Waar kitesurfen in Portugal in juni. Beste plek om te verblijven.

Door: Peter070 Reacties: 10 Hits: 5530
Peter070 16 May / 2019 / 09:34

We gaan als ervaren kiters mid juni een week naar Portugal en vliegen naar Faro. Huurauto staat klaar.

Maar wat is een goede windzekere uitvalsbasis voor juni. Een paar kitescholen gebeld, maar die zeggen allemaal dat het altijd waait, niet helemaal objectief zo lijkt het {#emotions_dlg.schater.gif}

Grofweg zien we 3 gebieden:

- Omgeving Penice (Lagoa da Obidos, Baleal, Praia da Areia Branca)

- Omgeving Lissabon (Guincho,Cascais, Lagoa da Albufeira, Praia da Fonte de Telha, sesimbra)

- Algarve (Alvor Laguna, Lagos)

Heeft iemand een advies waar we ons kamp het beste kunnen opslaan, rekening houdend met windzekerheid.

Bedankt alvast en ik zal onze ervaring delen als we terug zijn. 

Peter

 

 

kiteboardgirl 16 May / 2019 / 11:26

Ik ben in de zomer in Lagos / Alvor geweest. Over het algemeen wel goede wind gehad. In twee weken tijd ik denk een dag of 3 niet kunnen varen. Er is in de buurt van Lagos echt voldoende te doen als het niet waait of je rijdt richting de westkust om te golfsurfen. 

https://www.wanderlife.nl/kitesurfen-cultuur-snuiven-en-zoveel-meer-lagos-portugal/

Spend more time at the bar!

Peter070 28 June / 2019 / 08:42

Nog bedankt voor je tip kiteboardgirl{#emotions_dlg.thumbsup.gif}

We hebben zijn uiteindelijk naar de Lissabon omgeving gegaan. Met verblijf in Caparica, wat primair een golfsurfmekka moet zijn. 

Vanuit de plaats waren met een goed half uurtje op de twee plaatsen waar we 5 uit 8 dagen konden kiten.

De beste windkansen vind je op Praia do Guincho, door een bergkammetje wil de wind hier vaak wel waaien. Flinke golven vormen een mooie uitdaging en qua drukte viel het mee. een mooi strand en veel plek om op te laten, zowel aan de noord als zuidkant.

Qua vlak water konden we prima uit de voeten op Lagoa da Albufeira (heeft dus niks met Albufeira te maken) 1 middag waren we hier met 3 kites. Mooie stek.

Kortom goed te doen in Portugal met genoeg alternatieven als het even niet waait.

Zou graag wat foto’s uploaden, maar Hanglos lijkt het iPhone format niet te snappen....

richardkiter 28 June / 2019 / 09:32

Kortom goed te doen in Portugal met genoeg alternatieven als het even niet waait.

Top, Had je nog accomodaties campings aan de spot ?

Als het waait ben ik niet thuis !!!!!,-Haring met heeeel veeeeeeeel uien,- http://www.youtube.com/us

FeRNandeZ 28 June / 2019 / 19:33

Ik ga in Augustus ook naar Quincho ben benieuwd, het schijnt dat het daar hard kan blazen...

kantje board !

Djee 29 June / 2019 / 08:12

Begin augustus meer kans dan eind. 

Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

FeRNandeZ 29 June / 2019 / 10:36

Zeg je nu "Kans" op wind, dat klinkt niet goed. We gaan 1ste 2 weken, dacht dat het daar altijd harde woei was?

Las ergens 25-30knoop plaatselijk op de spot normaal was terwijl 5km verderop geen wind stond. 

kantje board !

Djee 29 June / 2019 / 11:37

Augustus is minder dan juni, juli. Garantie sowieso niet. Maar leuke omgeving en wel garantie op mooie golven.

Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

RobbyNitroz 01 July / 2019 / 12:30

Vond de wind wel heel vaag op Guincho.... soms heel hard en dan weer opeens helemaal weg voor 1 minuut en dan plots weer terug. Was de eerste ooit op een foil volgens de local kiteshop 2 jaar geleden....golven komen lekker van ver al aan dus mooi golfrijden op je foil {#emotions_dlg.koffie.gif}

 

Guincho ligt op het puntje van "de Neus" van Portugal; naar boven toe waait het steeds wat minder hard. Beneden de neus ook wel naartoe gereden maar daar moet je meer geluk hebben dat er wind staat. 

RobbyNitroz had een 5 sterren sessie in Zandvoort met maar liefst 15 - 20 knots op zijn SlingShot Wave SST (2017)

Ben van 3 juli tot 17 juli in lago Obidos geweest.

Vond het een zeer mooie spot.

We zijn er 10 dagen gebleven (rest bezoek Lissabon) en hebben amper wind gehad.

De week ervoor en de week erachter volop wind.

Laatste dag was er wel veel wind maar toen zaten we terug in Lissabon.

Ben dan maar naar Quincho gereden. Maar daar was veel te veel wind. Had een negen en iedereen was met een 6 bezig. daarbij was de wind bijzonder vlagerig (10 knopen verschil op enkele seconden). dit blijkt daar altijd wel een beetje het geval te zijn maar niet zo erg. (heb gesproken met de locals)

Best een gevaarlijke spot, wel mooi en groot strand maar wanneer het fout loopt kom je al snel aan de rotsen uit en de stroming is erg sterk. Dus mooie spot maar opletten!

Vond de lagoon bij Obidos echt top, heel vlak en zeer weinig volk. Wel zou ik er alleen nog gaan voor half juni of na half september omdat je dan er overal op mag en in de zomer niet. Daarbij beweren ze daar dat er dan ook meer wind staat (september-oktober-november).

Vond het in ieder geval veel leuker daar dan in Esposende waar ik 2 jaar geleden was . toen wel elke dag kunnen kiten. Je moet gewoon wat geluk hebben en dat is zo voor heel Portugal denk ik.

In Egypte waait het ook altijd maar daar ken ik ook mensen die een week niet hebben kunnen kiten. Zelfs in Tarifa kan je dit voor hebben. was daar ook 10 dagen waarvan ik elke dag heb kunnen kiten omdat ik een 17m bij had. Anders was het ook maar 1 op 2 dagen. En ook daar is de wind vaak vlagerig en de zee erg choppy. Vond het wel een heel leuke stadje maar voor te kiten zien ze me daar niet meer :-) . Het is zwaar overroepen vind ik.

FeRNandeZ 18 August / 2019 / 11:08

Ook ff een update, omgeving Lissabon hier was er 1 tot 15Augustus, en elke dag wind gehad.

Quincho staat bekend om kneiterharde wind lees 40 knoop, (neem een 5 ofmax 7m mee) (de spot met de meeste wind van Portugal) of soms in de ochtend etc erg/extreem vlagerig, dit is meer een wind/golf surfspot. Aan de rotskant is ie het hardst.  Alleen voor ervaren kiters kan je hier een keer gaan varen, maar zou het afraden, de hardste en beste wind later in de middag.  In het midden van de spot ligt ook nog een rots, waves en branding kan stevig zijn.Je moet hier geen problemen krijgen met je gear....

Ideale spots voor kitesurfen, zijn Praia Nova Vaga en Praia de Bela Vista, (kitesurfen is hierook toegestaan) verderop Lagoa de Albufaira is ideeal plasje voor de kleine kids om te badderen (zag er wel wat kiters op maar vind dat notdone, je kan gewoon op zee), Wind loopt schuin sideshore aanlandig echt de ideaale richting, loopt prima hoogte voor deze twee surfspots mag je water in het zomer uiteraard niet te dicht op de kust varen, maar zwemmers gaan niet ver er is gevaarlijke stroming en branding is stevig zijn. 9m werd meeste gevaren maar ook wel 12m.

Erg wisselend van vrij vlak tot hoge harde waves mee gemaakt. Golven zijn zeer mooi in Portugal erg lang en heel goed te rijden, perfecte kickers. Je kunt hier ook les nemen en materiaal huren. Als je niet wilt kiten maar golfsurfen, ook bij Costa da Caparica tussen de pieren, 's avavonds zag ik groepen golfsurfers mooie lange rollers surfen. (maar golven echt prima). 

De andere kant op richting Santa Cruz, hoef je niet te gaan, zodra je 15km weg bent van Lissabon stopt ook de wind terwijl het in Lissabon regio waait.

Dit jaar was het een erg koud en raar jaar, weer was van slag het was maar 25graden, hebben ook 2 dagen regen gehad) het schijnt dat als het koud is i de zomer er dan ook meer wind is. 

Beste maanden zijn juli, begin augustus (Volgens de locals) dan kun je gemiddeld om de dag kiten. Kiten is beste in de middag en piekt rond een uur of 4.

Als je foilen wilt leren is het ook zeker goede spot je kunt lopen over het zandstrand en er is altijd genoeg wind om te foilen.

 

Last edit by: FERNANDEZ
kantje board !