Kiter waait uit valkenburgse meer

Door: gostez Reacties: 14 Hits: 3838
gostez 06 October / 2014 / 14:35

Weet iemand hier meer van? Een twee weken geleden is iemand op het valkenburgse meer gaan kiten met een zeer slechte afloop. Op een of andere manier is hij gelanceerd en op de aangrenzende parkeerplaats neergekwakt (een vluchtje van minstens 50m!).

Ziek ook: http://www.112bollenstreek.nl/uitruk/2014-09-25/4920/kitesurfer-waait-uit-valkenburgsemeer-valkenburg#.VDKJ600cS70

Meestal verschijnen dit soort gevallen wel op hanglos of een ander forum, maar deze keer niet. Ik was mij echter niet bewust van het feit dat er op het valkenburgse meer gekite wordt/gekite kan worden.

Was dit een kiter die verongelukt is door omstandigheden of onkunde? Of was het misschien een verdwaalde toerist die heeft aangetoond waarom er daar niet gekite wordt? Ik zou een mooie vlakwaterspot zo dicht bij huis niet verkeerd vinden dus vandaar de interesse. Maar ik ben toch ook zeker sceptisch door zo'n geval.

Ik heb via de tamtam vernomen dat hij er een gebroken been aan over heeft gehouden dus gelukkig niets blijvends (hopelijk) maar zeker niet iets om mee te willen maken.

gostez had een 3 sterren sessie in Noordwijk Noord met maar liefst 19 - 29 knots op zijn Ozone Instinct Sport+ (2009)

CvdV 06 October / 2014 / 15:23

Je mag daar niet varen maar dat wil je toch ook niet, een paar meter verder ligt die prachtige Noordzee.

Last edit by: CVDV
Offline als het waait

CvdV had een 5 sterren sessie in Maasvlakte 2 met maar liefst 30 - 40 knots op zijn Airush Lithium (2014)

Staal 07 October / 2014 / 07:04

Het is bij mijn weten geen BPR water. Heb ik dat verkeerd of is er een andere reden dat er niet gekite mag worden?

Heb er ook wel eens over gedacht om bij aflandige wind aan zee daar heen te willen, maar daar eigenlijk nooit invulling aan gegeven. Komt ook wel doordat de voor de hand liggende startplekken bij dat soort windrichtingen een hogerwal zijn.

justin 07 October / 2014 / 09:59

1 keer opgetild worden en je ligt daar op de snelweg + het mag volgens mij niet eens dus snap niet waarom mensen er nog steeds kiten...

Geit

Nature 07 October / 2014 / 11:14

je mag niet kiten naast een vliegveld dus nee je mag daar niet kiten{#emotions_dlg.nopompom.gif}

Fluid kiteboarding - High Service - High Quality - Kiteboarding gear.

Nature had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 25 - 39 knots op zijn Fluid Vice (2010)

feddomw 07 October / 2014 / 21:49

Ik woon er om de hoek, nog nooit iemand zien varen vanaf de A44....

Niets van dat ongeval mee gekregen. Het zou overigens nooit bij mij opkomen om daar het water op te gaan of het nou mag of niet.

Sayootje 07 October / 2014 / 21:51

En de wind is daar enorm onvoorspelbaar en vlagerig. Iets wat het slachtoffer waarschijnlijk jammer genoeg ervaren heeft. Daarnaast is de oever van keiharde stenen. Je wilt daar ook gewoon echt niet kiten. Ik hoorde dat hij een gecompliceerde (of wel open) bovenbeenbreuk heeft opgelopen. Wat op zich ernstig zat is, maar gelukkig wel overleefbaar. 

Switch referral code 140525

Sayootje had een 4 sterren sessie in Oostvoorne autostrand met maar liefst 22 - 32 knots op zijn Switch kiteboarding Nitro (2015)

markymarc 07 October / 2014 / 22:17

Is het daar met geen enkele windrichting vaarbaar? Oost?

If you don't try it, you'll never make it

markymarc had een 3 sterren sessie in Katwijk met maar liefst 21 - 32 knots op zijn Cabrinha Switchblade (2018)

markymarc 07 October / 2014 / 22:18

Wel op Oosterduinse meer? Zou wel lekker dichtbij Leiden omgeving zijn...

Braassem, Kaag?

I know I know..

Maar kunnen we dat niet eens een keer gaan regelen?

markymarc had een 3 sterren sessie in Katwijk met maar liefst 21 - 32 knots op zijn Cabrinha Switchblade (2018)

Sayootje 07 October / 2014 / 22:30

Je moet er gewoon niet gaan varen. Het is te klein, te veel obstakels en de wind is f*cked. Aan de Oostkant heb je de Mac en de a44 die de wind hinderen. De wind over het vliegveld veroorzaakt een venturi achtig effect. En met wind uit het westen? Kan je beter op zee varen.

Ik ben wel voorstander voor een kitespot op de Kaag. Zou vooral leuk zijn met oost of zuid :) Maar ja...

Switch referral code 140525

Sayootje had een 4 sterren sessie in Oostvoorne autostrand met maar liefst 22 - 32 knots op zijn Switch kiteboarding Nitro (2015)

j0bbzz 08 October / 2014 / 18:27

Kiten op de kaag kan je vergeten veels te vlagerig. Op een dag als vandaag zie ik de windvlagen uit een totaal andere hoek komen dan de "constante" wind waait, zelfs met zeilen heb je hier al last van. Als we dit vertalen naar kiten betekent het grofweg dat je vlieger vaak backstalled en uit de lucht valt. Aan de anderekant kan je ook verrast worden door de wind, vervolgens worden opgetild en terechtkomen op een van de vele (onbewoonde) eilanden van de kaag, dan ben je pas echt ver van huis. 

Djee 08 October / 2014 / 19:40

Dan doen we de westeinder {#emotions_dlg.yes_new.gif}

Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

markymarc 08 October / 2014 / 22:59

{#emotions_dlg.pompom.gif}

ik ben voor!!

of Braassemermeer??

markymarc 08 October / 2014 / 22:59

{#emotions_dlg.pompom.gif}

ik ben voor!!

of Braassemermeer??

gostez 09 October / 2014 / 09:55

Nou de algemene tendens is wel duidelijk: NIET kiten op het valkenburgse meer. Dacht het al, maar even opperen geeft dan net even die bevestiging. Zoals de andere tendens al zegt: Een  mooie spot in de buurt voor zuiden of oostenwind zou niet gek zijn {#emotions_dlg.smile.gif}  Maarja, of we dat ooit nog mee zullen maken....

Kaag is idd erg rommelig. Braassem is mooi wijds maar qua oevers zeker niet ideaal. Gaan we richting vinkeveen en dan zit je eigenlijk al bijna in muiderberg dus dat zal hem wel blijven voor de oostenwind.

gostez had een 3 sterren sessie in Noordwijk Noord met maar liefst 19 - 29 knots op zijn Ozone Instinct Sport+ (2009)