Alle bars voor kites met gelijke lijnlengtes met safety op een enkele powerlijn zijn volgens mij wel enigszins uitwisselbaar. Alleen de knoopjes en lusjes aan de lijnen kunnen verschillen per merk. Je kunt universele pigtails krijgen waarmee je ze weer compatible kan maken.
Ik heb bijvoorbeeld een paar Ozone kites en een Naish en die hebben hetzelfde systeem maar mijn Airush DNA is precies andersom. Wat ook kan verschillen is de lengte van de depower, de slaglengte die je hebt tussen helemaal aangetrokken en helemaal los en dan nog de trimlengte. Je zou backstall kunnen krijgen of juist niet helemaal kunnen depoweren als je het ene merk bar met het andere merk kite gebruikt.
Wat ik een hele mooie bar vind is die van Takoon maar ik heb er geen ervaring mee in de praktijk. Heel mooi gemaakt, ziet er gewoon helemaal af uit. De bar van Ozone werkt heel prettig maar is wel een beetje achterhaald aan het worden. Geen zachte bar-ends is wel een nadeel met vallen op een directional bijvoorbeeld.
Die bar van Maui Board Riding is wel een mooi voorbeeld van hoe sommige merken dingen veel te overdreven uitdenken om problemen op te lossen die de gemiddelde gebruiker nooit heeft. Keep it simple.
Oli4k had een 4 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 23 - 34 knots op zijn Airush DNA (2013)
Dank je wel, OLI4K. Verschil in pigtails had ik nog niet aan gedacht, maar lijkt me inderdaad redelijk eenvoudig te verhelpen. Verschil in depowersysteem is een grotere issue. Dit zal ik dan moeten achterhalen zodra ik een bar op het oog heb.
Op dit moment heb ik m'n oog laten valen op de 1x Overdrive bar van Cabrinha. Het release systeem lijkt me erg goed en het feit dat de powerlijnen netjes via een buisje door je bar gaan vind ik een mooie ('clean') setup. Over het depower-systeem (met veren) lees ik wisselende reacties.
Als iemand anders nog een tip heeft voor de ultieme bar hoor ik het graag.