waar moet ik extra op letten als ik op de noordzee wil kitesurfen

Door: NielsFlyingfox Reacties: 23 Hits: 3348
NielsFlyingfox 27 September / 2011 / 13:45
ik heb tot nu toe alleen nog maar op het eiselmeer gekitesurft.
dus redelijk vlak water en geen stroming.
maar als ik aan de noordzee kust wil kitesurfen waar moet ik dan extra op letten en moet dan ook een zwemvest aan of een helm op???
ik krijg graag wat tips over wat wel en niet verstandig is
alvast bedankt

NielsFlyingfox had een 4 sterren sessie in Ijsselmeer - Kornwerderzand met maar liefst 13 - 17 knots op zijn North Vegas (2010)

philiprw 27 September / 2011 / 14:22
dingen die je moet kunnen: kite GOED onder controle hebben. GOED upwind body draggen. GOED KITE KUNNEN HERSTARTEN UIT HET WATER, GOED hoogte lopen, en VEILIG een self rescue weten uit te voeren.

Echter zal dit allemaal opeens een stuk minder goed gaan door de golven, en zal je er vanzelf beter in worden. een ander skill die nodig hebt en leert is om goed met golven om te kunnen gaan en ze te lezen. maarja, dat krijg je door op zee te varen dus daar kan je nog niet aan werken. verder is een helm een zwemvest niet per se nodig ( weinig mensen hebben het. maar heeel verstandig als je het wel neemt.)

aan de andere kant, veel mensen( waaronder ik zelf) leren dit alles meteen op de noordzee. maar het maakt je leven een stuk makkelijker ( en veiliger) als je het al kan. ( hoogte lopen is dan het minst belangrijk).

pak een rustig dagje met weinig golven en zachte wind met een zonnetje in de rug. maak alles een stuk hebbelijker! raak niet gefrustreerd als het hoogte lopen niet meteen lukt! golven ontwijken en snelheid kunnen behouden is belangrijker dan hoogte lopen. vraag ook even aan de locals van de spot naar extra info!!

philiprw had een 2 sterren sessie in Katwijk met maar liefst 19 - 25 knots op zijn F-One Bandit Dos (2009)

dr511 27 September / 2011 / 14:51
en als ze engels praten ben je te ver naar buiten gevaren.
als je duits hoort sta je weer op het goede strand
Ziki Ondergoed, schultenbrau

dunkel 27 September / 2011 / 15:10

dunkel had een 3 sterren sessie in Langevelderslag met maar liefst 17 - 23 knots op zijn Airush Union (2019)

NielsFlyingfox 27 September / 2011 / 15:10
Quote: philiprw - 27 september, 2011 (16:22)
dingen die je moet kunnen: kite GOED onder controle hebben. GOED upwind body draggen. GOED KITE KUNNEN HERSTARTEN UIT HET WATER, GOED hoogte lopen, en VEILIG een self rescue weten uit te voeren.Echter zal dit allemaal opeens een stuk minder goed gaan door de golven, en zal je er vanzelf beter in worden. een ander skill die nodig hebt en leert is om goed met golven om te kunnen gaan en ze te lezen. maarja, dat krijg je door op zee te varen dus daar kan je nog niet aan werken. verder is een helm een zwemvest niet per se nodig ( weinig mensen hebben het. maar heeel verstandig als je het wel neemt.)aan de andere kant, veel mensen( waaronder ik zelf) leren dit alles meteen op de noordzee. maar het maakt je leven een stuk makkelijker ( en veiliger) als je het al kan. ( hoogte lopen is dan het minst belangrijk).pak een rustig dagje met weinig golven en zachte wind met een zonnetje in de rug. maak alles een stuk hebbelijker! raak niet gefrustreerd als het hoogte lopen niet meteen lukt! golven ontwijken en snelheid kunnen behouden is belangrijker dan hoogte lopen. vraag ook even aan de locals van de spot naar extra info!!
bedankt voor de tips.
maar golven ontwijken?
dat kan toch nooit, het lijkt mij dat je er overheen moet, toch?
is het dus ook handig als ik eerst een beetje leer springen?

NielsFlyingfox had een 4 sterren sessie in Ijsselmeer - Kornwerderzand met maar liefst 13 - 17 knots op zijn North Vegas (2010)

kitesurf123 27 September / 2011 / 15:16
Haaien

NielsFlyingfox 27 September / 2011 / 15:18
Quote: dunkel - 27 september, 2011 (17:10)
check dit even: http://www.hanglos.nl/forum/279348/kiteforum-naar-zee-.html
thanks, beste tip tot nu toe

eddyc 27 September / 2011 / 17:49
- Golven voordat ze breken. Hoe holler hoe harder de klap kan zijn.
- Zandbanken: in ondiep water (4cm-8cm) kom je d'er niet overheen als je je board niet vlak zet en dan plak je op de zandbank
- Golfsurfers: niet echt aardig om over een golfsurfer heen te varen
- Windsurfers: denken nog steeds dat ze hoger aan de wind kunnen - dus laat ze dan ook in hun waan en laat ze opkruisen
- Strand: springen op 5m van het strand (of zandbank) kan een vrij harde landing geven: trap voordat je landt je board weg
- Getij: spullen nabij de zee achter laten, kunnen nadien weg gespoeld zijn
- Kiters met helm en impactvest: maak er een wijde boog rond of draai terug

eddyc

philiprw 27 September / 2011 / 21:22
Quote: NielsFlyingfox - 27 september, 2011 (16:10)
Quote: philiprw - 27 september, 2011 (16:22)dingen die je moet kunnen: kite GOED onder controle hebben. GOED upwind body draggen. GOED KITE KUNNEN HERSTARTEN UIT HET WATER, GOED hoogte lopen, en VEILIG een self rescue weten uit te voeren.Echter zal dit allemaal opeens een stuk minder goed gaan door de golven, en zal je er vanzelf beter in worden. een ander skill die nodig hebt en leert is om goed met golven om te kunnen gaan en ze te lezen. maarja, dat krijg je door op zee te varen dus daar kan je nog niet aan werken. verder is een helm een zwemvest niet per se nodig ( weinig mensen hebben het. maar heeel verstandig als je het wel neemt.)aan de andere kant, veel mensen( waaronder ik zelf) leren dit alles meteen op de noordzee. maar het maakt je leven een stuk makkelijker ( en veiliger) als je het al kan. ( hoogte lopen is dan het minst belangrijk).pak een rustig dagje met weinig golven en zachte wind met een zonnetje in de rug. maak alles een stuk hebbelijker! raak niet gefrustreerd als het hoogte lopen niet meteen lukt! golven ontwijken en snelheid kunnen behouden is belangrijker dan hoogte lopen. vraag ook even aan de locals van de spot naar extra info!!bedankt voor de tips.maar golven ontwijken?dat kan toch nooit, het lijkt mij dat je er overheen moet, toch?is het dus ook handig als ik eerst een beetje leer springen?
golven zijn zeker te ontwijken! zeker in de noordzee is het eigenlijk een grote rommel. dat wil zeggen: er doemen op random plekker golven op en ze breken niet netjes van links naar rechts, maar overal te gelijk, of op aparte plekken.
het kan voorkomen dat jij op een golf afgaat, en je hebt hem goed afgelezen, dus je weet dat bij de tijd dat je bij die golf komt hij te groot is om over heen te gaan. als die golf dan een stukkie downwind al is gebroken ( en dus ook kleiner is), dan kan je er daar makkelijker overheen. Ga in zo een geval niet stug doorvaren om hoogte te houden en dwars die golf in. want met name in het begin zal je er niet makkelijk overheen komen en word je gespoeld. ga dan (vol) downwind zodat je bij het gebroken stuk van die golf uit komt en er makkelijker over heen kan. dat resulteerd uiteindelijk in meer hoogte lopen omdat gespoeld/afgeremd worden door een golf veel hoogte weg neemt

hoogte lopen in de golven gaat dus ook niet over hoe goed je aan kan kanten, het gaat over hoe goed jij op de golven in kan spelen en weet hoe je ze het best kan gebruiken. soms even keihard upwind, soms met mach 10 downwind, en soms heel snel omdraaien ben je door de golven heen, en zit je verder opzee. dan kan je lange rakken maken en dan haal je die paar meter die je ff downwind bent gegaan zo weer in! kom je niet door de golven omdat je niet downwind wil varen, kan je ook geen lange rakken maken, en moet je lopen.

springen is dus zeker geen vereisten. soepel over grote golven heen springen vergt redelijk wat timing en jumpskills. maargoed, nogmaals. begin op een dagje met weinig wind en zw als richting. dan heb je iig niet meteen gigantische bakken en hoef je ook niet ver de zee op om hoogte te lopen. en have fun, als je de noordzee aan kan, wil je niet meer naar die kinder vijver terug

philiprw had een 2 sterren sessie in Katwijk met maar liefst 19 - 25 knots op zijn F-One Bandit Dos (2009)

Biereend 27 September / 2011 / 21:47
Wat ook niet onderschat moet worden is het weer richting 't strand varen. Dus met de golven meevaren zeg maar.

Houd altijd de golf, zowel voor je als achter je, in de gaten. Mocht je ten val komen wil je niet onverwacht gespoeld worden.

Het gevaar bestaat dat je richting je kite gespoeld wordt en dan in je (slappe) lijnen terecht kan komen. Houd daarom ook de lijnen óf op spanning óf niet in je spoel-richting.

Mocht je ineens gespoeld worden en je hebt tijd, stuur dan je kite parallel aan de golf zodat je niet richting je kite/lijnnen gaat.

Conclusie: houd die gekke golf achter je ook in de gaten....

Biereend had een 4 sterren sessie in Schellinkhout met maar liefst 20 - 25 knots op zijn Gaastra Jekyll (2013)

martin404 27 September / 2011 / 21:53
Als je het strand op loopt vooral geen oog-contact maken.
Zijn ruige gasten daar bij de Noordzee en het schijnt dat ze de angst van zoetwater kuikens al op kilometers afstand kunnen ruiken.

Mocht je in een riscante situatie komen, ga dan met je buik en gezicht naar beneden in het zand liggen en maak je zo klein mogelijk.
No kite related brand affiliations

wazzaah 27 September / 2011 / 22:17
Quote: martin404 - 27 september, 2011 (23:53)
Als je het strand op loopt vooral geen oog-contact maken.Zijn ruige gasten daar bij de Noordzee en het schijnt dat ze de angst van zoetwater kuikens al op kilometers afstand kunnen ruiken.Mocht je in een riscante situatie komen, ga dan met je buik en gezicht naar beneden in het zand liggen en maak je zo klein mogelijk.

Meestal zie t al aan t bruine spoor richting de vloedlijn

Leg je spullen ook niet aan de waterlijn, kans is groot dat ze wegspoelen
kitestart.nl - kitesurfen-op-terschelling.nl

wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)

Vinni 28 September / 2011 / 04:39
Quote: martin404 - 27 september, 2011 (23:53)
Als je het strand op loopt vooral geen oog-contact maken.Zijn ruige gasten daar bij de Noordzee en het schijnt dat ze de angst van zoetwater kuikens al op kilometers afstand kunnen ruiken.Mocht je in een riscante situatie komen, ga dan met je buik en gezicht naar beneden in het zand liggen en maak je zo klein mogelijk.

Zoetwater kuiken
https://www.youtube.com/watch?v=kaivPVd_rhI

-DAVE- 28 September / 2011 / 07:09
En gewoon nooit verder dan 100 meter uit de kust gaan, zelfs niet als je enorm ver gevorderd bent of expert.
Dave is selfsupported by: Hanglos, Apple, Slingshot, Kitecinema, Naish, MCCormick, Daf , Seat, RedBu

-DAVE- had een 5 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 16 - 23 knots op zijn SlingShot Fuel (2006)

Nature 28 September / 2011 / 07:34
100 das wel heel weinig haha
Fluid kiteboarding - High Service - High Quality - Kiteboarding gear.

Nature had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 25 - 39 knots op zijn Fluid Vice (2010)

dunkel 28 September / 2011 / 08:11
vaar pas 1 jaar op zee maar wil niks anders, het is wel even geploeter in het begin met stroming, windrichting en golven maar hoe meer je ploetert hoe sneller je behendigheid toeneemt en je golven kan "lezen" en dan wordt het steeds gaver! Ben het op zich wel met Dave eens maar heel dicht op de vloedlijn vind ik ook niet relaxed. Gewoon beetje voorzichtig doen, overmoedig worden is op zee net een tikje linker

dunkel had een 3 sterren sessie in Langevelderslag met maar liefst 17 - 23 knots op zijn Airush Union (2019)

kitesurfschoolpuntorg 28 September / 2011 / 08:22
Jelle

-DAVE- 28 September / 2011 / 11:32
Quote: Nature - 28 september, 2011 (09:34)
100 das wel heel weinig haha
Hahaha, serieus dus.
Alle verloren boardjes zijn altijd nog kwijtgeraakt ver uit de kust deze zomer, alle geknapte lijnen zijn meer dan 100 meter uit de kust geweest, de kitegolfsurfers die dachten dat ze hip strapless konden varen, zijn hun boards kwijt of hebben hun kite gemangeld of leeggeploft bij de 3e bank etc. En moesten zwemmen of gesleept worden of hun gear weg laten drijven....

Bijna alle problemen zijn gewoon ver op zee ontstaan. Er kan altijd iets knappen of verkeerd landen na loopen.
Dan ben je blij als je nog maar 50 meter naar de kant hoeftt te dobberen en spatteren en kan je je board ook nog zien drijven.

Ikzelf:
Heel soms om even scherp te hakken ga ik even verder dan 100 meter, ja, soms wel 300 (oegh!) maar dan doe ik niet gek.
Dichter aan kant ga ik dan weer helemaal los en risico's nemen en kan ik breken wat ik wil, en downwind van me board donderen als een malle, zonder het board uit oog te verliezen of 2 uur in het water te liggen rotten.

Dave is selfsupported by: Hanglos, Apple, Slingshot, Kitecinema, Naish, MCCormick, Daf , Seat, RedBu

-DAVE- had een 5 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 16 - 23 knots op zijn SlingShot Fuel (2006)

Nature 28 September / 2011 / 12:26
Ik vaar ook dicht bij de kant hoor daar niet van maar 100 m is echt bizar weinig haha heb je zo afgelegd.
Als het side shore waait.
Gemiddeld vaar je denk ik een k/m of 30 per uur.
ofwel 30 000m
60 min in een uur ofwel 3600 sec.
30.000m / 3600 sec. = 8.3 m/s
100M / 8.3m per sec. = 12 sec /- om die 100m af te leggen.
Zou met side shore betekenen dat je nooit langer dan een lijn van 12 seconde kan varen.
Bij ijmuiden kom ik meestal niet veel verder dan de helft van de pier geen idee hoe ver dat uit de kant is.
Fluid kiteboarding - High Service - High Quality - Kiteboarding gear.

Nature had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 25 - 39 knots op zijn Fluid Vice (2010)

Djee 28 September / 2011 / 12:49
Quote: Nature - 28 september, 2011 (14:26)
.Bij ijmuiden kom ik meestal niet veel verder dan de helft van de pier geen idee hoe ver dat uit de kant is.

Eb of vloed , ik zo'n beetje iets voor het einde van de pier.
Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

zeehond 28 September / 2011 / 13:21
Ik mis er nog 1 die je sessie kan maken of breken;

Vanaf ongeveer 2,5 uur voor hoog water tot ongeveer 3 uur na hoogwater stroomt vloedstroom van zuid naar noord. Als je dan met bijvoorbeeld zuidwesten wind op zee vaart is het lastig hoogtelopen. Andersom stroomt de ebstroom van noord naar zuid.

Dus, Noordenwind is het fijnst met hoog water en zuidenwind het best met laag!

Stuiver 28 September / 2011 / 14:00
Quote: Nature - 28 september, 2011 (13:26)
Ik vaar ook dicht bij de kant hoor daar niet van maar 100 m is echt bizar weinig haha heb je zo afgelegd.Als het side shore waait.Gemiddeld vaar je denk ik een k/m of 30 per uur.ofwel 30 000m 60 min in een uur ofwel 3600 sec.30.000m / 3600 sec. = 8.3 m/s100M / 8.3m per sec. = 12 sec /- om die 100m af te leggen.Zou met side shore betekenen dat je nooit langer dan een lijn van 12 seconde kan varen.Bij ijmuiden kom ik meestal niet veel verder dan de helft van de pier geen idee hoe ver dat uit de kant is.

het gaat er niet om hoe snel je buiten bent, maar hoe lang het duurt om terug te zwemmen met gear en al in straks kouder water. dus top je berekening maar je bent toch echt de sjaak als het 's winters mis gaat verder dan 100 m1 uit de kant. onderkoelingsverschijnselen die op gaan treden etc. etc. Met sideshore wind duurt dat namelijk wel ffies.
had laatst een crash waarbij mijn inflate ventiel los schoot. golf eroverheen en het was einde oefening. ik lag net buiten de strekdammen is pakweg 40m1. met lijnen inrollen, self rescue is geen sprake meer van dus het is gewoon zwemmen met je barst
na een sessie van 2 uurtjes beulen was ik toch echt al gesloopt voor de crash dus ben zo'n half uur bezig geweest toen ik weer voet aan land had. en dat was in de zomer dus ging allemaal prima. stel je nu eens voor dat het in de winter gebeurd.

philiprw 28 September / 2011 / 14:05
wat dave zegt over gekke dingen doen niet te ver op zee is zeker waar ( en ook niet te dicht bij de kant!!!). maar voor hoogtelopen is het toch wel makkelijk om lange rakken te maken hoor! dan is 100 m idd wel wat kort. maar zeker in het begin niet verder gaan dan je kan zwemmen. na een tijdje raak je wat vertrouwder en weet je wat je wel en niet aan kan en dan kan je wat verder de zee op. Terug moeten lopen is zeker geen schande! als het hard stroomt is terug lopen soms nog effectiever dan terug varen. Ook voor de gevorderde locals!

-DAVE- 28 September / 2011 / 14:36
Alles langer varen dan 12 seconden is cruisen, je moet rammen, constant bezig zijn!