Kitesurfen aan de Belgische kust

Door: Rufus Reacties: 28 Hits: 6273
Rufus 16 April / 2012 / 19:43
Beste mensen,

Ik ben binnenkort van plan om in Oostende te gaan kiten, omdat ik in Belgie studeer en de trein daar rechtstreeks naartoe gaat.
Ik heb onlangs gehoord dat je aan de belgische kust moet kunnen aantonen dat je kitelessen hebt gehad en dat je verzekerd moet zijn bij je spot.
Klopt dit?
Want ik heb nergens een bewijs dat ik ooit lessen heb gehad.. die mensen zien daar toch ook wel hoe je met een kite om gaat en of je het kiten beheerst. Dan moet het toch geen probleem zijn, lijkt mij..
Heeft verder iemand ervaring met het verzekeren in Belgie (voornamelijk Oostende)?

Thx!
MvG John



Slingshot & Tona - Kinesitherapeut

Rufus had een 4 sterren sessie in Brouwersdam met maar liefst 18 - 22 knots op zijn SlingShot RPM (2011)

frank82 16 April / 2012 / 20:38
Gewoon lekker kiten? Als je kan kiten zien mensen dat wel toch? Zo niet, dan spreken ze je wel aan.

dr511 17 April / 2012 / 15:45
ostende zou ik met een grote boog omheen lopen als je de keuze hebt. kost honderdmiljoenmiljard om daar te mogen kiten. Cola drinkende neushoorns. Grappenmakende egels. dolfijnen die je geld stelen en als er een tover gieter op je af komt geen turbo turbo zeggen.
En dan heb ik het nog geeneens over dorito etende locals....
Ziki Ondergoed, schultenbrau

coconutplukker 17 April / 2012 / 18:04
Zeer agressieve locals daar als je in hun weg vaart

richardkiter 17 April / 2012 / 19:53
Vorig jaar op de Haan gevaren, geen problemen en aardige gasten
Als het waait ben ik niet thuis !!!!!,-Haring met heeeel veeeeeeeel uien,- http://www.youtube.com/us

kobrin 19 April / 2012 / 15:10
Waar studeer je in België ?


www.aboards.eu

kobrin had een 3 sterren sessie in Oosterschelde - Oesterdam met maar liefst 17 - 21 knots op zijn Ozone Catalyst (2014)

NealWillems 19 April / 2012 / 17:31
Of duinbergen in VVW-heist, vriendelijk mooie spot en pas een nieuw gebouw.
Ik zou zeker is gaan kijken.
http://www.vvwheist.be/

NealWillems had een 4 sterren sessie in VVW Heist met maar liefst 15 - 25 knots op zijn Naish Helix (2009)

Brammm 22 April / 2012 / 17:38
Jow, ik ben ook van belgie, en in de paasvakantie ook naar belgische kust gaan kiten.

Je moet bezit zijn van een IKO brevet Level 2.

Gebruik van het quick release systeem oefenen.
• Kite recoveren/waterherstarten plus bar en de lijnen weer startklaar maken.
• Self rescue recoveren/waterherstarten van de kite en innemen van de lijnen.
• Bodydraggen in de gewenste richting met behulp van het lichaam.
• Bewustzijn van de positie ten opzichte van het strand
• Met één hand bodydraggen in liggende houding en arm gestrekt.
• Met één hand bodydraggen in de start houding, voeten vooruit.
• Het kunnen uitleggen van het waterstart principe.
• In startpositie kunnen komen met het kiteboard aan de voeten.
• Constante druk kunnen opbouwen tijdens het waterstarten.
• Board recoveren en eventueel zelf de boardleash bevestigen.
• De waterstart kunnen uitvoeren.
• De eerste meters kitesurfen.

Als je dit kan, is het geen probleem.
Je moet dan in een surfclub een test afleggen. Je moet wel in een club lid zijn, dan ben je ook verzekerd.
Als je een IKO level 2 hebt behaald, krijg je een rode lycra.
Heb je level 3, krijg je een gele.

Zonder brevet, vaar je eig zonder rijbewijs op het water. En dat mag niet.
In de zomer vorig jaar, wist ik nog van niets van die testen af, en kreeg ik een opmerking dat ik een lycratje moest dragen, dus een test moest afleggen.

Nu in de paasvakantie, meteen gaan horen voor een test te mogen doen.
Ze zeiden mij van straks komt er wind, dit en dat, 2u afgesproken op het strand.
3u nog niemand gezien. Dan ben ik aan een instructeur gaan vragen dat ik ondertussen op het water mocht. en hij zei dat ik dat even mocht tot hij kwam.

Niemand gezien ondertussen, dus van oostduinkerke naar het appartement gekite in nieupoort.

Ik moet zeggen, van de 50 kiters, hadden er 10 mensen een lycra.
Er zaten daar 2 kiters bij, dat nog niet eens kunnen waterstarten, dus ik denk dat je zo'n test nie als een examen moet bezien, als je kan varen, je kent je voorangsregels tussen de kiters.. dat je gecontroleerd kunt kiten, dat het geen probleem is.

Ik ben lid in windekind, te oostduinkerke-nieuwpoort.
Flexifoil 9m Atom & Nobile 666 NHP

ostendlocal 22 April / 2012 / 19:15
Yo Rufus,
als je zeker weet dat je goed genoeg kan kiten, is het volgens mij voldoende om je aan te melden bij de verantwoordelijke van de club.
't is altijd handig om een bewijs te hebben van les, maar als je kan aantonen dat je verzekerd bent zou het al moeten volstaan.
Altijd welkom zolang je je een beetje aan de regels houdt
We vinden het altijd fijn als mensen sociaal zijn

Misschien tot binnekort op het water!

ostendlocal had een 2 sterren sessie in Oostende met maar liefst 16 - 18 knots op zijn SlingShot Fuel (2012)

Brammm 23 April / 2012 / 17:32
Ostendlocal?
Dus het is niet verplicht om die test te doen?

Als je verzekerd bent en aangesloten bent in de club? is dit meer als genoeg?


Flexifoil 9m Atom & Nobile 666 NHP

Rufus 23 April / 2012 / 17:58
Ok.. dat is goed om te horen!

@ Kobrin: Ik studeer in Leuven. Als ik een dagje vrij heb of in het weekend.. ben ik van plan om naar de kust te reizen met de trein.
Ik heb Oostende gekozen als spot, omdat je hier heel makkelijk met de trein kan komen.

Verder beheers ik alle basisvaardigheden goed, heb 3 dagen les gehad op Brouwersdam in de zomer. Kan nu goed op en neer varen en beetje springen etc.. Ben redelijk altetisch gebouwd en powerkite al sinds ik kan fietsen, dus ik neem alles super snel op.
(Mijn vaardigheden zijn zeker hoger dan die van de oosterburen, want die heb ik al meerdere keren uit de penarie geholpen.."zucht")
Je zult in ieder geval geen last hebben van mij op het water!

Thx voor de tips! Ik zal zeker langs gaan bij de verantwoordelijke van de club om ff te babbelen ;)

Tot snel op het water!!
Slingshot & Tona - Kinesitherapeut

Rufus had een 4 sterren sessie in Brouwersdam met maar liefst 18 - 22 knots op zijn SlingShot RPM (2011)

idefixe 24 April / 2012 / 20:30
En doordat je lid bent van de NKV ben je ook prima verzekerd
Slingshot , Gibbon

ZeeOtter 24 April / 2012 / 20:44
lijkt mij gewoon even een collectie van die gekleurde shirtjes kopen ;-)

ZeeOtter had een 4 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 18 - 28 knots op zijn F-One Bandit VI (2013)

Djee 25 April / 2012 / 08:21
Quote: idefixe - 24 april, 2012 (22:30)
En doordat je lid bent van de NKV ben je ook prima verzekerd

ook in Belgie?
Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

KiteFlupke 25 April / 2012 / 10:22
Van al die Belgische regeltjes heb ik nog altijd geen last gehad. Ik ben met niks in orde maar ben wel eens van plan om Lid van NKV ofzo te worden. Verzekering kan eens goed van pas komen...

nonkelray 27 August / 2013 / 20:11
idd . blijf weg uit oostende . niet vriendelijk en het koste je zo 95 euro om lid te worden en een lykra te kopen. een diploma te halen .ben er geweest op 26-08-2013. een zeer negatieve ervaring als surfer en kiter. ik vaar wel eens aan de belgische kust . het kan echt prachtig zijn .absolute top sessies gedaan . ik blijf wel ver bij die clubs weg en . niks dan problemen snobs enz.... zeeland is zo relaxt . geef mij maar holland

hotsauce 28 August / 2013 / 09:19
Quote: nonkelray - 27 augustus, 2013 (22:11)
idd . blijf weg uit oostende . niet vriendelijk en het koste je zo 95 euro om lid te worden en een lykra te kopen. een diploma te halen .ben er geweest op 26-08-2013. een zeer negatieve ervaring als surfer en kiter. ik vaar wel eens aan de belgische kust . het kan echt prachtig zijn .absolute top sessies gedaan . ik blijf wel ver bij die clubs weg en . niks dan problemen snobs enz.... zeeland is zo relaxt . geef mij maar holland
Ook Belg, zelfde mening! Bijkomend is dat ik surf naargelang de richting van de wind en niet wacht tot de wind goed staat aan een bepaalde club.

Stomme en slechte regeling wat betreft kitesurfen.

hotsauce had een 5 sterren sessie in Cadzand-Bad met maar liefst 17 - 19 knots op zijn Wainman Hawaii ManiaC (2014)

northrebel2070 28 August / 2013 / 15:19
belgië is kut om te kite, zeeland veeeeeeeel beter ^^
yuu, ben een 26jarige uit belgië die van de buggy naar het kitesurfen is overgestapt, en ik ben b

northrebel2070 had een 4 sterren sessie in Rilland met maar liefst 12 - 17 knots op zijn North Rebel (2009)

Morres 28 August / 2013 / 21:05
Belgie is toch dat saaie stuk tussen Nederland en Frankrijk?

Morres had een 0 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Gaastra Jekyll (2013)

CvdV 29 August / 2013 / 14:19
Quote: Morres - 28 augustus, 2013 (22:05)
Belgie is toch dat saaie stuk tussen Nederland en Frankrijk?
Neee, fout , dat is het hele saaie stuk voor het andere saaie stuk tot onze zuidkust en zuidwestelijke westkust.

Volgens mij is de Belgische situatie wel een mooi voorbeeld dat verpilcht stellen van vaarbewijs e.d. moeilijk of niet te handhaven is. (Ben overigens een voorstander van eerst les nemen)
Offline als het waait

CvdV had een 5 sterren sessie in Maasvlakte 2 met maar liefst 30 - 40 knots op zijn Airush Lithium (2014)

pattynsteven 03 September / 2013 / 14:03
Ik was onlangs aan het kiten in Oostende toen de politie mij van het water kwam halen en dreigde met een bekeuring van 90 euro. Het is verplicht om je aan te sluiten bij een surfclub. Maar als je naar de surfclub gaat mag je gratis rode lycra's gebruiken en heb je geen last meer van politie. Dus als je naar Oostende gaat zou ik aanraden om gewoon naar de club te gaan en vragen om een lycra. Dan kan je zonder problemen het water op. En zit je tegelijk op een goeie spot om te kiten en is er altijd wel iemand bereid om te helpen met je kite.

walle 03 September / 2013 / 22:59
Alle info staat hier: http://www.kitesafe.be

2 regels:
-Je moet verzekerd zijn (grote vraag is dat lid zijn van het NKV volstaat?)
-kunnen aantonen dat je kan kiten

Praktisch:
-aanmelden bij een club, pintje drinken en een een lycra scoren

walle had een 2 sterren sessie in Surfers Paradise-Knokke met maar liefst 14 - 18 knots op zijn Best Waroo (2009)

idefixe 04 September / 2013 / 08:11
In principe volstaat het lidmaatschap van de NKV : je bent dan tijdens het kitesurfen WA verzekerd. Bij veel standaard WA verzekeringen is het kitesurfen ( alszijnde extreme sport) niet gedekt.
Om lid te kunnen zijn van de NKV moet je in NL woonachtig zijn. Dit heeft te maken met de juridische apsecten van de verzekering.
Slingshot , Gibbon

richardkiter 04 September / 2013 / 15:17
Quote: idefixe - 4 september, 2013 (10:11)
In principe volstaat het lidmaatschap van de NKV : je bent dan tijdens het kitesurfen WA verzekerd. Bij veel standaard WA verzekeringen is het kitesurfen ( alszijnde extreme sport) niet gedekt.Om lid te kunnen zijn van de NKV moet je in NL woonachtig zijn. Dit heeft te maken met de juridische apsecten van de verzekering.


Alleen voor Nederland de NKV dekking???? Volgende week zit ik in Braziel, daar ook geldig ???
Als het waait ben ik niet thuis !!!!!,-Haring met heeeel veeeeeeeel uien,- http://www.youtube.com/us

Cormac 04 September / 2013 / 17:53
In juni lekker gekite in België!

Aardige locals en goede spots! Zeebrugge en Heist.

Geen problemen gehad!

Cormac had een 4 sterren sessie in Cape Verde, Sal met maar liefst 20 - 26 knots op zijn Ozone C4 (2013)