Reisverslag Morocco November

Door: maayke Reacties: 12 Hits: 3390
maayke 14 November / 2010 / 17:26
Reisverslag begin November Morocco:
Samen met Margreet, de vriendin van mijn broertje, ben ik voor 10 dagen naar Marokko gegaan. Ik wist dat Dakhla de ultieme kitesurf spot zou zijn, maar er moest ook nog wat meer te doen zijn dan alleen maar kitesurfen en zonnen. Daarom hebben we ervoor gekozen om op Agadir te vliegen en naar Essaouira te gaan.

Om het kort samen te vatten. Er is voldoende gekite, voldoende gezont en voldoende culturele dingen gedaan. En dat is toch denk ik wel een perfecte vakantie voor een stelletje waarvan er 1 een fanatiek kitesurfer is.

We vlogen met Ryanair. Na een beetje kletsen met de dame achter de balie konden onze 2 kitetassen (1 golfbag en 1 waveboard bag) ermee door als 1 sport item. Dit ene item hadden we van te voren aangemeld. Na een vlotte vlucht waar je wel gek wordt van alle Ryanair reclame landden we in het warme Marokko. Hier moesten we erg lang wachten bij de douane en werd er volop voorgedrongen door de Nederlandse Marokkanen. We namen een grand taxi naar het centrum. In de Lonely planet hadden we een leuk hotelletje gevonden. Omdat het nog maar 12 uur was hebben we de rest van de dag op het strand gechillt. Vanaf een uur of 4 waren er mensen aan het kitesurfen op Agadir beach. (hoe zuidelijker je zit, hoe stabieler de wind leek te zijn) Ik was blij verrast dat er hier aan het eind van de dag een termische wind opstak, een goed teken voor de komende dagen! De lokale bevolking viel ons heel erg mee. Ze waren vriendelijk en hielden na een tijdje ook op met hun gesprekken. We voelden ons veilig en niet lastig gevallen.

De dag erna gingen we naar Taghazout, dit is een echt golfsurf stadje. Heel klein, vol met surfers en super gezellig. We vonden via een local een kamertje achteraf voor 100 dm per nacht. Dit is omgerekent 9 euro voor een 2 persoons kamer met eigen keuken en douche. De 2 dagen daarna hebben we gegolfsurft/ gepeddelt en gezont. Aan het eind van elke dag stak er een thermische wind op, maar helaas was de LE van mijn grootste kite bij het oppompen ontploft. De tweede dag in dit dorpje hebben we de taxi genomen naar Paradise valley. Dit is echt de moeite waard. Een ware Oase in het midden van het droge en stoffige Marokko.

Dag 4 gingen we met de bus na Essaouira. De hele nacht was ik ziek geweest, en in de bus zat Margreet tussen allemaal kotsende wagenzieke mensen. Arme Margreet, eerst mij moeten aanhoren en toen in de bus de voeten van de vloer moeten houden omdat het kots overal heen liep...Ik zat veilig 10 rijen meer naar achter naast een stinkende man in een gewaad.

In Essaouira aangekomen vonden we een mooi hotel aan de rand van de Medina (binnenstad) vlak bij het water. In de Medina is het leuk rondlopen, shoppen en uit eten gaan. Eten doen ze hier laag zittend. Wij met onze lange benen hadden vaak moeite om ons tussen de bank en de tafel te plaatsen. Het eten vond Margreet oke en ik vond het vies. Vaak kreeg je vies bestek, vies tafellaken, koud, verdacht eten wat ik zelf niet zo lekker vond. Op het menu staat bijna altijd: Couscous, tagine (soort stoofpotje waar van alles in kan zitten), pasta en pizza. Dat ik het eten vies vond heeft er misschien ook wel mee te maken dat ik Italiaans eten gewend ben. Goedkoop was het eten in ieder geval wel. Meestal waren we zo’n 10 euro kwijt voor 2 personen.

Bij Essaouria heb je Club Mistral, deze ligt zo’n 3 kiliometer van het centrum vandaan. Met een taxi ben je er voor 60 eurocent.
Mistral bied ook storage aan en daarnaast kun je bij Ocean Vagabond heerlijk chillen achter een hekje. Hier heb je niet zo veel last van verkopers en het drinken en eten is er goed  Vlak voor de deur is de wavespot. En een stukje downwind is de flat water spot waar je met hoog tij kunt freestylen.

De 5 dagen dat we in Essaouira waren, waren we elke dag wel hier te vinden. Zeker de laatste 3 dagen toen Margreet ziek was, lag ze hier op een bedje en was ik aan het kiten. Vanaf hier kun je ook op een paard of kameel een strand tocht maken, o.a. langs het huis van Jimmy Hendrix.
Windfinder geeft een goede voorspelling van de wind en de golven. Ik heb er 2 keer met mijn 9,5 gekite, 1 keer met de 11,5 (die ik gerepareeerd had) en 1 keer met de 7,5. Er stonden altijd wel wat golven en 2 dagen stonden er echt beste bakken. Vergelijkbaar met de noordzee windkracht 7.

De wind is sideshore en de golven breken overal. (Niet keurig van rechts naar links ofzo) Ik vond het lastige omstandigheden om veel turns op een golf te kunnen maken maar heb me er toch prima in vermaakt.
Eén keer heeft een golf me nog goed gepakt en in mijn lijnen ingewikkeld. Ik schaam me diep dat ik nog steeds kite zonder mesje in mijn trapeze.. Gelukkig kwam ik weer vrij, en was de enige schade een dikke bult op mijn hoofd, waar mijn board tegen aan geknalt was. Nu ik thuis in Nl zit heb ik gelijk een nieuwe trapeze bestelt, met mesje..

We hebben 1 middag regen gehad, deze middag zijn we naar de Hammam geweest. Dit is een Marokkaans badhuis, een hele ervaring! We werden hier ontvangen door compleet gesluierde moslims, toch apart om die dan later in een ander kamertje met alleen een onderbroek aan te zien. In een vochtige ruimte werden we op de stenen vloer neergelegd. Water over ons heen gegooit, ingesmeerd met modder en alleen gelaten. Daar lig je dan om een koude stene vloer te wachten. Na een half uur kwamen ze weer. Weer een hele lading water, modder weg en toen de lang verwachte massage. De dames spraken geen engels, en onderling alleen meer Marokkaans. Wij hadden dus geen idee waar al dat gegiechel over ging. Maar hadden toch het idee dat het over ons ging. Een massage uitgevoerd op een stenen vloer is ook niet echt relaxed.

's Avonds kun je er ook uitgaan. Taros is een leuke bar/ lounge plek waar je 's avonds nog wat kunt gaan drinken. Verder is er niet veel te doen 's avonds.

Het is een super land om op vakantie te gaan voor een stel wat meer wil dan alleen kiten. De mensen zijn echt aardig en vriendelijk. We hebben veel leuk contact gehad met locale surfers en reizende surfers. Mooie natuur gezien, leuke dingen gedaan. Een nadeel vond ik dat het eigenlijk overal vies is. In het water drijven de plastic zakken rond, het strand is vaak vies, restaurants en de straten zijn vies. Ik denk dat door het gebrek aan hygiene we ook beide ziek zijn geweest. Ik had een 5,5, 7,5, 9,5 en 11,5 mee aan kites. Achteraf zou een 7,5, 9,5 en 13,5 ideaal geweest zijn. Een golfsurfboardje is ook leuk om mee te nemen.

www.windriders.eu Lago di Garda: paradise on earth :)

maayke had een 5 sterren sessie in Mui Ne met maar liefst 20 - 25 knots op zijn Best Cabo (2013)

kobrin 14 November / 2010 / 17:35
Mooi gedetailleerd verslag !
www.aboards.eu

kobrin had een 3 sterren sessie in Oosterschelde - Oesterdam met maar liefst 17 - 21 knots op zijn Ozone Catalyst (2014)

Mediator 14 November / 2010 / 17:37
top verslag, daar hebben de mensen die een leuke reis zoeken tenminste iets aan
* professional trolling master ^^

Mediator had een 3 sterren sessie in Zeebrugge met maar liefst 17 - 28 knots op zijn Naish Torch (2010)

mae 14 November / 2010 / 17:54
Was echt een lekkere vakantie! Zon, kiten, cultuur, alles in één. Ikzelf vond het eten wel prima, ook al ben ik waarschijnlijk ziek geworden door het eten. Maar ja, shit happens. De menu's in de restaurant waren wel bijna overal hetzelfde. Verder indd niet zo hygienisch allemaal, maar dat hoort erbij denk ik..
Zowel met een huurauto als met de bus kun je prima reizen langs de kust. Bus kost bijna niks, een auto huren voor 10 dagen ongeveer 300 euro excl benzine. Lonely Planet vonden wij wel heel handig voor zowel hotels als dagtripjes.
Nogmaals; aanrader!

Djee 14 November / 2010 / 19:38
Maayke wederom Mooie geschreven en duidelijk
Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

crossbowkiter 14 November / 2010 / 19:46
mooi verslag!

foeke 16 November / 2010 / 11:25
Leuk verslag, bedankt! Komend jaar staat Marokko in de planning, dus dan zijn dit handige verslagen.
-- as High as a Kite! --

Balance 16 November / 2010 / 16:35
Deed iedereen dit maar na z'n vakantie!
Icarus kiteshop & Duotone

Balance had een 4 sterren sessie in Blankenberge met maar liefst 20 - 25 knots op zijn Cabrinha Drifter (2012)

Magic_Ed 16 November / 2010 / 16:51
Leuk verslag en fijn dat jullie een prettige ervaring hadden.

Ik had ook een hele prettige ervaring in Marokko (sidi kaouki, 25 km zuidelijker), maar ik ben man, dus dat is toch iets anders.

Wavespot: Essaouira is niet echt een wavespot. Dan beter naar Sidi Kaouki (ook stabielere wind, maar nog steeds vlageriger) of iets noordelijker (naam even kwijt).

Over eten: raar dat het zo vaak hetzelfde was, volgens mij zijn er echt heel veel mogelijkheden in Essaouira, misschien een seizoen of een budget ding? Ik heb genoten van het eten in Sidi Kaouki. Veel vis van de bbq, maar ook andere heerlijke gerechten. Scheelt misschien ook dat ik de Marokkaanse gerechten ook heerlijk vind
w w w . v e r s u s s h o p . n l

Vliegenaar 16 November / 2010 / 22:26
Leuk verslagje Maayke, volgende trip al in de planning?

maayke 17 November / 2010 / 08:44
Quote: Vliegenaar - 16 november, 2010 (23:26)
Leuk verslagje Maayke, volgende trip al in de planning?
Si, as dinsdag vertrek ik voor 2 maanden naar Brazilië :) Daarna de sneeuw in. Maart moet ik nog even bedenken wat ik ga doen. En dan in April weer terug naar Italië, mijn thuis:)
www.windriders.eu Lago di Garda: paradise on earth :)

maayke had een 5 sterren sessie in Mui Ne met maar liefst 20 - 25 knots op zijn Best Cabo (2013)

Vliegenaar 17 November / 2010 / 10:47
Quote: maayke - 17 november, 2010 (09:44)
Quote: Vliegenaar - 16 november, 2010 (23:26)Leuk verslagje Maayke, volgende trip al in de planning?Si, as dinsdag vertrek ik voor 2 maanden naar Brazilië :) Daarna de sneeuw in. Maart moet ik nog even bedenken wat ik ga doen. En dan in April weer terug naar Italië, mijn thuis:)
Ah leuk, waar ga je heen in Brazilie? Daar wil ik ook nog eens naartoe nm.

alain_ 24 November / 2010 / 10:18
pff werk je ook nog of?
Advance kiteboarding - Underwave

alain_ had een 5 sterren sessie in Wolderwijd - Zeewolde met maar liefst 10 - 17 knots op zijn Advance Kaiman (2010)