Firewire Vader versus Vanguard, welke kiezen?

Door: Magic_Ed Reacties: 22 Hits: 6107
Magic_Ed 25 December / 2015 / 12:30

De afgelopen twee jaar zijn de Tomo surfboard shapes een inspiratie geweest voor velen. Wat is nu het verschil tussen de Vanguard en de Vader? Hieronder een korte samenvatting van mijn mening, gebaseerd op ervaring met de Vanguard 5.2 & 5.4 en de Vader 5.5 in het afgelopen jaar, gebruikt in Kaapstad, Prea en Nederland.

Als je de twee shapes naast elkaar legt, zijn er twee duidelijke verschillen:

1. de Vanguard heeft een retro-fish tail shape, de Vader heeft een meer traditionele pintail achtige vorm.
  2. de Vanguard heeft een enkelvoudige, brede channel in de tail, de Vader meerdere kleine channels.

Er zijn ook wat subtielere verschillen:

• de Vanguard heeft een wat vlakker profiel (tail- & nose rocker) dan de Vader.
  • de Vader heeft een iets andere volume distributie, meer volume in het midden van het board.

De gevolgen voor de vaareigenschappen:

• de Vanguard planeert vroeger dan de Vader.
  • de Vanguard vaart sneller dan de Vader.
  • de Vanguard vaart makkelijker hoger aan de wind dan de Vader.
  • de Vanguard vaart stabieler.
  • de Vanguard heeft iets meer "kick" bij het afzetten voor een sprong.
  • de Vader is rustiger in chop.
  • de Vader draait makkelijker en korter.
  • de Vader is makkelijker hanteerbaar in hoge golven en bij veel wind.
  • de Vanguard kan zowel met quad en thruster gevaren worden, maar heeft de quad eigenlijk niet nodig, met thruster is het board al stabiel genoeg en toch speels.
  • de Vader kan zowel met quad en thruster gevaren worden, de quad bij lagere golven en minder wind, de thruster bij hoge golven en poeier.
  • de Vader spring makkelijker in een rotatie.
  • allebei de boards kunnen met minimaal een maat vinnen kleiner gevaren worden dan je normaal gebruikt.

Uiteindelijk vind ik allebei de boards erg fijn. Afhankelijk van de omstandigheden kies ik één van de twee. Vooral als ik mijn slechte kant wil oefenen (en dus stabiliteit nodig heb), of als de omstandigheden minder ideaal zijn, kies ik voor de Vanguard. Als het maximaal genieten is (dank oh fantastische december), dan kies ik de Vader.

Als ik moet kiezen tussen de twee, dan zou ik de Vader kiezen. Als ik wat minder ervaren zou zijn met strapless golfrijden, dan zou ik voor de Vanguard gaan. Daarbij zou ik dan het advies van Felix Pivec over de maat volgen, liever een iets groter board met kleinere vinnen, daar heb je echt veel meer plezier van.

Vader:

Vanguard:

w w w . v e r s u s s h o p . n l

spoetnik 25 December / 2015 / 14:13

Hulde!

WWW.BYSLIS.NL :: WWW.VERSUSSHOP.NL

RobbyNitroz 27 December / 2015 / 15:46

Als ik de titel lees dacht ik te moeten kiezen tussen mijn vader en een soort van robocop oppasser de vanguard {#emotions_dlg.koffie.gif}

Ben het sowieso helemaal eens met het Pivec advies; en ik krijg het gevoel dat we met surfboards de laatste 3 jaar dezelfde ontwikkeling als met twintips 10 jaar geleden doormaken: elk jaar allemaal een stukje korter.

Ik mis toch wel echt een paar plaatjes Ed {#emotions_dlg.yummie.gif}

RobbyNitroz had een 5 sterren sessie in Zandvoort met maar liefst 15 - 20 knots op zijn SlingShot Wave SST (2017)

Magic_Ed 27 December / 2015 / 16:35

Ja meneer Nitroz, dacht maak het mezelf lekker makkelijk. Zal is kijken wat ik kan doen.

xray 27 December / 2015 / 21:30

Vorige week met grote dank aan Ed een paar uur op de Vader 5.5 in de quad set-up gevaren. Man man man wat een heerlijk board, ik kon werkelijk niet stoppen zo lekker ging die Vader. Ik kan niet oordelen over de Vanguard maar ook de Vader loopt uitstekend hoogte. Qua stabiliteit is het in de 5.5 maat zeer eenvoudig voor mij met 83 kilo om om te stappen. Qua voetpositie was er best wel veel variatie mogelijk, ik kon naar hartelust experimenteren en vond het board vergevingsgezinder dan ik vooraf had gedacht. Wat mij het meeste heeft verrast is het gemak waarmee de 5.5 nog draaide, ik kon steeds korter draaien dan ik had verwacht en zo net nog wat meer uit de golven halen. Het fijne van de quad set-up was het speelse karakter door bijvoorbeeld te sliden in de golven zonder concessies te hoeven doen aan grip en stabiliteit bij snelle bochten. Voor mijn gevoel zou ik met mijn gewicht zelf overigens wel de 5.3 kiezen.

Nogmaals dank voor het lenen Ed!

xray

spoetnik 27 December / 2015 / 21:40

Wel jammer dat die krengen flink aan de prijs zijn!

WWW.BYSLIS.NL :: WWW.VERSUSSHOP.NL

Slis 28 December / 2015 / 20:08

Ben erg benieuwd wat je van deze zal vinden Ed...
als we elkaar x treffen moet je zeker ff testen!

BY SLIS: LIQUID FORCE & C-SKINS

Faxie 28 December / 2015 / 23:19

Ik heb eventjes een Vanguard getest, en ook al vaarde hij erg lekker, stuurde snel en kwam snel in plané, ik miste toch een beetje het surfgevoel. Voelde een beetje alsof ik op een erg goed drijvende twintip stond.

Misschien had ik er wat langer mee moeten varen hoor, maar het is niet voor mij. (Heb ondertussen een Hellrazor, en die voelde gelijk goed)

Ben benieuwd of de nieuwe shapes de nieuwe norm gaan worden. Tot nu toe kom ik ze nog niet heel vaak tegen eigenlijk.

Magic_Ed 29 December / 2015 / 09:13

@Slis: wil graag proberen! Altijd interessant om te vergelijken.

@Faxie: als dat is wat je voelt, dan klopt het :) Denk dat je inderdaad wat meer tijd moet hebben om er aan te wennen, maar uiteindelijk zijn het niet meer dan surfboards en daar zijn heel veel variaties in. Als een andere shape jou meer bevalt, dan is dat voor jou een beter board.

Slis 29 December / 2015 / 13:15

psychologisch mis ik de neus... persoonlijk
al na een aantal sessies begin je er aan te wennen.

had steeds de angst dat de neus zou duiken bij het indroppen bij een golf
en bij te hard inzetten dat hij tevens in de golf zou verdwijnen inplaats van richting bepalen.

BY SLIS: LIQUID FORCE & C-SKINS

Faxie 29 December / 2015 / 13:28

@Slis: Dat was bij mij ook het geval ja. Zal inderdaad een paar sessies kosten voordat je daar aan went.

Magic_Ed 30 December / 2015 / 17:23

Heb nog even de titel aangepast en de plaatjes vervangen, want de door Nitroz aangeleverde plaatjes waren niet van de kitesurf (FST) versie.

Nog wat reacties op opmerkingen:

"Wel jammer dat die krengen flink aan de prijs zijn!"

Mee eens, maar vergelijkbaar in prijs met de rest van de bekende merken (OK, je moet nog wel vinnen kopen).

"Voelde een beetje alsof ik op een erg goed drijvende twintip stond."

Daar kan ik het helemaal niet mee eens zijn, het natuurlijk jouw gevoel en dat is wat het is, maar mijn ervaring is echt anders. Sowieso heeft de Vanguard meer tijd nodig dan de Vader. De positie op het boards is anders (achterste voet meer naar achteren dan je gewend bent), maar ook zal je echt kleinere vinnen moeten gebruiken. Ik was ook sceptisch de eerste keer, maar gebruik in Kaapstad heeft mij overtuigd van het surfgevoel. Dus misschien is voor jou een Vader, een wat traditionelere vorm, met kleinere vinnen, een beter board om te vergelijken.

"psychologisch mis ik de neus"

Bewust even uit verband geciteerd. De neus(vorm) is in het surfen soms belangrijk (bijvoorbeeld bij duckdiven en bij hoge steile golven), maar zeker bij kitesurfen is die neus eigenlijk zo goed als functieloos. We hebben het over een stukje van ongeveer 50cm2, met zeer weinig volume en meestal een vrij ronde rail. Dat gaat je echt niet redden in de golven, terwijl je aan je kite hangt.

Wat wel fijn aan de Tomo(-achtige) shape: je kan de neus ook actief gebruiken: fin first of een soort hang-ten is nu wel leuk te doen zonder dat je volledige controle verliest (wegglijdt).

Nog even over de Takoon:

Ben blij dat ze de pad zo groot hebben gemaakt. Mijn eigen pad gaat over de hele plank, ik gebruik ook geregeld de neus om te spelen. Ook de vin hoek tov de neus en tov het board oppervlak (canting) ziet er goed uit. Belangrijk, want als de vinnen te veel ingedraagd staan, vertraagt het board. In het verleden is dit wel eens foutief overgenomen (gewoon de standaard thruster regel gehanteerd: lijntje van vin naar neus), waardoor het board flink trager wordt.

Wat ik dan weer jammer vind: pluggen. Typische verkoop actie om in een board wat bedoelt is om actief en strapless te surfen, dus voeten op veel verschillende plaatsen, toch pluggen voor voetbanden te monteren. Niet nodig, kost alleen maar meer materiaal, meer geld en tijd, en levert niets, of zelfs een zwakker board, op. Maar goed, minimaal commentaar, eerst maar eens op varen :)

barrystormchaser 31 December / 2015 / 09:53

Goede Review Ed! leuk dat er aandacht aan dit soort boards wordt besteed

Ik vaar nu sinds een jaar op de Anti serie van HB

Dit zijn mijn bevindingen, rechte boards surfen gewoon heel anders(leuk anders) draaien veel korter en je vaart ze minder op de rail en meer op de vin. Keuze van de vinnen is dan ook erg belangrijk.

Wat mij nog meer opvalt is dat de boards met een rechte outline en rocker zoals de Anti 5.0 en de Vanguard veel losser op het water liggen,  zodra je de lucht in gaat pakt het board veel wind op de neus waardoor hij hard tegen je voorste voet wordt aangedrukt maar zelfs na een jaar varen snap ik de reactie van Faxie heel goed (aan het voelt aan als een twintip). het is mijn mijn ogen dan ook een freestyle surfboard.

Dit is een groot voordeel in kleine surf maar als het op grotere golven aankomt 2m+/ de betere dagen in NL dan vind ik het veel fijner om op de rail te surfen en met een smalle tail Zoals de Anti 5,4 of een hellrazor.

Last edit by: BARRYSTORMCHASER
www.stormchaser.nl Ocean Rodeo,Hb-surfkite,dakine en billabong

Pele 04 January / 2016 / 19:31

Hoi Ed(win),

ik heb in december ook even op je Vanguard en vader gevaren, indrukwekkend hoe stabiel en hoeveel float op de golf. Ikzelf zit te denken om de vader te kopen dacht zelf aan 5,3 (84kg) maar vond die 5,5 eigenlijk prima varen.

Wat ik me afvraag is waarom je de vader in 5,5 hebt. (Terwijl je de Vanguard in 5,1 en/of 5,3 hebt.)

gr Harmen 

Magic_Ed 05 January / 2016 / 08:56

@Pele: de combi 84 kg / 5.3 is een uitstekende. Waarom heb ik al die verschillende maten? De 5.2 Vanguard was heel praktisch: het was de grootste maat die op dat moment in Kaapstad beschikbaar was. Gezien de kracht van de golven en wind daar, kon ik daar prima mee uit.

Omdat ik er achter kwam dat de 5.2 in NL toch vaak net te klein voor me was, wel snel en radicaal, maar net te weinig surf voor mijn gewicht (95 kg), heb ik toen de 5.2 ingeruild voor een 5.4. Ik had toen ook een 5.6 Vanguard kunnen aanschaffen, maar ten eerste was die toen niet beschikbaar en ten tweede was ik bang dat dat wel erg stabiel zou worden.

Vervolgens heb ik een 5.1 Vader geprobeerd (vergelijkbaar met 5.2 Vanguard). Wist meteen dat het board fantastisch was, maar dat een 5.1 voor mij te klein was. Lang getwijfeld, maar omdat een 5.3 Vader vergelijkbaar is met een 5.4 Vanguard, zou ik dan twee vergelijkbare boards hebben. Daarom toch besloten om een 5.5 te nemen, met de hoop dat die ook meer "surf" zou brengen. In mijn ogen een gelukkige keuze.

Waarom geen 5.5 voor jou? Daar is geen zwaar wegende reden voor. Als je vind dat de 5.5 voor jou makkelijk genoeg draait, dan is er niets op tegen. Maar zodra het hard waait zal je dan wel merken dat het wat meer moeite kost om kort te draaien. Ben je voorlopig niet van plan met meer dan 26 knopen op je surfboard te staan en wil je vooral veel "surf": koop dan die 5.5. Maar wel met kleine vinnen: F4, AM3 of nog kleiner.

Magic_Ed 05 January / 2016 / 09:09

@Barrystormchaser:

"Dit zijn mijn bevindingen, rechte boards surfen gewoon heel anders(leuk anders) draaien veel korter en je vaart ze minder op de rail en meer op de vin. Keuze van de vinnen is dan ook erg belangrijk."

Dat de keuze van de vinnen belangrijk is ben ik het helemaal mee eens. Maar dat geldt met alle surfboards. Een vin kan een board maken of breken. Maar minder op de rail varen? Daar ben ik het niet mee eens. In ieder geval niet voor de Firewire boards. Juist door kleinere vinnen te gebruiken zal je op de rail moeten vertrouwen!

"Wat mij nog meer opvalt is dat de boards met een rechte outline en rocker zoals de Anti 5.0 en de Vanguard veel losser op het water liggen,  zodra je de lucht in gaat pakt het board veel wind op de neus waardoor hij hard tegen je voorste voet wordt aangedrukt"

Klopt, hangt wel van het gewicht van het board af. Heb de indruk dat de HB's hier bijvoorbeeld veel beter in zijn dan de Firewire's, simpelweg doordat ze lichter zijn.

"maar zelfs na een jaar varen snap ik de reactie van Faxie heel goed (aan het voelt aan als een twintip). het is mijn mijn ogen dan ook een freestyle surfboard."

Hier ben ik het dan weer niet mee eens :) De Firewires zijn wel gemaakt om makkelijker freestyle acties uit te voeren, maar het zijn echte surfboards. Ik heb redelijk veel verschillende surfboards gehad en vind niet dat de "traditionele" boards beter in de golven kiten dan een Vader, ook niet als de golven hoger worden. Heb het idee dat het nogal van de shaper afhangt hoe "surf" of "skate" de shape is. De Naish skater bijvoorbeeld is, ondanks de vergelijkbare shape, echt veel meer een "skate" board en vaart dus heel anders. 

Heb wel altijd gevonden dat veel surfboard shapes te langzaam zijn voor het kiten. Maar niets persoonlijker dan smaak, uiteindelijk gaat het om het plezier wat je haalt uit het board.

xray 05 January / 2016 / 10:53

Harmen, 5.3!!!

xray

Casarca 05 January / 2016 / 22:16

Ik heb mijn allereerst sufboard gestript en de blank gebruikt om er een kitesurfplank van te maken.

Omdat ik altijd iets probeer te shapen dat niet zo voor de hand liggend is, heb ik me laten inspireren door de shape van de Vanguard. Aangezien ik het board nooit zelf heb vastgehad, heb ik enkel de outline overgenomen: parallelle rails en brede fish tail. De rest heb ik geïmproviseerd: lichte single concave in het midden en lichte V in de tail. De vinnen zijn thruster.

Niks met de Vanguard te maken, zullen de puristen zeggen... Ik kan jullie echter zeggen dat het board fantastisch vaart. Het is met zijn 5'2" heel wat korter dan mijn vorige Brunotti 5'5", maar véél stabieler. Ongeacht de brede tail is het heel wendbaar en bij sprongen 'plakt' hat als het ware aan je voeten.

Ik denk dat de vorm van het board uitermate geschikt is voor het kite surfen. Ik gebruik ook het liefts small vinnen.

Verder moet ik zeggen dat de constructie van mijn boardje PU is met epoxy en 2 lagen 6oz glasvezel op het dek. Na een jaar heb ik nu ook concave op het dek {#emotions_dlg.wink.gif}.

Ik probeer binnenkort wat foto's to sturen.

Last edit by: CASARCA

Casarca 06 January / 2016 / 10:26

Last edit by: CASARCA

Casarca 06 January / 2016 / 10:28

Casarca 06 January / 2016 / 10:30

LudoK 06 January / 2016 / 22:08

@vanguard & vader liefhebbers

Hoi Allemaal,

Deel graag mijn vanguard en vader ervaringen met jullie.

Vanguard
Eind 2014 een vanguard 5.4 aangeschaft met een 5 fin set Mulcoy. Dit zijn ''neutrale vinnen''.
Heb zelfs op IJmuiden met Magic Ed gevaren. Ik zag hem zinken met zijn vanguard 5.2 toen de wind inzakte ;-)
Waarom een vanguard 5.4?
Felix Pivec gaf aan dat dit naar zijn mening / ervaring, mijn gewicht schoon aan de haak is 86kg, de 5.4 met zijn volume het beste bij mij zou passen. Ik vond de 4-fin opstelling lekker varen op onze Noordzee.
Met heel veel plezier met dit board gevaren. De beschrijving, zie hieronder, van de website van FireWire sluit aan bij mijn bevindingen.

Vader
Midden 2015 mijn vanguard verkocht en een vader 5.3 aangeschaft. Ik was op zoek naar meer uitdaging. Had op internet gelezen dat Felix Pivec zeer enthousiast was over de vader. De vader is korter en dikker bij hetzelfde volume. Sluit perfect aan bij mijn gewicht. Gebruik ook voor de vader de neutrale Mulcoy vinnen.
Met een 10m OZONE Catalyst en 20m lijnen planeer ik met de vader bij 15-16 knopen. Met een 4m OZONE Reo kan ik comfortabel golfrijden bij 45 knopen. De beschrijving, zie hieronder, van de website van FireWire sluit aan bij mijn bevindingen.

Het is zoals Magic Ed aangeeft is het een gevoel, ik prijs me gelukkig dat ik mijn ''magic-carpet'' heb gevonden :-)

Voordelen die ik ervaar (buiten het ''surf-gevoel'') ten opzichte van een traditioneel board (mijn ervaring is bijvoorbeeld een North WAM 6.1):
- Door het uitmuntende hoogte lopen kan ik veel meer golven pakken tijdens een sessie.
- Door de hoge snelheid kan ik meer bochten draaien op een golf.
- Door de ''planing hull'' kan ik een kleinere kite varen.

Groet, Ludo

FireWire Website tekst

V vs.V – Vader vs. Vanguard Comparison – At first glance these boards look very similar with the tail the only noticeable difference from afar. Our endless hours of testing these two models revealed that the Vanguard is really stable and works well for the beginner/intermediate kiter. While the Vader is pure adrenaline and caters well to the intermediate/advanced riders. The reason behind this is the Vader has a bit more tail and entry rocker which translates to tighter, quicker turns. In comparison, the Vanguard will tend to draw out these same turns making it feel stable and slightly more predictable. The Vader’s bottom has deep channels allowing it to hold and grip on big turns so again, it can be ridden even smaller than the Vanguard. Both boards will want to drive forward and race quickly down the line but the Vader will offer a bit more vertical attack and tighter carves. Either board will allow you to experience the fluid feel of the latest planning hull designs and get you back upwind instantly!

Traction pad placement – The rear foot placement should be very far back towards the tail. When using a tail pad we recommend that you position the back edge of the pad approximately 1” or 2cm in front of the deck plug. These boards ride really well when even weight is provided on both feet. Or for an immediate rapid turning response, weight you rear foot further back on the board.

Fin suggestions – Fins preferences can be a very personal decision. The MPH boards come standard with Futures fin boxes. The Vanguard and Vader push a lot of water under the hull producing lift and forward drive so they don’t require a large fin to accomplish this. FireWire produces a very high quality fin deigned by legendary shaper Nev Hyman which work really well on our boards. If you want to try experiment with other fin models, the Futures TechFlex fin construction is durable, performs well and is nicely suited for kiting. Small and medium sized riders will find the smaller templates like the John John’s, F4’s EA’s all work very well for this size rider. Larger riders may require more fin if they tend to really push the tail on aggressive turns the bigger AM2 template works well. If you’re less concerned about tech and having high performing fins and more about saving money, the same model fins in fiberglass or composite white will save you some money and still work well.

UNQUOTE

LudoK had een 3 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 7 - 8 knots op zijn Flysurfer Speed (2009)

Pele 07 January / 2016 / 22:05

Hoi edwin,

thanks voor je antwoord.

grtz