San pere Pescador in September

Door: marriemar Reacties: 17 Hits: 1776
marriemar 28 July / 2010 / 09:58
Begin september vertrek ik naar San pere Pescador voor een weekje kiten.
Nu ben ik een beetje aan het zoeken in de archieven van windfinder/ guru. Het valt mij op dat de wind in september (in het algemeen) niet boven de 3 á 4 bft uitkomt !?

Wie is er eerder in september naar San pere Pescador gegaan? en hoe was de wind toen? Mijn grootste kite is 12m2. Is dat dan wel groot genoeg? Ik kan hierover weinig info vinden op het internet/ dit forum.

Wie heeft er wat ervaring? alvast bedankt.

rickiej 28 July / 2010 / 10:08
over september weet ik niet precies. Maar ik ben er paar keer rond eind juli / begin augustus geweest. Toen voornamelijk met de 9 mtr gevaren. Heb van iemand gehoord die er nu zit dat hij meestal met zijn 9 of 11 mtr vaart
neem een 12 en een 9 mee? Als je ruimte over hebt een 7 voor de tramontana wind uit het noorden

Jurn 29 July / 2010 / 14:32

Ik ben net terug.. aan windguru enzo heb je niet veel. Daar is echt veel termiche wind en dat zie je niet in de voorspelling. Soms waait het hard en soms niet. Als ik volgend jaar ga dan koop ik zeker een 14 !! Soms is er echt maar iets van 12-15 knopen dan kan het echt net met een 12 maar 14 is veel leuker... Soms zeker goed tedoen met een ±10.
Verwacht aleen geen rustige spot. Zeker niet in het weekend dan komen echt alle spanjaarden. En het zit vol met beginnende kiters. Dus let altijd op je kite want er zit er zo 1tje door jouwe heen. Dit is wel van eind juli. Hoe het in september is weet ik niet maar het zal niet veel verschillen denk ik Ciao:D

Trouwens tranmotana is echt Super hard!! ±35 knopen tot 50.. Maar HEEL erg vlagerig want het komt dan uit de bergen. Kleine kite moet je zeker niet vergeten

Jurn had een 3 sterren sessie in Oostvoorne autostrand met maar liefst 10 - 15 knots op zijn SlingShot RPM (2010)

Fredje1 24 August / 2010 / 18:48
San Pere Pescador ,

Ik ben hier nu al voor 't 2e jaar in Augustus dus kan niks over September zeggen maar algemeen :
- vrij drukke kitespot , zeker in de weekenden als de spanjaarden komen. (die geen voorrangsregels kennen)
- moet in het hoogsezoen (Juli Aug) betalen om op 1 van de 3 Spots in de Baai van Rosas te mogen Kiten.

- Mag alleen Kiten op de aangewezen Kitespots met Lycra/T-shirt ( buiten het hoogseizoen mag meer zonder te betalen)

- de gemiddelde wind snelheid dat ik er was 10 - 13 knopen (met mijn gewicht bijna water-trappelen)
( deze waait dan vanuit zee beste tijd 14 - 18 uur , anders als de wind uit de Bergen komt = aflandig en harde wind.)

Dus ik heb dus al 2x pech gehad met de wind !
Wordt wel gezegd dat het daar altijd waait , alleen niet als ik daar ben.
Dus goed statestieken na kijken van September.

Succes.
Mijn broer doet aan schietsport ik zeg altijd :Waarom schiet je niet 10 x in de roos dan heb je toch

Fredje1 24 August / 2010 / 18:50
Mijn Kite die ik daar gebruikt heb was/is Best-Waroo11

( had liever een 9 13 bij me gehad )
Mijn broer doet aan schietsport ik zeg altijd :Waarom schiet je niet 10 x in de roos dan heb je toch

netraam 25 August / 2010 / 14:06
Hey toevallig had ik ook een vraag uitstaan over dit gebied Man _Rot zei het volgende

--------------------------------------------------------------
Man_rot
Level 0Re: Rosas / L'estartit
[#2] geplaatst op 25 augustus, 2010 (15:46)

1Reg. datum: 10 nov, 2003Hoi, ik kom er al 20 jaar, eerst windsurfen en nu kite ik er de laatste 4 jaar.

je kan beter niet naar l'estartit gaan, wind is daar heel veel minder, en je mag er officieel niet kiten!

l'estartit ligt net buiten de baai van Rosas, kijk maar op google earth. http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s_q&hl=nl&q=st pere pescador&sll=42.185794,3.164063&sspn=0.366832,0.617294&ie=UTF8&t=h&split=1&rq=1&ev=zo&radius=18.96&hq=st pere pescador&hnear=&z=11

de baai loopt van Rosas (in het noorden) naar L'escala in het zuiden, precies aan de andere kant van de berg om de punt heen ligt dan l'estartit

Er zijn 3 officiele kitezones in de baai van rosas.
Hiervan is er geen één in Rosas zelf!

ampuria brava bij camping amberes
St Pere Pescador strand can Martinet http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s_q&hl=nl&q=st pere pescador&sll=42.185953,3.110676&sspn=0.022927,0.038581&ie=UTF8&t=h&split=1&rq=1&ev=p&radius=1.19&hq=st pere pescador&hnear=&ll=42.191072,3.110719&spn=0.02372,0.038581&z=15
Ballene Allegre (op de camping) http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s_q&hl=nl&q=st pere pescador&sll=42.148387,3.118057&sspn=0.011868,0.01929&ie=UTF8&t=h&split=1&rq=1&ev=zi&radius=0.59&hq=st pere pescador&hnear=&ll=42.148992,3.11574&spn=0.011868,0.01929&z=16

er wordt overal gekite, maar officieel mag het van juli tot en met augustus (=hoogseizoen) alleen in deze kitezones

Wanneer jij gaat mag het in de baai dus vrijwel overal. alleen niet in de zwemzones, die, als ze er nog zijn, worden aangegeven met gele boeien

de Baai loopt een beetje rond dus de tramontana is in het noorden puur aflanding en meer naar het zuiden schuin aflanding.
Ikzelf vind de beste spot st pere pescador (in het midden van de baai) , omdat hier het strand het breedst is, je hebt hier heel veel de ruimte.
met tramontana varen de meeste mensen ook gewoon, ondanks dat de wind schuin aflandig is. Dit jaar ben ik er ruim 3 weken geweest en heb 3x een tramontana gehad, en ook gewoon gevaren met mijn 9m, 2 dagen niet kunnen varen omdat 9 mijn kleinste kite is en het daar te hard voor waaide

Deze wind kan één dag opsteken maar meestal zijn het er meer (net als een mistral).
Let op tramontana kan erg hard zijn (afgelopen juli één dag met 55 knopen gemeten op het strand), is vlagerig (windmeter ging heen en weer tussen 20 en 55 knopen), en gaat vaak dag en nacht door.

de ''normale'wind is de thermische wind die meestal uit zee komt en vaak vanuit het zuidoosten, deze komt in de zomer maanden in de middag opzetten (tussen 12:00 en 16:00) en gaat 's avonds weer liggen.

ik ben er 1x in september geweest en toen was de wind vrijwel het zelfde als in juli/augustus, maar ik weet niet of dit altijd zo is.

om een idee te krijegen hier een webcam vanaf camoing aquarius: http://www.aquarius.es/html/hmetecs.html
Veel plezier

--------------------
ik ga hier de tweede week van september heen wat jij?
Kun je gelijk mooi Barcalona bezoeken! kleine 2 uurtjes verderop

netraam had een 3 sterren sessie in Schellinkhout met maar liefst 15 - 20 knots op zijn North Rebel (2010)

Langbeest 25 August / 2010 / 19:58
Quote: Fredje1 - 24 augustus, 2010 (20:48)
,moet in het hoogsezoen (Juli Aug) betalen om op 1 van de 3 Spots in de Baai van Rosas te mogen Kiten.-

Kom er al vele jaren en je hoeft niets te betalen.
Ze willen het wel bij st Pere Pescador doen geloven en ja je kunt bij locale VVV een bandje halen dat laat zien dat je betaald hebt.
Ik en met mij heeeeelll veeeelll mensen hebben nooit iets betaald en ook geen problemen gekregen.
Als men moet betalen om te mogen kiten moet er ook een bepaalde regelgeving en controle zijn mbt beginners, reddingsboten etcetera.
Er is op de spot geen enkele controle en zeker geen veiligheids controlle
Allen de politie komt wel eens kijken of je niet buiten de zone komt.

Misschien bedoel je La Ballena mbt betalen, want dat weet ik niet.
Geen wind....neem een thermoskan mee

Man_rot 25 August / 2010 / 20:20
Quote: Langbeest - 25 augustus, 2010 (21:58)
Quote: Fredje1 - 24 augustus, 2010 (20:48) ,moet in het hoogsezoen (Juli Aug) betalen om op 1 van de 3 Spots in de Baai van Rosas te mogen Kiten.- Kom er al vele jaren en je hoeft niets te betalen.Ze willen het wel bij st Pere Pescador doen geloven en ja je kunt bij locale VVV een bandje halen dat laat zien dat je betaald hebt.Ik en met mij heeeeelll veeeelll mensen hebben nooit iets betaald en ook geen problemen gekregen.Als men moet betalen om te mogen kiten moet er ook een bepaalde regelgeving en controle zijn mbt beginners, reddingsboten etcetera.Er is op de spot geen enkele controle en zeker geen veiligheids controlleAllen de politie komt wel eens kijken of je niet buiten de zone komt.Misschien bedoel je La Ballena mbt betalen, want dat weet ik niet.
Dat je het niet doet wil niet zeggen dat het niet moet! de gemeente van st pere heeft het in een verordening bepaald.

In heel catalonië (en daar ligt de baai van Rosas) mag je officieel niet kiten, vergelijk het met de stekken in nederland waar je een ontheffing voor moet hebben. Natuurlijk wordt er overal wel gekite, in het voor en najaar zelfs op het strand van de stad Barcelona

Ik heb zelf meegemaakt 3 jaar geleden dat iemand van het water kwam en werd aangehouden door de politie.
Mijn vriendin spreekt catelaans/spaans en heeft voor hem getolkt op het politieburo.

Helaas de 'spaanse officier van justitie' moest erover beslissen en dat ging 3 weken duren.
De man was zijn kite en zijn board kwijt, die kon hij pas na de beslissing weer opgaan halen! en welke boete dat wist men nog niet

We hebben toen uitgebreid met de politie gesproken en het is officieel gewoon verboden.

Het wordt ivm het toerisme wel gedoogd, en buiten het hoogseizoen wordt er niet opgetreden.

Op de spot van st pere is wel degelijk een boot en David loopt daar rond om te controleren.

Wanneer je bij ampuria brava, amberes kite dan kost je dat 80 euro voor een week, en daar zijn ze met de politie heel erg streng met controleren.
bij st pere kost het (wanneer je lid bent van de nederlandse kitevereniging, want dan heb je een WA verzekering) 10.50 euro voor een week.

daar zijn ze veel minder streng en kan je idd gewoon kiten zonder dat je betaald hebt.
op Nautic Almata wordt aan de rivier kant ook gewoon gekite zonder te betalen.

ps: te hard rijden mag ook niet maar velen doen het!

Ozone catalyst:6,9,12 Zephyr

JASPER016 25 August / 2010 / 20:22
afgelopen weken liep er wel een gast lang die af en toe kwam controleren of je wel betaald had.. zo niet moest je gewoon je kite naast het "betaalde" gebied oplaten...
Verder zijn de voorspellingen daar nooit goed.. maar er is wel altijd wind. bij de kiteschool daar zeggen ze dat het onmogelijk is tussen 1 en 5 te voorspellen. maar meestal komt de wind juist om 1 uur tot vrij laat
echt een top spot ik kan niet wachten op terug te gaan

JASPER016 had een 4 sterren sessie in Zandmotor met maar liefst 12 - 18 knots op zijn Airush Razor (2017)

Langbeest 27 August / 2010 / 08:17
Quote: Man_rot - 25 augustus, 2010 (22:20)
Quote: Langbeest - 25 augustus, 2010 (21:58)Quote: Fredje1 - 24 augustus, 2010 (20:48) ,moet in het hoogsezoen (Juli Aug) betalen om op 1 van de 3 Spots in de Baai van Rosas te mogen Kiten.-

Op de spot van st pere is wel degelijk een boot

(wanneer je lid bent van de nederlandse kitevereniging, want dan heb je een WA verzekering) 10.50 euro voor een week.

-Kom er jaren en werkelijk nog nooit een boot gezien buiten die van particulieren.
-Vaak genoeg ellende gezien en nooit 1 redding dmv een klaarstaande boot.

-Ik heb gewoon een aanvullende WA zonder gebruik van de NKV ,aantoonbaar met pas.

David heb ik menigmaal gesproken en als je gewoon je IKO en WA laat zien geen probleem.

Neemt niet weg dat als er betaald moet worden (wat ik niet eens zo erg vind) er ook voorzieningen moeten zijn.
Zeker mbt veiligheid en naleving hiervan.
Er gebeuren daar dingen die echt niet meer normaal zijn met die lijpe Spanjaarden.
In de weekenden is het dan ook een "No Go".

Man_rot 27 August / 2010 / 09:06
Quote: Langbeest - 27 augustus, 2010 (10:17)
.Er gebeuren daar dingen die echt niet meer normaal zijn met die lijpe Spanjaarden.In de weekenden is het dan ook een "No Go".

Dat ben ik helemaal met je eens.

ps de (rubber) boot is van de kite scholen en die heeft afgelopen zomer meerder malen kiters opgehaald, ook niet lessers

op de dag met de zeer zware tramontana was er ook nog een scooter van een local uit st pere, die ook een keer een zeer snelle reddingsactie deed.
Ozone catalyst:6,9,12 Zephyr

Langbeest 27 August / 2010 / 11:33
Oke dan, ik zal er eens op letten.
Is wel een postief.

ErikE 27 August / 2010 / 16:25
Wij waren op ballena allegre, zouden daar eigenlijk borg moeten betalen voor een lycra, maar elke keer dat we er waren waren er geen lycra's.... Het is idd wel druk met prutsers... Maar met tramontana aan is het zo goed als leeg ineens...

Laat even weten hoe het was in september, ben wel wel benieuwd hoe het daar is buiten het 'vakantieseizoen'....

Job 27 August / 2010 / 17:06

Bij Tramontana blijven de die hards over!

Job had een 0 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 14 - 18 knots op zijn Best Waroo (2008)

Onbekende gebruiker 28 August / 2010 / 16:23
Wij hebben ook in de tramontana gevaren! Kneiter hard, hoge sprongen... echt gaaf!
Wind is niet echt te voorspellen daar, termische wind.
nepke 28 August / 2010 / 18:45
ben er 2x geweest, alleen de tramontana biedt plezier voor de rest is t echt een kutspot, mits je met 14mtr wilt varen, op ballena heb ik nooit betaald overigens, in september zal t wel niet meer zodruk zijn denk ik

Luuk 30 August / 2010 / 16:07
ik kom ook al 4 jaar bij la ballena
je moet er idd een lycra aan. je betaald hier 20 euro voor en krijg dit aan het eind van de vakantie terug.
veder is de spot in het weekend echt super druk
maar als je ver genoeg uitvaart goed te doen
dit jaar was hellemaal geweldig van de 14 dagen 12 dagen kunnen varen. hieronder waren ongeveer 7 dagen tramontana
dan is het strand hellemaal leeg en zijn er bijna geen kiters meer over geweldig dus

alain_ 30 August / 2010 / 18:46

september?
niet doen.

zo is dat nou zo moeilijk?
Advance kiteboarding - Underwave

alain_ had een 5 sterren sessie in Wolderwijd - Zeewolde met maar liefst 10 - 17 knots op zijn Advance Kaiman (2010)