Water temperatuur en wetsuit

Door: Thieskite Reacties: 9 Hits: 3402
Thieskite 21 February / 2015 / 16:30

Hoi mede kiters,

Ik heb een vraag over de (water) temperatuur,

Ik heb een 4,5mm full wetsuit van ION, 4 mm surfschoentjes, dunne handschoennen en een impact vest (en ook een 3/2mm shorthy).

Tot nu toe kite ik allen in de zomer maanden.

Wat ik mij afvraag is: vanaf hoeveel graden is het met deze spullen weer een betje uit te houden op het water, heeft iemand een idee / advies??

Groeten,

bluecupra 21 February / 2015 / 20:11

Ligt ook aan het kite niveau, ben je nog beginner en lig je veel of vaak in het water zou ik nog even wachten. Kite je al langer is het met een goed pak, schoentjes, handschoenen en een cap nu goed uit te houden

Naish Park 2014 11 + 8

Thieskite 22 February / 2015 / 12:08

Bedankt voor je advies Bluecupra!

Elon 22 February / 2015 / 13:47

ik ga morgen het water op en ik denk dat ik gewoon een shorty (3mm) en mijn winterpak (5-3mm) aantrek prima warm icm met schoentjes en evt handschoentjes. hoewel ik die liever niet aan trek

- KiBoCo.nl -

Elon had een 5 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 20 - 24 knots op zijn Duotone Dice (2019)

Thieskite 22 February / 2015 / 14:10

Ja, dat is inderdaat ook wel een goed idee, shorty over het pak heen.

Bedankt voor de tip Elon!

humulus 22 February / 2015 / 14:20

juist door het dragen van schoentjes, handschoentjes en een cap zul je het minder snel koud krijgen. Onbedekte huid (handen, voeten en hoofd) zijn de plekken waar je lichaam warmte (energie) verliest.

Dus je doet twee wetsuits aan (waarvan 1 shorty) om het niet koud te hebben, terwijl je ondertussen het liefst zonder aanvullende neopreen wil varen. Wat overigens begrijpelijk is, want ik vaar ook liever zonder aanvullend neopreen. Is dus niet de meest efficiente oplossing. Voor nu zou ik lekker met aanvullend neopreen varen. En haal een neopreenjas (Mystic of ION) voor de wandelingetjes naar en van het water en voor je stops tijdens je sessies. Houd je lekker warm en heb je dus meer energie over voor je sessie:)

Elon 22 February / 2015 / 15:04

ja zon jas is heerlijk heb er zelf ook een. kan ook op het water gewoon aan. (ik doe trouwens de shorty onder en daar overheen mijn lange pak.)

Over die (hand)schoentjes, ik weet dat je door je extremen de meeste warmte verliest maar je hebt zoveel minder gevoel in je board en bar dat ik liever koude handen en een kortere sessie heb dan een lange waarin ik alleen maar aan het balen ben van de matige ride.

- KiBoCo.nl -

Elon had een 5 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 20 - 24 knots op zijn Duotone Dice (2019)

Thieskite 22 February / 2015 / 19:09

dank voor de reacties !

martin404 22 February / 2015 / 20:52

Ik draag een 2mm neopreen longsleeve shirt onder mijn 5/4 suit.

Als het iets warmer word ruil ik die in voor een 1mm longjohn

Tot nu toe flipte ik elk jaar dat ik schoenen aan moest.

Door omstandigheden, deze week voor het eerst in 5 maanden weer gekite.

Dus schoenen aan (zo'n model met een losse grote teen) en voetbanden verstelt.

Na een uur ging ik op me bek en toen kwam ik er achter, dat het lastiger was om met me boots terug in mijn straps te komen.

Ik had tijdens het kiten helemaal niet door had gehad dat ik schoentjes droeg.

Stond ik heel erg van te kijken, omdat ik me al jaren elke wintersessie enorm aan die dingen irriteer.

Betere straps met een groter oppervlak maken echt een groot verschil !

North entity in mijn geval, maar meer merken maken ze in zo'n zelfde model.

No kite related brand affiliations

Coringa 24 February / 2015 / 11:52

Ik denk gezien de vraag wel even handig om hier in deze topic te delen...

DEN HAAG - 3 surfers zijn donderdagmiddag uit zee  gered voor de kust van Scheveningen. Ze waren onderkoeld en zijn ter hoogte van  het Noordelijk Havenhoofd uit het water gehaald door de reddingsboot Christien  van Scheveningen. Na een controle door ambulancepersoneel mochten ze  gaan.

De surfers kwamen 150 meter uit kust bij het Noordelijk Havenhoofd in de  problemen. Door de stroming en de harde wind konden de  watersporters niet meer op eigen kracht naar het strand komen. De brandweer, de  reddingsbrigade en KNRM werden gealarmeerd. Bij de haven van Scheveningen stond  de ambulance klaar.

Volgens de Nederlandse Kustwacht heeft het zeewater nog niet de juiste  temperatuur om te gaan surfen. 'Mensen zien een winterzonnetje en krijgen weer  de kriebels om te surfen, maar het water is 8 à 9 graden en dat is eigenlijk nog  te koud. We raden mensen aan nog even te wachten tot het water iets warmer is',  aldus de woordvoerder van de Nederlandse Kustwacht.

Read more at http://www.omroepwest.nl/nieuws/19-02-2015/3-surfers-uit-zee-gered-voor-de-kust-van-scheveningen#ip0iWX4eHGF7gs3S.99

Het ligt naar mijn idee dus niet alleen aan het type pak wat je aandoet of je niveau van kiten maar vooral ook aan de omstandigheden op de locatie waar je gaat kiten. Als je niet bekend mee bent, doe het niet!! Zo simpel is het {#emotions_dlg.nerd.gif}

Axé

Coringa had een 5 sterren sessie in Katwijk airtime met maar liefst 18 - 28 knots op zijn Switch kiteboarding Element (2014)