Vinnen uit surfboard verwijderen

Door: TooTall Reacties: 14 Hits: 5670
TooTall 13 December / 2012 / 14:50
Hoi,

Ik heb een North Wam '12 surfboard en ga binnenkort op vakantie.
Ik pak het vliegtuig en wil graag de vinnen uit mijn board halen.

Ik heb met het meegeleverde inbussleuteltje de schroefjes er uit gedraaid.
Maar nu krijg ik de vinnen niet uit de vinboxen... Gewoon geen beweging in te krijgen...

Iemand ideeën hoe ik de vinnen er toch uit kan krijgen??

Thankx!
"Ride how you wanna ride, and just have FUN"

Magic_Ed 13 December / 2012 / 15:14
Er zit waarschijnlijk zand tussen de vinnen en de box. De vin moet kantelen om het achterste punt dus eerst met twee handen proberen de vin om dit punt te draaien.

Als dit echt niet lukt: dubbelgeslagen handoek over de vin en met een rubber hamer tegen de bovenkant van de vin slaan (van voor naar achteren). Met een paar korte, ferme tikken komt er waarschijnlijk wel beweging in. Vervolgens de rest met de hand doen.
w w w . v e r s u s s h o p . n l

TooTall 13 December / 2012 / 16:35
Oke thankx! Met de hand is het gewoon onmogelijk. Ik ga morgen ff wat WD40 kopen en dat spuit ik er dan tussen.
Dat in combinatie met de rubber hamer hoop ik dat het dan lukt..

Ben wel een beetje terughoudend om met een hamer op mn vinnen te gaan slaan. Maar goed, ze moeten er toch af..
Heb ook al ff de kiteshop gebeld waar ik em gekocht heb. Die zei dat als je erop gaan slaan met een hamer je je vinnen misschien 'in je board slaat'. Hierdoor zouden je vinboxen kunnen beschadigen wat een fiks dure reparatie tot gevolg zou hebben..

Had afgelopen seizoen gewoon m'n vinnen er een aantal keer uit moeten halen en de boxen moeten schonen..

spoetnik 13 December / 2012 / 19:02
Magic_Ed heeft wel gelijk hoor.

Handdoek er omheen, en een paar harde tikken in de richting tikken dat de fin er uit gaat. Naar achteren, en naar boven.

Zie dit filmpje hoe een futures fin vast zit (is het Futures bij jou??)
WWW.BYSLIS.NL :: WWW.VERSUSSHOP.NL

TooTall 13 December / 2012 / 20:43
Ja het is inderdaad dat systeem. Maat van me had het al over een theedoek om de vin en met een tang de vin eruit schanieren.. Ga et allemaal ff proberen.

Bertmeister 13 December / 2012 / 21:21
Dat met die tang zou ik niet doen :) dan eerder met een hamer.

Magic_Ed 13 December / 2012 / 21:30
Wat je ook nog kan proberen is de boxen opwarmen met warm/heet water. Heb zo'n gevoel dat die van nature meer uitzetten dan de vinnen.

TooTall 13 December / 2012 / 23:13
nog steeds geen resultaat. morgen dan maar ff met heet water proberen. beetje irritant maar dit...

wazzaah 13 December / 2012 / 23:18
Geen dooie dingen baas he?
kitestart.nl - kitesurfen-op-terschelling.nl

wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)

TooTall 14 December / 2012 / 11:28
dooie dingen? hoe bedoelt u?

Mediator 14 December / 2012 / 19:05
handdoek/hamer... je vin is sterker dan je denkt... !
* professional trolling master ^^

Mediator had een 3 sterren sessie in Zeebrugge met maar liefst 17 - 28 knots op zijn Naish Torch (2010)

wazzaah 14 December / 2012 / 19:40
Quote: TooTall - 14 december, 2012 (12:28)
dooie dingen? hoe bedoelt u?
Een dood ding (je vinnen/board) dat niet doet wat jij wil, dat kan niet = geen dooie dingen baas.

Zou zeggen breng maar langs, maar beetje lastig
kitestart.nl - kitesurfen-op-terschelling.nl

wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)

draztic 14 December / 2012 / 21:10
Zoals eerder gezegd: handdoek opfrommelen, voor je vin leggen en dan flink in lengterichting van je board tegen het uiteinde van je vinnen slaan. Zo krijg ik ze uit mijn WAM. Vinnen zijn idd sterk genoeg, zeker in die richting.

draztic had een 5 sterren sessie in Strand Slufter met maar liefst 25 - 40 knots op zijn Gin Eskimo (2009)

TooTall 17 December / 2012 / 10:47
Iedereen bedankt voor de tips! Heb de vinnen uit mijn board gekregen.

De truck die voor mij werkte was deze:

- Doe wat olie (dikkere olie geen probleem) in de gaten waar normaal de inbus-schroefjes zitten
- Zet je board rechtop en laat hem zo een 30 minuten staan
- Olie kruipt op deze manier in de gehele lengte van de vinboxen
- Leg vervolgens je board op de grond en schanier de vinnen gewoon met twee handen uit je board zoals dat normaal moet
- Dat laatste koste wat kracht en ik moest mijn vinnen eerst wat heen en weer bewegen

Ben blij dat ik het zonder al te veel geweld op heb kunnen lossen. Toen de vinnen uit het board waren bleek de olie in de hele vinboxen te zijn gekropen. Er was zand in de vinboxen gekomen waardoor ze muurvast zaten.. Hoorde ook van anderen dat als je met een hamer te hard tegen je vinnen gaat slaan de vinnen mogelijk de boxen beschadigen wat een dure reparatie zou betekenen. Ben blij dat een 'vriendelijkere' oplossing voldeed!

Om dit te voorkomen? Gedurende het seizoen je vinnen er af en toe in en uit halen en evt. je vinboxen schoon maken..

Greetz!

Magic_Ed 17 December / 2012 / 10:50
Heeft dus een mooie tip opgeleverd