Ongeluk op Ameland

Door: Jitske Reacties: 11 Hits: 3827
Jitske 17 July / 2011 / 22:05
Vandaag was ik helaas toeschouwer van een kite ongeluk op Ameland. Het ging fout toen een jonge man zijn kite probeerde te starten. Wat er precies aan de hand was is niet duidelijk, iig begon de kite te loopen en is de man over de dijk getrokken, over het asfalt gesleurd en tegen een auto tot stilstand gekomen.
We weten dat hij door de ambulance eerst naar de huisarts is gebracht, maar later hoorden we dat de reddingsbrigade hem toch naar het ziekhuis op het vaste land heeft moeten brengen. Graag zouden we weten of het goed is afgelopen met deze jongen.

Laat dit ook gelijk weer een waarschuwing zijn: mocht je niet zeker zijn van je zaak, loop dan het water in om je kite op te laten!!! Ook al doen alle locals het gewoon op de dijk....
Supported by Ozone, Patlove

Jitske had een 4 sterren sessie in Ameland, waddenzee met maar liefst 17 - 22 knots op zijn Ozone C4 (2011)

sjoerdsantema 17 July / 2011 / 22:10
Shit wat een zure dag heb je dan. Hoop dat hij het goed maakt.
#gobigorganaarjemoeder

sjoerdsantema had een 5 sterren sessie in Playa Chica met maar liefst 17 - 25 knots op zijn Blade Prime (2010)

wazzaah 17 July / 2011 / 22:43
Sterkte, dijk/gras blijft gevaarlijk, zeker als t nat is

wel foto's van vandaag: http://www.janspoelstra.nl/kite201107/
kitestart.nl - kitesurfen-op-terschelling.nl

wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)

ArjanH 18 July / 2011 / 08:20
oei vervelend om te lezen, hopelijk gaat alles goed met de jonge man sterkte gewenst! het blijft inderdaad altijd tricky daar op de dijk, vergeet ook niet aan je safety te denken als het mis (drijgt) te gaan!
=ride on= *SPIN BOARDSPORTS Utrecht*

connerkite 18 July / 2011 / 11:27
altijd k*t om zulke dingen te horen maar het gebeur ook vaak dat beginners naar je toelopen en vragen kun je mn kite ff oplaten en dan loop je naar het water en zeggen ze o nee ik kan het ook wel op het land. dus als je beginner bent start je kite gewoon in het water

mieke_smet 19 July / 2011 / 17:30
Beste allemaal,Ik ben de vriendin van de man die afgelopen zondag werd meegenomen. We zijn vandaag weer aangekomen in den haag na twee overnachtingen in het ziekenhuis. Hij is er naar omstandigheden goed vanaf gekomen. Een fikse hersenschudding en een bloeduitstorting bij zijn linker oog, maar verder geen breuken of ruggenletsel.Martijn kan zich het hele ongeval niet meer herinneren, gelukkig! Pas vanaf het moment dat we bij de huisartsenpost zaten weet hij weer wat dingen.Wilde graag iedereen heel erg bedanken die op het moment dat het gebeurde mee heeft geholpen met Martijn met de kite en met het ambulance personeel! Zou in het bijzonder de man die Martijn hielp zijn kite op te laten willen benaderen. Heeft iemand van jullie zijn contactgegevens?Martijn heeft via de harde weg zijn lesje wel geleerd, kite wordt alleen in het water opgelaten! Tevens wordt er een helm en een backprotector aangeschaft!Groetjes, Mieke

ErwinF 19 July / 2011 / 18:54
Zodan, Hij heeft zeker mazel gehad!

Hoe heet appie ook alweer?

Roek 21 July / 2011 / 09:28
Aloha Jitske

ik heb gisteren de vriendin van de kitesurfer aan de lijn gehad, hij heeft een zware hersenschudding, zijn oog zit dicht en met een dikke bloed uitstorting eronder, verder heeft hij gelukkig geen nek of rugletsel eraan over gehouden..

Zo zie je maar weer dat als iemand zegt, ik kan kitesurfen en doe het al 2 jaar, het niet meteen van zelf sprekend is dat de kitesurfer weet hoe je je kite moet oplaten en kan bepalen wat voor size kite hij moet nemen in welke windsterkte..
Als zijn safety goed had gewerkt en geen bij mekaar gezocht materiaal was geweest had appie ( onze locale held ) al eerder zijn safety kunnen trekken toen die boven op hem lag, helaas voor deze surfers was de kracht van de natuur iets sterker dan de kracht van vriend appie en vloog hij met kiteloop over de dijk en over een paar autos en tot overmaat van ramp reed er ook nog een dikke boer door zijn lijnen heen met de auto...gelukkig was appie daar optijd bij en kon hij en klaas kolk de kitesurfer helpen en kalmeren, want deze gozer wist niet dat hij op deze planeet was, zo erg was het..

Al met al voor alle beginners check de spot, check je materiaal, vooral je safety, ben je nieuw op de spot, vraag de locals, die zijn echt niet te beroert om je water en spotwijs te maken...

Mahalo

Roekaloose

ww.lunakiteschool.com
Fly like a butterfly, Sting like a bee

Djee 21 July / 2011 / 09:35
Quote: Roek - 21 juli, 2011 (11:28)
, ik kan kitesurfen en doe het al 2 jaar,
2 jaar zeg niets, 1x per jaar? of 1x per jaar een weekje tijdens vakantie.
Net als met motor/auto rijden km en uren tellen voor ervaring.
Goede gear scheelt ook de helft..

Gelukkig heeft de kiter niets blijvends er aan over gehouden.
Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

koekie 21 July / 2011 / 11:35
Quote: ErwinF - 19 juli, 2011 (19:54)
Zodan, Hij heeft zeker mazel gehad!Hoe heet appie ook alweer?

Volgens mij heet ie Appie
als de kat van huis is..............................................................................

Lars_023 22 July / 2011 / 14:11
Quote: Djee - 21 juli, 2011 (10:35)
Quote: Roek - 21 juli, 2011 (11:28), ik kan kitesurfen en doe het al 2 jaar,2 jaar zeg niets, 1x per jaar? of 1x per jaar een weekje tijdens vakantie.Net als met motor/auto rijden km en uren tellen voor ervaring.Goede gear scheelt ook de helft.. Gelukkig heeft de kiter niets blijvends er aan over gehouden.
Eens, is hetzelfde als mensen zeggen dat ze al 10 jaar skieen. Meestal komt dat neer op 30-40 dagen.

Lars_023 had een 3 sterren sessie in Zandvoort met maar liefst 16 - 18 knots op zijn Ozone Enduro (2016)

Appie 22 July / 2011 / 16:35
Ja appie hiero
kite te groot voor die wind op die dag Martijn volgende keer alleen op het strand kiten heb je zand inplaats van asfalt

ik was er bij heb me nog op hem gegooid alleen bij zijn saftey kon ik niet snel genoeg bij zijn en kite zat vast met bone in trapeze hij glipte uit mijn handen rennen achteraan en quik relase losgemaakt voordat hij nog verder ging loopen
gaat weer goed met hem hoorde ik,gelukkig maar
mijn tel 06-13210370

Vroeger mochten we aan de andere kant van de pier waar een zandstrandje is maar door groene vogel wetgeving en te veel regelgeving van gemeente Ameland en Rijkswaterstaat verplicht kiten op een gevaarlijke plek.
Vaak gezegd dat er eerst ongelukken moeten gaan gebeuren voor dat die sukkels die die regelgeving voorschrijven het misschien gaan veranderen.

Maar naar lokale NKV word ook niet geluisterd door die Ambtenaren dus nu ga ik zelf erop af wens me succes om dit stuk strand weer vrij te maken omdat de vrijheid en veiligheid van kiters in het geding is

ps vandaag vette sessie op strand ameland met bakken van golven en een zacht briesje van 25-30 knopen
Deze 50 plusser kite nog altijd en houd ook niet op!!