Wanneer weer warm genoeg?

Door: Tofman_126 Reacties: 26 Hits: 5843
Tofman_126 02 March / 2011 / 20:09
Wanneer is het weer warm genoeg om weer te beginnen?
Ben nog een beginner dus veel in het water liggen en waterstart oefenen is nog aan de orde...

Heb een 5/3 pak, cap die helemaal waterdicht aansluit. 2mm sokken en 2mm handschoenen. Allemaal goed aansluitend op wetsuit.

Had zelf volgende idee:
Luchttemperatuur, 10 graden - of meer
Watertemperatuur, ?
Watertemperatuur is nu overal ongeveer 5 graden... Wanneer is dit meer? Of duur dit nog heel lang en moet ik niet wachten totdat dit bijvoorbeeld 8-10 wordt?

Waar kan je trouwens het beste de actuele watertemperatuur zien? Heb nu http://live.actuelewaterdata.nl/watertemp
gevonden... Maar hier kan je geen temperatuur vinden voor bijvoorbeeld muiderberg/ strand horst e.d. en gok dat binnenwater warmer is...

Excuus voor de vele vragen... Maar heb zin om weer te beginnen alleen wil niet onderkoelen als ik in het water lig.

Alvast bedankt!

kevster 02 March / 2011 / 20:19
Als de lucht temperatuur boven de 10 graden is moet het te doen zijn.

spoetnik 02 March / 2011 / 20:21
Ik zou er niet op gokken dat binnenwater warmer is. Heb het idee dat het in de winter eerder andersom is...

Water temp van 10 graden, en buitentemp van 10 met een beetje zon zou toch wel te doen moeten zijn?
WWW.BYSLIS.NL :: WWW.VERSUSSHOP.NL

Rolfjes 02 March / 2011 / 20:24
Ikzelf hou de regel 15 graden luchttemperatuur.

Op http://home.hccnet.nl/v.d.horn/meteopagina/zeewatertemperatuur.htm is te zien hoe warm het water nu is, beetje kijken naar het gemiddelde.

Zou rond de 10 zeewater temp gaan, is aanzienlijk minder koud als vijf graden!
Core Riot XR³ 7m² // Core Riot XR² 10m² // Core Fusion

Rolfjes had een 3 sterren sessie in Langevelderslag met maar liefst 14 - 20 knots op zijn Core Riot XR (2010)

Tofman_126 02 March / 2011 / 20:55
10-15 graden buitentemperatuur dus.

@ Rolfjes.
Als ik die website moet geloven is de watertemp 10 graden tussen april - mei.

Volgens mij beginnen kitescholen vaak ook rond maart / april weer toch? Dus als ik kaartje moet geloven onder de 10graden watertemp.

Graag nog meer reacties, kan het met een watertemp van 5 graden of is een minima van c.a 8 graden (vanaf 1 april) wel nodig als beginner?
Tevens iemand met een website met nog betere watertemperatuur weergave zie ik ook graag!

Bedankt

wazzaah 02 March / 2011 / 20:57
Kijk eerst wanneer de meeste scholen weer beginnen. Als de instructeurs er na 3 uur helemaal blauw uitzien is t nog iets te koud

Maar half april is het meestal wel te doen, zeewater temperatuur stijgt dan met de dag en zeker op een mooie zonnige dag is het dan geen probleem. Zeker in ondiep water dat warmt iets sneller op.
kitestart.nl - kitesurfen-op-terschelling.nl

wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)

Bing 02 March / 2011 / 21:37
meeste kitescholen beginnen eind april toch?
Kitesurfen, golfsurfen, catamaranzeilen, brandingkayakken, suppen, bedrijfsuitjes. => www.Beachbreak

luukie 02 March / 2011 / 22:02
Als je pak goed is gewoon een keer proberen. Zo gauw je het echt koud krijgt
het water uit gaan.
Zorg er wel voor dat je met meerderen gaat zodat je elkaar in de gaten kan houden.

Gewoon proberen en goed op jezelf letten.

trouwens binnenwater zal wel een tijdje kouder blijven dan zeewater.

Djee 02 March / 2011 / 22:10
Voor dat ik een droogpak had ( ook pas 1x aangehad) hield ik 10 10 aan, als beginner zou ik daar nog boven gaan zitten omdat je nog veel in t water zal vertoeven
Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

idefixe 02 March / 2011 / 22:14
Het binnenwater is over het algemeen een stuk minder diep ( = minder massa om te verwarmen c.q. warmte vast te houden)
Je ziet dan ook dat in het voorjaar het binnenwater sneller opwarmt. Het zeewater heeft meer zon nodig om warm te worden.
In het najaar / de winter is het precies andersom: het binnenwater koelt veel sneller af en de zee blijft veel langer "op temperatuur" .
In de winter gebeurd het regelmatig dat het zeewater warmer is dan de lucht..........

Slingshot , Gibbon

bart13 02 March / 2011 / 22:28
idefix heeft gelijk, vrij simpel toch, en 15 graden als min temp? dan is het bijna zomer

bart13 had een 4 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 27 - 31 knots op zijn F-One Bandit Dos (2009)

dapee2 02 March / 2011 / 22:30
idefixe je bent me net voor.
maar ter bevestiging.
hoe groter de plas des te langzamer de buitentemp er over doet om de watermassa van temperatuur te veranderen.
de noordzee blijft in het najaar dus redelijk lang warm terwijl de luchttemperatuur al richting 0 kan gaan.
omgekeerd dus ook waar: in het voorjaarkande zee na een paar dagen van 20graden gewoon nog 8graden zijn.
(ondiepe) binnenwateren nemen sneller de buitentemperatuur op.

dus, als beginner kan je beter zo half april het binnenwater opzoeken, en in het najaar wat langer doorgaan op zee.

zorg wel dat je gelijk het water afgaat zodra je het koud gaat krijgen, en niet doorgaan totdat je je vingers echt niet meer voelt, want je zal dan net zien dat je pech krijgt op het water en dan is het niet leuk als je ledematen niet mee willen werken.

dapee2 had een 3 sterren sessie in Domburg met maar liefst 24 - 26 knots op zijn Naish Pivot (2023)

Tofman_126 02 March / 2011 / 22:43
Duidelijke info !
Kort gezegt:
- weinig water warmt snel op maar koelt ook weer snel af. (binnenwater)
- veel water warmt langzaam op maar koelt ook weer langzaam af. (zee)

Is me duidelijk.
Denk dat ik begin april maar het water op ga (binnenwater)

Jammer, nog een maand wachten. En dan lees je hier zoveel mensen die al bezig zijn... Ooit wordt ik ook goed

Bedankt voor de info iig.

dapee2 03 March / 2011 / 00:04
Quote: Tofman_126 - 2 maart, 2011 (23:43)
Duidelijke info !Kort gezegt:- weinig water warmt snel op maar koelt ook weer snel af. (binnenwater)- veel water warmt langzaam op maar koelt ook weer langzaam af. (zee)Is me duidelijk. Denk dat ik begin april maar het water op ga (binnenwater)Jammer, nog een maand wachten. En dan lees je hier zoveel mensen die al bezig zijn... Ooit wordt ik ook goed Bedankt voor de info iig.

precies!
dit jaar veel kiten, zodra het waait het water op,en je zal zien eind van het jaar vaar je lekker heen en weer, en lig je amper meer in het water zodat je komende winter niet hoeft te stoppen wellicht.
succes

dapee2 had een 3 sterren sessie in Domburg met maar liefst 24 - 26 knots op zijn Naish Pivot (2023)

Nature 03 March / 2011 / 08:16
als kiteschool houden wij aan.
minimaal 10 gr water en 13 buitentemp.
Met jouw uitrusting kan je nu prima varen alleen niet te lang :)
Fluid kiteboarding - High Service - High Quality - Kiteboarding gear.

Nature had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 25 - 39 knots op zijn Fluid Vice (2010)

isomis 03 March / 2011 / 08:16
ik dacht dat zout ook nog invloed had op de temperatuur?
zucht...

hoerizoon 03 March / 2011 / 08:59
je zou nu al kunnen gaan met 7/5 schoentjes, handschoenen en cap.
vanaf eind maard kun je ook wel met een 5/3 rammen

rhino7 03 March / 2011 / 09:30
Water en lucht samen >15 graden

rhino7 had een 3 sterren sessie in Isla Canela met maar liefst 15 - 17 knots op zijn North Evo (2010)

Mediator 03 March / 2011 / 12:14
ik kite pas vanaf 10° buitentemperatuur op zee... daarvoor is er voor mij geen fun aan, tis niet leuk als je ergens koud hebt... en je omkleden in de wind wanneer het onder 10 graden is, is niet echt plezant...

heb al gekite in het midden van de winter ook, vorig jaar zelfs in de sneeuw... maar bij nader inzien is het die blauwe tenen en vingers vroegtijdige last van reuma ECHT NIET waard... kga wel enkele keren op reis gaan en een tijdje niet kiten liever...

als we wat geluk hebben is het binnen een twee tal weekjes wel weer boven de 10° (met wind met West in welliswaar want alles met te veel Noord in trekt de temperatuur gemiddeld terug 5 graden naar beneden)
* professional trolling master ^^

Mediator had een 3 sterren sessie in Zeebrugge met maar liefst 17 - 28 knots op zijn Naish Torch (2010)

Derek 03 March / 2011 / 14:55
volgende week woensdag (9 graden, zuidwest, 19 knopen, noordwijk) ziet er goed uit voor een eerste sessie
kiting since 2010 | HELIX 2010 12m & 9m Cult 2010 6m | kitevideos.net

Derek had een 3 sterren sessie in Noordwijk Zuid met maar liefst 28 - 36 knots op zijn Naish Helix (2010)

Gehaktdag 03 March / 2011 / 18:23
Ben de laatste maanden al een aantal keer geweest op zee met 5 á 9 graden (zie log). Met 5/3 pak, hand en normale schoenen en zonder cap was dit nog best te doen. Het was net wel een beetje koud met een crash, daarom blijft het ook maar bij wat springen en lekker crusen. Het zeewater is nu nog 5 graden.

Gehaktdag had een 3 sterren sessie in Domburg met maar liefst 25 - 30 knots op zijn Best TS (2014)

Lars_023 06 March / 2011 / 19:56
Gewoon proberen en op het moment dat je merkt dat je een beetje rare dingen gaat denken als in de trant van "ik ben superman, ik kan alles aan en het maakt mij niets meer uit" dan is het in het algemeen tijd om eruit te gaan. Onderkoeling zorgt er als eerste voor dat je niet meer rationeel denkt. Onder de 12 graden watertemp kun je dat al binnen 10-15 minuten hebben. Raak dus niet je boardje kwijt.

Lars_023 had een 3 sterren sessie in Zandvoort met maar liefst 16 - 18 knots op zijn Ozone Enduro (2016)

Martijn767 07 March / 2011 / 13:26
ik ga het woensdag proberen, met een 5/3, lycra shirt (is niet heel dik maar alles helpt), handschoenen, schoenen en cap.
Ga het hopelijk een uurtje volhouden :)

Woensdag middag rond 14 of 15 uur @ zandvoort waarschijnlijk!.
sponsored by: ME, Myself and my Employer (giving me time at Sal, Cabo Verde :) )

Martijn767 had een 4 sterren sessie in Cape Verde, Sal met maar liefst 15 - 22 knots op zijn F-One Bandit V (2012)

Derek 07 March / 2011 / 14:10
ik ga woensdag ook voor een eerste sessie in noordwijk. eerst dinsdag even een 5/3 suit kopen cap handschoenen e sokjes, maar hopelijk wel iets langer dan een uurtje...of is dat teveel gevraagd? de aankomende 3 dagen ziet het er goed uit, dus hoop op 3 uurtjes per dag
kiting since 2010 | HELIX 2010 12m & 9m Cult 2010 6m | kitevideos.net

Derek had een 3 sterren sessie in Noordwijk Zuid met maar liefst 28 - 36 knots op zijn Naish Helix (2010)

bularoo 07 March / 2011 / 14:12
Ik ben gistere geweest. Ik heb ongeveer 2-3 uur gevaren. gewoon met 5/3 wetsuit en handschoenen, schoenen en cap. Cap ook heel vaak niet eens opgehad. Is al goed te doen hoor, alleen omkleden is wel koud en als je een keer wat water naar binnen krijgt. Voor de rest vind ik het niet te koud. Morgen weer als het weer mee zit:)

bularoo had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 30 - 42 knots op zijn North Dice (2015)