knoop in stuurlijn

Door: Frieda Reacties: 14 Hits: 1957
Frieda 17 April / 2011 / 18:12
Net in de stuurlijn van min 5th element bar een knoop ontdekt in de stuurlijn, net voor de bevestigingsstukjes voor de kite . Knopen verzwakken een lijn....is het beter de knoop er in te houden of er uit te halen? Uiteindelijk moet er natuurlijk een nieuwe lijn in, heeft iemand wel eens bij een zeilmaker de lijnen 10 cm korter laten maken(zeilmaker om die eindstukjes er weer goed op te krijgen)? goede/slechte ervaringen?

Frieda had een 3 sterren sessie in Edam met maar liefst 22 - 31 knots op zijn F-One Bandit IV (2011)

guus02 17 April / 2011 / 18:27
lekker kauwen zou ik zeggen

guus02 had een 3 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 18 - 21 knots op zijn North Evo (2011)

RefleXxx 17 April / 2011 / 18:33
Idd lekker kauwen en eruithalen. Inkorten kan maar zou toch eerst het knoopje proberen eruit te halen.

jaapd 17 April / 2011 / 19:12
Dat is precies de plek waar stuurlijnen vaak breken.
Je kan ook zelf makkelijk een lijn opnieuw sleeven, daarna de leaderlijn iets verlengen en alles klopt weer!
send it!

isomis 17 April / 2011 / 19:23
niet zo moeilijk doen, gewoon lekker achter de tv tussen je grote kiezen eerst even met beleid kauwen en dan uiteindelijk ga je hem los krijgen. Succes!
zucht...

RefleXxx 17 April / 2011 / 19:24
Stuurlijnen 10cm verkorten en de andere lijnen verlengen??? Ik zou gewoon alles verkorten dan hou je dezelfde settings.

FerdiH 17 April / 2011 / 19:33
btje jam erbij en lekker kouwen op de lijntjes. zelfs de meest hardnekkige
knopen bezwijken tussen de kiezen, als je maar geduld hebt

FerdiH had een 5 sterren sessie in Julianadorp met maar liefst 27 - 33 knots op zijn F-One Tribal (2007)

Frieda 17 April / 2011 / 19:55
@ Reflex - dat is precies wat ik in gedachten had. Dank voor alle kauw-tips, maar het probleem is denk ik niet zozeer de knoop eruit krijgen, maar meer of de lijn zwakker is met de knoop erin of eruit! Jaap - heb je het al eens gedaan een lijn opnieuw sleeven? nog iets waar ik op moet letten?

Frieda had een 3 sterren sessie in Edam met maar liefst 22 - 31 knots op zijn F-One Bandit IV (2011)

RefleXxx 17 April / 2011 / 19:58
Ok, maar Jaapd zei dat je de lijnen moest verkorten en je andere verlengen...

Lijn met een knoop is altijd zwakker als zonder knoop. Gewoon eruithalen die knoop en als je lijn niet gerafeld is of extreem geknikt kan je ze nog gewoon gebruiken hoor.

larsdemo 18 April / 2011 / 08:22
Heb het weekend al mijn lijnen vervangen en sleeven is eenvoudig.
gewoon sterk garen nemen dat niet vergaat, en goed naaien.
Zou meteen die andere stuurlijn ook vervangen.
All We Do Is Kiteboarding

larsdemo had een 4 sterren sessie in Katwijk airtime met maar liefst 20 - 25 knots op zijn SlingShot RPM (2012)

eddyc 18 April / 2011 / 09:15
Op de stuurlijnen komen heel wat mindr krachten dan op je voorlijnen.
Dus lekker kauwen voor TV (of meenemen op je werk als je toch niets te doen hebt terwijl je maar aan hte Internetten bent).
eddyc

jaapd 18 April / 2011 / 11:15
Quote: RefleXxx - 17 april, 2011 (21:58)
Ok, maar Jaapd zei dat je de lijnen moest verkorten en je andere verlengen...Lijn met een knoop is altijd zwakker als zonder knoop. Gewoon eruithalen die knoop en als je lijn niet gerafeld is of extreem geknikt kan je ze nog gewoon gebruiken hoor.
Wat ik bedoel is dat je de stuurlijn opnieuw kan sleeven, hierdoor wordt ie wel korter. Bij de bar doe je dan een stukje extra leaderlijn.
Alle andere lijnen blijven dan hetzelfde.
send it!

larsdemo 18 April / 2011 / 12:01
je kan er ook een meter tussenuit knippen en dan de losse eindjes sleeven en dan een meter met twee sleeves er tussen.
Heb het zelf nooit geprobeerd maar nu ik er over nadenk waarom zou dat niet kunnen ?
Mijn bandit dos center lijnen zijn ook op die manier gemaakt vanuit de fabriek.
Mocht je er mee doorvaren na het knoopje eruit gehaald te hebben zou ik de kant waar het knoopje heeft gezeten wel aan de kant van mn bar doen.
Als je stuurlijn breekt aan de kant van je kite springt de lijn naar je toe en is de kans groot dat die om je benen oid gaat.
Als je dan je safty trekt krijg je echt shit (zie mijn verhaal in dit toppic "Bandit IV front line connection"

larsdemo had een 4 sterren sessie in Katwijk airtime met maar liefst 20 - 25 knots op zijn SlingShot RPM (2012)

larsdemo 18 April / 2011 / 12:02
Wat Jaap zegt is denk ik makkelijker ja was iets te vroeg met reageren...

katapultbenzine 18 April / 2011 / 21:49
Had ik laatst ook, gewoon lekker gaan kauwen! ik was binnen 10 minuten klaar!

katapultbenzine had een 5 sterren sessie in Zanzibar, Paje met maar liefst 17 - 22 knots op zijn SlingShot RPM (2011)