Drysuit

Door: buyssens Reacties: 23 Hits: 2670
buyssens 06 November / 2012 / 11:18
Beste,

ik denk wel dat het al eens gevraagd is maaar toch...

Ik kite graag heel het jaar door maar =>

Is een drysuite echt zoveeel warmer dan mijn 5 mm wetsuite?
Vinden jullie het de moeite om zoveel geld eraan uit te geven?
Wat zijn de nadelen?
Is het waar dat als er een fit in komt, je direct naar de bodem zinkt of is dit een fabeltje?

Alvast hartelijk bedankt!!!!

Greetz

Voeze belg
das bee

flyingtrunkie 06 November / 2012 / 14:22
als er water in je pak komt, dan is dat water net zo zwaar als buiten je pak....
zinken zal je dus niet meteen

Gehaktdag 06 November / 2012 / 18:32
Zoveel kost het toch niet? 300euries zoiets voor die gul enforcer berenpak, top drysuit. Bestellen via http://www.wetsuitoutlet.co.uk

- Lekker droog
- Winddicht
- Ook warm tijdens omkleden
- Iets minder bewegingsvrijheid, het voelt echt aan als een pak. Dit gevoel heb ik bij een wetsuit niet.

Maargoed ben blij dat ik er vorig jaar 1 heb gekocht.

Gehaktdag had een 3 sterren sessie in Domburg met maar liefst 25 - 30 knots op zijn Best TS (2014)

kite2fly 06 November / 2012 / 18:41
Tot de tijd dat je een drysuit aanschaft kun je ook gewoon zo'n mystic windstopper kopen voor 60 euries. Over je wetsuit dragen en geen kou meer op/naast het water. Zit geen rits ed in dus kun je gewoon het zoute water mee op.... of in ;-)

Over drysuits, blijft het bij crashes ook droog? Lijkt me zo onwaarschijnlijk dat bij een crash er (head first ) geen water via de nek naar binnen loopt nl.

kite2fly had een 4 sterren sessie in Oostvoornse meer met maar liefst 14 - 17 knots op zijn Zian Aquila (2013)

HeadHunter 06 November / 2012 / 18:53
Dit wordt het 3e jaar dat ik een Gul drysuit heb en ben er erg tevreden over. Ik heb ook een 6/5/4 heat van O'neill en die is ook erg goed. Voordeel van de drysuit is wel dat je hem uittrekt en dus nagenoeg droog je auto instapt. Via de nek komt er bij mij geen water in, alleen een mini beetje via de manchetten bij de pols als je tricks niet lukken :-)
Die € 350,= vind ik het wel waard.
Als het echt koud wordt dan zie ik toch meestal de mensen met een wetsuit eerder stoppen.........

HeadHunter had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 18 - 20 knots op zijn F-One Bandit VI (2013)

Faxie 06 November / 2012 / 19:00
Hoe vergelijkt de ProLimit Hydrogen zich tot de rest?

Kamo 06 November / 2012 / 19:44
@ gehaktdag... 300 pondjes, das wel wat anders dan euro's, hou daar rekening mee.
Shop | Gear | Kiterepair >> WWW.VERSUSSHOP.NL / TEN-KITEBOARDING.COM

Gehaktdag 06 November / 2012 / 20:06
229 British pounds = 285.865412 Euros

Gehaktdag had een 3 sterren sessie in Domburg met maar liefst 25 - 30 knots op zijn Best TS (2014)

Kamo 06 November / 2012 / 20:17
Fair enough, die had ik niet gezien... wou ik er dan wel aan toevoegen dat rubber/latex ook uitdroogt als het niet gebruikt wordt.
Shop | Gear | Kiterepair >> WWW.VERSUSSHOP.NL / TEN-KITEBOARDING.COM

richardkiter 06 November / 2012 / 20:58
Ik Heb nou 3 jaar een Gul droogpak

Vanmiddag nog heerlijk gevaren en een kiter in een wet suite had het na een half uur al weer gezien i.v.m. de kou en dat gebeurd regelmatig, terwijl jij dan de hele middag kan varen zonder problemen.

Ook even aan de kant om slap te ouwe takkebossen en te eten is geen probleem

Enigste nadeel is dat steeds meer mensen een droogpak gaan kopen en het misschien net zo druk wordt als in de zomer.

Ik vind het altijd heerlijk in de winter te gaan kiten omdat het zo lekker rustig overal is

Beste koop en geen dag spijt van gehad, 100 euro duurder dan een wetsuite
Als het waait ben ik niet thuis !!!!!,-Haring met heeeel veeeeeeeel uien,- http://www.youtube.com/us

Bertmeister 06 November / 2012 / 21:55
Ik kite nu nog gewoon met men 4/3 pak. Wel max 4 uurtjes.

Als het nog wat kouder wordt ga ik over tot handschoentjes en muts.

Nog wat kouder een Tshirtje onder men pak van 3mm.

Droogpakken zijn mooi maar voor 100 euro heb je genoeg accesoires voor bij je pak te doen zodat je toch weer wat verder kan en je budget niet al te groot is.

Dit is natuurlijk ook afhankelijk van persoon tot persoon ( Ben namelijk niet iemand dat het snel koud heeft)
Wel oppassen voor onderkoeling ofc

Joker 08 November / 2012 / 19:37
Ik twijfelde in het begin ook! Gewoon kopen dat ding! Dan ben je lekker comfy en warm = gewoon lekker door kiten! Ik vind het gewoon genieten.. Terwijl me maatje stond te jammeren dat ie het koud had.. Vaar met de ION fuse.. duur pak maar wel egt super comfy!!! Nog nooit water in gehad en al vaak head first gegaan.
De gr
Beter slecht varen dan helemaal niet varen!!

Joker had een 5 sterren sessie in Strand Slufter met maar liefst 23 - 30 knots op zijn Naish Torch (2012)

Jelte 08 November / 2012 / 21:20
Ik heb het erg snel koud en heb de afgelopen winter gewoon doorgevaren op Noordzee/Waddenzee. Toen ik een droogpak kocht vonden de andere vaste gasten dat een beetje overdone. Maar het duurde niet lang voordat zij er ook eentje hadden. Met een wetsuit kan prima, maar met een drysuit is het gewoon echt comfortabel. Het verschil is bij een graadje of 4 na de sessie snel de warmte gaan opzoeken (wetsuit) of lekker nog even comfortabel warm staan napraten met je pak nog aan (goed drysuit). Overigens is het met een baggy drysuit wel een stuk lastiger upwind bodydraggen. Ik heb zelf een Predator met een neopreen bovenlaag er omheen waardoor het vrijwel hetzelfde zit als een wetsuit (nouja, een wetsuit met een luier eronder... ;)) en je dus ook prima upwind kunt bodydraggen, maar een andere gast heeft dat niet en die meldde wel wat probleempjes met zijn board in een tegenstroming.
www.h2ohostel.nl // Ocean Rodeo - Stormchaser.nl

coconutplukker 09 November / 2012 / 05:42
Aan de drysuit eigenaars : Wat doen jullie onder dat pak aan ? Thermisch ondergoed ? Short ? T-shirt ? Is dat dan niet zeiknat door het zweet achteraf of valt dat allemaal nog mee ?

Djee 09 November / 2012 / 07:04
t-shirt korte broek zweet wel, maar met dat berenpak is het echt niet meer normaal, dacht eerst dat het pak lek was zoveel vocht/zweet zat erin.
Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

kite2fly 09 November / 2012 / 11:47
Dat is dan wel een belangrijk punt.... ik zweet vrij snel.

Ik zit te denken om dat GUL Fugitive drysuit aan te schaffen maar als ik na die 450 euries alsnog zeiknat ben dan heeft het weinig nut.
Momenteel heb ik een windstopper over mijn dikke pak en dan is heb ik het niet koud (schoenen, handschoenen, beany ook aan/op he!)

Er staat dat het pak "breathable" is, daarmee wordt bij mij de indruk gewekt dat het pak niet zeik nat zou moeten worden van het zweet, is jouw pak dan niet "breathable"?

iemand ervaring met dat specifieke GUL pak en transpiratie?

kite2fly had een 4 sterren sessie in Oostvoornse meer met maar liefst 14 - 17 knots op zijn Zian Aquila (2013)

Joker 09 November / 2012 / 15:44
Ik heb een thermo broekje en longsleeve aan! Ben gewoon vochtig niet overdreven nat.. haha! Maar dat komt denk ik door het optuigen!
Dan heb ik het echt te warm.. erna dan valt het wel mee met zweten.. Kan teminste heledag kiten! Met wetsuit even pauzeren en je bent verkocht
Beter slecht varen dan helemaal niet varen!!

Joker had een 5 sterren sessie in Strand Slufter met maar liefst 23 - 30 knots op zijn Naish Torch (2012)

martinAIR 10 November / 2012 / 06:31
Het is inderdaad een hoop geld, gister heb ik de gul gekocht bij versus! :)
Blow Me Away!

martinAIR had een 3 sterren sessie in Scheveningen met maar liefst 35 - 47 knots op zijn Blade Trigger (2010)

kite2fly 10 November / 2012 / 10:51
Martin, heb je die fugitive gekocht? Als je die hebt, wil je dan nog even laten weten hoe je hem vindt en hoe het met transpiratie vocht zit Thx

martinAIR 11 November / 2012 / 07:14
Kite2fly, Ja zodra ik hem getest heb laat ik het je weten.
Blow Me Away!

martinAIR had een 3 sterren sessie in Scheveningen met maar liefst 35 - 47 knots op zijn Blade Trigger (2010)

Sandman 11 November / 2012 / 16:17
Mijn drysuit laat inderdaad bij een crash via m'n nek een sloot water naar binnen. Verder is ie na een sessie of 5 gaan scheuren bij m'n zak, ik denk doordat de trapeze het zaakje strak trekt (sowieso na een geslaagde move....ok dat is een flauwe grap).
Maar hoe dan is lekker in m'n pyama onder m'n drysuit geen optie.

Overigens was mijn drysuit die paar keer dat het wel droog bleef ook niet zo warm. Ik moest er wel flink warme kleding onder dragen.

Momenteel gebruik ik het ding voor over m'n wetsuit op koude dagen. Dat werkt aardig.

Magic_Ed 12 November / 2012 / 09:12
Een droogpak heeft geen, of nauwlijks, isolerende werking. Je moet er altijd kleding onder dragen, vergelijk het met je gore tex snowboard kleding: water- en winddicht, maar je moet er altijd spul onder dragen.

Het voordeel zit 'm vooral in het gebrek aan contact met het (koude) water en windafscherming. Beiden zorgen voor minder verdamping en daardoor minder afkoeling.
w w w . v e r s u s s h o p . n l

martin404 12 November / 2012 / 12:26
Heeft iemand hier een mystic force 2011 drysuit en wat zijn de bevindingen?
No kite related brand affiliations

JaapS 14 November / 2012 / 22:09
Quote: Magic_Ed - 12 november, 2012 (10:12)
Een droogpak heeft geen, of nauwlijks, isolerende werking. Je moet er altijd kleding onder dragen, vergelijk het met je gore tex snowboard kleding: water- en winddicht, maar je moet er altijd spul onder dragen.Het voordeel zit 'm vooral in het gebrek aan contact met het (koude) water en windafscherming. Beiden zorgen voor minder verdamping en daardoor minder afkoeling.

In het water geen contact? Ik vind juist in het water het nadeel te voorschijn komen, je pak word dan in elkaar gedrukt en de kou straalt dan door.
Maar zodra uit het water werkt hij als een wind en kou buffer. Daarnaast vind ik het moeilijk te beslissen wat je eronder aan trekt. Iets teveel en smoort bijna en anders om stik je zo van de kou.
Het grote voordeel de beweggings vrijheid en met de juiste kleding eronder lekker droog blijft!
www.mysticboarding.com