Alle bars voor kites met gelijke lijnlengtes met safety op een enkele powerlijn zijn volgens mij wel enigszins uitwisselbaar. Alleen de knoopjes en lusjes aan de lijnen kunnen verschillen per merk. Je kunt universele pigtails krijgen waarmee je ze weer compatible kan maken.
Ik heb bijvoorbeeld een paar Ozone kites en een Naish en die hebben hetzelfde systeem maar mijn Airush DNA is precies andersom. Wat ook kan verschillen is de lengte van de depower, de slaglengte die je hebt tussen helemaal aangetrokken en helemaal los en dan nog de trimlengte. Je zou backstall kunnen krijgen of juist niet helemaal kunnen depoweren als je het ene merk bar met het andere merk kite gebruikt.
Wat ik een hele mooie bar vind is die van Takoon maar ik heb er geen ervaring mee in de praktijk. Heel mooi gemaakt, ziet er gewoon helemaal af uit. De bar van Ozone werkt heel prettig maar is wel een beetje achterhaald aan het worden. Geen zachte bar-ends is wel een nadeel met vallen op een directional bijvoorbeeld.
Die bar van Maui Board Riding is wel een mooi voorbeeld van hoe sommige merken dingen veel te overdreven uitdenken om problemen op te lossen die de gemiddelde gebruiker nooit heeft. Keep it simple.
Oli4k had een 4 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 23 - 34 knots op zijn Airush DNA (2013)
Dank je wel, OLI4K. Verschil in pigtails had ik nog niet aan gedacht, maar lijkt me inderdaad redelijk eenvoudig te verhelpen. Verschil in depowersysteem is een grotere issue. Dit zal ik dan moeten achterhalen zodra ik een bar op het oog heb.
Op dit moment heb ik m'n oog laten valen op de 1x Overdrive bar van Cabrinha. Het release systeem lijkt me erg goed en het feit dat de powerlijnen netjes via een buisje door je bar gaan vind ik een mooie ('clean') setup. Over het depower-systeem (met veren) lees ik wisselende reacties.
Als iemand anders nog een tip heeft voor de ultieme bar hoor ik het graag.
aanpasbare throw, goed werkend uitdraaisysteem,breedte verstelbaar, magentische qr, 21+3mtr lijnen, pigtails om te wisselen, hierrrrrrrrr
Ozone bar en cabrinha zijn ook goed.
Let wel op de y-splitsing, dat komt redelijk precies, dus mag neit teveel afwijke nvan je huidige afstand.
Morres had een 0 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Gaastra Jekyll (2013)
2015 Ozone heeft soft bar ends.
Ik gebruik naast 2015 Ozone barren de 2015 Cabrinha Overdrive 1X en de 2015 Gin & Tonic bar. Deze barren hebben voor- en nadelen, in ieder geval soft bar ends, push away safety en above the bar depower. Magneetje in het depowerkoord bij Ozone en Gin. Pigtails zijn te wisselen (Gin en Cabrinha) of toe te voegen (Ozone). Bij alledrie is het depowerkoord omhuld met een kunststof tube, dus zeer slijtagevast. Ik vind verstelbaarheid niet belangrijk en ik verstel mijn overdrive 1X nooit. Ozone en Gin bar zijn niet verstelbaar. De veer bij de Cabrinha bar heeft mijns inziens meeste nadeel met afrollen en oprollen van de lijnen en het opbergen van de bar. Voor 2016 hebben Cabrinha barklanten de keuze tussen verstelbaar met veer of niet verstelbaar met clamcleat. Klanten van mij zijn niet allemaal even enthousiast over de drie verschillende barren die ik in de test en in gebruik heb. De dikte van de bar, het depowersysteem en depower throw zijn zaken waardoor klanten voor de ene of de andere bar kiezen. Testen is weten, of pak minimaal een bar in je hand voordat je koopt. Barren van andere merken zien er tegenwoordig ook prima uit. Belangrijkste zijn voor mij in ieder geval met kunststof tube omhuld depowerkoord, push away safety en above the bar depower.
Zo'n "mini-5th" safety vind ik er altijd een beetje knullig uitzien. Zo'n appendix-lijntje dat ergens halverwege een powerlijn aan het bungelen is. Dat is wel mooi aan de Ozone bar, dat ze dat met een soort kanteldingetje hebben opgelost. En lekker lage Y splitsing.
Misschien in de toekomst toch nog eens een bar samenstellen van de beste onderdelen van verschillende merken...
Oli4k had een 4 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 23 - 34 knots op zijn Airush DNA (2013)
Cabrinha 1X bar, verstelbaar, en super safe. De 2014 1X bars zijn NIEUW voor minder dan 200 euro te koop!
et1961 had een 4 sterren sessie in Neeltje Jans met maar liefst 18 - 24 knots op zijn Crazy Fly Sculp (2017)
Dat is een hele scherpe prijs voor een nieuwe 2014 bar, maar er is wel een wereld van verschil tussen de Cabrinha-chickenloop van 2015 en 2014.
Dank allen voor de reacties. Geloof, ik zal ook eens naar Gin & Tonic kijken; daar had ik eigenlijk nog nooit van gehoord. Fully agree overigens dat testen uiteraard de beste manier is om er achter te komen wat je prettig vindt. Ik vind het wel jammer dat het verschil in online prijzen en 'normale' retail zo groot is. Ergens testen zonder de intentie om wat te kopen vind ik niet prettig/netjes, maar ik betaal ook niet graag zó veel meer dan online...
Compatibiliteit van die Cabrinha bar met Naish kites ben ik nog niet helemaal achter. Oudere Cabrinha bars lijken iig niet (goed) te werken met Naish kites. 2014/2015 bar is me nog niet helemaal duidelijk. Er loopt een thread over op kiteforum.com - ik zal daar eens reageren om te kijken wat de stand van zaken is.
Jammer overigens dat een groot merk als Naish zo lang doet over het verbeteren van iets essentieels als een bar. Ieder jaar nieuwe kleurtjes, zelfs hele nieuwe kites en kleine veranderingen aan bestaande kites, maar de standaard Universal bar is al zeker 3-4 jaar min of meer onveranderd..
Kijk ook eens bij de crazyfly sickbar
http://passionpowered.nl/product/crazyfly-sick-bar-2015/
Je bent altijd welkom in onze showroom om de bar te komen bekijken en voelen.
Om hier nog even op terug te komen: ik heb uiteindelijk gekozen voor een (nieuwe) 2014 Cabrinha 1x overdrive bar en ook direct een 2014 Switchblade 10M als vervanger voor m'n Naish Park die al wat op leeftijd was (2012 model, gekocht in 2011). Beide zijn nieuw voor een bodemprijs online te vinden overigens (€770 voor beide).
Nu we het toch over barren hebben, ik heb een Cabrinha Crossbow 2007 een nieuw leven ingeblazen door de geplofte LE te herstellen. Blijkt alleen dat je bij deze kite een bar met katrolletjes moet hebben. Weet iemand toevallig of deze kite ook op een andere manier te vliegen is, bijvoorbeeld 4 of 5 lijns.
Groeten,
Mko
Ik had dezelfde crossbow. In de manual stond toen dat je de kite ook zonder bar-katrollen kon vliegen.wel vierlijns.
bij de volgende keer schade zou ik me afvragen of je energie en geld in zon oud ding moet steken, ipv een wat nieuwere kite kopen.
mariusvanwingerden had een 0 sterren sessie in Bonaire met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Liquid-Force HIFI X (2013)
Registreerde: 08 July 2015
Ik gebruik nu een aantal jaar een Naish universal bar, maar ben daar eigenlijk niet zo tevreden mee en daarom op zoek naar een vervanger. Ik heb twee vragen:
- Hoe weet ik welke bars compatible zijn met m'n Naish kites (ik heb zo'n beetje de hele familie, i.e. een Park, Draft en Ride)? Is alleen het flagging systeem van belang (e.g. single vs. twee-lijns flagging systeem) of zijn er nog meer zaken om op te letten?
- Wat zijn naar jullie mening de 'beste' bars op de markt? Belangrijke criteria zijn wat mij betreft safety (fool-proof, makkelijk te resetten), gebruiksgemak van het power/depower-systeem (grote frustratie met m'n Naish below the bar systeem) en hoe 'clean' de set-up is (e.g. bij een Naish bar hangen gaan er verschillende touwen door je bar heen, bungelt je depower-koord er los bij... een goed voorbeeld van hoe het wat mij betreft niet moet). Een mooie extra vind ik een bar die eenvoudig in breedte is te verstellen zodat je dezelfde bar voor je 6M en voor je 12M kan gebruiken
Erg benieuwd naar jullie reacties!