Pasaat wind & La Nina deze winter

Door: mvandijk Reacties: 14 Hits: 1892
mvandijk 14 November / 2010 / 12:08
We hebben tot de lente van 2011 te maken me de opvolger van El Nino: La Nina.
Wij zijn op Oktober 15 2010 een kitesurf school begonnen en hebben het vermoeden dat La Nina de passaat wind over Sao Vicente (Kaapverdische Eilanden) beinvloedt. De motoren van de wind (Azores- high en ITCZ-low) zijn verschoven, het regen seizoen was veel langer dan normaal (stopt in augustus maar was in oktober nog steeds aanwezig) en ....... de wind is beduidend minder.
Dus voor degenen die van plan zijn om deze winter naar Sao Vicente te komen: hou rekening met minder wind!

wazzaah 14 November / 2010 / 12:32
Beetje je eigen glazen ingooien, maar wel heel eerlijk
kitestart.nl - kitesurfen-op-terschelling.nl

wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)

Nazar 14 November / 2010 / 13:07
respect voor je eerlijkheid!

Woodmaster 14 November / 2010 / 19:15
yep!!!!
Whats your cup of coffee? Blusch Quality coffee Alkmaar.

Woodmaster had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 39 - 62 knots op zijn Naish Pivot (2020)

alain_ 15 November / 2010 / 23:47
En zo hoort dat!
Advance kiteboarding - Underwave

alain_ had een 5 sterren sessie in Wolderwijd - Zeewolde met maar liefst 10 - 17 knots op zijn Advance Kaiman (2010)

david137 12 January / 2011 / 17:26
Ik maakte mij oorspronkelijk ook zorgen maar we zitten nu al 4 weken met letterlijk onafgebroken 15knt wind... En deze week ziet het er ook weer prachtig uit (pic) ik ben dus weer heel wat meer gerustgesteld over mijn reis naar sal eind januari. Kan het zijn dat el nina gedaan is? 5 weken is toch moeilijk een uitzondering te noemen.

Magic_Ed 12 January / 2011 / 19:14
El Nina gedaan? Wel eens gelet op wat er in Australië aan de hand is?
w w w . v e r s u s s h o p . n l

doyouwaroo 12 January / 2011 / 20:35
Ben in december 2 weken in Cumbuco geweest en daar was ook een stuk minder wind als de vorige 2 keer in december. 5 dagen geen wind en de rest alleen maar met mijn 11M gevaren. (weeg maar 65K). Ook daar werd gezegd dat het regenseizoen eerder was gekomen..ook relatief meer regen gehad.
Kan dit ook aan El Nina liggen of heeft die daar geen invloed ?

david137 12 January / 2011 / 22:43
Waarom bestaat er geen klimaatfenomeen dat meer wind genereerd een heel jaar lang hé :p

Woodmaster 13 January / 2011 / 00:38
Quote: david137 - 12 januari, 2011 (23:43)
Waarom bestaat er geen klimaatfenomeen dat meer wind genereerd een heel jaar lang hé :p

Als jij nou eens iedere dag een pot bruine bonen gaat eten dan heb jij binnen de korste keren jouw windfenomeen!
Whats your cup of coffee? Blusch Quality coffee Alkmaar.

Woodmaster had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 39 - 62 knots op zijn Naish Pivot (2020)

posty 13 January / 2011 / 02:36
Na El nino, een periode van droogte volgt El nina, een periode van veel neerslag.

Gelukkig lijkt de passaat wind zich te herstellen, alleen het blijft nog veel regenen op dit moment.

Alle wind die we in 2009 gehad hebben kwamen we tekort in 2010 en de regen andersom!

Over een paar maanden is alles weer back to normal.....hoop ik.

posty had een 4 sterren sessie in Curacao, St Jorisbaai met maar liefst 16 - 24 knots op zijn Best Kahoona (2009)

Magic_Ed 13 January / 2011 / 07:07
Quote: doyouwaroo - 12 januari, 2011 (21:35)
Ben in december 2 weken in Cumbuco geweest en daar was ook een stuk minder wind als de vorige 2 keer in december. 5 dagen geen wind en de rest alleen maar met mijn 11M gevaren. (weeg maar 65K). Ook daar werd gezegd dat het regenseizoen eerder was gekomen..ook relatief meer regen gehad.Kan dit ook aan El Nina liggen of heeft die daar geen invloed ?
El Nina betekent voor het noorden van Brasil meer en vroegere neerslag (en dus minder wind).

De effecten van el Nino / El Nina zijn nooit het zelfde, er is een globale trend zichtbaar, maar toch is het elke keer weer anders.

dr511 13 January / 2011 / 08:31
afgelopen zomer was het in NL ook niet om over naar huis te schrijven maar 4 van de 7 in de week kunnen varen en dan ook nog met een 10m waar je in 2009 nog 6 of meer dagen in de week met een 7metertje kon knallen.
ik dacht dat global warming juist meer wind zou brengen. Nu kan ik ook wel weer naar de supermarkt gaan lopen ipv ff de auto pakken om het klimaat postitief te beinvloeden.
Ziki Ondergoed, schultenbrau

Magic_Ed 13 January / 2011 / 08:49
Laten we nu niet een korte termijn effect gaan verwarren met een lange termijn effect. Vooral omdat de klimaat discussie voorlopig nog niet definitief beantwoord gaat worden...

Daarnaast zijn de effecten van El Nino / La Nina op Europa niet significant genoeg (als in: de variatie in het weerpatroon is zo groot dat het effect niet te onderscheiden is).

eddyc 13 January / 2011 / 10:23
Wij wilden juist boeken naar SAL.
Effe een dagje denken.
eddyc