Lijnlengte invloed

Door: BartDeKiter Reacties: 8 Hits: 4490
BartDeKiter 08 January / 2011 / 15:34
Beste medeverslaafden !

Ik heb een vraag over de lijnlengte van m’n Bandit dos 12. Het is me opgevallen dat de power – en stuurlijnen verlengt zijn met een soort van extensions van ongeveer 2 meter. Nu heb ik altijd begrepen hoe korter de lijnen hoe sneller de kite….. Je zou dan verwachten dat je voor een grote kite kortere lijnen gebruikt. Weet iemand, misschien met dezelfde kite, de werkelijke rede voor deze verlenging? Heeft het misschien met de low end te maken ? Uitproberen is nog niet zo gemakkelijk. De stuurlijnen is geen probleem. Maar de extension van de powerlijnen af halen is een hele ingreep. Alvast dank.

Groet Bart

P.s. gaat er morgen iemand naar het autoplaya ?

Magic_Ed 08 January / 2011 / 16:08
Kortere lijnen sturen niet sneller en wel hierom: de stuursnelheid wordt bepaald door de uitslag van je bar (de hoeveelheid lijn die ingetrokken wordt) en die uitslag is (praktisch) hetzelfde bij verschillende lijnlengtes.

Met kortere lijnen ben je wel eerder aan de rand van het windvenster en heb je dus minder tijd om druk op te bouwen. Daarom dus langere lijnen bij weinig wind en kortere lijnen bij meer wind. En veel mensen vinden kortere lijnen fijn in de branding (met een surfboard) omdat je kite dan sneller klaar is met een loop / dan wel radicale sturing en dus makkelijker gecontroleerd kan worden.
w w w . v e r s u s s h o p . n l

jatochofniet 08 January / 2011 / 16:09
Met extensions word je lowend inderdaad vergroot maar word je kite langzamer/minder direct omdat het windvenster vergroot word. Ik zou altijd zonder extensions varen tenzij het niet anders kan!

jatochofniet had een 4 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 18 - 30 knots op zijn SlingShot RPM (2010)

FeRNandeZ 08 January / 2011 / 18:39
Korte lijnen stuurt wel degelijk sneller. Lijnen hebben rek, kortere lijn heeft minder reck, dus directere input en srakkere hardere feel. De kite voelt speelser en is minder stabiel, vliegt eerder over je heen.
Ook hebben lijnen drag, je stuurlijn lijn staat niet helmaal strak maar loopt als het ware gebogen, bij aantrekken zal de stuurlijn strak getrokken worden. Langere lijnen hebben meer drag, staan dus minder strak, dus sturen indirecter.

Door drag van de lijnen, komt de kite bij langere lijnen minder ver in het windvenster, hierdoor zal de kite meer pull geven en krachtiger aanvoelen. Met langere of dikere lijnen lijnen kun je minder hoog aan de wind lopen. Maar is de kite stabieler.

Verder idd, langelijnen is een langere vluchtweg van de kite, je kunt zo meer schijnbare wind genereren en makkelijker wegkruisen bij weinig wind. Ook kan de wind iets hoger stabieler en krachtiger zijn. Een hele korte lijn vaart niet meer lekker, te korte vluchtweg van de kite . Een te langelijn vaart ook niet lekker te lange vluchtweg van de kite.

Voor speed en racing in harde wind, korte lijnen, is efficienter. Ook moeten de lijnen zo dun mogelijk zijn. ( maar toch sterk.)
Voor weinig wind en big air langere lijnen.

Extensions van 2 meter, tja lijkt me niet zinvol, een setje van 15 en 25 of 20 en 30 etc lijkt me wel aardig.

kantje board !

BartDeKiter 08 January / 2011 / 19:55
Bedankt voor de reacties !
Aangezien de 12 meter voor mij een kite is voor in lichte wind (ik weeg 70 kg) is de low end toch wel belangrijker dan de snelheid van de kite, laat ik ze voorlopig maar zitten.
Het is jammer dat die powerline extension moeilijk te demonteren is. Anders zou ik het graag ff uitproberen.
Misschien heeft er iemand ervaring met de dos 12 ?
Gegroet

jatochofniet 08 January / 2011 / 20:36
Als het goed is moeten je extensions makkelijk te monteren/demonteren zijn. Het is volgens mij juist de bedoeling dat je makkelijk kan switchen. Voor zo ver ik weet bestaan je extensions meestal uit 4 lijntjes van /- 3 meter met aan één kant een knoopje en aan de andere kant een lusje zodat je de lijnen tussen je normal lijnen van je bar en de bridle van je kite kan zetten.

jatochofniet had een 4 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 18 - 30 knots op zijn SlingShot RPM (2010)

Morres 08 January / 2011 / 20:48
mijn kites komen sinds 2jaar met 21 3meter lijnen, ik moe zeggen, ik raak de 3mtr extensions alleen 1x aan, om ze er af te halen :D
Low-end vermindering was verwaarloosbaar, je hebt idd een kortere vlucht, maar wel een snellere kite, het weegt misschien niet met elke kite tegen elkaar op, maar ik heb miss. maar 1knoopje verlies, niet merkbaar iig.
Zoals ik zei, ik raak alleen 21mtr aan, vind het heerlijk, nóg sneller rond en explosiever lift en loops. Hangtime is wel stukje minder, merkbaar minder zelfs. Maar nog steeds blijf ik voor 21 mtr!

Morres had een 0 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Gaastra Jekyll (2013)

Magic_Ed 09 January / 2011 / 08:16
@Fernandez: als jij denkt dat het verschil in rek van je lijnen bij het sturen zo groot is dat 3 meter lijnlengte verschil je kite veel sneller laat reageren, dan moet je misschien is denken aan een ander merk lijnen
w w w . v e r s u s s h o p . n l

swiftenaar 09 January / 2011 / 14:38
Hij heeft elastische lijnen ed.. en dikkere, denk soort bungeekoorden ofzo..
Antixsports Kiteboardingschool en Best Kiteboarding

swiftenaar had een 4 sterren sessie in Mirnse Klif met maar liefst 27 - 34 knots op zijn JN Da Vinci (2008)