Op zaterdagochtend om 7 uur reden we naar de kust voor de testdag. Om 11 uur was het testteam, drie freestylers, drie freeriders, 5 mannen en een vrouw bij elkaar in Zeeland op Vrouwenpolder (Remco en Sjoerd F One teamriders, Jort en David nog aangevuld met Richard en Bertina).
De spullen werden gepakt en we konden beginnen.
We hadden de 6, 7, 8, 9 en 10 meter Bandit 4 om te gaan testen. Aangezien de wind erg wisselend was (hard, vlagerig af en toe wegvallend) en ons testteam ook bestond uit verschillende riders qua stijl en gewicht werden alle kites getest op de 10 meter na. Ook hadden wij de Acid 1.30x39 en de Trax proto in 39 breed om te testen.
De Kite
Alle kites werden opgepompt en meteen viel op dat er een stopperbal geplaatst was in het inflate systeem, toch wel handig. De slangetjes van het onepump-systeem zitten niet meer met tyraps vast, maar deze zijn mooier afgewerkt. De Bandit 4 heeft maar 3 struts, deze zijn volledig en dubbelzijdig aan de kite vastgestikt. Ter vervanging van de andere twee struts heeft de kite twee battons gekregen (deze zorgen voor wat extra stabiliteit). Ook is er minder gebruik gemaakt van dacron bij de nieuwe Bandit 4, dit zorgt ervoor dat de kite lichter wordt. Dit heeft als voordeel dat je een wat fijnere kite krijgt qua stuurgedrag en doordat de kite wat flexibeler is wordt bij crashes de klap beter opgevangen.
De 2011 bar hadden wij helaas nog niet maar bij het aanknopen van de stuurlijnen viel ook op dat er voortaan 2 aanknopingspunten op de kite zijn. We hebben beide aanknopingspunten getest. Als je de stuurlijnen aan de voorste aanknopingspunten bevestigt, wordt de kite duidelijk langzamer in het draaien en wat zwaarder op de bar. Maar ook op de achterste aanknopingspunten is de kite goed te controleren en zeker niet tè snel, die afstelling beviel ons het beste.
Op het water
De eerste indruk op het water bij normaal varen is dat je niet een compleet ander kite in handen hebt. Maar de kite is op een aantal punten toch wel duidelijk verbeterd. De kite stuurt soepeler dan de Tres. Bij de Tres moest je wat krachtiger de stuurbewegingen inleiden, bij de Bandit 4 is dat niet meer nodig.
De Tres is al een goede kite om mee te springen. Ook de Bandit 4 wil graag hoog en ver. De Bandit 4 is wel explosiever geworden, dus meer richting C-kite.
Alle riders waren het er over eens dat de kite een erg goede terugmelding geeft en je weet blind waar de kite zich bevindt. Meerdere riders merkten ook op dat de highend van de kite duidelijk hoger is dan bij de Tres. Met name onze vrouwelijke rider kon de kite makkelijker controleren in de harde windvlagen. Ook vond zij dat de kite niet zo rukte aan de bar in de vlagen, dus smoother.
De dag na de testsessie zijn we met echt weinig wind nog even het water op geweest. De relaunch van de kite is erg goed want het gaat bijna vanzelf. Met weinig wind is de relaunch nog wat beter dan bij de Tres, wellicht omdat de kite lichter is gemaakt. De lowend van de kite is zeker niet minder geworden! Voor het gevoel heeft hij wat minder druk, maar doordat de kite makkelijker stuurt kun je de kite beter sinussen.
Nu een punt waar met name een rider erg blij mee was, het loopen met de kite. Hier is duidelijk een verschil met de Tres. Deze kite geeft een veel grotere boost dan de Tres. De kite draait veel ronder en minder om haar as.
Bij Freestylen zijn ook wat verbeteringen opgevallen. De Tres en de Bandit 4 hebben beiden geen last van backstall. Bij de Bandit 4 moet je de depower niet al te veel aantrekken want dan stuurt de kite indirecter wat met name tijdens het freestylen hindert. Van de fabriek af is de kite goed afgesteld, dus je hoeft ook niet dmv de depowerstrap je kite af te stellen. Een pluspunt is ook dat de kite een groter dood moment heeft om je passes te doen. Al heb je veel power in je vlieger, dan gaat het uithaken nog steeds prima.
Ook andere riders hebben tijdens de testdag de kite in handen gehad. Naast bevestiging van door ons al genoemde punten gaf een rider ons terug dat hij gewend is aan een kite waar de bar als een gaspedaal functioneert en veel power vrijkomt als je de bar aantrekt, dat doet de bandit 4 niet.
Boards
Bij de nieuwe Trax en Acid was het eerste dat opviel dat ook de Acid nu een carbon kruis in het midden heeft. Ook de vinnen zijn veranderd, voortaan zijn de vinnen van plastic, kunnen flexen en zijn ze licht naar buiten gebogen om beter hoogte te kunnen lopen. De vinnen zitten niet meer met 2 schroefjes vast aan het board. Er zijn nu sleuven in het board gemaakt waar de vin in wordt bevestigd en dan vanaf de bovenzijde met 2 schroeven vastgezet.
De Trax heeft een hele nieuwe rocker gekregen en heeft nu een dubbelconcaaf. Het board heeft ook behoorlijk meer flex gekregen. Het board ligt duidelijk losser op het water dan het vorige model. Het board gaat erg goed door chop. Ook bij stevige brekende golven, gaat het board er gemakkelijk overheen. Net zoals het vorige model heeft het board een goede pop. Het board en heeft een sportiever karakter gekregen. Hij blijft echter wel prima te controleren.
De Acid heeft een minder scherpe concaaf gekregen, is dunner en heeft meer rocker. De Acid vaart makkelijker en is smoother. Hij heeft een prima pop. Het board is wat minder radicaal geworden. Het vorige model, een prima new school board, is wat bokkiger en stuitert wat meer in chop. Dit board is misschien iets minder “hardcore” maar beter te controleren, dat kan je helpen om je meer te concentreren op je tricks.
Ik ben nu een aantal jaartjes gewend aan mijn Jekyll die inderdaad functioneert als een 'gaspedaal'. (Bar naar je toe = meer Power & sneller stuurgedrag) Heb laatst ook een Fone gevaren en het viel me ook direct op dat de kite minder snel te besturen is wanneer je de bar meer naar je toe haalt.
Ik vond dit erg irritant en wist eigenlijk niet hoe ik nou het meest uit de kite kon halen. Wellicht een kwestie van gewenning..
Kent alleen Fone deze eigenschap of zijn er meerdere merken kites die op deze manier vliegen ??
Met bar aangetrokken minder snel sturen lijkt me sterk. Ken geen kites die dat doen, ook niet de Tres. Het klopt wel dat ze minder het 'gastpedaal' idee hebben. Bij deze kites haal je de performance vooral uit het sturen/timen van de kite. Vaak moet je deze kites wat actiever varen...
Over de low-end wil ik graag nog wel wat meer weten. Zoals je het nu beschrijft, krijg ik het idee dat de Bandt 4 een vergelijkbaar tot wat minder low-end heeft dan de 3. Hebben jullie dezelfde maat al 'back-to-back' getest zodat je daar een harde(re) uitspraak over kunt doen? Ik vaar met de Bandit Dos 10m als grootste, en dat is natuurlijk een behoorlijk low-end monster, maar wil niet naar een 12m als ik aan vervanging denk...
Hoi, even wat toelichten. Mbt tot de opmerking van Tootall, we bedoelen het zoals KappuhH al beschrijft mbt het "gaspedaal" idee. Sommigen houden er van als een kite veel power geeft bij aantrekken bar. Bij de Bandit kun je prima hard gaan, maar er komt niet in een keer veel kracht vrij. Indirect sturen doet hij niet, juist niet zou ik zeggen. Vwb de lowend. Back to Back hebben we niet kunnen testen. De eerste dag was er gewoon teveel wind en de tweede dag kakte de wind al heel snel helemaal in. Mijn zoons (remco en sjoerd) varen de tres natuurlijk al het hele jaar en van hen kreeg ik terug dat de lowend naar hun idee zeker niet minder is, we waren daar zelf ook erg benieuwd naar. Ik weeg zelf 88 kg en vaar nu een 11 tres en was ook benieuwd welke maat nu te nemen. In vergelijking met de Dos kan ik niets over zeggen, hebben we nooit gevaren. Ik stond aan de kant te kijken en zag ook 2 gasten met een 12 Rebel bezig, Sjoerd was toen met de 10 op het water en ik zag dat Sjoerd net zo vlot weg kwam en door kon varen (was toen nog zo'n 6 mtr per sec). Maar ja dan spelen ook factoren als gewicht, board enz, die gast leek me ook wat zwaarder. We wilden ook alleen dingen schrijven die we echt zeker weten. DM2008, back to back zou prima zijn dan heb je echt een vergelijking, is ff niet gelukt, dus moesten we het doen met de indruk die we er van hadden. Zeker is wel dat de kite sneller te sturen is.
gr Richard
Quote: Djee - 27 september, 2010 (11:22)
Jammer van de vinnen, heb liever iets wat mechanisch bevestigd zit ipv geklemd. Tevens zal je nu alleen F-one vinnen kunnen kopen ter vervanging...
FF wat achtergrond over de vinnen. F One heeft een gepatenteerd systeem ontwikkeld. De vinnen zitten in sleuven in het board om veel meer stevigheid te verkijgen. Hierdoor konden ze de vinnen ook veel dunner maken. De vin is asymetrisch vorm gegeven. Hetzelfde principe als de vleugel van een vliegtuig, waardoor de upwind eigenschappen vergroot worden. Het is dus niet zomaar een plastic vinnetje.
F-one mag in de handjes wrijven met zulke enthusiaste, vriendelijke en fanatieke teamriders.
Heel even de 7m kunnen gevaren. Ik vind hem beter aanvoelen dan de 3. Minder delta, meer vliegen op de voorlijnen, geeft mijn inziens een duidelijkere feedback.
Het is dan ook een vriendelijk en enthousiast merk waar een helehoop vriendelijke enthousiaste mensen achter zitten. Kom eens kijken op een van de testtour momenten. (misschien krijg je nog wel een groepsknuffel en een gezamelijk tsjakkamomentje op de koop toe):)
Greetz F-One teamrider
F-One kiteboarding, O'neill, Sportzeker, U-Stick kitebladders, Kitecare, Versus
Quote: dom - 27 september, 2010 (13:27)
Het is dan ook een vriendelijk en enthousiast merk waar een helehoop vriendelijke enthousiaste mensen achter zitten. Kom eens kijken op een van de testtour momenten. (misschien krijg je nog wel een groepsknuffel en een gezamelijk tsjakkamomentje op de koop toe):)Greetz F-One teamrider
Quote: dom - 27 september, 2010 (13:27)
Het is dan ook een vriendelijk en enthousiast merk waar een helehoop vriendelijke enthousiaste mensen achter zitten. Kom eens kijken op een van de testtour momenten. (misschien krijg je nog wel een groepsknuffel en een gezamelijk tsjakkamomentje op de koop toe):)Greetz F-One teamrider