Windchill & onderkoeling

Door: wazzaah Reacties: 59 Hits: 31623
wazzaah 26 November / 2010 / 16:09
Het begint nu echt kouder te worden en hier en daar zelf als te sneeuwen. Om degene die toch nog op het water willen voordat t een vaste toestand aanneemt even op de windchill en onderkoeling wijzen. Met temperaturen rond t vriespunt geeft een wind van 5bft een gevoels temperatuur van zo'n min 7 volgens het KNMI. De KNRM spreekt dan zelfs van een gevoelstemperatuur van -18!
Mocht het komende week echt zo hard gaan waaien gaat de gevoels temperatuur zelfs richting de -25.

Weet wat je doet voordat je het water oppgaat in deze tijd dus!

Handige tips van de KNRM in pdf dus zo uit te printen

KNMI:
http://www.knmi.nl/cms/mmbase/images/69829/Gevoelstemperatuur_tabel.jpg

We kunnen het warmteverlies uitdrukken in een gevoelswaarde van de temperatuur, gevoelstemperatuur genoemd. Het verschil tussen de gemeten luchttemperatuur en de gevoelstemperatuur is een maat voor extra warmteverlies.

Er bestaan verschillende berekeningsmethoden, zoals die van Siple en Passel ontwikkeld uit experimenten in 1939 tijdens een poolexpeditie en van Steadman uit 1971 die zijn methode baseerde op de hoeveelheid kleding die nodig was om mensen te beschermen tegen de kou.

Het KNMI maakt tegenwoordig gebruik van een recent in Canada ontwikkelde formule, die inmiddels ook in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en IJsland wordt gehanteerd. Deze wetenschappelijk onderbouwde methode (Joint Action Group on Weather Indices) is gebaseerd op het warmtetransport van het lichaam naar de huid. De zogenaamde JAG/TI index staat dichter bij de menselijke ervaring van warmteverlies dan andere methodes. Verschillende instellingen in ons land, die te maken hebben met gezondheidsadviezen en weerbedrijven die de media voorzien van weerberichten zijn in overleg met het KNMI overgegaan op de tabel voor de gevoelstemperatuur die hierbij hoort.

De vermelde gevoelstemperatuur geldt voor een gezond, volwassen en wandelend persoon van gemiddelde lengte. De gevoelstemperatuur wordt berekend uit een combinatie van de luchttemperatuur en de gemiddelde windsnelheid. De zon speelt geen rol in de berekeningsmethode maar bij zonnig weer voelt het minder koud aan dan de berekende gevoelstemperatuur doet vermoeden. Ook wanneer je met de wind in de rug wandelt zal het minder koud aanvoelen.

Bij een gevoelstemperatuur onder -10 graden kunnen na enkele uren verschijnselen van onderkoeling optreden. Gevoelstemperaturen onder de -15 graden kunnen na een uur koudeletsel opleveren en onder de -20 graden is na een half uur ook bij goed afdichtende winterkleding al een kleine kans op bevriezingsverschijnselen.

Het begrip gevoelstemperatuur is zeker niet van toepassing op levenloze objecten zoals machines, gewassen, het antivries in de auto of kwik. We kunnen de gevoelstemperatuur dan ook niet meten met een thermometer. Wel heeft de wind invloed op de snelheid waarmee afkoeling optreedt. Daarom bevriezen waterleidingen en verwarmingselementen sneller als het bij vorst bovendien hard waait.

kitestart.nl - kitesurfen-op-terschelling.nl

wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)

Waldo 26 November / 2010 / 16:29
nuttige info
voor wie het nog eenvoudiger wil houden: in de winter kun je best naar de spots gaan die geschikt zijn voor zuidenwind, dat scheelt een slok op een borrel

idefixe 26 November / 2010 / 16:56
En niet het minst belangrijke : 1 van de eerste verschijnselen bij onderkoeling is het feit dat je minder rationeel / logisch gaat denken.
Het zal niet de eerste keer zijn dat een recreant met onderkoelingsverschijnselen in het water bij een reddingsactie simpel weigerde om aan boord van de reddingsboot te gaan........

Een goed topic dit
Slingshot , Gibbon

Morres 26 November / 2010 / 17:40
Quote: idefixe - 26 november, 2010 (17:56)
En niet het minst belangrijke : 1 van de eerste verschijnselen bij onderkoeling is het feit dat je minder rationeel / logisch gaat denken.
hm, dan is het hier zeker altijd - 20

Morres had een 0 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Gaastra Jekyll (2013)

Mediator 26 November / 2010 / 23:38
kvind wind ook Chill
* professional trolling master ^^

Mediator had een 3 sterren sessie in Zeebrugge met maar liefst 17 - 28 knots op zijn Naish Torch (2010)

extremekiter 27 November / 2010 / 11:29
Hmm, dus t is toch verstandig om een shorty over mn string te doen dus!
W W W . V E R S U S S H O P . N L

Leozonderdeo 27 November / 2010 / 11:54
Gewoon een flinke scheut hiervan door je koffie

Axe Boss Adidas 8x4

wazzaah 27 November / 2010 / 12:00
Quote: extremekiter - 27 november, 2010 (12:29)
Hmm, dus t is toch verstandig om een shorty over mn string te doen dus!
Niet alleen erg verstandig maar ook heel erg plezierig voor je collega surfers en de strand wandelaars bij Scheveningen

wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)

Jitske 27 November / 2010 / 12:22
Tijd om naar Cumbuco te komen!! :D

-spam-
Supported by Ozone, Patlove

Jitske had een 4 sterren sessie in Ameland, waddenzee met maar liefst 17 - 22 knots op zijn Ozone C4 (2011)

wazzaah 27 November / 2010 / 13:34
Jaja, kom eran

bularoo 27 November / 2010 / 15:27
hmm.. ik wil misschien nog wel gaan kiten in me 5/3 mm pak, met natuurlijk schoentjes handschoenen en muts. pak moet tot 5 graden kunnen, nou is de zee nog iets warmer dan dat, maar op het strand ligt sneeuw bij vrouwenpolder, dat was te zien op de webcam.
Is het verstandig om te gaan? ik wil zo graaaag....

Zou iemand misschien de webcam op vrouwenpolder weer even recht kunnen zetten? Die kijkt naar de grond...

bularoo had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 30 - 42 knots op zijn North Dice (2015)

wazzaah 27 November / 2010 / 15:40
@ bularoo, niet alleen gaan, zorgen dat je materiaal goed in orde is en geen lange sessies doen

als de water temperatuur richting de 0 graden gaat ben je igv een ongeluk met 15 min zwaar onderkoeld

bularoo 27 November / 2010 / 16:19
Bedankt voor je reactie, Alleen gaan doe ik sowieso niet, en diep de zee op ook niet, na een half uurtje kiten ben ik al weer mee dan tevreden. Als ik maar weer even het gevoel van over het water gaan kan voelen.. Maar dit wordt dan denk ik toch wel de laatste keer, ben al op zoek naar een snowboard.

bularoo had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 30 - 42 knots op zijn North Dice (2015)

frank82 27 November / 2010 / 16:22
Heb er zo 1 gekocht:

http://www.mysticboarding.com/products/general/neoprene_accessories/kite-windstopper/black/

Helpt echt veel tegen windchill, goedkoop alternatief voor een droogpak.

Dylan 27 November / 2010 / 16:57
en dit is precies waarom ik in deze 3 tot 4 maandjes mijn kite schoonmaak, repareer en rust gun. mn surfboard wordt echter uit het vet gehaald en afgebeuld. stukje veiligheid en zekerheid.

pimpoldi 27 November / 2010 / 18:26
hmm kiten kan prima, zolang je maar niet op de kant gaat staan!

weet nog wel me eerste winter in een mystic venom 5/3
koud, maar te doen!!!!

idd winter is het lekkerder om te golfsurfen! hoewel ik vorig jaar tog wel een aantal keer vaseline op me gezicht had moeten smeren met die snijdende oostewind! ( daar worden de golven wel weer mooooi van!! )
,,, born with a hangloose,,,

pimpoldi had een 1 sterren sessie in Langevelderslag met maar liefst 21 - 26 knots op zijn Ocean-Rodeo Razor (2012)

bularoo 27 November / 2010 / 18:35
beetje kou moet kunnen, weet iemand of de strandtent er nog is op vrouwenpolder, en of die nog open is, kunnen we daar nog even opwarmen tussendoor..

Dylan 28 November / 2010 / 02:10
nou indien het gewoon een strandtent is, is die allang van het strand verdwenen, net als alle andere strandtenten langs de nederlandse kust.

bularoo 28 November / 2010 / 12:06
in zeeuws vlaanderen bij groede is wel een strandtent die het hele jaar gewoon open is. dus doen ze niet allemaal, maar toch maar niet gegaan, 12-14 knopen is niet de moeite waard in deze kou..

Marti-jn 28 November / 2010 / 13:38
Quote: bularoo - 27 november, 2010 (19:35)
beetje kou moet kunnen, weet iemand of de strandtent er nog is op vrouwenpolder, en of die nog open is, kunnen we daar nog even opwarmen tussendoor..

Strandtent Breezand staat er het hele jaar en is in het weekend nog open. Door de weeks is ie geloof ik dicht.

willes 28 November / 2010 / 14:11
mist en -5 is ook kut op de scooter. de mist vriest vast aan je vizier dus je hebt de keus tussen niks zien of je ogen te laten bevriezen

willes had een 4 sterren sessie in Lemmer met maar liefst 20 - 25 knots op zijn North Evo (2008)

rickbdb 28 November / 2010 / 15:55
@bularoo
je kunt ook naar de brouwersdam gaan, daar is natural-high het hele jaar open, en ze hebben daar een lekkere houtkachel binnen staan!!

en als je nou deze kooopt http://www.mysticboarding.com/products/men/thermal/matrix-undervest/black/ scheelt behoorlijk
http://nfnty.nl/

rickbdb had een 4 sterren sessie in Brouwersdam met maar liefst 17 - 20 knots op zijn Ozone Instinct Sport (2007)

rickbdb 28 November / 2010 / 17:15
edit: alleen in het weekend open, van 11 tot 6
http://nfnty.nl/

rickbdb had een 4 sterren sessie in Brouwersdam met maar liefst 17 - 20 knots op zijn Ozone Instinct Sport (2007)

nick1212 28 November / 2010 / 19:12
Je kan beter voor een losse kap gaan, als je valt met een vaste kap gaat het water allemaal ik je pak. Dat heb je liever niet in de volgende maanden.

nick1212 had een 3 sterren sessie in Strand Slufter met maar liefst 26 - 38 knots op zijn Wainman Hawaii Rabbit MrGreen (2012)

bularoo 29 November / 2010 / 18:34
ik heb een muts die vast zit aan een hemd, wat je onder je pak aan hebt. Maar windvoorspelling op windguru ziet er leuk uit voor volgende week maandag, in zeeland 40 met windstoten van 60 knopen