Knokke met maar liefst 14 - 18 knots op zijn Best Waroo (2009)

Leozonderdeo 06 September / 2010 / 15:32

Ben je niet gewoon wat kilo's aangekomen?
Axe Boss Adidas 8x4

Vliegenaar 06 September / 2010 / 15:40

In principe rekt doek altijd een beetje uit als er spanning op komt te staan, maar omdat alles gelijkmatig rekt valt het niet echt op.
Het zou dus kunnen dat je kite een beetje uitgerekt is geworden door het vele gebruik en het blootstellen aan UV.
Ook rekken je lijnen sons nog wat, maar die kan je natuurlijk nameten en bijstellen.
Maar het kan ook wat anders zijn natuurlijk.

Slis 06 September / 2010 / 16:36
na een x aantal sessies is de "rek" eruit
of anders gezegd, je kite heeft aardig wat rek gekregen!

Je LE is niet meer zo stijf als eerst
je TE is wat opgerekt, je doek idem.
bridle lengtes kunnen wat anders zijn (dit kan je nameten)

Al met al, je kite heeft een levensduur, en daarna is het zo goed als op...
BY SLIS: LIQUID FORCE & C-SKINS

johndoe 06 September / 2010 / 17:33
zoals je zelf al zegt; ik denk dat het ook wel aan de wind ligt.
als je in een vlaag afzet en daarna ff de wind wegzakt knal je dus een heel end naar beneden......
en wat slis en vliegenaar ook zeggen: het rekt allemaal een beetje, tis allemaal niet nieuw meer na 130 x intensief gebruiken natuurlijk

johndoe had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Best Bularoo (2010)

FeRNandeZ 06 September / 2010 / 17:41
Check ook al je lijnen meermaals meegemaakt dat deze na wat jaartjes niet meer gelijk zijn.

kantje board !

martin404 06 September / 2010 / 17:58
rekt het niet, dan scheurt het wel
No kite related brand affiliations

Wester 06 September / 2010 / 18:05

Als best kites oud worden verliezen ze hun originele vorm zoals al gezegd is, daardoor kan hij een beetje gaan flapperen en op een gegeven moment zul je bij flink wat wind zelfs krijgen dat ze echt rot gaan doen, heen en weer schieten in het windvenster of inverten zonder dat er veel gebeurd. Wedstrijdzeilers varen met 2 of 3 spinnakers per seizoen, omdat na een aantal wedstrijden de optimale vorm eruit is, is min of meer het zelfde materiaal. Nu is dit bij kites wat minder extreem, maar op de lange termijn worden ze gewoon echt slecht. Dan is 't tijd om over te stappen naar nieuwer spul.

walle 06 September / 2010 / 18:13
Quote: Leozonderdeo - 6 september, 2010 (17:32)
Ben je niet gewoon wat kilo's aangekomen?
Dacht ik ook maar eigenlijk ben ik wat afgevallen. (2 kindjes vergen wat meer inspanning en minder biertjes)

Ik had al zoiets gelijkaardig voorgehad (Low end was weg in mijn kite) en toen lag het aan mijn voorlijnen die een verschil van 6 cm gaven. Dit weekend heb ik mijnen gecontroleerd en ze zijn even lang, ook onder serieuze spanning.

hmmm tijd voor nieuw speelgoed

walle had een 2 sterren sessie in Surfers Paradise-Knokke met maar liefst 14 - 18 knots op zijn Best Waroo (2009)

Mediator 06 September / 2010 / 21:07
de wind laatste maand is al telkens wel KAK gusty... "de perfecte wind" was er nooit...
vorig jaar was veel beter.

kan het niet gewoon daar aan liggen...?
* professional trolling master ^^

Mediator had een 3 sterren sessie in Zeebrugge met maar liefst 17 - 28 knots op zijn Naish Torch (2010)

Kamo 06 September / 2010 / 21:12
doek rekt uit... doek rekt meer uit dan struts, polyester rekt meer uit dan dacron, oftewel... je profiel is weg.

gefeliciteerd, je hebt je kite opgebruikt, iets dat niet velen doen tegenwoordig.
Shop | Gear | Kiterepair >> WWW.VERSUSSHOP.NL / TEN-KITEBOARDING.COM

rubenkiter 06 September / 2010 / 21:37
en een 2007 waroo! helemaal zeldzaam haha

-DAVE- 07 September / 2010 / 07:51
Over vliegeigenschappen, wie heeft er nog een 2006 15m2 Fuel nieuw in een zak liggen?

Ik moet een nieuwe hebben, want ben nog geen kite tegengekomen die lekkerder en beter vaart dan mijn 06 fuel.

Dave is selfsupported by: Hanglos, Apple, Slingshot, Kitecinema, Naish, MCCormick, Daf , Seat, RedBu

-DAVE- had een 5 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 16 - 23 knots op zijn SlingShot Fuel (2006)

HJ11 07 September / 2010 / 08:00

Heb je tussendoor nog met veel andere vliegers gevlogen het kan namelijk ook dat je verwachtingspatroon anders was....

Het huis waar ik vroeger opgegroeid ben leek ook groter

HJ11 had een 4 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 23 - 32 knots op zijn Zeeko Krush (2011)

dr511 07 September / 2010 / 08:02

je gaat ook naar je kite varen
dus geef een andere kite een kans dave
blijf niet hangen in je oude relatie daar schiet je niks mee op
begin met een frisse start een nieuwe liefde
2011 word jou jaar
Ziki Ondergoed, schultenbrau

-DAVE- 07 September / 2010 / 08:19
Dank je DR. Ik zal me kansen benutten om toch maar de nieuwe eigenschappen te ontdekken en te omarmen.
Dave is selfsupported by: Hanglos, Apple, Slingshot, Kitecinema, Naish, MCCormick, Daf , Seat, RedBu

-DAVE- had een 5 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 16 - 23 knots op zijn SlingShot Fuel (2006)

dr511 07 September / 2010 / 08:45

www.kitefinder.nl vind je jouw nieuwe liefde
vul het karakter in wat jij zoekt en hoppa
geluk met .nl erachter
Ziki Ondergoed, schultenbrau