Depowerkoord north bar hoe vervangen?

Door: ricknl Reacties: 13 Hits: 2029
ricknl 20 July / 2014 / 12:30

Hoi medekiters,

Ik wil het depowerkoord van mijn north bar 2010 vervangen, ik vaar m met een vegas 12 meter. De bar heeft een zogeheten rotohead. Voor het vervangen moet je een u vormige pen uit de rotohead halen met een schroevendraaier of met behulp van een priem. Nu het probleem. Die u vormige pen zit moervast. Heb wd 40 geprobeerd, cola en de bar nu twee dagen in de biotex staan. de pen is nog steeds niet los te krijgen....

graag jullie ideeën en tips, want mijn nieuwe depowerkoord ligt al klaar.

bedankt!

met kitegroeten,

Rick

rumbamunga 20 July / 2014 / 16:40

dat is een probleem want dat rvs pennetje rot vast in het aluminium door zeewater corrosie. die krijg je er alleen met heel veel geweld uit. 

ricknl 20 July / 2014 / 19:14

Oké bedankt voor je reactie. Hoe kan ik dat het beste aanpakken dan? Met een bankschroef en hamer en priem?

Rick

surfer 20 July / 2014 / 20:41

Je moet het erg voorzichtig in de bankschroef, goed ondersteunen en steeds om en om slaan, evt schroevendraaier tussen het vlakke stukje steken. doe je rustig aan anders breek er een stuk af vh gegoten alu stuk ( en dan kun je hem wel weggooien) suc7

Last edit by: SURFER

martin404 20 July / 2014 / 22:12

Niet in de schroefbank, maar de onderkant van dat u-tje net over een randje laten steken.

Hamer en priem werkt bij mij.

Tegenwoordig bewaar ik het "stemvorkje" dat ik bij mijn 2de bar kreeg, erg goed.

Daarmee is het makkelijker.

Inderdaad tikken tot er aan de onderkant van het u-tje genoeg ruimte is om hem met een schroevendraaier verder open te wrikken.

Last edit by: MARTIN404
No kite related brand affiliations

ricknl 20 July / 2014 / 22:25

Bedankt surfer en martin404 voor jullie reacties. Ik ga met de hamer en priem aan de slag. 

Zal nog ff laten weten of t is gelukt.

rick

feddomw 24 July / 2014 / 16:12

Er zit toch een stemvork bij de nieuwe depower koord van North? Met die stemvork is het altijd zo gepiept, hoe vastgerot het ook zit. Er zit ook een nieuwe u-pin in dacht ik.

http://www.jupiterkiteboarding.com/store/north-replacement-depower-line-bolt-p-3345.html

Last edit by: FEDDOMW

martin404 24 July / 2014 / 18:48

er zijn ook mensen die 20 of 30 euro voor een stukje touw een beetje veel vinden.

die mensen kopen zelf een stuk dyneema van 3 tot 5 euro en niet de officiele koort van North.

Dobbelsteen 24 July / 2014 / 20:26

Waar koop je zo'n dyneema touw? In een doe het zelf zaak? Of een zaak waar ze allerhande zeilspullen verkopen?

Dobbelsteen had een 3 sterren sessie in Oostduinkerke met maar liefst 12 - 16 knots op zijn North Rebel (2009)

martin404 24 July / 2014 / 23:07

In veel zeilshops krijg je te horen dat hun Dyneema echt super is. Vaak goed bedoelt en uit onwetentheid, maar dyneema voor zeilboten is vaak niet de beste kwaliteit. (wat je niet zou denken als hoort wat ze er vaak voor durven te vragen)

Ze scheppen dan op, over een buitenlaag en een kern, maar dat is minder slijtvast als een koort uit 1 materiaal.

Degenen die wel weten waar ze het over hebben, die zullen je zeggen dat je voor kiten extra hoge kwaliteit nodig hebt en dat zij dat zelf niet in huis hebben.

Beter denk je aan een kiteshop, maar die zijn meestal heel gretig om je depowerkoord setjes te verkopen.

Zij hebben meestal geen losse dyneema spoel, waar je een paar meter van kan kopen.

Ik moet je eerlijk zeggen dat ik ook nog op zoek ben naar een goede leverancier in NL

In Kaapstad heb ik voor bijna niks een paar meter gekocht en dat was het beste dat ik tot nu toe gehad heb.

Voor North heb je trouwens 5mm nodig.

feddomw 25 July / 2014 / 15:59

Je hebt groot gelijk als je het zelf gaat maken, ook zelf gedaan. Maar voor die 2-3 tientjes die je de eerste keer uitgeeft, krijg je dus de stemvork in ieder geval een vervangende u-pin. Daar heb je bij een volgende klusbeurt veel aan, want anders ben je inderdaad lang aan het klooien de u-pin los te krijgen, zoals de TS merkt....

Zelf maken is goed en leerzaam, maar je kan je ook afvragen wat je tijd waard is als je 2 uur zelf aan het klooien bent om €25 uit te sparen. Want je moet als ik het goed herinner ook de depowerline splicen.

martin404 25 July / 2014 / 17:28

dat herinner je niet goed, maar je hebt wel gelijk dat dat stemvorkje z'n gewicht in goud waard is.

ricknl 26 July / 2014 / 08:37

Hoi medekiters,

heb intussen de u pin losgekregen met behulp van een slagpennetje en een hamer. Rustig om en om op de u pin tikken en na een nachtje in de wd 40 kwam ie gelukkig los :-).

nogmaals bedankt voor alle tips. Ga m'n nieuwe depowerkoord in de tropische sex wax zetten om zo de levensduur wat te verlengen.

tot op het water!

Rick

martin404 26 July / 2014 / 13:02

waxine lichtjes zijn een stuk goedkoper en lekker handzaam