Reacties
Bastiaan_ 05 August / 2010 / 06:53

Hij zit er cool uit. Wat ik alleen niet begrijp is dat ie veel sneller loopt en klimt. Ze hebben immers helemaal niets aan de geometrie van het ding verandert legt ie kort daarvoor uit. Het enige wat wel verandert is is sterker doek, een nieuw ventiel en wat versteviging bij de center strut. Wat maakt dan dat verschil in vlieggedrag?

Langbeest 05 August / 2010 / 08:49
Misschien aero-doek?? gladder
Geen wind....neem een thermoskan mee

Henning 05 August / 2010 / 14:25

Nog geen Technoforce D2 te bekennen op het web, wel Technoforce T9600 wat door oa. door NORTH SAILS / NAISH / F-ONE / SLING SHOT / OZONE / TAKOON / SPLEENE gebruikt wordt als doek. D2 schijnt dus de ovolger te zijn... Teiijn heeft hierover nog niets losgelaten.

Het D2 doek schijnt een 40% hogere trek- en 70% hogere scheursterkte te hebben dan zijn voorganger, het T9(600) doek.

Wat me wel opvalt is dat voor kitesurf-kites een op polyester gebasseerd doek gebruikt word. Opzich is dit te verklaren gezien polyester een lagere rek en betere UV-bestendigheid heeft dan nylon. Echter zijn nylon doeken veel scheurbestendiger volgen verscheidene bronnen.

Om nu op het artikel van Zeilmakerij Nederland in te gaan; hierin geeft men aan de kites te repareren met Chikara, een doek gebasseerd op nylon. Gezien nylon doeken dus meer rek hebben dan hun polyester tegenhangers lijkt het me dat de kite na een aanzienlijke reparatie als die van Stefano anders reagereert, indirecter, meer trekzak en het doek sneller uigelubberd is... of LF zal opeens een van de weinige fabrikanten zijn die een nylon doek gebruik

Bronnen:

http://www.vliegerforum.nl/blog/ad_branger/index.php?cat=30www.vliegerforum.nl/blog/ad_branger/index.php?cat=30
http://www.teijinfiber.com/english/products/specifics/techno-force.html
http://www.google.nl/search?q=technoforce+teijin&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:nl:official&client=firefox-a
http://www.hanglos.nl/news/240048/kitesurfnews-hoe-een-kite-wordt-gerepareerd--zeilmakerijk-nederland.html

En nog een stuk of wat
www.HOEKIPADIJK.nl - www.VERSUSSHOP.nl

Henning had een 5 sterren sessie in Workum met maar liefst 18 - 21 knots op zijn Flysurfer Speed (2011)

onno 06 August / 2010 / 09:25
ik weet niet of meerdere mensen er last van hebben maar mijn SS octains hebben sneller gaatjes in het doek dan mijn rev kites... de rits om de LE eruit te halen geeft gaatjes in het doek. Maar ook de verbindingsstuken tussen de struts en de LE geeft gaatjes in het doek....Ik moet zeggen dat ik dat best ruk vind.... ik heb denk ik een keer of 20 met iedere kite gevaren en er zitten nu al verschillende gaatjes in.... snel vind ik als je na gaat dat je toch DIK 1000 euro betaald voor een vlieger... best veel afschrijving zeg maar per keer dat je kite....
Dus wat mij betreft mogen ze snel met een ander soort matreiaal komen die daar beter tegen kan
north naish mystic

onno had een 5 sterren sessie in Zandmotor met maar liefst 15 - 20 knots op zijn Naish Park (2012)

litewave 06 August / 2010 / 22:03
Quote: Bastiaan_ - 5 augustus, 2010 (08:53)
Hij zit er cool uit. Wat ik alleen niet begrijp is dat ie veel sneller loopt en klimt. Ze hebben immers helemaal niets aan de geometrie van het ding verandert legt ie kort daarvoor uit. Het enige wat wel verandert is is sterker doek, een nieuw ventiel en wat versteviging bij de center strut. Wat maakt dan dat verschil in vlieggedrag?

scherp
me, myself and i

Aaron 07 August / 2010 / 17:34
Quote: onno - 6 augustus, 2010 (11:25)
ik weet niet of meerdere mensen er last van hebben maar mijn SS octains hebben sneller gaatjes in het doek dan mijn rev kites... de rits om de LE eruit te halen geeft gaatjes in het doek. Maar ook de verbindingsstuken tussen de struts en de LE geeft gaatjes in het doek....Ik moet zeggen dat ik dat best ruk vind.... ik heb denk ik een keer of 20 met iedere kite gevaren en er zitten nu al verschillende gaatjes in.... snel vind ik als je na gaat dat je toch DIK 1000 euro betaald voor een vlieger... best veel afschrijving zeg maar per keer dat je kite....Dus wat mij betreft mogen ze snel met een ander soort matreiaal komen die daar beter tegen kan

Was aan het overwegen om ook octanes te kopen, blij dat ik dat niet gedaan heb. Wel raar voor Slingshot-kwaliteit, voor die prijs zou dat idd niet mogen...
Fly with the eagles or scratch with the chickens

Aaron had een 5 sterren sessie in Surfers Paradise-Knokke met maar liefst 17 - 24 knots op zijn SlingShot RPM (2011)

vlieger-kid 09 August / 2010 / 14:26
Wat een herrie op de achtergrond, dit zou ik zo niet publiceren!

Verder inderdaad raar dat er snel gaatjes in je doek komen, heb ik geen last van bij mijn ozones van 2007 en 2008...
Zandmotor "local"

vlieger-kid had een 5 sterren sessie in Vierlingsbeek met maar liefst 10 - 16 knots op zijn Liquid-Force HiFi Competition (2010)

Foreigner 25 August / 2010 / 09:43
@Bastiaan,
Er is zeer wel wat verandert bij der Rebel, de geometrie en het profiel is anders, de positie van de lijnen is verandert. Dit zorgt ervoor dat de hangtime veel beter is ten opzichte van 2010.


@Henning,
T9600 is canopee material onder de handelsnaam van Marubeni/Teijin, North gebruikt nu het zogenaamde "double ripstop" (met de beschreven verbeterde eigenschappen) en heeft een tijd lang de exclusieve rechte hier op (heeft het samen met Marubeni/Teijin ontwickeld). Dit materiaal wordt voor alle 2011 Kites gebruikt.

Nylon wordt niet gebruikt in de produktie van kites omdat het hygroscopisch is (het zuigt water op en dat is bij een Kite een probleem). Dat kan met de juiste chemische behandeling door de producent worden tegengewerkt, maar het lukt (nog) niet om het doek zo goed te maken dat het even zo "crispy" en "durable" is als het Marubeni doek.
Een reparatie met Nylon is op zich geen probleem, maar de meeste "merken" hebben kleine hoeveelheden material voor reparaties beschikbaar die de zeilmaker kan bestellen.



Aaron 25 August / 2010 / 13:34
Quote: Foreigner - 25 augustus, 2010 (11:43)
@Bastiaan,Er is zeer wel wat verandert bij der Rebel, de geometrie en het profiel is anders, de positie van de lijnen is verandert. Dit zorgt ervoor dat de hangtime veel beter is ten opzichte van 2010.

Nog meer hangtime ?
Fly with the eagles or scratch with the chickens

Aaron had een 5 sterren sessie in Surfers Paradise-Knokke met maar liefst 17 - 24 knots op zijn SlingShot RPM (2011)