Veilig kiten (blijven drijven)

Door: wsw Reacties: 11 Hits: 1670
wsw 24 August / 2015 / 20:16

Hallo,

Iedereen kent wel iemand die wel eens in problemen is gekomen tijdens het Kitesurfen, of zelf is gekomen.

Ik heb veel safety clinics bijgewoond en ervaringen van andere opgedaan, ook zijn er diverse middelen om jezelf in veiligheid te brengen zoals de self rescue. Deze lessen vinden veelal plaats in ondiep water met weinig wind. Als je met 24 knp en meer op zee zit zijn de golven behoorlijk hoog aan het worden en ook kun ja vaak niet meer staan.

Ik heb zelf ook een situatie gehad , waar ik dus niet meer in staat was de self rescue goed te kunnen uitvoeren. Bijna verdronken dus!! wij van Water safety wear hebben een shirt ontworpen die strak om je lijf zit en die dus niet in de weg zit tijdens het kiten, maar je wel die back-up geeft als je materiaal faalt of je te moe bent voor je self rescue. Vaak wordt er nadat je les hebt gehad , en je voor het eerst het water op gaat de helm en je kleine drijfveste (impact vest) direct in de wilgen gehangen, ook omdat het er voor sommigen wat knullig uitziet, dit shirt dus niet!! het is een mooi shirt maar wel een back up systeem erin verwerkt.

Je kan hem gebruiken als je beginnend bent , dan blaas je iets wat lucht in de bladder zodat je meer drijfvermogen hebt, evengoed kun je dan het systeem in werking laten gaan door aan het koord te trekken. Ook voor jonge kinderen is het geschikt en voor downwinder etc. Kijk maar even op www.watersafetywear.com voor verdere info.

MVG Mark SMit

Djee 24 August / 2015 / 21:39

Als je met 24 knp en meer op zee zit zijn de golven behoorlijk hoog aan het worden en ook kun ja vaak niet meer staan.

En dan? Kun je nog steeds een self rescue uitvoeren hoor? Als je kunt staan heb je ook geen self rescue meer nodig hè?

Ik heb zelf ook een situatie gehad , waar ik dus niet meer in staat was de self rescue goed te kunnen uitvoeren

Meer oefenen.

Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

wsw 24 August / 2015 / 22:16

DJEE,

Het was in november na een zware storm, bij Wijk , en dikke golven, ze bleven maar over mij heen slaan. Ik had de safety getrokken. de lijnen zaten om de kite heen waardoor het een zak werd die steeds door de golf werd meegetrokken dus ik ook, door de golf heen. Uiteindelijk heb ik ook de leash los getrokken,ik kon de kite dus niet gebruiken als drijfmiddel... vandaar had ik wel iets willen hebben om te drijven mijn extra zware uitvoering van impact vest was niet genoeg. Door mijn goede conditie heb ik het gelukkig gered. Oefening baart kunst, maar hoe vaak kom je in zon situatie terecht??? en dit kan je dus niet oefenen in die situatie dus beter voorzorgs maatregelen treffen  voorals het gebeurt toch.

en als je materiaal pech hebt bv kite die lek is heb je niks aan de kite

Last edit by: WSW

Djee 24 August / 2015 / 22:48

Er zijn altijd omstandigheden waarin iets niet (meer) werkt, zoals jij hier (in je tweede bericht) beschrijft, helaas zelf ook mee gemaakt hoefde gelukkig toen niet zo ver te zwemmen. Twee andere keren ongeveer een uur moeten zwemmen 1x zonder kite en een keer met. 

Maar over zwemmen gesproken is dit niet veel zwaarder met een drijfvest aan? En waarom geen opvallende kleur, het lijkt mij een laatste redmiddel (omdat je niet meer of niet goed meer kunt zwemmen)  dus wel je goed gezien worden. 

Het is trouwens maar zelden dat de struts en leading edge allemaal stuk zijn (of je moet de klemmen niet gebruiken / vergeten bij een one pump)

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

wsw 24 August / 2015 / 23:17

Klopt het is het laatste red middel,  als je geen kracht meer hebt of onderkoelt raakt. Dan drijf je automatisch op je rug.  Het logo is reflecterend zodat je beter zichtbaar bent, voor de hulpdiensten.  we zijn ook bezichtiging met losse kleuren shirts.

Pas jij hebt trouwens ook mazzel gehad als ik het zo hoor 

Mvg

martin404 25 August / 2015 / 00:27

Voor de volgende ontwikkelings ronde:

De mouwen voegen niks toe en bellemmeren enkel de bewegings vrijheid, dus haal die er maar af.

Ik heb schoudermaat XXL en ik zou jullie XL versie nooit online kopen, want ik weet nu al, dat het hoogsstwaarschijnlijk te strak gaat zitten.

Als hij geen mouwen zou hebben, hoefde ik me daar geen zorgen over te maken, want dan zou een L waarschijnlijk ook nog net wel gaan.

Persoonlijk zou ik al tevreden zijn met een vest, dat alleen met de mond opgeblazen kan worden.

Misschien kunnen jullie volgend jaar ook met een 2de low-cost versie komen, waar geen gaspatroon in kan.

199 vind ik namelijk nogal een fikse prijs.

Vanwegen dat gaspatroon snap ik de prijs wel, maar als je die weg laat .......

In mijn visie is die gaspatroon-houder enkel een extra ding wat in de weg zit, of stuk kan gaan.

en een klein alarm-fluitje toevoegen, zou ook geen kwaad kunnen.

Last edit by: MARTIN404
No kite related brand affiliations

D-ice 25 August / 2015 / 07:55

Niet vaak eens met Martin {#emotions_dlg.yummie.gif} maar dit keer wel.

Mouwen zijn leuk, maar zie nu inderdaad al dat voor mijn bovenarmen en schouders dat ding veels te strak gaat zitten.

Fluitje inderdaad goede toevoeging en low cost optie zou mij ook trekken. (wel moet het makkelijk en snel op te blazen zijn, want in een storm met hoge golven heb je niet heel veel tijd en energie om dat te doen)

Je moet niet besparen op safety maar iedereen doet het uiteindelijk vaak toch....

Verder let alsjeblieft op de tekst op je site!

Voorbeeld: "Op aanvraag ook in xs!!! Look the table for your perfect size!!!!!"

Not your goeiste Engels en waarom überhaupt Engels!

Djee 25 August / 2015 / 08:48

@ martin: goede opmerkingen

Maar het is waarschijnlijk een amerikaanse xl geen europese dus een stuk groter.

@ wsw: ja wel vaker "geluk" gehad, maar zonder geluk vaart niemand wel. Die 2x lang zwemmen waren domme fouten van mij, maar daar leer je van, net als met storm kiten en overleven / self rescue.

Last edit by: DJEE

martin404 25 August / 2015 / 08:59

@DJEE

Dat is niet mijn ervaring.

Amerikaanse XL heeft meestal enorm veel ruimte voor je pens, maar schouderbreedte en armlengte is vaak juist minder als in NL.

Amerikanen zijn gemiddelt juist stukken kleiner als ons.

Basketbal kleding is vaak wel correct, maar bij kleding voor gewone Amerikanen, denken ze vaak dat XL betekend dat er meerdere lagen vet-rollen in moeten passen.

Djee 25 August / 2015 / 09:14

Sorry dacht dat je dik was {#emotions_dlg.wink.gif}

martin404 25 August / 2015 / 10:38

Die fout maken mensen wel vaker.

Last edit by: MARTIN404

wsw 25 August / 2015 / 12:01

Bedankt voor de feedback, Even over de mouwen binnen kort ook zonder mouwen, te bestellen.

Wat betreft de fluit, deze willen wij de volgende versie in het rode trek element verwerken. De kosten van het vest zijn   199  omdat de bladder die in het shirt zit niet uit china komt maar uit Amerika, deze zijn vrij kostbaar. Er zijn maar 5 producenten op de wereld die deze producten maken en dat al vele jaren doen, deze zijn ook uiterst veilig en vertonen geen gebreken, dat is juist het hele punt, dat ie werkt als je aan het koord trekt.

thx i will look at the text {#emotions_dlg.push.gif}

Last edit by: WSW