Lightwind Kite

Door: david.desmet Reacties: 12 Hits: 4503
david.desmet 10 October / 2017 / 17:27

Halloa,

Momenteel vaar ik met een North rebel 7+9+12 maar zou dit graag uitbreiden met een lightwind kite en had gedacht aan een North Juice 15m of naish fly.

Ik zou graag vanaf een knoop of 12 varen (lightwindboard Shinn King Gee 146 x 46). Binnen 2 weken vertrek ik naar Egypte en uit mijn ervaring zijn er vaak zo van die dagen dat ik met mijn 12 net niet op het water kan en dat frustreert me dan enorm.

Zelf weeg ik 76kg.

Jullie advies is welkom {#emotions_dlg.schater.gif}

Is er een groot verschil tussen de North Juice & de Naish Fly? Kijk ik beter naar een ander merk kite? 

Alvast bedankt voor jullie feedback

geloof 10 October / 2017 / 17:51

Een quiver met 7/9/12/17 is voor de meesten logischer dan 7/9/12/15. Je zou ook nog een foilkite kunnen toevoegen aan je shortlist (Peter Lynn Aero, Flysurfer Sonic2).

http://www.kiteventure.nl | school | shop | travel --> CrazyFly | Eleveight | Ownin | PLKB | Shinn | Ventum | Vimana | Zeeko

Dexter81 10 October / 2017 / 21:40

Ik weet niet of de Naish Fly de laatste jaren sterk verbeterd is. Zowel een vriend van me als ik hadden de Fly van 2014 en deze was voor ons totaal niet lekker om mee te varen: allebei snel verkocht.  Heb nu zelf de Cabrinha Contra 2015 15m en is een echte session saver gebleken! Vaak als de rest aan de kant staat kan ik nog lekker cruisen. Ben zelf 95 kilo en vaar m'n Contra met de Shinn Monk 135x42cm en kan hoogte houden vanaf 14 knopen. Kan doorvaren tot zeker 20 knopen maar dan moet je lekker aan de bak met de beentjes :)

Mijn quiver is 9+12+15

Juice hoor ik goede verhalen over maar nooit zelf mee gevaren. 

Greasemonkey 10 October / 2017 / 22:54

Ik vaar mijn Naish Fly 2016 vanaf een knoop of 8. Ik dacht dat ze aan de kant zelfs minder hadden gemeten. Ik weeg nu 73kg. Wel met een Naish Orbit lightwind board 152x45. Hoogte lopen gaat goed met de Fly, ik ben zelf geen prokiter. Herstarten in het water gaat ook prima. Ik vaar de Fly wel steeds op 30 meter lijnen. Ik heb er een aparte bar voor dan moet ik niet steeds die extensies van 6 meter van mijn lijnen halen. Natuurlijk stuurt hij niet zoals een 9m. Maar ik ben blij dat hij in quiver zit. En al meer gebruikt dan ik kon vermoeden. Ik kom van voorbij Antwerpen en als de wind minder is dan voorspeld kan ik toch nog cruisen. Ik kan je eerlijksheidhalve geen merk aan bevelen want ik ben een echte trouwe Naishboy. {#emotions_dlg.worshippy.gif}

Last edit by: GREASEMONKEY

tjaarts 11 October / 2017 / 12:45

Ik vaar zelf met 5,7 en 10 rebels en heb een 15 juice. Ik vind hem erg fijn varen al is mn xride board niet echt fijn meer met weinig wind. Kijk dus ook mogelijk naar een lichtweer board voor erbij.

mees 11 October / 2017 / 18:48

Tip voor lichtweerboard: Fluid Minimalist

Echt een aanrader, vaart als een 'gewoon' twintipboard en is ondanks de breedte nog behoorlijk speels en loopt hoogte als een malle.

KiteShallow 11 October / 2017 / 19:54

'Spleene door' door zijn 'getailleerd' model, heerlijk lightwind board, heel hoog upwind kan je mee varen en stevig, licht gewicht materiaal door zijn carbon.

Bas_S_uit_VL 12 October / 2017 / 12:44

Ik heb de naish FLY 2016 gehad, die blauw/rode.
Mijn maat en ik kochten beide zo'n ding op de BOOT in dusseldorf in Februari.
Paar keer mee gevaren en toen weer opgedoekt.
Inderdaad voelt dat ding zich beter aan 24+4 of zelfs 24+6m lijnen.
Helaas, ik vond hem veel te veel downwind trekken en gewoon niet lekker te varen.

Daarna heb ik als lightwind kite een naish DRAFT 17m gehad, deze vliegt veel verder naar voren in het wind venster dan de FLY.
Daarmee loop je erg makkelijk hoogte.
Maar voor mij conclusie; héél leuk wordt het gewoon niet met zo'n grote lap en een twintip.
En er zijn gewoon te weinig mensen in de groep die zo'n ding hebben!

Mijn grootste is nu een 12m icm een deur of waveboardje.
Misschien dat er nog eens wat anders bij komt.
Ik denk aan relatief onbekende kites; Gong kite strutless 17m of een Storm kitesurfing Light – Speed 15m²
Die zijn betaalbaar en worden lokaal in Frankrijk goed gewaardeerd.

Last edit by: BAS_S_UIT_VL

mbkiteboarding 12 October / 2017 / 14:27

Test eens een Ocean Rodeo Flite 14.5/17 . FF contact opnemen met stormchaser.

No wind, no problem https://youtu.be/DgobbpLq9As

FransD 13 October / 2017 / 18:05

Een Ozone Buzz z5 om boven de duinen te zweven. {#emotions_dlg.pompom.gif}

Last edit by: FRANSD
Hmm....

FransD had een 1 sterren sessie in Oostvoorne autostrand met maar liefst 10 - 14 knots op zijn Cabrinha Switchblade (2012)

MarkVP 18 October / 2017 / 08:56

Als je echt met weinig wind wil kunnen varen, neem een foilkite/flysurfer. Het is wel even wennen en soms wat gepruts met oplaten, crashen, zwemmen.... Ik vaar een Sonic FR 11m vanaf 13 knopen op mijn gewone twintip met de 21m lijnen, hoogte lopen en springen met 100 kilo. De 11 is alleen wat gevoelig voor inklappen, bij de 15 zou dit minder zijn en die kun je denk ik wel doorvliegen tot je de 12 rebel pakt. Een speed 5 schijnt gebruiksvriendelijker te zijn, sonic is een "Full race" foil en wat moeilijker te vliegen (kwam ik ook achter).

Ozone zegt met de Hyperlink een foilkite te hebben ontworpen die vliegt als een tube, helaas nog niet kunnen testen...

MarkVP had een 4 sterren sessie in Neeltje Jans met maar liefst 23 - 29 knots op zijn SlingShot TD2 (2007)

Webbie11 18 October / 2017 / 19:09

North Juice 15, Cabrinha Contra 15 of de Ocean Rode 14.5. Voor nog minder wind kun je van alle 3 de 17 of 18 meter pakken. Dit zijn bewezen lightwind kites. Heb zelf ook de ervaring (Rosas) dat het net altijd te weinig woei en sinds mijn aanschaf van de Ocean rodeo Flite 14.5 met een 142 twintip Naish Drive dat je bijna altijd kan varen vanaf 11/12 knopen.

ruuf 19 October / 2017 / 00:44

Vaar al twee jaar met de Juice 15 en een Spike van North op de caraiben in de periodes dat er weinig wind is.

De kite vaart echt al vanaf 9 kn,ik weeg 73kg.Bij 8 kn doe ik soms de lijnen verlengen met 3meter.

Dat werkt goed en ben soms de enige die nog kan "kiten".

Lange baantjes trekken voor conditie en ontspanning.De Foil mannen staan soms te kijken .Je moet wel goede techniek hebben en goed wateroppervlakte bekijken waar de wind ietsje sterker is

Had bijna de Rebel 15 genomen daar hij nu 4 lijnen is,ditwerd me afgeraden ivm de 5 latten (gewicht).