Hoop het niet, die dingen zijn nergens voor nodig en moeten ritueel verbrand worden zie ook http://www.kiteboardleash.com
Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)
@Djee, jij weet toch helemaal niet wat tie ermee wil gaan doen. Misschien wil TS zijn huisdier gaan uitlaten. Bij het kiten is het geen gangbaar accessoire anno 2014 overigens. In 2004 zag je soms nog iemand met board trousers (lange zwembroekachtige broek over het wetsuit) en een roll leash, leek dan al snel op die cowboy van village people.
ik heb er anders wel een aantal gezien van het weekend op de zandmotor, maar ja dat waren oosterburen van ons
Icarus1984 had een 4 sterren sessie in Zandmotor met maar liefst 15 - 19 knots op zijn F-One Bandit 8 (2015)
Het is toch nog steeds een kite forum, geen huisdieren forum. Dus ga ik er vervoegelijk vanuit dat het kiten betreft.
Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)
Die site spreekt over boards die terug schieten. Ik heb nu nog geen enkele leash gezien die eigenlijk sterk genoeg is om aan hoge snelheid terug te schieten.
Diegene die ik al gezien heb doen dat heel langzaam.
Dobbelsteen had een 3 sterren sessie in Oostduinkerke met maar liefst 12 - 16 knots op zijn North Rebel (2009)
Leer upwind body draggen. Je zal geen boardleash nodig hebben en je wordt nooit verplicht op een Brinta only dieet gezet
Herrie had een 5 sterren sessie in Prea met maar liefst 20 - 25 knots op zijn Wainman Hawaii Rabbit Smoke (2012)
https://www.youtube.com/watch?v=PjcioMm6LD4 zie rond 2:00. roll leash met board en het boardje komt er vrij hard achteraan.
vlieger-kid had een 5 sterren sessie in Vierlingsbeek met maar liefst 10 - 16 knots op zijn Liquid-Force HiFi Competition (2010)
Haha, die heeft precies wel een serieus probleem tegen die persoon. Speciaal voor hem een yt account maken en filmpje maken (maar het is idd wel een *sshole)
En dat boardje komt idd hard achter, maar op het zand heeft het dan ook zeer veel weerstand.
Dobbelsteen had een 3 sterren sessie in Oostduinkerke met maar liefst 12 - 16 knots op zijn North Rebel (2009)
Laat ik helder zijn, ik ben tegen een rolleash. Voornaamste risico is mi dat je board met leash bij een crahs over je bar en lijnen heen gaat waardoor je niet meer kan releashen of depoweren maar.......
....met de wind en de stroming van de afgelopen twee dagen icm het voorjaars algenschuim begrijp ik de behoefte wel.
Je kan bodydraggen wat je wilt maar als je afgelopen zaterdag/zondag je board kwijt raakte zag je hem binnen no time niet meer liggen.
Lars_023 had een 3 sterren sessie in Zandvoort met maar liefst 16 - 18 knots op zijn Ozone Enduro (2016)
Dan ga je niet kiten als je bang bent je boardje kwijt te raken of die meer waarde toe hecht als je gezondheid / leven.
Vrijdag ook mijn boardje kwijt geraakt in de schuimparty, daarom staat mijn tel nummer er ook op. ( gelukkig wel redelijk snel terug gevonden, zodat weer verder konden downwinderen)
De kiteleash is al een paar jaar een nono in kiteland. Gewoon niet meer eigenwijs zijn. Niet doen. Punt.
Robberthesp had een 3 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 16 - 20 knots op zijn Airush Lithium (2012)
hoi Pieter,
Misschien heb je een ander doel met een rolleash, maar voor het geval als je ermee wilt kitesurfen, heb ik wat puntjes op een rijtje gezet. Voorop gesteld dat ik niet een sarcastisch verhaaltje probeer neer te zetten.
1. vergeet die rolleash
2. leer upwind bodydraggen met je board onderarm, gaat makkelijker om die superman houding te leren en kost je 20min tot een uurtje.
3. leer daarna upwind bodydraggen zonder board, kost je nog een uurtje. Bijkomend voordeel is dat je gelijk leert hoe je met 1 hand moet sturen.
4.Als je het toch niet vertrouw, koop dan een GO JOE, werkt geweldig, is even duur als een rolleash. Ik heb ooit 2 mensen met een GO Joe gezien. Nadeel: het is niet sexy zeggen de meesten.. Je kan bodydraggen wat je wilt, maar als je board op zijn buik ligt, is je board bijna niet te zijn in de golfjes. Ik ga verder geen reclame voor dat ding maken. Ik heb er geen, ik had het destijds wel overwogen. 2uurtje extra besteden aan bodydraggen was bij nader inzien goedkoper.
5. als je toch voor de rolleash gaat, koop dan ook een helm, impactvest, waterdicht zakje voor je mobieltje( kun je makkerlijker de ambulance bellen) scheenbeschermers, verbandtrommel erbij. Leer voor de zekerheid hoe je jezelf moet hechten als je al bij de wond kunt komen. De vinnen zijn veel scherper dan je zou denken en kunnen door je spieren snijden. Google: rolleash accidents. En klik op afbeelding. Waarschijnlijk ben je gelijk genezen van je rolleash wens.
6. als je board terugkomt/schiet, is het mogelijk dat je boardleash over de bar in de lijnen komen en raak je/ je lijnen bekneld. Dan kan je nog niet terugvaren. Ik hoop dat je zelfrescue wel onder de knie hebt. Met een beetje pech hebben de vinnen je lijnen doorgesnijden. Ik geloof zelf niet zo gauw in wat mensen zeggen. dus had ik het thuis geprobeerd. Een nieuwe boardvin snijdt moeiteloos door een oude stuurlijn. Thuis geprobeerd met een oude stuurlijn die ik destijds had vervangen en moeiteloos door je vingers. De vinnen bod vijlen is ook een optie, of metalen handschoenen erbij aanschaffen. Een setje lijnen kost 100,- ongeveer.
7. Misschien 1 op de zoveel kitesurfers zal zeggen dat een rolleash wel ok is. Duitsers dragen veel vaker helmen, zwemvesten en handschoenen en hebben vaker een rolleash bij zich. Wel goed dat ze vooronderzoek hebben gedaan om zichzelf te beschermen tegen eventuele rolleash ongelukken. Persoonlijk vind ik het best leuke gasten, toch wil ik er niet mee geassocieerd worden.
8. je board kwijtraken is ok, dat overkomt zoveel kitesurfers. Als je niet te ver gaat uitvaren wordt die in de meeste gevallen op gepikt door andere kitesurfers. Lees voordat je vertrekt naar je kitespot de windsterkte, windrichting en strooming. Als je veilig met een rolleash wilt varen, dan ben je preventief 200 tot 250 kwijt ( helm, impactvest, handschoenen, waterdichtzakje, een oud mobieltje), boven je rolleash kwijt, € 79,- ( flysurfer). Je kan voor dat geld ook 3 of 4 oude boarden kopen.
Als laatst, als je heel vee waarde aan image hecht:
een kiter met go joe: A-sexy
een kiter die zonder board het water op gaat: echt een beginner die het nog moet leren.
een kiter met rolleash: beginner met een board tegen z'n hoofd.
een goeie kitesurfer met een rolleash: die zie je niet
Ik hoop dat je voldoende duidelijk heb gemaakt dat bodydraggen de enige, de veiligste en de goedkoopste optie is. Een kitesurfwinkel in Scheveningen, verkoopt zowel de flysurfer rolleash en de Go Joe.
Succes met je keuze
JackW had een 3 sterren sessie in Oostvoorne autostrand met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Cabrinha Switchblade (2010)
Haha. Ik kite nog niet zo lang en heb erg weinig tijd dus pasgeleden een flysurfer aangeschaft om toch te kunnen varen als er weinig wind is. Zit eigenlijk sinds die tijd te twijfelen over een rolleech......mocht die flysurfer crashen bende ff bezig om hem weer in de lucht te krijgen en vol in het windvenster ben je snel wat meters kwijt.
mijn keuze is gemaakt nu......geen rolding ik had vinnen die lijnen kunnen snijden en een leeche die tussen je lijnen kan komen helemaal over het hoofd gezien thx voor de info!!!!!
Mocht het stiekem toch nodig zijn koop ik wel een zakje balonnen ;-)
Ik neem aan dat er hier op HL veel handelaren zitten (Telstar, Van den Berg, Versus, etc, etc). Is het niet verstandig om bij die retailers die de rolleash verkopen om te lobbyen om dat ding uit het assortiment te halen?
De Belgen een verbod op 7bft, de Hollanders een verbod op de rolleash
Herrie had een 5 sterren sessie in Prea met maar liefst 20 - 25 knots op zijn Wainman Hawaii Rabbit Smoke (2012)
Registreerde: 12 May 2014
Is er misschien iemand die een roll leash te koop heeft?