die vraag is veel te open, je krijgt daardoor geen nuttig antwoord c.q. gespam. Dus: budget?
Qua dikte voor de lente iig 5/3 of 3,5/4,5 zoiets. Voor herfst kan je best een 3/3 of zoals ik een 2/2 aan, water is dan nog warm ;)
Dikte zegt niet alles, kwaliteitspakken zijn hoewel dunner, warmer dan mindere kwaliteit. Prijs zegt helaas ook niks over kwaliteit(want marketing).
Dus vandaar; budget?
Morres had een 0 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Gaastra Jekyll (2013)
ik vaar eigenlijk het gehele jaar in een 4/3
Denk aan de O'Neill RG8, Mystic Majestic, C-skins Wired etc (duurdere prijs klasse dus)
mijn ervaring m.b.t besparen op je wetsuit is inleveren in de duur van je sessie en je warmte..
Hi Morres en Slis,
Bedankt voor de tips.
Ik vind kwaliteit erg belangrijk en heb liever een goed pak voor veel geld (300 -500 Euro) dan een slecht pak voor weinig.
Morres, ik ga ook liever voor een dikker pak dan een dunner pak, ik denk aan een 5/3 .
Wat zou jij aanbevelen.
H.
Heb nu een Ion, ben er zelf zeer over te spreken. Was ik ook over mijn O'Neill Psycho. Vaar ook jaar rond in 4/3.
In de winter met een 1 mm shirtje er onder, en in de zomer is het soms meer dan behagelijk warm ;-)
Wat Slis zegt, in ieder geval niet besparen. Eerst passen en dan naar de prijs kijken.
Je kan beter een prijzige 4 mm aanschaffen dan een goedkope 6mm. Belangrijk is dat je pak goed aansluit en elk pak rekt wat op na een paar sessies dus koop hem voor je gevoel wat krapjes.
Overigens zijn koude dagen in de lente anders dan in de herfst want in het voorjaar is het water veel kouder dan in herfst.
Ik heb zelf de laatste jaren diverse redelijk dure pakken gebruikt zoals de ION Strike ( 5.5mm) en O'Neil Psycho3 ( 5/3), zeker hele goede pakken maar als het echt koud wordt zijn er betere. De Psycho gebruik ik voor als het koud is maar de watertempratuur nog redelijk is omdat dit pak heerlijk zit.
Voor de echt koude dagen ( en watertempratuur ook ruim onder de 10 graden ) heb ik eerst gekeken naar droogpakken en mee gevaren maar toch de voorkeur gegeven aan een wetsuit. Na veel shoppen, passen en informeren ( had de tijd want ik had dus al een goede O'Neil ) ben uiteindelijk op de C-Skins uitgekomen. Samen met XCel qua gebruikte techniek absoluut de top van wat momenteel te koop is op de markt. De Xcel zat mij ook prima maar de C-Skins net iets beter. Deze fabrikanten houden zich alleen maar bezig met neopreen. Ik heb de CSkins Hot Wired Hooded en deze "winter" zonder extra laagjes doorgevaren. Doordat je body warm blijft heb ik ook totaal geen koude voeten of handen gehad ( enkele malen sessies van drie uur met oostenwind op het IJsselmeer gevaren rond de 2-3 graden ).
Het kost wat maar je vroeg "wat raden jullie aan", de C-Skins of Xcel passen dus!
CvdV had een 5 sterren sessie in Maasvlakte 2 met maar liefst 30 - 40 knots op zijn Airush Lithium (2014)
Hallo allemaal,
Bedankt voor de tips ! Ik ga de C-skins proberen.
Groeten,
Herre
Ik vind een 4/3 veel te dun; vaar in de winter een 5/6 en in de lente en herfst een 5/5 of 5/3.
De 4/3 pak ik op zonnige dagen vanaf 15 graden buiten temperatuur en 10 graden zeewater.
RobbyNitroz had een 5 sterren sessie in Zandvoort met maar liefst 15 - 20 knots op zijn SlingShot Wave SST (2017)
Ik gebruik zelf een Oneill Hyperfreak 2012 (is nu geloof ik Psycho III) 3.5/4.5 0 klachten over, ook qua temp. Daarnaast heb ik een Psycho II 2009 2/2 zodat ik in zome reen lekker flexibel en toch warm genoeg pak heb, slijt mn dikke pak ook minder :P
Morres had een 0 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Gaastra Jekyll (2013)
Das een aardige cijfer combinatie op de eerste regel Morres?! 
Ik ontcijfer nul klachten....
Dikte van pak is 3.5 mm en 4.5 mm? Bestaat dat?
RobbyNitroz had een 5 sterren sessie in Zandvoort met maar liefst 15 - 20 knots op zijn SlingShot Wave SST (2017)
herre,
Ik zie alleen maar goede pakken voorbij komen. De Oneill psycho3 is een aanrader net als de Mystic majestic, toch voor de maanden jan, febr, en maart is het wel lekker om een droogpak te gebruiken. Ik heb zelf een ocean rodeo pyro, super ligt en geen gebibber op de parkeerplaats tijdens het aan en uittrekken van je pak.
sccs met je zoektocht!
Ondertussen in 2011: http://6.soulonline.nl/featured/patagonia-wetsuits-in-nederland-2/
ESComputers had een 3 sterren sessie in Workum met maar liefst 14 - 17 knots op zijn North Rhino (2009)
@ Esc... zijn niet meer verkrijgbaar in NL volgens mij.
Bedankt voor de hulp allemaal, ik ben uiteindelijk voor een Oneil Psychofreak 2015 5/4 met frontzipper gegaan. Zat het fijnst.Helemaal top, zeer flexibel en zeer warm. De hele winter door gevaren (met schoenen en muts) en ik was zelfs nog redelijk warm bij 4 graden C !
Tot nu toe waren al mijn pakken van Mystic en Oneill
Dit jaar een Prolimit pak gekocht en die is in no-time bij me kruis uitgescheurt.
(de naad liet los)
Toen ik daarna mijn Mystic pak weer aantrok, keek ik naar het kruis en het viel me op dat dat pak ook gewoon veel beter/slimmer ontworpen was, waardoor het op die plek helemaal niet kon scheuren.
Red me prima in de winter / voorjaar met een Mystic Legend 5/3 front zip zolang het niet kouder is dan een graad of 4. Legend zou nog net wat warmer moeten zijn dan de majestic en sneller moeten drogen (marketing praat). Stofje is wel beetje wennen aan de binnenkant, moet je van houden. Ook uitkijken om niet niet te lang in het water te liggen 3mm op bovenlijf.
Op http://www.boardseekermag.com/features/gollito-estredo-cold-chamber/#Xk6PLimzPHWy5P11.97 staat een pakken vergelijking van ION.
Metingen gedaan in koelruimte.
Ik vaar 5/3 Flashbomb met frontzip na hiervoor Prolimit en Oneill gevaren te hebben en de Flashbomb is beduidend beter en warmer. Heb ook een 5/4 Flashbomb maar daar is het hier nog te warm voor geweest dus nog niet aan gehad op het water.
Yoram had een 3 sterren sessie in Murrebue met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Ozone C4 (2014)
@robby, wat laat, maar ja ;)
@asluis een wetsuit testen, in een cold chamber terwijl je droog bent....beetje doelloos ;)
ik heb ook een excel hooded 6/4/3 voor de koude dagen, vaar hierme eop een zonnige januari dag met het zweet op mijn rug :)
voor de normalere herfstdagen een excel 4/3 en daar hetzelfde verhaal, heerlijk warm, slijtvast (nu 3e seizoen)
kost wat, maar dan heb je ook wat..
wimbers had een 4 sterren sessie in Zandvoort met maar liefst 18 - 22 knots op zijn Naish Park (2011)
Mijn 20 jaar ervaring met wetsuits heeft mij drie dingen geleerd:
Sinds 2009 heb ik een O'neill Psycho 2 5/3 pak. Werkelijk een toppak maar langzaamaan begint het pak z'n warmte te verliezen. Zeker in het vroege voorjaar kreeg ik het snel koud. O'neill schijnt tegenwoordig een ander kwetsbaarder materiaal te gebruiken, dus ditmaal geen O'neill Psycho voor mij.
Ik heb gekozen voor een Xcel Infinity x2 5/4 voor de maanden maart/april. In de winter vaar ik in een droogpak maar de Xcel Infinity x2 schijnt ook wintervast te zijn. Pak heeft een frontzip en is lastig aan te trekken, maar dan blijf je wel warm! Neopreen is ook echt 5 mm dik, gewoon superdegelijk gemaakt. Pak is wel flexibel en de maatvoering klopt met de maattabel op internet. Het is wel aan te raden om het pak te passen voordat je het koopt. Ook handig want in de surfshop krijg je meteen tips hoe je dit pak handig/snel aan- en uittrekt.
Rekel had een 4 sterren sessie in Katwijk airtime met maar liefst 22 - 26 knots op zijn Switch kiteboarding Element (2014)
hoi kijk eens bij Independent wetsuits
Deze voert het merk JANGA, zelf vaar ik met het merk en ben er zeer tevreden over, ze zijn lekker anders dan de meeste merken met gave kleurtjes en patronen.
mailen kan ook: Et1972@hotmail.com
Afgelopen winter een Manera magma gekocht 4/3 FZ en met temperaturen rond de 4 graden bleef ik ontzettend warm. Een windstopper is erg fijn om erover aan te hebben. Dit neemt het meeste van de koude lucht al weg.
http://rdp.brunotti.com/ zo'n beetje de beste op moment prijs/kwaliteit!
Registreerde: 21 October 2012
Hi,
Ik ben op zoek naar een goed wetsuit voor koude dagen in de herfst/lente.
Welke merken/modellen zouden jullie aanraden ?
Groeten,
Herre