Advies uitbreiden kite quiver

Door: Tim-kite Reacties: 5 Hits: 3106
Tim-kite 18 July / 2018 / 21:30

Hallo kiters,

Ik kitesurf nu een jaartje en doe dit met een Cabrinha Switchblade 11m. Doordat dit mijn enige kite is ook genoeg de high-end uitgetest, vaak met het idee dat een 8 of 9 ook ruim voldoende was geweest... Ben vandaar dus opzoek naar een kleiner maatje en twijfel al een tijdje of ik voor één 8m ga, of toch beter een 7 en een 9 aanschaf omdat het gat anders te groot wordt.

Ben nadat dit mij aan is geraden ook vooral naar Switchblades aan het zoeken, echter in hoeverre is het echt een pre om hetzelfde type te varen? Of zou het niet moeten uitmaken als je met een all-round kite van een ander merk vaart.

Hoor graag jullie ideëen hierover{#emotions_dlg.coool.gif}

Groetjes, Tim

sp: 82kg, 188 cm, Naish Motion 138 x 41,5

Kitemen 19 July / 2018 / 08:26

Zelfde type is vaak wel het makkelijkst aangezien je dan dezelfde bar kan gebruiken en echt de kites goed op elkaar kan laten aansluiten. (ander type vaart toch net weer wat anders en heeft net een ander bereik low/high end)

Switchblade is ook een goede allrounder dus waarom switchen naar iets anders?

Enige reden om een ander type erbij te kiezen is omdat je al zo gegroeid bent in dat jaar dat je een andere discipline op wil (bijv freestyle) dan zou je dit kunnen overwegen anders zou ik nog even lekker bij de switchblade blijven!

Qua maat zou ik dan lekker voor de 8m gaan, ook hier geld hoe wil je gaan varen en waar wil je je in ontwikkelen?

Wil je met elk weertype het water op (en kan je dat ook) dus van 14 knp tot 35 knp dan zou ik voor de 7 / 9 / 11m gaan. Maar zoals jij zelf al aangeeft kan je je kite aardig houden met meer wind en kan je dan overstappen naar de 8m. Zelf doe ik dit ook heb een 11m Evo en 7m Evo en kan praktisch met elke windkracht t water op (zelfde gewicht als jij). Enige waar je aan moet denken is dat je weinig keuze hebt als je op t strand staat...waait t hard moet je bedenken of t hard genoeg waait voor je 8 of niet te hard voor je 11 en je kan natuurlijk wel is de verkeerde keuze maken zodat je niet de optimale sessie hebt (of te overpowered of te weinig wind). maar 8 /11 lijkt mij een goede keuze maar zoals gezegd blijft een persoonlijke keuze

Mnr_Afwas 19 July / 2018 / 09:10

2 m2 tussen de kites, vooral de swithcblade, is een vrij grote overlap binnen de maten. Ik zou minimaal 3 m2 aanhouden. Tenzij je portemonnee zo groot is dat je 5 kites kan kopen natuurlijk, dan is dat een optie.

Dus zoals KITEMEN zegt is een 8m voor jou waarschijnlijk een mooi maatje naast de 11m.

FeRNandeZ 19 July / 2018 / 09:10

Voor mij 75kg is 7-9-12  echt top set.  Heb ook nog een 5 maar gebruik je weinig.....

Ik zou er eerst een bij 7 nemen is gewoon een die je moet hebben. Er is niets zo frustrerend dan niet kunnen kiten terwijl iedereen voorbij vliegt omdat je overpowered staat metje 11m (normaal pak ik hem vanaf 25knt, maar bij 20knt kan ik hem inprincipe al varen).

Verder in de grote maten >10+meter maakt size minder verschil je kan best van een 9m naar een 14m.  Meerafhankelijk van gewicht van de rider. Van een 6m naar een 7m kite maakt in verhouding veel meer verschil omdat de kracht/druk met windsnelheid kwadratisch gaat.

kantje board !

keessie 20 July / 2018 / 10:53

Ik zou voor een 8 gaan naast je 11. De 7 zou misschien theoretisch kunnen qua overlap. Maar dat zou betekenen dat je met de echt lekkere dagen 22-26kn gaat twijfelen of je nog net met je 11 kan, of dat je alvast de 7 zal pakken. Met de 8 kun je relatief wat sneller naar het kleinere maatje, wat je 100% zal gaan waarderen, want <10m kites zijn gewoon veel fijner dan grotere maten.

Wil je uiteindelijk 3 maten, dan is de 11-9-7 natuurlijk perfect.

Je hoeft niet persé allemaal dezelfde type kites, maar het helpt wel als ze gelijk zijn in vaargevoel. Je vaart dan intiuitever weg als je van maatje wisselt, en zo gaat je aandacht naar belangrijkere dingen. Dat bevordert je progressie.

dr511 26 July / 2018 / 09:14

En van de switchblade kun je gerust over jarige modellen kopen. Is de laatste jaren toch niks meer aan verandert dan de kleur. Dus kun je voor een scherpe prijs de hele serie wel kopen {#emotions_dlg.pompom.gif}

Ziki Ondergoed, schultenbrau