voor groot deel is het de angle of attack en ook weer net wat je lekker vind. Zou fijn zijn als fabrikanten meer specs geven van hun kites. (verder de dikte/drag van je kite)
-Gewicht
-AOA (hoek van je kite in de lucht)
-AR (lengte breedte verhouding van je kite)
-Drag (dikker of dunner profiel+LE)
Als een kite dieper in het windvenster staat, heeft deze minder wind range en blijft een beetje doordrukken. In reviews zegt men de kite heeft een goede lowend. Een kite houdt beter druk en reageert directer, park en ride. Is ook stabieler, zal niet over je hoofd vliegen. Voor waven kun je dan kleinere kite varen, wat weer sneller stuurt. Voor downwinders is dit mogelijk ok.
Deze kites gaan minder goed upwind en trekt als een truc als je overpowered bent, je hebt meer float tijdens spingen, je land zachter.
Ik hou zelf van high end kites, dunner profiel, hoog aan het randje windvenster, die je helemaal uit kunt zetten als je bar wegduwt, soms neiging tot over je heen vliegen (minder stabiel). In reviews "de kite heeft een goede high end." (in the lowend moet je power zoeken, op snelheid komen etc)
Gevoeliger op de bar, je kan een maat groter varen, gaat beter upwind. Je schiet omhoog in sprong en je land wat harder, kite moet blijven bewegen om druk te genereren. Kite heeft een grotere windrange.
Fijnste is als kites komen met stel optie voor de AOA, dus op de front briddle. (niet op de stuurlijn dat maakt voor vliegen van je kite niet uit, das alleen de barfeel) Je kan zelf dan kiezen voor grunt of depower. Onder andere enduro, trigger, wook, nexus etc hebben wat stelruimte. Voor mij mag het nog wel meer verschil maken (Bij sommige kites is het zo weinig, wat je kunt stellen, maar denk dat fabrikanten wat voorzichtig mee zijn want AOA is zeer bepalend voor het character dat ze aan een kite willen geven.
Zelf ben ik van tweede keuze highend kite, maar weet niet wat de echte wave downwinder freaks kiezen, uiteindelijk is het net wat je lekker vind.
Wauw, bedankt voor de grondige uitleg!
Ik had inderdaad al gedacht om de back line te verlengen, maar als enkel de bardruk verandert dan maakt dit niet veel uit voor me.
Fantastisch om wat dieper in de theorie te duiken zo!
Sommige wave kites (zoals) de North/duotone NEO zijn trouwens vrij krachtig, waardoor ze ook minder high end hebben. Dan moet je eigenlijk een maat kleiner varen. Een 8m neo is qua power bijvoorbeeld vergelijkbaar met een 9m bow-kite. Dat hebben ze expres gedaan, zodat je een kleiner maatje kan varen bij golfrijden.
Bandit is volgens mij een meer klassiek delta-kite, dus die heeft dat niet.
Trouwens, de windrange die fabrikanten meegeven kan je met een korreltje (zee)zout nemen.
Ik gebruik zelf north dice. De 9 dice krijgt als windrange 16-32 mee van de fabrikant. Ik vaar hem ongeveer tussen 20 en 28 knopen. Bij 16 zou ik geen hoogte kunnen lopen en bij 32 zou ik hem nooit kunnen houden. Ik weeg zo'n 70 kg.
@Remus, ik ga er vanuit dat als je bar van je af duwt idd lijnen al slack hangen, dus volledig gedepowerd, idd zo niet lijnen afstellen. Het gaat hier om de hoeveelheid minimum pull die de kite nog steeds geeft als ie helemaal gedepowerd is.
Afstellen van je aanknopings punt van de stuurlijnen, (niet de lengte) maar knoopje meer of minder bij de tip, bepalen alleen de feel en hoe de kite stuurt. Heeft verder geen invloed hoe de kite vliegt.
Afstelling als dat op je kite zit aan de leading edge, heeft dus wel invloed hoe je kite vliegt. (AOA) En ook met name de pull/grunt die de kite heeft als deze helemaal gedepowered is.
Dit weekend met de 9m bandit-s gevaren in 25kts, volledig gedepowered en bar van me af geduwd. Het ging wel maar met momenten keihard edgen op mn snelheid te controleren! Conclusie, het gaat wel maar misschien niet ideaal.. Ik had 'm beter in 8m gekocht maar nu wat te laat.
Registreerde: 06 May 2020
Na lang twijfelen over welk materiaal ik zou aanschaffen is de keuze op een Bandit 2020 12m2 en een Bandit-S 9m2 gevallen.
Nu viel me in de handleiding op, voor een keer dat ik die lees, dat een Bandit-S 5kts minder windrange heeft in de high end. 9m2 Bandit-S gaat van 14-25kts en een 2020 van 15-30kts. In welke mate kiters rekening houden met de windrange aangegeven in de handleiding spreek ik me niet uit :-).
Ik vraag me af of dit iets typisch is aan het design van meer wave gerichte kites? Ik zou het omgekeerde verwachten aangezien van een wave kite wordt gezegd dat die veel meer depower hebben. Gisteren ben ik er voor de eerste keer mee gaan varen en ik had ook de indruk dat de S versie iets minder met gusts overweg kan i.v.g.m. de 2020.
voer voor discussie?