De meeste kites sturen niet goed, als ze depowered zijn.
Full depower, is niet om mee te varen, die zit er alleen op voor absolute noodgevallen!
De enige functie die full-depower heeft, is om te voorkomen dat je bij een onverwachte "freak of nature" windstoot, ongecontroleerd over het strand getrokken word.
Het waaide gister tering-hard.
(jij had er helemaal niet mogen zijn, maar daar kom ik zo op terug)
Full powered kon je hem zelf met 2 man niet houden? En toen ging er niet een lampje branden?
Als een zeer ervaren kiter zijn full-powered kite niet meer kan houden, dan is hij al ver voorbij het punt waarop hij een kleinere kite had moeten pakken.
Full powered is namelijk de standaard modus voor je kite.
Hij is ontworpen om in die stand gebruikt te worden.
Alles lager dan full-power is een veiligheids buffer.
Denk er even over na : Je had hem helemaal gedepowered. Wat had je dan gedaan als het onverwacht ineens 2x zo hard was gaan waaien?
(hoe groot is die kans? Op een dag als gisteren heel erg groot!)
4x gekite?
Gisteren was de wind veel te hard voor een absolute beginner om te oefenen.
En het was voor niemand een goede dag, om eventjes een nieuwe kite te gaan testen.
Als die 4 man zo ervaren waren, dan hadden ze je dat direct vertelt en je verzocht om onmiddelijk te stoppen.
Het is goed dat je de vraag hier stelt, maar ik ben wel een beetje teleurgestelt in degene die jouw les heeft gegeven.
Dagen met een voorspelling van 18 tot 20 knopen, dat zijn de dagen waar iemand met jouw hoeveelheid kennis naar op zoek moet.
Gisteren was het 30 tot 35 knopen en voor jouw is dat echt levensgevaarlijk.
Het is jammer dat niemand je dat eerder vertelt heeft.
Als je meer vragen hebt, stel ze dan alsjeblieft hier op dit forum.
Helemaal met Martin eens.
Een ervaren surfer had gezegd dat je weer naar huis moest gaan.
Grote kans dat de kite in gangbare wind prima presteert als de lijnen goed afgesteld zijn. Waar vaar je normaal gesproken?
He,
Alle voorafgaande antwoorden zijn zeker ter orde! Let daar echt op. Het is een sport die je een leven lang plezier geeft, maak er gen korte gebruiksduur van en neem LES!
om terug te komen naar je probleem met je kite:
Het lijkt erop dat je de bar, Als je de 4 lijnen op 1 punt zet dat ze niet goed zijn. Met andere woorden, je moet je bar goed trimmen. Ik kan dat moeilijk doen vanuit mijn lap top maar er is vast wel iemand die dit kan bij je in de omgeving.
Als je kite stalt , heeft t te maken met 1. te weing wind of je afsteling v/d bar is niet goed oftewel je trekt je bar helemaal aan.
Als je dan datzelfde doet met 30 knopen , Ja dan is dat niet echt waar je op zit te wachten. Hoe groot was die kite eigenlijk?
Play safe and have it for your life.
Beste Marlou,
We zijn hier allemaal om je te helpen, maar vind het wel erg naief dat je met zulke omstandigheden bent gaan kiten.
De 'ervaren kiters' die je benoemde hadden zeker in moeten grijpen.
Je verteld dat je hiervoor al een aantal lessen gevolgt had, hebben ze je daar niets verteld over de kracht van de wind of eventuele gevaren.
Er word normaal gesproken geen les gegeven met 25 knopen en meer, gisteren was het zeker 30 knopen wind, gaat er dan geen lichtje bij je brandden?
Ik zou je zeker aanraden om nog eens een lesje te nemen, dat je met je eigen materiaal gaat oefenen onder toezicht van een instructeur, als je dan nog vragen hebt of iets dan kan je hem/haar de oren van het hoofd vragen.
Ik hoop dat wij je allemaal een beetje aan het denken gezet hebben en dat je voortaan twee keer nadenkt.
Zou je zeker aanraden om een kite maatje in je omgeving te zoeken, iemand van jou niveau of een tikkie beter zodat je elkaar kan helpen en samen plezier hebben.
Mocht je nog iets hebben vraag het gerust.
Feelfreeonthewater had een 4 sterren sessie in Mirnse Klif met maar liefst 20 - 25 knots op zijn F-One Bandit VII (2014)
Me dunkt dat die ervaren kiters helemaal geen ervaren kiters zijn..
Dobbelsteen had een 3 sterren sessie in Oostduinkerke met maar liefst 12 - 16 knots op zijn North Rebel (2009)
hoi allemaal,
Bedankt voor jullie reacties! Ik ben zaterdag in de avond bij strand Horst geweest omdat in de middag idd de wind veel te sterk was. Mijn kite is 9m trouwens. Alle andere keren dat ik ben wezen kitesurfen was op Oostvoorne. 2 weken terug heb ik daar ook mijn liquid force kite uitgeprobeert. Een kitesurfleraar heeft daar mijn depower aangetrokken op het stand in dezelfde stand waarmee ik op strand Horst begonnen ben. Toen stuurde die wel alleen niet heel snel (bij 20 knopen). Ik heb toen max. 10 meter kunnen varen en dan zakte ik weer in het water of viel mijn kite uit de lucht. Ik dacht eerst dat ik um niet goed genoeg had opgepomd en dat die daardoor niet snel genoeg reageerde met sturen. Maar dan had ik dus de depower eraf moeten halen? Zaterdag had ik um wel had genoeg opgepomd alleen viel die nog steeds elke keer uit de lucht (bij 26 knopen). Hoe kan het dat die zo vaak uit de lucht valt? Bij het oplaten van de kite houd ik mijn bar van me af en trek aan mijn rechter hand maar dan ging de kite elke keer 1 meter ophoog en gelijk weer naar beneden. We hebben um 1,5 uur geprobeert omhoog te krijgen maar het lukte steeds niet :(. de kite wilde niet omhoog of als die eenmaal de lucht in was viel de kite weer naar beneden (net als een blaadje van links naar rechts). Toen heb ik het samen met die andere kiter op full-power geprobeert maar toen werden we dus een stuk vooruit geslept en 4 meter verder neergegooid. Alle andere 9 meter kite gingen probleeloos de lucht in. Het rare vond ik dat hun eigen kite wel goed te lucht in ging en dat het ze met de mijne niet lukte. Vandaar dat ik denk dat er iets mis is met de kite.:(
Nogmaals bedankt voor jullie reacties, heb er zeker wat aan!
Hoi Marlou,
ik heb precies het zelfde probleem gehad met mijn eerste kite. Stond ook langer dan een uur op het water, iedereen om mee heen had de kite in de lucht en bij mij wilde het niet lukken en als die dan omhoog ging, viel hij net zo snel weer naar beneden. Op gegeven moment had een van de kiteleraars, die mij zagen staan, de mooite genomen om naar mij toe te komen om het zelf te proberen. Helaas, het zelfde resultaat. Omdat mijn kite helemaal nieuw was gaf hij het advies om de kite terug te brengen, wat ik uiteindelijk ook gedaan heb. In de winkel begrepen ze eer niets van maar ze hebben wel alles omgeruild en het probleem was opgelost.
Ik denk nog steeds dat je gewoon met te harde wind voor een 9m bent gaan kiten.
Dat en pure onkunde, zorgt er hoogstwaarschijnlijk voor dat het niet wilde lukken.
Het kan ook nog zijn dat je een, voor beginners, moeilijke kite hebt gekocht.
Dan is er niks mis met de kite, maar is hij gewoon minder gebruiksvriendelijk, dan de kites waar je les mee kreeg.
Een Formule 1 race-auto is ook niks mis mee, maar als ik me oma er mee laat rijden, dan word het waarschijnlijk geen leuk ritje.
Maar het is een marktplaats kite, dus wie weet is er inderdaad iets mis mee.
Als er iets mis mee is, dan ligt het waarschijnlijk aan de lijnlenges van je bar.
Geef anders even aan om welke kite het precies gaat.
Het model en bouwjaar.
Heb je hem met bar gekocht en is dat zekjer weten de juiste bar die er bij hoort?
Wellicht kun je anders een foto van de bar en de kite posten.
Om te checken of het aan jouw ligt, of aan de kite, kun je :
- een uurtje les boeken en de instructuer vragen je te leren hoe met deze kite om te gaan.
- of een druk kite-strand opzoeken en de meest ervaren kiter die je op het water ziet om hulp smeken. (de beste stuurman staan aan wal, maar die moet je niet hebben )
- of hier op dit forum (of op een druk strand) iemand vinden met exact dezelfde kite en hem er even naar laten kijken.
een 9m bij 30 knopen doe je alleen als je echt heel veel ervaring hebt en zot wil doen. (dan sta ik met men 70 k zwaar overpowerd)
vergeet niet als je 53 k weegt. dus 20 knopen is vrij veel voor een 9m.
normaal neem je dan een 7m of 6m naar gelang je board, en dat zijn nu niet echt beginners kite's probeer eens een 12m van iemand te lenen en oefen daar mee in 10 a 15 knopen.
1 tip koop geen kite meer ouder als 2011! denk aan je veiligheid en die van andere :)
vraag ook eens of er iemand met jou mee gaat kite van dit forum voor je iets voor hebt met die kite.
het is allemaal snel gebeurt ik ben vroeger ook vaak mee gesleurt geweest door beginnersfoute.
als je dan je safety wil trekken zit die meestal waar je er niet aan kan.
Beste Marlou,Oostvoorne is een betere spot om wat meer ervaring op te doen mijn inziens.Wind veel constanter!
Strand Horst staat bekend om zijn wind vlagen,van vol power tot zo weinig dat je kite de lucht uit valt.
Succes!
Groet Jeroen
Tja 9m zaterdag was misschien niet helemaal handig.. Probeer eerst onder de 25 knopen goed te kunnen varen en bij meer lekker aan de kant te blijven. 9m zou je prima kunnen varen met een knoop of 18-20 en denk zelfs dat 25 knopen al wel te gek is.. Ik heb geen idee hoe hard het op Strand Horst waaide zaterdag, bij ons waaide het 40+ knopen, dus daar hadden beginners totaal niks te zoeken.
Dat de kite uit de lucht valt is denk ik doordat het een oudere kite is en doordat het zeer vlagerig was op de spot. De meeste nieuwe kites kunnen de windvlagen goed op vangen(tenzij deze ook te groot worden natuurlijk), bij oudere kites van voor 2011/2012 was dit nog niet tot minder het geval, dus bij vlagerige wind kan hij niet zo stabiel in de lucht blijven en dondert ie gewoon van 12 uur naar beneden. Ligt er ook aan hoe groot het verschil is tussen de vlagen. Bij 2-5 knopen verschil zul je niet super veel merken, maar bij 5-10/15 dan ga je zulke acties idd krijgen.
Wilde de kite niet omhoog doordat ie achter uit vloog (backstall) in het windvenster of doordat je geen stuurreactie had (te veel depower)?
zoow had een 5 sterren sessie in Texel paal 17 met maar liefst 25 - 36 knots op zijn North Neo (2017)
wanneer de lijnen ook uit 2009 zijn zou 't kunnen zijn dat de stuurlijnen te lang geworden zijn t.o.v. de powerlijnen.
ga er gemakshalve even van uit dat de lijnen voor jouw kite allemaal even lang moeten zijn (? ff checken)
ff plankje met oogje maken, lijnen uitlopen, alle uiteindes aan 't oogje. wanneer full powered en bar naar je toegetrokken moeten de lijnen even strak staan en de bar maximaal naar je toegetrokken zijn.
wanneer dit niet zo is....ff lijnen afstellen
wanneer de stuurlijnen te lang zijn zal bij 't aantrekken van de bar de kite naar beneden vallen/zakken
Je kan de lijnen al eens testen door ze eens aan een paal oid vast te binden. Waarbij je alle 4 of 5 uiteinden op 1 zelfde punt vast zet, daarmee bedoel ik echt op datzelfde punt, geen cm verschil van elkaar (tenzij naast elkaar dan, zolang ze maar exact even ver van de bar af staan).
Zorg dat de depowerkoord volledig op gepowerd staat en trek de bar helemaal naar onderaan.
Alle touwen zouden dan op evenveel spanning moeten staan, dus dat ze dan allemaal even lang zijn.
Is dit niet het geval, dan weet je al meteen waar het probleem is. Is het niet het geval, dan weet je waar het probleem NIET ligt
Welke kite heb je eigenlijk precies? Een havoc of hifi? Deze zijn inderdaad wat moeilijkere kites voor beginners, maar Martin404 zijn vergelijking is wat te extreem. Iedereen kan met elke kite varen, niet iedereen kan rijden met een f1 auto.
Dobbelsteen had een 3 sterren sessie in Oostduinkerke met maar liefst 12 - 16 knots op zijn North Rebel (2009)
Strand Horst en ZW, extreem vlagerig dus. Ik zou gewoon lekker naar spots als Mirns, Workum, Oostvoorne, Schelinkhout gaan en het daar nog eens proberen. Hou voor nu een maximale wind (in de stoten) aan van 23knopen. Dat is met 53kg en een 9m hard zat. Het voordeel met jouw gewicht is dat je al heel snel kan oefenen.
Verder is 75% van de kiters die op die spots varen niet ervaren, de meeste kunnen wellicht varen maar hebben niet de kunde/ervaring om een kite goed te trimmen. Vraag dus anders daar een instructeur om je te helpen, als het een goede school is willen ze gerust even naar je bar kijken en anders iemand die je op het water vette sprongen/tricks ziet doen, dat zijn vaak ook de mensen die je wel kunnen helpen.
Nou kom maar eens naar Oostvoorne, dan zal ik 'm eens omhoog krijgen voor je
Hoi Marlou,
Ik vaar al jaren LF en ben er erg tevreden mee, maar heb wel eerder meegemaakt dat een net aangeschafte kite wat 'fine-tuning' behoeft voor hij lekker vaart.
Misschien kan ik je helpen.
Belangrijke eerste vraag is: welk type LF kite is het?
Je hebt een manual meegestuurd. Dit is een manual voor 2 verschillende kites, de havoc en hifi.
Jouw beschrijving van 'het als een blaadje naar beneden vallen', wanneer hij uit de lucht valt, doet mij vermoeden dat het de HIFI is. Deze is C shaped, en moet met 5 lijnen gevaren worden. Als het deze kite betreft, kan dat dus het probleem zijn, aangezien jij hem met vier lijnen vaart.
2e vraag is dus:
Heb je de originele bar? (staat er liquid force op?)
Beide types zijn inderdaad niet beginners kites bij uitstek, maar je kan er zeker wel mee uit de voeten hoor. Je hebt waarschijnlijk geleerd bij je lessen de bar van je af te houden bij het lopen en waterstarten e.d. Bij deze kite moet je iets meer druk in de kite houden (niet poweren!; gewoon iets meer druk), om te voorkomen dat hij uit de lucht kan vallen met zachte wind of vlagerige wind.
Laat maar even horen als je er meer over wilt weten (via email adres op mijn profiel werkt snelst).
Groeten Marius
mariusvanwingerden had een 0 sterren sessie in Bonaire met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Liquid-Force HIFI X (2013)
Hee allemaal,
De bar is idd een liquid force bar en is de orginele die erbij hoort. De kite is de havoc uit de handleiding. Ik heb eergisteren een mailtje gekregen van een kiteleraar die op zijn kiteschool met dezelfde kite heeft lesgegeven. Hij bod aan om erna te kijken en als de kite goed is neem ik nog een extra les. :) Bedankt voor alle hulp! Ik zal nog wel laten weten hoe het afloopt.
Groetjes Marlou :)
Registreerde: 10 May 2015
Beste mensen,
Zins een maand heb ik mijn eigen spullen aangeschaft. Ik heb een kite op marktplaats gekocht; liquidforce 2009 4 lijns. Vorige week en gisteren heb ik um uitgeprobeert alleen werkt die niet helemaal naar mijn zin. Ik heb nu 4 keer gekite waarvan er 2 lessen van 4 uur waren. Met een Best en Northe kite kan ik gewoon wegvaren maar met mijn liquid force lukt het gewoon niet
. 4 andere ervaren kiters hebben me er gisteren ermee geholpen en 1 heeft um zelf geprobeert maar hem is het ook niet gelukt helaas. De kite gaat heel moeilijk de lucht in en eenmaal in de lucht is die met de depower erop niet te besturen. Op vol power werd ik samen met een andere kiter die me hielp (samen 120 k en ik ben 53 k) een heel stuk vooruit geslurt. Vaak valt de kite ook uit de lucht en dan dwarreld die gewoon naar beneden. Volgens de handleiding zit alles goed bevestigd en niets is kapot.
Kent iemand deze klachten of heeft iemand tips? Dan zou je mee daar heel blij mee maken! Hopelijk krijg ik um dan wel aan de praat :(.
alvast bedankt!
Groetjes Marlou
( http://liquidforcekites.com/wp-content/uploads/2010/08/2009_Lf_Kite_Manual.pdf )